Toon posts:

2x WAN balance over 1x LAN

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede twaekers,

Volgende week krijgen we een ADSL lijn erbij van KPN naast onze huidige ADSL van Planet.
Waarom wij hebben gekozen voor 2x ADSL is omdat simpelweg 1 ADSL lijn te weinig is voor 30 werkplekken en het een ramp is wanneer er geen internet is en is een uptime van 100% zeer gewenst.
De vraag is nu hoe ik het beste beide WANs kan plaatsen in het netwerk zodat het gebruikt kan worden door alle gebruikers.
Ik heb al een beetje rond gekeken op het internet en ben een router tegengekomen die beide wan connecties kan balanceren, de linksys (RV042) alleen schijnt het een slechte router te zijn volgens de reviews
Weet iemand of dit ook softwarematig kan dmv een server te gebruiken als gateway?

Alvast bedankt voor de reacties!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 16:52
Neem een switch/router met 2 uplinks;) gooi daar je internet connectie in ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wil je failover of trunking?
Trunking gaat sowieso al lastig worden als je lijnen allebei eigen subnets hebben..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet echt wat trunking is maar het is bedoelt om de 30+ gebruikers te kunnen verdelen over de 2 wan verbindingen.
Als je 2x 20MB hebt dat je dan totaal met 30 gebruikers 40MB eruit kan trekken.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Vaak is het mogelijk om de load te verdelen over 2 verbindingen.

De 2 verbindingen samen voegen tot 1 dikker pijp. Kan alleen als je provider dit ondesteund. En dan wordt er vaak gesproken over gestapelde SDSL verbindingen.

Voor wat jij wil zou je eens kunnen kijken naar een Dual Wan Router. (Norrod heeft nog een hawking dual wan router liggen)
En eventueel kun je nog kijken naar een oud pctje met mikrotik

En volgens mij moet je dan deze instellingen hebben http://wiki.mikrotik.com/wiki/Load_Balancing

Mikrotik is "gratis" voor bepaalde licenties

[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 21-06-2007 19:46 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:41
Als het je gaat om uptime moet je natuurlijk niet 1 modem nemen. Stel dat je modem kapot gaat, wat niet geheel uniek is, dan ben je alsnog down. Of je moet weer een backup modem regelen. Die configuratie moet je dan wel constant up-to-date houden zodat je deze in 1x om kan prikken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dit het is wat ik zoek:
Draytek Vigor 2910 serie twv 170 euro
http://www.draytek.nl/pages/producten/2910/maininfo.php
Dat van mikrotik lijkt me ook een goede oplossing alleen is het lang niet zo eenvoudig als een kant en klare router oplossing als dat van draytek

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 20:03:
Als het je gaat om uptime moet je natuurlijk niet 1 modem nemen. Stel dat je modem kapot gaat, wat niet geheel uniek is, dan ben je alsnog down. Of je moet weer een backup modem regelen. Die configuratie moet je dan wel constant up-to-date houden zodat je deze in 1x om kan prikken.
Ik kan mijn huidige modem met dhcp functie altijd als nood oplossing gebruiken.

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-03 11:08
Bedenk je ook dat Planet ook van KPN is. Als een plat gaat, is de kans groot dat de andere ook plat gaat. Vooral als ze ook nog eens op dezelfde centrale zitten.

Als de lijnen echter vaak plat gaan vanwege overbelasting, dan is dit wel een goede oplossing. Zoals djluc al aangeeft is het verstandig om ook 2 modems te nemen, aangezien mijn ervaring met ADSL modems is dat ze niet 100% stabiel zijn.

Hoe je dit hardwarematig kan regelen weet ik niet, ik ben niet erg ervaren met niet-Cisco apparatuur. Met Cisco routers is het gewoon mogelijk om te loadbalancen over 2 WAN verbindingen.

Softwarematig moet dit denk ik te doen zijn met RRAS van Windows. Gewoon 3 netwerkkaarten in een server hangen en 1 hiervan naar je LAN laten gaan, en beide andere kaarten apart naar een modem. Daarna beide modem-netwerkverbindingen instellen als Internet side en de LAN kaart uiteraard als Private Interface configureren. Dit is echter geen mooie oplossing en het moet vast mooier (lees: hardwarematig) kunnen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je zal echt een router moeten hebben die hier voor gemaakt is of die heel veel mogelijkheden heeft zoals een cisco router.
Overigens heb je inderdaad grote kans dat je nog geen backup hebt. De mogelijkheden dat je link stuk gaat zijn even grof
  • Jouw modem (enkel)
  • Jouw kabel (enkel)
  • De DSLAM (ook enkel als je Planet/KPN hebt)
  • De provider routers dubbel waarschijnlijk hoewel het kan zijn dat planet en KPN die ook delen
Kortom de dingen die het meeste stuk gaan modem en kabel zijn dus nog steeds geen backup. Wat dat betreft had je beter kabel kunnen nemen

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:41
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 20:09:
Ik denk dat dit het is wat ik zoek:
Draytek Vigor 2910 serie twv 170 euro
http://www.draytek.nl/pages/producten/2910/maininfo.php
Dat van mikrotik lijkt me ook een goede oplossing alleen is het lang niet zo eenvoudig als een kant en klare router oplossing als dat van draytek
Draytek zijn prima routertjes inderrdaad. Ik zou dan wel deze pakken: v2910i zodat je ook een ISDN backup hebt. Zorg er verder voor dat je de modem die je als backup gebruikt compleet instelt en dat je deze configuratie up-to-date houdt.

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
2 lijnen van hetzelfde netwerk? Oeps?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Volgens mij was het idee van de TS alleen maar om de bandbreedte te verdelen van de 2 lijnen. 1 deel van de collega`s over de ene lijn andere deel over de andere lijn.

Mikrotik heeft volgens mij wel technieken om bij een falende lijn deze offline te halen. Totdat deze weer terug is.

Link down is in iedergeval een statement waar die wat mee kan. En eventueel is het mogelijk om een script te maken wat bij het falen van ping een link down te brengen. Om op die manier al het verkeer via de overgebleven link te sturen.

Ook is het mogelijk om nog te kijken naar VRRP. Ook iets wat mikrotik kan.

Sorry :'( ben zelf nogal O+ op Mikrotik
Pagina: 1