-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin
Verwijderd
Je kan hetzelfde apparaat op de verschillende poorten testen. Zo heb je meteen een indicatie over het verschil tussen de poorten.
Dat heb ik gedaan, maar omdat ik niet exact weet hoevele het apparaat /hoort/ te gebruiken, weet ik nog niet welke van de paar poorten welke afwijking heeft
Verwijderd
Meet het na met een fatsoenlijke amperemeter? Zul je wel een gesplitste verlengdraad voor nodig hebben, maar die meters zouden in principe toch exacter moeten zijn dan zo'n contactdoos.
* SA007 heeft heeft een zelfbouw instelbare last 
Kan 'm instellen van 0-315 watt met stappen van 5W.
Basicly 6 groepen (5/10/20/40/80/160) watt die elkaar afwisselen.
Werkt prima
Kan 'm instellen van 0-315 watt met stappen van 5W.
Basicly 6 groepen (5/10/20/40/80/160) watt die elkaar afwisselen.
Werkt prima
1 A rekent lekker makkelijk, want dan is alles wat je wil gelijk aan je voltage 
U = I * R dus
R = U/I als ik dan 1A wil hebben moet ik 230 delen door 1, dus een weerstand van 230 ohm
P = U * I dus 230 * 1 = 230
Kortom, hang er een weerstand van 230 ohm aan die 230 watt aankan en dan heb je
230 watt en 1 ampere.
sim-pel
U = I * R dus
R = U/I als ik dan 1A wil hebben moet ik 230 delen door 1, dus een weerstand van 230 ohm
230 watt en 1 ampere.
sim-pel
Uhm... waar koop je 230Watt 230Ohm weerstanden?MaCe1337 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 17:01:
1 A rekent lekker makkelijk, want dan is alles wat je wil gelijk aan je voltage
U = I * R dus
230 watt en 1 ampere.
sim-pel
Overigens heeft Conrad wel 100Watt (100Ohm) weerstanden, maar dan betaal je al gauw 13 euro per weerstand. Volgens mij werkt een rommel spannings/stroom metertje dan beter.
WTF een 230W weerstand! damn!
ik zou zeggen, pak gewoon een 60W lamp, die wijken tegenwoordig nog maar heel weinig af, (<5%)
ik zou zeggen, pak gewoon een 60W lamp, die wijken tegenwoordig nog maar heel weinig af, (<5%)
Als je 2 multimeters hebt is't het beste iets resistiefs (geen motor, geen voeding, geen spaarlamp; een gloeilamp of iets verwarmingsachtigs is waarschijnlijk't beste) te nemen, stroom en spanning te meten en te verglijken met't gemeten vermogen...
Verwijderd
Overigens kun je met de gemiddelde multimeter geen amps meten van wisselstroom, je hebt daarvoor speciale meters.
Met een 60 watt gloeilamp kom je al een heel eind
En ik zou ook zeker niet verwachten dat er 230 volt uit het stopcontact komt hoor, het schommelt in Nederland nogal eens tussen de 230 en 245 in. Dit omdat een hoger voltage goedkoper is voor de energiemaatschappij, dus ze krikken het vaak een eind omhoog, totdat er iemand weer eens klaagt dan laten ze het weer inkakken.
Ook zijn er zoveel factoren die invloed hebben op het voltage dat je nooit 230 precies zult krijgen. Daarom is het ding prolly een amp meter en geen watt meter, dat scheelt ze het meten van het voltage.
Met een 60 watt gloeilamp kom je al een heel eind
En ik zou ook zeker niet verwachten dat er 230 volt uit het stopcontact komt hoor, het schommelt in Nederland nogal eens tussen de 230 en 245 in. Dit omdat een hoger voltage goedkoper is voor de energiemaatschappij, dus ze krikken het vaak een eind omhoog, totdat er iemand weer eens klaagt dan laten ze het weer inkakken.
Ook zijn er zoveel factoren die invloed hebben op het voltage dat je nooit 230 precies zult krijgen. Daarom is het ding prolly een amp meter en geen watt meter, dat scheelt ze het meten van het voltage.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2007 19:28 ]
Nee, met de gemiddelde multimeter kun je prima wisselstromen meten. Meestal heb je aparte aansluitingen voor bijv 0-2A en 0-10A. Alleen de weergegeven waarde is alleen geldig voor sinusvormige stromen. True RMS (effectieve waarde) meten van afwijkende golfvormen is iets wat inderdaad niet standaard is, zeker op de low cost metertjes.Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 19:26:
Overigens kun je met de gemiddelde multimeter geen amps meten van wisselstroom, je hebt daarvoor speciale meters.
Verwijderd
Inderdaad, die standen zitten er wel op, maar je krijgt daar haast nooit een fatsoenlijke waarde uit, het is gewoon compleet onbetrouwbaar.jeronimo2003 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:23:
[...]
Nee, met de gemiddelde multimeter kun je prima wisselstromen meten. Meestal heb je aparte aansluitingen voor bijv 0-2A en 0-10A. Alleen de weergegeven waarde is alleen geldig voor sinusvormige stromen. True RMS (effectieve waarde) meten van afwijkende golfvormen is iets wat inderdaad niet standaard is, zeker op de low cost metertjes.
Je hebt van die meters die je gewoon over de kabel heen zet en op die manier het amperage doorgeven (moet je alsnog zelf het voltage gaan meten als je het wattage wilt weten), geweldig zijn die.
Meh, ik heb er een stuk of wat liggen, 250watt dan héSA007 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 17:09:
WTF een 230W weerstand! damn!
alleen gaat de weerstand van een lamp niet heel erg niet-ohms worden door de temperatuurs-coefficient?
Zal ik mijn Fluke stroomtang eens afstoffen? Daarmee kan ik nu meten of het klopt.
http://www.fluke.be/comx/...ct=elw&type=2&locale=benl
(prijskaartjes tussen 300 en 500 euro is gebruikelijk)
Boudewijn: ik heb het voor mijn belasting nagemeten, en dat valt heel erg mee. Lamp is in no-time (~1s) opgewarmd en daarna veranderd het basicly niet meer.
Die had ik ook al gezien, maar omdat het om zulke kleine waardes(0.1A) gaat, is zo'n tang niet nauwkeurig genoeg. Jammer, want die zouden echt perfect zijn geweest.rapture schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 02:18:
Zal ik mijn Fluke stroomtang eens afstoffen? Daarmee kan ik nu meten of het klopt.
Pagina: 1