Slackware start op maar geen KDE

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Linux_koen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-08-2025

Linux_koen

Pc-Gamer = Veteranen-Gamer

Topicstarter
Hee Tweakers,

Sinds kort heb ik slackware geinstalleerd op mijn linux pc en als ik hem aan zet krijg ik ''TUX'' te zien en mijn hele systeem maar ik krijg maar geen grafische interface te zien het vraagt ook om in te loggen ik heb ook al een account gemaakt in de shell. Ik heb ingelogd als root en als gebruiker maar ik kom er niet in ik heb in het Slackbook gelezen maar daar staat het ook niet in. :(

Pc-Gamers zijn Veteranen-Gamers

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Staat je run-level goed ingesteld?

Om even uit te sluiten dat je x en kde (of een andere idd) wel goed geinstalleerd hebt.
Als je als root bent ingelogd, het volgende commando invoeren:
# telinit 5

[ Voor 73% gewijzigd door job op 21-06-2007 15:19 ]

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Je gebruikt wel KDM, GDM, XDM, Entrance oid ? Zo nee : Google ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Jungian op 21-06-2007 15:16 ]

0.0

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Ik heb weinig verstand van Linux, en daarmee bedoel ik triest weinig. Voor school een schoolopdracht/-project heb ik CentOS 4.3 gewerkt en ik weet amper het ifconfig-commando. :+

Back-to-business:

Met CentOS had je wel internet verbinding nodig voor de repositories. Er zijn verschillende shells zoals
BASH (Bourne Again SHell) lijkt me overbodig zo als ik je nickname bekijk maar toch. :P

Met CentOS hielp "yum y- groupinstall gnome", uiteraard werkte dat ook met KDE, geen idee welke shell dat was (yumshell misschien, als dat uberhaupt al een shell is??) maar je weet wel wat ze zeggen, wie niet waagt wie niet wint.

Okee, beetje bullcrap bericht maar daar had ik even zin in, kan je niet beter een online faq van slackware proberen of hun community uiteraard. :)

[ Voor 11% gewijzigd door m0nkey op 21-06-2007 15:20 ]

• Linux_koen

Linux_koen

Topicstarter
Ik heb mijn run-level goed ingesteld job en uitgelogd en dan weer ingelogd als gebruiker hij blijft bij het zelfde :|

• Linux_koen

Linux_koen

Topicstarter
Jungian schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 15:16:
Je gebruikt wel KDM, GDM, XDM, Entrance oid ? Zo nee : Google ;)
Je moest toch altijd in een shell inloggen

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Normaal start xdm (of gdm, kdm) je xwindows, in welk runlevel dat gebeurt kun je wel in je inittab vinden.
Je kunt ook startx gebruiken vanaf de command-line.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Linux_koen

Linux_koen

Topicstarter
Hoe installeer ik dat in de shell ? :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

code:
1
$ startx <enter>

En als hij dat niet herkent, dan heb je blijkbaar X ook niet geinstalleerd. Dan met pkgtool eea installeren (als je KDE wilt liggen xorg-server en kde voor de hand.)

Maar als dat het geval is, is het misschien een idee om je wat beter in te lezen op www.slackware.org. Slack is een erg goede distro om Linux te leren, aangezien je veel zelf moet doen, en alles goed gedocumenteerd is. Maar vereiste is wel dat je bereid bent te zoeken en te lezen ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Linux_koen

Linux_koen

Topicstarter
dion-b ik heb gedaan wat je vroeg en ik zie dan welke x ws versie ik heb geinstalleerd mijn OS maar nou zie ik er ook staan bij de directory. :|

/dev/mouse No such device

Dat zal dan wel de muis zijn. :) (maar waarom staat dat in de foutmelding wat heeft die muis ermee te maken)
ook staat er:

Fatal server error:
failed to initialize core devices

en ook

X10: fatal IO error 104 (Connection reset by peer) on x server '':0.0''
after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining

[ Voor 13% gewijzigd door Linux_koen op 21-06-2007 16:29 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Je dacht niet "ik open /etc/X11/xorg.conf" of "ik gooi mijn foutmelding even in Google" ?

0.0

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Kijk ook eens in /var/adm/Xorg.0.log. Daar staan de foutmeldingen die optreden tijdens het starten van X.
Blijkbaar is je muis niet goed geconfigureerd. Werkt je muis wel op de console? Zo nee, run dan eens mouseconfig en kijk goed na of je een PS/2 of een USB muis hebt.
Hoe heb je X geconfigureerd? Handmatig? Of met xorgcfg. Als je zelf nog niks aan X configuratie gedaan hebt, raad ik je aan om dat commando eens te runnen (als root). Meestal komt daar een mooie xorg.conf uit, die dan in de homedir van root komt te staan en die je dus wel even naar /etc/X11 moet kopieren.
Als het dan nog niet werkt beantwoordt dan de volgende vragen: Welke grafische kaart heb je (lspci -v) en post je /etc/X11/xorg.conf eens.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tja, misschien een beetje lullige vraag, maar waarom heb je slackware gekozen ?

Blijkbaar ben je nog niet zo ervaren met linux, en als het is om er veel van te leren is het zeker een goede keuze, maar zoals Dion_b ook al zei, dan moet je er wel wat moeite in steken, m.a.w. lezen, zoeken, proberen etc.

Als dat niet is wat je wilt, is slackware misschien niet de beste linux distro voor jou.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Linux_koen

Linux_koen

Topicstarter
Oh, ja ik heb Slack inderdaad voor gekozen om er veel van te leren ben inderdaad nog niet zo ervaren in Linux :). Ik ben nu ook al bezig met dingen opzoeken, uitproberen, ben nu ook bezig met dat boek van Slackware te lezen :P.

• Linux_koen

Linux_koen

Topicstarter
Ik verstuur hier de foutmeldingen van Xorg
;)

Foutmeldingen:

xf86openserial: Cannot open device /dev/mouse
No such device
Mouse1: cannot open input device
PreInit failed for input device ''Mouse1''

(blijkbaar is er steeds iets met die muis ik heb mouseconfig nog wel geprobeerd en meerdere opties uitgeprobeerd maar het werkt steeds niet) :S

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

1. check
    code:
    1

ls -la /dev | grep mouse
    bij geen resultaat bestaat het device niet. Bestaat /dev/input/mouse of /dev/input/mice wel?
  2. wat voor muis heb je? ps2? usb? zijn de juiste modules geladen? welke kernel heb je? check resp. met
    code:
    1

lsmod
    en
    code:
    1

uname -a
  3. laad de juiste modules (wsch. vooral usbhid bij een usb muis, afhankelijk van je kernel), kijk wat er in de /etc/X11/xorg.conf staat over muizen, waarschijnlijk ziet dat er ongeveer zo uit:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9

Section "InputDevice"
        Identifier     "Configured Mouse"
        Driver         "mouse"
        Option         "CorePointer"
        Option         "Device" "/dev/input/mice"
        Option         "Protocol" "ImPS/2"
        Option         "ZAxisMapping" "4 5"
        Option         "Emulate3Buttons" "true"
    EndSection
X start niet, als 'ie geen core devices kan vinden (pointer, keyboard). Als je muis dus niet gevonden wordt, ligt dat óf aan je config (verkeerde device), óf aan (het niet laden van de juiste) modules, óf aan allebei.

[ Voor 20% gewijzigd door wzzrd op 21-06-2007 19:26 ]

• Linux_koen

Linux_koen

Topicstarter
Muis doet het weer :) (verkeerde device :S)

• ph0t0nix
Dus X ook?
(verkeerde device :S)
Waar? Heb je het opgelost via mouseconfig of zat het probleem alleen in X (en hoe heb je dat opgelost?)

[ Voor 13% gewijzigd door ph0t0nix op 21-06-2007 20:02 ]

• Linux_koen

Linux_koen

Topicstarter
ph0t0nix schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 20:01:
[...]

Dus X ook?

[...]

Waar? Heb je het opgelost via mouseconfig of zat het probleem alleen in X (en hoe heb je dat opgelost?)
Muis via mouseconfig nou stuit ik weer op een probleem :( ik druk op control + d hij mount niet hij vraagt naar het bestand usbfs en dan reboot die weer

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Eh? Reboot 'ie weer? usbfs? Ik heb werkelijk geen idee waar je het nu over hebt. Iets meer info graag.

• Linux_koen

Linux_koen

Topicstarter
Hij start op check de HD dan vraagt ie om als root in te loggen of op Control + d te drukken en als ik dat doe staat er een fout hij kan het bestand usbfs nietvinden en dan reboot hij weer.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Misschien is het inderdaad verstandiger om even met een wat simpelere distributie te beginnen, zodat je wat terminologie kent. Deze wazige meuk heeft vrijwel niemand wat aan namelijk. :)

Ik zou bij deze melding m'n /etc/fstab controleren als ik jou was.

[ Voor 17% gewijzigd door Jungian op 21-06-2007 21:27 ]

0.0

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Als je als root moet inloggen en op control-d moet drukken, kan waarschijnlijk het een en ander niet gemount worden. Daar wijst het ontbreken van usbfs ook op. Ik snap alleen niet hoe je dat voor elkaar gekregen hebt door iets met xorg.conf te pruts0n :P

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

schrap

Zet je volledige /var/log/Xorg.0.log es online (op phpfi.com of pastebin.com), en link ons eens (of hier in een post, als je wil...).

Dan kunnen we kijken of er nog dingen mis gaan :). Je muis is blijkbaar onderdeel van het probleem, misschien kan je de output van dmesg ook effe geven?

Btw - Control+D wil zeggen: maintenance mode, dus je hebt iets vreselijks mis gedaan in je fstab :/.

Langs de andere kant: het is een vanilla install dus als je het vern*ukt ben je niets belangrijks kwijt :+. Btw - Slack doet geen dependency checking; heb je elke categorie volledig geïnstalleerd, of zelf zitten pielen met de selectie?

[ Voor 112% gewijzigd door Borromini op 21-06-2007 21:47 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Al via Google gezocht op de exacte foutmelding?

En dit had je eerst niet? Is het niet terug te draaien dan? Meestal is het verstandig om even een kopie te maken van een configfile als je deze aanpast.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• ph0t0nix
Jungian schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:26:
Misschien is het inderdaad verstandiger om even met een wat simpelere distributie te beginnen, zodat je wat terminologie kent.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je echt wilt weten hoe het zit is Slack een goede distro. Om meteen de handdoek in de ring te gooien als er iets niet lukt is niet echt de juiste instelling. Dat je de slackware boeken leest is alvast een uitstekend begin. Als je met slackware overweg kunt, kun je met bijna elke andere distributie overweg. Ik heb mijn eerste Linux stapjes net zoals jij gemaakt. Gewoon met slack (na twee vruchteloze pogingen om RedHat 5.x op een 486 te installeren), veel lezen en veel vragen.
Deze wazige meuk heeft vrijwel niemand wat aan namelijk. :)
Daar ben ik het dan wel weer mee eens :-). Probeer de stappen die je doet zo duidelijk mogelijk te omschrijven. Eerst heb je een muis + X probleem en nu ineens heb je problemen met je filesystem(s).
Als je enig idee hebt wat je "misdaan" hebt (bijvoorbeeld iets in /etc/fstab veranderd) dan kun je met CD1 opstarten en dan je root partitie mounten om je fout te herstellen. Afhankelijk van welke editor je gebruikt hebt (emacs toevallig?) zijn er misschien nog backup files (filenaam eindigend op ~ in het geval van emacs) te vinden.

Succes!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

ph0t0nix schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 00:06:[...]
Afhankelijk van welke editor je gebruikt hebt (emacs toevallig?) zijn er misschien nog backup files (filenaam eindigend op ~ in het geval van emacs) te vinden.
offtopic:
Vim doet dat ook zo hoor :?

Voor de TS: ik vind dat je een goede keuze gemaakt hebt, ik heb het gevoel dat je je in ieder geval over de verschillende (grotere) distro's hebt ingelezen, dus ik zou zeggen: ga zo door :). Het is met vallen en opstaan dat je het leert, en ik heb heel veel respect voor je distrokeuze :).

Wat een wereld van verschil met de n00bs die Ubuntu installeren, dat een week draaien, en dan denken dat ze Linux-ervaring hebben :X.

Slackbook is uitstekend btw, je kan trouwens X zelf het harde werk laten doen voor je:
code:
1
# X -configure

Dan zou ie je een mooie default config moeten rollen :*). Let er wel op dat de configuratie geen custom toetsenbordindeling instelt, dat moet je achteraf zelf fiksen, net als de resolutie hoogstwaarschijnlijk (al is de resolutie een fluitje van een cent, meestal) :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• ph0t0nix
Borromini schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 00:39:
offtopic:
Vim doet dat ook zo hoor :?
offtopic:
wist ik niet. Volgens mij doen noch vi (egenlijk elvis), noch vim dat standaard in Slack.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Vooral aan het lezen en zoeken gedeelte schort het hier een beetje zwaar imho. Wat ik tot nu toe gelezen heb zijn allemaal standaard issues. Het (blijkbaar) goedkeuren omdat jij ook zo begonnen bent vind ik een beetje vreemd. Maar helpdesk vrolijk verder ;)

0.0

• Linux_koen

Linux_koen

Topicstarter
Anders gooi ik even al die meuk eraf en probeer het opnieuw te instaleren (beter). :|
Als het dan nog niet lukt dan sluit ik wel dit topic. En ga ik eens wat meer op internet lezen over het linux wereldje ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Linux_koen op 22-06-2007 09:55 ]

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Misschien is het voor jou verstandig als je in plaats van slackware bijvoorbeeld Ubuntu installeerd. Daar gaat het installeren van grafische DE's gewoon automatisch en dat scheelt een hoop frustratie.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Linux_koen

Linux_koen

Topicstarter
Heb al Ubuntu gehad voor slackware ;) (vond ik eerlijk gezegt niet een succes)

• ph0t0nix
Jungian schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 01:22:
[...]

offtopic:
Vooral aan het lezen en zoeken gedeelte schort het hier een beetje zwaar imho. Wat ik tot nu toe gelezen heb zijn allemaal standaard issues. Het (blijkbaar) goedkeuren omdat jij ook zo begonnen bent vind ik een beetje vreemd. Maar helpdesk vrolijk verder ;)
offtopic:
Ik vind het belangrijker dat iemand die aangeeft iets te willen leren niet direct gedemotiveerd wordt, maar juist aangemoedigd wordt om verder te gaan. Er was in dit geval zeker wat aan te merken op de vraagstijl, maar soms kun je veel te lang bij een (in onze ogen) simpel ding blijven hangen. En dan is soms een tikkie in de goede richting net genoeg.
Heb al Ubuntu gehad voor slackware ;) (vond ik eerlijk gezegt niet een succes)
Dan ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd waarom niet. En wat je dan van Slackware verwacht.
Anders gooi ik even al die meuk eraf en probeer het opnieuw te instaleren (beter).
Soms is dat wel prettiger/sneller ja. Maar het meest leer je natuurlijk van het daadwerkelijk oplossen van het probleem. Hangt een beetje van de hoeveelheid vrije tijd af die je beschikbaar hebt, en wat je precies wilt bereiken.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Cyphax

Moderator LNX
't Lijkt wel alsof je de absolute basics mist die voor elke distro wel gelijk zijn. Inderdaad zaken als controleren van fstab, cfdisk om je partitietabellen te bekijken en een LiveCD kunnen booten om vervolgens in zo'n omgeving je HD's handmatig te proberen te mounten. Zorg dat je weet wat elke partitie is, anders ben je heel snel uitgecontroleerd.

* Cyphax is ook gewoon met Slackware begonnen en heeft daar geen moment spijt van gehad. Je hebt maar 2 dingen nodig: het vermogen om foutmeldingen te interpreteren al dan niet mbv een zoekmachine, en het doorzettingsvermogen om niet te denken "he shit, hij doet het niet, dan maar een herinstall" maar juist "he shit, hij doet het niet, ik rust niet voor ik weet waarom dat zo is en wat ik eraan kan doen". :)

Als dat je niets lijkt is toch een distributie als Ubuntu of Suse of Mandriva een veiliger keus, die zijn zoals je ze binnenhaalt meer voorgeconfigureert en hebben vaak ook wat meer aan hardware-detectie aan boord.

In Slackware is trouwens /etc/rc.d/ erg leuk om mee te klooien. Maar zorg wel dat je 'm gebackupped hebt want je sloopt vanzelf wel een keer een scriptje ergens, waarna je geen idee meer hebt hoe het ook weer stond.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Ik denk dat je beter eerst een goed boek over linux/unix kunt lezen en dan pas gaan spelen ermee. Ik ben begonnen met 'Linux in a nutshell' te lezen, uit te lezen zonder een toets aan te raken. Daarna was slackware een eitje.....

Kijk bijvoorbeeld eens op tldp.org: http://tldp.org/LDP/intro-linux/html/index.html
Lees dit eerst eens helemaal door, je onthoudt er wrs amper iets van, maar als je het daarna doorneemt met linux erbij kom je al een heel eind.
Tis soms een beetje outdated, maar google is dan je vriend.

Ik wil je geen schrik aanjagen/wegjagen, maar
leren != vragen posten op het forum
leren = lezen/googlen

Er zijn al enorm veel mensen je voorgegaan om linux te leren, en de sporen daarvan zijn gelukkig goed te vinden op internet: forum topics, howto's, guides. Vaak help google'n op <onderwerp> samen met 'howto' of 'guide' je al een heel eind op weg. Ook in de man pages staat enorm veel informatie: man <command> en soms man <configfile>.

Veel succes!!
/me is ook ooit met Slackware begonnen in de tijd van 8.1 en sindsdien tevreden linuxgebruiker.
Pagina: 1