Toon posts:

ISP - Eigen mail server mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:
  • 2.989 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tegenwoordig hebben veel providers poort 25 geblokkeerd om spam tegen te gaan.

Van Planet Internet weet ik dat zij een oplossing bieden voor mensen die tóch zelf een mailserver willen draaien. Door de daarvoor ingerichte relay server van Planet (mailrelay.planet.nl) in je DNS op te nemen wordt de mail eerst op hun mailserver geplaatst en vervolgens doorgestuurd naar je eigen server thuis.

Jammer genoeg geven de verschillende providers weinig informatie over de poorten die ze blokkeren en eventuele alternatieven die ze bieden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het draaien van een eigen mail server en de mogelijkheden die de verschillende providers bieden?.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Volgens mij is hier al een ander topic over te vinden, maar goed:
  1. XS4ALL biedt het sowieso aan. Poort 25 staat gewoon volledig open, dus geen relaymachines nodig;
  2. Volgens een mailtje van de helpdesk is het bij TweakDSL net zo. Jouw verbinding, dus jij bepaalt wat er gebeurt, ofwel poort 25 volledig open.
  3. Solcon, m'n huidige provider, heeft poort 25 volledig open staan: m'n mailserver werkt thuis probleemloos.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 17:24

jep

Die provideers kunnen ook port 25 open laten en toch transperant rommel gaan filteren. Gek dat ze daar niet over nadenken eigenlijk. Daarmee bespaar je een hoop gedoe.

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
jep schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 14:45:
Die provideers kunnen ook port 25 open laten en toch transperant rommel gaan filteren. Gek dat ze daar niet over nadenken eigenlijk. Daarmee bespaar je een hoop gedoe.
Voor het filteren heb je waarschijnlijk extra machines en software nodig (+ onderhoud), die dat doen. Kost geld voor een kleine marge aan gebruikers, die een eigen mailserver willen. Het sluiten van een poort is zo gebeurd en scheelt hun waarschijnlijk een halve abuse afdeling. Dat scheelt.

Stel jij bent een provider, welke zou jij dan kiezen? De 2e natuurlijk, want je wilt ook wel meer geld uit het netwerk halen. Bij XS4ALL en soortgelijke houdt de abuse wel zaken bij, maar daar betaal je ook naar. Dat is ook het verschil vaak. Orange, veel kabelaars en KPN providers (op XS4ALL na) hebben de boel afgesloten. Als je echt veel met servers speelt, dan is XS4ALL wel een aanrader denk ik. Die besteden daar wel aandacht aan en helpen je vaak via de site een handje met wat simpele tips.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 17:24

jep

Strict financieel bekeken is dat zeker zo. Maar ik denk dat spam ook vaak via je (ingestelde) smtp server loopt en dus gewoon vrolijk meefietst. Of je dan dus als provider transperant gaat filteren of niet maakt denk ik niet uit.

Denk alleen dat de klant 't zo wat duidelijker vind dan dat 't wel wordt gefiltert, maar men dat niet merkt.

• BrianV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-11 16:01
ik ben zelfs werk zaam bij een internet provider en de rede van blokkade poort 25 is.

Der zijn meerdere providers hebben zelfs op een blacklist gestaan ( lijst met spam verstuurders )
en Nederland staat onders tussen in de Top5 Spam verstuurders.
en daarom hebben we poort 25 geslooten omdat er teveel mensen via deze manier mail versturen.

Onze Excuses voor het ongemaakt

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 11:09

WeirdEye

Eindbaas

Ik heb hier een mailserver draaien achter @Home.
Heb mijn domeinen bij Infotime geregistereerd en hier is het mogelijk om mail over een andere poort te laten doorsturen. Domeinen zijn wel wat duurder daardoor.

Als smarthost heb mail.home.nl ingesteld, en werkt perfect!

Verwijderd

Topicstarter
WeirdEye schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:19:
Ik heb hier een mailserver draaien achter @Home.
Heb mijn domeinen bij Infotime geregistereerd en hier is het mogelijk om mail over een andere poort te laten doorsturen. Domeinen zijn wel wat duurder daardoor.

Als smarthost heb mail.home.nl ingesteld, en werkt perfect!
Kun je op die manier zowel mail sturen als ontvangen?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11 10:39
BlackAss schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 16:33:
ik ben zelfs werk zaam bij een internet provider en de rede van blokkade poort 25 is.

Der zijn meerdere providers hebben zelfs op een blacklist gestaan ( lijst met spam verstuurders )
en daarom hebben we poort 25 geslooten omdat er teveel mensen via deze manier mail versturen.

Mja, poort 25 inkomend != versturen. Snap providers die 25 inkomend blokkeren echt niet....

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

Inderdaad. En daarom biedt xs4all dit ook niet aan.

.... of, wacht? ;)
Met andere woorden; het "er wordt dan teveel spam verstuurd" verhaal is inmiddels achterhaald, er zijn zat opties om dat drastisch te verminderen / te stoppen.

1) Invite-only systeem, alleen op aanvraag (evt via een simpele webform) kan je het inschakelen
2) Tijdelijke blokkade wanneer blijkt dat er een spamrun bezig is / gedaan is vanaf IP x.x.x.x (dit is sowieso een goed idee in Nederland.)
3) Relay aanbieden
4) Automatisch checken op aanwezigheid van een spamfilter bij optie 1.

etc ..

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 15:34
ik draai een eigen mail server bij tele2

werkt prima.

mijn mail werd alleen eerst door een aantal providers geweigerd,
vandaar dat ik mijn uitgaande mail relay via tele2

als je vragen hebt, dan hoor ik het wel

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

Sjakskus schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 22:16:
mijn mail werd alleen eerst door een aantal providers geweigerd,
vandaar dat ik mijn uitgaande mail relay via tele2
Klopt, sommige provider weigeren je mail dat komt waarschijnlijk omdat je geen PTR DNS record hebt naar je server, en dan vinden ze het spam, het beste is dan ook zoals jij aangaf altijd de relay van je provider te gebruiken.

PC based oscilloscope

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nederland staat onders tussen in de Top5 Spam verstuurders.
Ik dacht juist dat vanuit Nederland relatief weinig spam wordt verzonden, dus ik ben wel erg benieuwd in hoeverre je dit gegeven kunt onderbouwen.

Berichten die het tegendeel aantonen:
nieuws: Nederland niet meer in top twaalf spamlanden
nieuws: Brussel prijst spambestrijding Nederland

🌞🍃

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 09:03

sjaak

un giorno credi

Vooral de providers die veel 'normale' klanten hebben (die dus niet snel een eigen mailserver zullen opzetten) hebben poort 25 dicht zitten. Gelukkig zijn er diverse optie's om dit te omzeilen. dnsmadeeasy.com biedt dit aan voor ongeveer 25 dollar per jaar volgens mij en rollernet.us doet dit zelfs gratis. (forwarden naar andere poort)

Verwijderd

Topicstarter
Zelf vind ik het logisch dat providers actie ondernemen, jammer genoeg resultaat van mensen die niet weten wat er allemaal op de achtergrond op hun pc-tje aan het draaien is. Ik ben echter wel van mening dat in het geval van een provider poorten gaat blokkeren ook een andere mogelijkheid zouden moeten bieden of dit beter zou moeten vermelden op hun website en of faq, zodat een gebruiker daarvoor geen extra kosten zou moeten maken of dat kan overwegen wel te doen.

In ieder geval helpt de informatie tot nu toe mij al aardig bij de keuze van een internet abonnement en hoop ik dat er meer mensen wat hebben aan deze topic.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2007 22:49 ]

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

MikeN schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:57:
[...]

Mja, poort 25 inkomend != versturen. Snap providers die 25 inkomend blokkeren echt niet....
Het gaat helemaal niet om die poort 25. Het gaat erom dat er te veel mensen zijn die een open relay server installeren achter poort 25 waardoor mensen van buitenaf via jouw server spam kunnen versturen. Door poort 25 dicht te gooien, kan je in ieder geval geen smtp relay server draaien thuis.

Signature van nature

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:16

krvabo

MATERIALISE!

Bij Concepts-ICT is 25 standaard dicht, maar zodra je een vast IP aanvraagd (gratis, even mailtje/belletje naar de helpdesk) dan heb je geen belemmeringen.

Grote plus ten opzichte van Planet, waar ik eerst zat :)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11 10:39
Sircuri schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 16:19:
[...]

Het gaat helemaal niet om die poort 25. Het gaat erom dat er te veel mensen zijn die een open relay server installeren achter poort 25 waardoor mensen van buitenaf via jouw server spam kunnen versturen. Door poort 25 dicht te gooien, kan je in ieder geval geen smtp relay server draaien thuis.
Als je alleen inkomend poort 25 open hebt zul je uitgaand via de mailrelay van je provider moeten. Op dit plaats kan je vervolgens prima spam afvangen als provider zijnde. Daar moet je tenslotte toch sowieso al filteren gezien 50% van je klanten onderdeel uitmaakt van een botnet en via botnets veel meer spam wordt verstuurd dan via open relays.

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Bleh!

:)

Weet iemand of Chello ook inkomend poort 25 blokkeert? De geruchten vind ik namelijk wat tegenstrijdig en het zou ook regio-afhankelijk zijn. Ikzelf zit in Alkmaar dus ben eigenlijk wel benieuwd. Uitgaande mail heb ik geen probleem mee, gebruik dan wel de upc smarthost.

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• beekware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 18:17

beekware

To Experience The Unexpected..

Gebruik momenteel @home in combinatie met http://www.rollernet.us het werkt prima hier al een hele poos. Relay van @home gebruik ik momenteel niet, mail komt direct en rechtstreeks aan. :P

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

• Lekkere Loempia
Bleh! schreef op zondag 24 juni 2007 @ 22:32:
Weet iemand of Chello ook inkomend poort 25 blokkeert? De geruchten vind ik namelijk wat tegenstrijdig en het zou ook regio-afhankelijk zijn. Ikzelf zit in Alkmaar dus ben eigenlijk wel benieuwd. Uitgaande mail heb ik geen probleem mee, gebruik dan wel de upc smarthost.
Naar mijn weten staat poort 25 niet dicht, maar wordt er wel op gescand. Lijkt me wel lastig bij Chello met een mailserver met direct verbinding te draaien, aangezien het ip adres dynamisch is. Blacklists lusten deze namelijk ontzettend graag.

• WooK
  • Laatst online: 30-11 01:12

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Maak je een grapje met je post of is dit serieus? Afgezien van je "taal" gebruik (of misbruik), slaat je post nergens op :)

I'm not as think as you stoned I am

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik zit bij TweakDSL en heb daar een vast ipadres met een Reversed DNS record. En alle poorten lekker open. Niks aan het handje dus :-)

• WooK
  • Laatst online: 30-11 01:12

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

raymonvdm schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:25:
Ik zit bij TweakDSL en heb daar een vast ipadres met een Reversed DNS record. En alle poorten lekker open. Niks aan het handje dus :-)
Je bent volgens mij eerder een uitzondering als je geen reversed dns adres hebt maargoed :)

I'm not as think as you stoned I am

• Bleh!
  • Nu online

Bleh!

Lekkere Loempia schreef op maandag 25 juni 2007 @ 11:27:
[...]

Naar mijn weten staat poort 25 niet dicht, maar wordt er wel op gescand. Lijkt me wel lastig bij Chello met een mailserver met direct verbinding te draaien, aangezien het ip adres dynamisch is. Blacklists lusten deze namelijk ontzettend graag.
Maar als je de smtp server van chello als relay gebruikt dan maakt dat weer niet uit (voorzover ik weet). Het gaat mij vooral om de ingaande mail.

• Lekkere Loempia
Bleh! schreef op maandag 25 juni 2007 @ 17:50:
[...]

Maar als je de smtp server van chello als relay gebruikt dan maakt dat weer niet uit (voorzover ik weet). Het gaat mij vooral om de ingaande mail.
Wordt niet geblokkeerd.

• Bleh!
  • Nu online

Bleh!

Das duidelijk :)
Toen ik vroeger Chello had wisselde het IP eigenlijk vrijwel nooit dus ik verwacht dat ik niet zoveel last heb van het dynamische IP. Ga het dan eens met hun proberen.

Verwijderd

Chello staat gewoon wageweid open!

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:36

cue

Weet iemand of er toevallig ook ergens een compleet overzicht te vinden van welke poorten open en dicht staan bij welke providers?
Pagina: 1