Receiver via coax aan PC, geluid direct naar receiver?

Pagina: 1
Acties:
  • 434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:39
Beste Tweakers,

Ik heb vorige week mijn nieuwe speakers (JBL Northridge E90) en receiver (Sony STR-DG510b) mogen ontvangen, en ik heb de receiver direct maar op de computer aangesloten door middel van een coaxkabeltje. Ik heb deze coaxkabel aangesloten op de SP/DIF aansluiting van mijn on-board geluidskaart.

Omdat on-board geluidskaartjes nou niet bekend staan om hun geweldige geluidskwaliteit, wil ik dat de receiver al het werk op zich neemt, en dat de geluidskaart dus enkel het digitale signaal direct doorstuurt naar de receiver, zonder het te bewerken. Misschien werkt dit al op deze manier, maar ik wil graag zeker weten dat dit ook echt zo is.

Mijn moederbord is een Gigabyte P965-DS3, met een RealTek HD-Audio chip erop. Als ik de RealTek Sound Manager open, zie ik enkel 2 tabjes, Digital Output en Digital Input. Ik kan in de Sound Manager eigenlijk niet veel instellen, enkel de kwaliteit van het geluid 16/24 bits en het aantal Hz (staat nu ingesteld op 24 Bits, 48KHz. Receiver ondersteunt 96KHz, is het verstandig hem op 96KHz te zetten?).

Als ik naar het Windows-onderdeel Sound Devices ga zie ik dat enkel RealTek Digital Output is ingeschakeld. Als ik naar de eigenschappen van dat apparaat ga, kan ik testen welke geluidsformaten ondersteund worden door middel van geluidjes, en bij het tabje 'Enhancements' kan ik aanvinken 'Disable all sound effects' en 'Immediate Mode'. Is dat laatste wat ik zoek?

De reden dat ik gaan twijfelen ben of het geluid wel direct doorgestuurd wordt, is doordat op het schermpje van de receiver altijd te zien is 'PCM 48', en dit verandert niet wanneer ik een film aanzet met 5.1 Dolby Digital geluid. Als ik in Windows bij het geluidsformaten testen Dolby Digital test, dan komt er op het schermpje van de receiver namelijk wel als bron 'Dolby Digtal' te staan, en nog wat andere icoontjes die ik normaal gesproken nooit zie. Het lijkt dus of de computer eerst alle geluid omzet naar PCM 48 en het dan doorstuurt naar de receiver. Ik wil dus dat de receiver dit lekker zelf doet.

Dus: weet iemand hoe het geluid doorgestuurd wordt, in de huidige situatie? En hoe ik dan eventueel kan instellen dat de geluidskaart niks, maar dan ook echt niks met het signaal doet, anders dan het doorsturen naar de receiver? En wat is de juiste manier om programma's als Winamp, VLC Media Player, en BSPlayer correct in te stellen voor gebruik met de receiver (dus ook zonder aanpassen van het signaal)? Ik keek namelijk een film in VLC Media Player, ik had hem eerst ingesteld op stereo geluid, maar als ik het programma dan instelde op 5.1 geluid, klonk het ineens veel mooier. Dit vind ik vreemd, aangezien ik gewoon maar een stereo-opstelling heb.

Ik gebruik overigens Windows Vista.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

VLC kan je zo instellen dat het geluid via S/PDIF gaat. Kijk eens of dat wat verandert.,.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Met windows vista is het vrij eenvoudig.
Werk zonder soundmanager.. dus deinstalleer die crap.
Verder hoef je niets te doen.

Hoe je het geluid doorstuurt is dan alleen afhankelijk van je programma's.
Winamp stuurt het bij mij stereo.
mpc stuurt bij mij gewoon dts, dolby digital of stereo door afhankelijk van wat de bron bevat.

• FreddyFish
Hann1BaL schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 12:47:
VLC kan je zo instellen dat het geluid via S/PDIF gaat. Kijk eens of dat wat verandert.,.
Ik stelde in VLC S/PDIF in, maar dat was maar gedeeltelijk een succes. Op het schermpje van mijn receiver kreeg ik tot mijn verbazing wel Dolby Digital te zien, maar het geluid was ontzettend schokkerig, gewoon onmogelijk om naar te luisteren. Op het schermpje stond Dolby Digital 3/2.1, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Ik heb gewoon een 2.0 opstelling. Ik heb volgens mij alles geprobeerd in VLC, maar zodra ik S/PDIF inschakel wordt het hele programma zo gammel als wat, en is de weergave gewoon niet mooi. CPU usage gaat ook omhoog naar 30-40 procent.

Kan het dan misschien iets te maken hebben met codecs op de computer ofzo? Ik heb AC3 filter geinstalleerd, en die ook op S/PDIF output gezet, en dan AS IS ingesteld. Geen verandering. Ook nog geprobeerd AC3 filter helemaal niet meer te gebruiken, maar VLC bleef gammel.

Ik snap het nu echt eventjes niet meer, waarom geeft mijn receiver Dolby Digital 3/2.1 aan?

• job
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

vlc gebruikt z'n eigen filters. Dus ik vraag me af of het installeren van een ac3 filter nut heeft.
Probeer eens een ander programma. Ik heb goede ervaringen met mpc.
Niet dat je maar over moet stappen, maar dan kan je in elkgeval oorzaken van je probleem uitsluiten.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Voor Dolby Digital wil je eigenlijk AC3 uitsturing hebben. De standaard SPdif is een stereo PCM signaal en kan dus hooguit Dolby Pro-Logic doorgeven. In je DVD software zou je aan moeten kunnen geven dat je AC3 doorsturing wil hebben voor films (ik meen dat PowerDVD een dergelijke optie wel bezit).

Resamplen heeft eigenlijk weinig zin. Het merendeel van je content zal ongetwijfel 44,1kHz, 16 bit stereo zijn. Resampling naar 48kHz kan zelfs de geluidskwaliteit laten afnemen door interpolatie problemen (vergelijk het met de hikjes in een NTSC film die omgezet wordt naar PAL). Alleen bij films heeft het nut een hogere sample-rate te pakken, omdat die juist op 48kHz gesampled zijn (of 96kHz in het geval van DTS).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 11:31

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

AC3 filter wordt afaik alleen gebruikt wanneer er media afgespeeld wordt die van die codec gebruik maakt. Wanneer je een dvd afspeelt heb je helemaal niets met AC3 filter van doen; je geluidskaart dient, als je geen rare filtering gebruikt en dus s/pdif aanvinkt, alleen als doorgeefluik om de audio digitaal (AC3 / DTS) naar je receiver door te sturen.

VLC werkt bij mij in ieder geval prima.

Over dat Dolby Digital 3/2.1: gebruik je wel een dvd oid met een 5.1 track (en het goede audio kanaal)? Want uiteraard bestaat er ook zoiets als Dolby Digital 2.1 (dvd's bieden hiertoe vaak een optie).

Specs | Audioscrobbler

• FreddyFish
job schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 13:20:
vlc gebruikt z'n eigen filters. Dus ik vraag me af of het installeren van een ac3 filter nut heeft.
Probeer eens een ander programma. Ik heb goede ervaringen met mpc.
Niet dat je maar over moet stappen, maar dan kan je in elkgeval oorzaken van je probleem uitsluiten.
Ik heb Media Player Classic geprobeerd, en AC3 filter ook weer geinstalleerd en op S/PDIF ingesteld, maar met MPC krijg ik gewoon PCM 48 output, dus niet zoals ik bij VLC Media Player Dolby Digital 3/2.1 output kreeg.

Ik vind het maar vreemd allemaal, straks eventjes PowerDVD proberen en kijken of die wel normaal Dolby Digital naar de receiver kan sturen zonder 'hikkend' geluid.

Maar hoe zit dat dan met muziek, kan ik er wel op vertrouwen dat muziek rechtsstreeks naar de receiver wordt gestuurd, en niet dat de geluidskaart het signaal probeert de decoderen?

• wagenveld
  • Niet online
Dolby Digital 3/2.1 = 5.1
(3 front, 2 surround, 1 subwoofer)

Ik denk dat VLC schokt omdat je de Realtek tool op 24bit hebt staan, die moet gewoon op 16bit. (of deinstalleer het ding, zou automagisch op basis van bron moeten gaan)

De geluidskaart zal altijd resamplen naar 48KHz, daar doe je niks aan. Gelukkig is DD/DTS dat al, het is echter aan te raden bij muziek een softwarematige resampling toe te passen (zodat je de brakke resampling van de driver omzeilt).

Voor DD/DTS moet je dus de passthrough over SPDIF aanzetten, dit kan oha in de instellingen. Bij BSPlayer is het handig om ffdshow erbij te hebben, die is makkelijk in te stellen. Winamp heb je dus een resampler naar 48KHz nodig, ik weet alleen dat dit makkelijk kan in foobar :)

• FreddyFish
Ik kan geloof ik niet die Realtek Sound Manager verwijderen zonder dat ik de geluidskaart drivers verwijder, en dat is denk ik toch niet de bedoeling?

Edit: ik probeer nu even geluidskaart-drivers te installeren zonder bijkomende programmatje's enzo. Als dat niet lukt gewoon eventjes op 16-bit zetten.

Edit 2: geluidskaart-drivers gedeinstalleerd, als ik nu een mp3 afspeel in winamp krijg ik PCM 44.1 op het schermpje te zien, dus ik denk dat nu het signaal wel direct doorgestuurd wordt en gedecodeerd door de receiver, voorheen stond er namelijk PCM 48 op het schermpje (omgezet door de PC, dus)

Film was nog wel schokkerig in VLC, nog niet geprobeerd op 16-bit te zetten en ook nog in PowerDVD. Ik laat jullie het nog weten.

Update: het is me nu wel gelukt vloeiend een film af te spelen met Dolby Digital via S/PDIF met PowerDVD. Echter er is nog een klein probleempje, na een paar minuten weergave staat het beeld ineens stil en flipt het geluid. Maar ik denk eerder dat dat bij het programma gezocht moet worden, en niet bij de huidige instellingen.

@hieronder: ik ben nu de programma's aan het installeren, quick- en realtime alternative had ik allebei al, omdat ik al die verschillende players maar niks vind. Nu nog even ffdshow en theatertek.

[ Voor 101% gewijzigd door FreddyFish op 21-06-2007 15:27 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Jag

FreddyFish schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 13:18:
[...]

Ik stelde in VLC S/PDIF in, maar dat was maar gedeeltelijk een succes. Op het schermpje van mijn receiver kreeg ik tot mijn verbazing wel Dolby Digital te zien, maar het geluid was ontzettend schokkerig, gewoon onmogelijk om naar te luisteren. Op het schermpje stond Dolby Digital 3/2.1, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Ik heb gewoon een 2.0 opstelling. Ik heb volgens mij alles geprobeerd in VLC, maar zodra ik S/PDIF inschakel wordt het hele programma zo gammel als wat, en is de weergave gewoon niet mooi. CPU usage gaat ook omhoog naar 30-40 procent.

Kan het dan misschien iets te maken hebben met codecs op de computer ofzo? Ik heb AC3 filter geinstalleerd, en die ook op S/PDIF output gezet, en dan AS IS ingesteld. Geen verandering. Ook nog geprobeerd AC3 filter helemaal niet meer te gebruiken, maar VLC bleef gammel.

Ik snap het nu echt eventjes niet meer, waarom geeft mijn receiver Dolby Digital 3/2.1 aan?
Het enige probleem is dus dat het niet lukt SPDIF uit te gebruiken met films met AC3(/DTS) soundtrack.
VLC is sowieso geen fijne player. Je hebt niet heel veel nodig aan codecs en programma's voor playback van video. Ik heb er zelf lang mee geklooid en de volgende combinatie speelt alles af, ook al je high def content, zonder problemen en met zo min mogelijk cpu gebruik:

Real Media alternative: download
Quicktime alternative: download
ffdshow: download
DVD programma, bijv Theatertek: download

Bij Real alternative zit Media Player Classic, de beste player die ook nog eens eenvoudig is. Bij quicktime alternative zit CoreAVC, wat ik op dit moment de beste h.264 codec vind (ik speel alle h.264 high def content probleemloos af met een XP2500+ mobile). En ffdshow is voor al je andere codecs, waaronder ook alle audio codecs. DVD programma is persoonlijk, ik vind Theatertek wel een goed programma (en heb hem ooit gekocht).
Als je al je huidige codecs en afspeelprogramma's eraf gooit kan ik je heel makkelijk uitleggen hoe je hiermee altijd SPDIF uit kan gebruiken zodat je receiver altijd een ac3 of dts signaal krijgt van de computer.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Jag

Op verzoek van de topicstarter hier een beschrijving van hoe je SPDIF uit kan krijgen met de lijst progs die ik had gepost.

Media Player Classic is de player die je voor alles behalve DVD moet gebruiken: DivX, mpg, WMV (bij problemen windows media player gebruiken) en al je high def: transport streams en mkv bestanden. Ik zou de interne filter van mpc uitzetten. Dit doe je door een film te openen met mpc, rechtermuisknop en dan options. Dan onder internal filters de ac3 en dts filters uitzetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/SPDIF/MPC_internal_filters.gif

Als je de interne filters van MPC uitgezet hebt neemt ffdshow het over (je kan altijd controleren welke filters/codecs er gebruikt worden door tijdens het afspelen van een film in MPC rechtermuisknop te doen en dan onder filters te kijken. Ongelofelijk handig om niet werkende instellingen te troubleshooten). Open via het start menu de audio filter properties van ffdshow. Ga naar de codecs en schakel de codec van ffdshow voor ac3 en dts door SPDIF te selecteren.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/SPDIF/ffdshow_SPDIF.gif

Om bij DVDs ook nog SPDIF uit te krijgen moet je in je DVD programma selecteren dat je SPDIF uit wilt, daar heeft MPC en ffdshow niet zoveel mee te maken. Je kan best DVDs afspelen met MPC maar hij onthoudt niet waar je was en subtitels instellen moet per se via het subtitle menu. Dus ik gebruik daarvoor Theatertek. Zo stel je het in Theatertek in (onder configuration):

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/SPDIF/Theatertek_SPDIF.gif

Als laatste is het belangrijk dat je al je oude codecs eraf gegooid hebt. Ook de quicktime en real media player bijvoorbeeld. En sowieso al je codec packs en los geïnstalleerde codecs. Veel succes.

• FreddyFish
Super! Heb het inmiddels allemaal geïnstalleerd en 't werkt als een tiet! :)

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 13:37
Hmm...moet ik ook maar eens mee gaan spelen. Tot nu toe ook nog niet gelukt om op mijn Asus mobo dit aan de praat te krijgen.
Pagina: 1