Aspect Ratio bij DVD/HD recorders

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:00
Ik heb sinds enkele weken een Panasonic DMR-EH57 HD/DVD recorder, daarvoor had ik eventjes een Samsung DVD-R155 DVD recorder (maar omdat deze niet beviel is ie omgeruild voor de Panasonic).
Wat me bij beide apparaten opviel en wat ik niet begrijp is dat wanneer je een analoge 16:9 uitzending via de DVD recorder bekijkt dat je dan onder en boven zwarte balken hebt. Bij 4:3 uitzendingen vult ie wel het hele beeld. (Uiteraard zijn de DVD recorders ingesteld op gebruik met een 16:9 TV).
Sluit ik de DVD recorder aan via scart of via HDMI 1080i dan scaled de TV (Panasonic 42PV60) dit wel weer, maar sluit ik het aan via HDMI 720p (wat mijn voorkeur heeft) dan laat de TV het zoals het is en blijf ik dus de zwarte balken zien.
Afspelen van DVD's is wel goed, het gaat puur om analoge 16:9 uitzendingen die ik via de DVD recorder bekijk. Ook als ik opneem en de opname bekijk zie je de zwarte balken.
Het is geen halsbrekend probleem want ik kijk normaliter UPC digitaal maar ik vind het gewoon wat vreemd dat de DVD recorder niet zelf ziet dat het om een 16:9 uitzending gaat en het beeldvullend maakt, want zoals ie het nu doet is het nog vervormd ook.

Is het normaal dat een DVD(/HD) recorder dit zo doet of zie ik iets (stoms) over het hoofd ?

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:00
schopje