PC dood na bios flash

Pagina: 1
Acties:

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 22:09
Ik heb afgelopen weekend de bios van mijn asus P5N32-E SLI moederbord geflashed door in de bios te gaan en met de EZ flash functie de bios te updaten van versie 0903 naar 1103. De nieuwe bios stond op een usb stick. Na het flashen kreeg ik de melding dat het flashen succesvol was, maar even later kreeg ik een fout melding dat de pc een aantal stations niet herkende. Ik heb het bericht helaas niet echt goed kunnen lezen want de pc startte opnieuw op, maar sinds dien start de pc helemaal niet meer op.
Bij het aanzetten van de pc krijg ik alleen een zwart scherm, geen POST scherm en geen piep code van het moederbord. Alle fans gaan gewoon aan(ook van videokaart), power led brand op mobo, dvd station en HD’s spinnen gewoon op. Dus mijn eerste gedachte was een foute flash omdat dit alles na het flashen gebeurde.

Wat ik toen allemaal geprobeerd heb:
- CMOS resetten, batterij er uit jumpertje verplaatst, de standaard procedures.
- Alle kabels gecontroleerd
- Ik heb geprobeerd om met een boot diskette met daarop de bios opnieuw het moederbord te flashen, maar dit had geen effect want hij wil de diskette niet lezen.

Toen deze stappen niet werkte heb ik alle ‘onnodige’ onderdelen losgekoppeld zodat alleen nog de CPU+koeler, 1 reep ram geheugen, videokaart en de PSU op het moederbord zijn aangesloten. Ik heb nog een paar keer de CMOS gereset, maar ook nu telkens het zwarte scherm.

Omdat niks hielp heb ik bij flashbios.org een nieuwe bios chip met de laatste bios(1103) besteld met de hoop dat ik hiermee het probleem kon verhelpen. Gisteren kreeg ik de chip binnen en heb ik de originele chip vervangen. Weer ff CMOS gerest etc, maar ook deze nieuwe chip kon het probleem niet verhelpen.
Ik heb daarna het moederbord uit de pc kast gehaald en alles losgekoppeld (kabels, ram, videokaart, cpu etc) maar ik kwam geen gekke dingen tegen. Ik heb alles weer aangesloten buiten de pc kast, maar nog steeds het zwarte scherm en geen bios piep.

Als ik mijn ram of videokaart (of beide tegelijk) verwijder krijg ik geen piep foutcode van het moederbord, maar als ik de power kabel van de videokaart los koppel dan krijg ik een constante hoge piep. De speaker doet het in elk geval dus nog wel. Het lijkt er op dat het moederbord dood is, maar ik heb helaas geen andere pc om de PSU, CPU, Videokaart en het RAM geheugen apart te testen om deze uit te sluiten van het probleem. Dit systeem heeft al 3-4 maand zonder problemen gedraaid dus het is wel vreemd dat na een flash er iets kapot is. De pc was ook niet geoverclocked.

Ik weet niet meer wat ik kan proberen om het probleem op te lossen en ben bang dat ik een onderdeel RMA moet sturen. Ik vermoed het moederbord maar weet het niet zeker.
Zijn er nog dingen die ik kan proberen of over het hoofd heb gezien? Of moet ik toch een RMA procedure opstarten?

Systeem
Moederbord: Asus P5N32-E SLI
CPU: Core 2 Duo E6600
Koeler: Scythe infinity
Geheugen: Kingston KHX6400D2LL2/2G (2x 1GB)
Videokaart: EVGA Geforce 8800 GTS 640MB
PSU: Corsair 620 Watt
OS-HD: WD Raptor 150GB
Monitor: Dell 2407WFP

Rest van het system (nu losgekoppeld)
Geluidskaart: Creative X-fi ExtremeMusic
Data-HD: 2x Seagate 320GB en 1x Maxtor 120GB
DVD: Nec dvd-drive en dvd-brander
Diskette: OEM diskette drive
Toetsenbord: Logitech G15
Muis: Razer copperhead
PC Kast: Lian Li PC-A10B

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik en waarschijnlijk vele andere tweakers zullen zeggen dat je het RMA moet doen.

Je hebt vrijwel alles al gedaan dus ik ben bang voor je dat het niet anders kan.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het enige dat je nog kunt doen omdat je het mobo verdenkt is testen met een ander plankje en kijken wat hij dan doet. Maar ik vermoed dat je mobo brak is.

• Rutger Mulder
Ik heb vanmiddag de voeding door gemeten met een multimeter en deze werkt nog perfect. Ook verwacht ik niet dat beide ram modules tegelijk de geest gegeven hebben. Dus blijft alleen de cpu, moederbord en videokaart over. Ik heb helaas geen andere pc in huis die een E6600 cpu zal slikken of een pci-e slot heeft voor de videokaart.

Ik heb zelf nog nooit een RMA moeten doen, dus wat kan ik het beste doen?

- Moederbord opsturen en hopen dat deze het probleem is. Nadeel is dat ik dus extra verzend- en testkosten krijg als het moederbord niet het probleem is.

- Moederbord, cpu, videokaart opsturen (ram er misschien ook bij). Ik weet niet of dit mogelijk is, maar dan moet het probleem onderdeel er in elk geval tussen zitten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rutger Mulder schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 00:00:
Ik heb zelf nog nooit een RMA moeten doen, dus wat kan ik het beste doen?

- Moederbord opsturen en hopen dat deze het probleem is. Nadeel is dat ik dus extra verzend- en testkosten krijg als het moederbord niet het probleem is.

- Moederbord, cpu, videokaart opsturen (ram er misschien ook bij). Ik weet niet of dit mogelijk is, maar dan moet het probleem onderdeel er in elk geval tussen zitten.
Dat ligt eraan hoe je het systeem gekocht hebt. Is het als 1 geheel gekocht dan het hele systeem retourneren. Is het gekocht als losse onderdelen, dan alleen je mobo terugsturen. Wat me overigens overduidelijk lijkt dat daar het probleem zit.

Verwijderd

Wat je ook nog kunt doen is je bioschip opsturen naar deze jongens: http://www.flashbios.org zodat ze de chip in elk geval even kunnen testen of hij nog goed werkt. Ik heb er zelf goede ervaringen mee. Mijn bioschip bleek defect te zijn door een poging tot hotflashen met een niet helemaal compatibel mobo :). Kost je 11 euro om de chip te checken en eventueel te herprogrammeren (en nog 44 cent voor de postzegel voor het opsturen) en als je chip inderdaad defect is kunnen ze een voorgeprogrammeerde chip voor nog eens 11 euro opsturen. Mijn mobo werkte weer perfect na deze actie, dus je kunt het altijd proberen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 00:07:
Wat je ook nog kunt doen is je bioschip opsturen naar deze jongens: http://www.flashbios.org zodat ze de chip in elk geval even kunnen testen of hij nog goed werkt. Ik heb er zelf goede ervaringen mee. Mijn bioschip bleek defect te zijn door een poging tot hotflashen met een niet helemaal compatibel mobo :). Kost je 11 euro om de chip te checken en eventueel te herprogrammeren (en nog 44 cent voor de postzegel voor het opsturen) en als je chip inderdaad defect is kunnen ze een voorgeprogrammeerde chip voor nog eens 11 euro opsturen. Mijn mobo werkte weer perfect na deze actie, dus je kunt het altijd proberen.
Rutger Mulder schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:53:
Omdat niks hielp heb ik bij flashbios.org een nieuwe bios chip met de laatste bios(1103) besteld met de hoop dat ik hiermee het probleem kon verhelpen. Gisteren kreeg ik de chip binnen en heb ik de originele chip vervangen. Weer ff CMOS gerest etc, maar ook deze nieuwe chip kon het probleem niet verhelpen.
Ik heb daarna het moederbord uit de pc kast gehaald en alles losgekoppeld (kabels, ram, videokaart, cpu etc) maar ik kwam geen gekke dingen tegen. Ik heb alles weer aangesloten buiten de pc kast, maar nog steeds het zwarte scherm en geen bios piep.
:)

Verwijderd

Whoops, ff gemist :)

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
loop de dichtsbijzijnde pc zaak in en vraag heel vriendelijk of je je onderdelen mag testen. Als je geluk hebt loopt een knul f naar achter en boot een mobo met je geheugen + kaart, als hij wel langs de post komt weet je genoeg.
Dan kun je iig die uitsluiten.

als ze flauw doen hierover kun je natuurlijk gewoon eerlijk zeggen dat ze alleen hun goede naam eer aan doen, mochten ze je helpen :P

Ctrl+k

• Rutger Mulder
Ik heb vrijdag de RMA aangevraagd voor mijn mobo en moet nu wachten op goedkeuring.

Maar nu is vandaag de tweede pc in huis overleden met dezelfde symptomen als bij mijn eigen pc (geen beeld, POST piep etc), wel heel vreemd allemaal. Omdat ik nu toch wel achterdochtig werd heb ik mijn multimeter eens ff in het stopcontact gestoken om de netspanning te meten. Ik heb op verschillende punten in het huis metingen gedaan en de netspanning ligt tussen de 265v en 275v, een heel stuk hoger dan rond de 230v die je verwacht. Ik weet niet of je de netspanning zo op deze manier mag meten met een multimeter, maar dit zou twee dode pc's kunnen verklaren :S

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Klopt je Multimeter wel? Ik heb me laatst suf lopen verzinnen waarom m'n auto accu ineens 16 volt gaf en bij het opladen in de 18 volt... totdat ik de meter in het stopcontact stak. Daar kwam volgens de meter 300 volt uit ;)

Mijn multimeter was gewoon stuk....

[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 24-06-2007 11:33 ]

UNOX: The worst operating system

• Rutger Mulder
Geen idee, het is niet de duurste multimeter maar een afwijking van 20% ?

Morgen maar eens rondvragen of er meer mensen in de wijk kapotte apparaten hebben.
Pagina: 1