Deze week moet ik volop met mijn profielwerkstuk voor school bezig. Hiervoor hebben we inmiddels al enkele practica voor uitgevoerd, maar we zijn nu aangekomen bij wat meer theoretische delen.
Nu moet ik weten, waardoor gloeilampen, spaarlampen en led lampen eigenlijk kapot gaan.
Bij de gloeilamp is dit simpel: De gloeidraad, gemaakt van wolfraam, verdund naarmate de lamp steeds in- en uitgeschakeld wordt en langzaam tijdens het branden van de lamp zelf.
Bij een led lamp en spaarlamp hebben ze het steeds over een bepaald aantal branduren, maar dat is voor mij helemaal niet interessant. Ik wil juist weten waardoor ze kapot gaan. In een LED zit geen draadje zeg maar net als bij een gloeilamp, en dat maakt het juist zo interessant. Waarom ze echter kapot zouden gaan na x-aantal jaar, heb ik nog nergens kunnen vinden. (idem bij spaarlamp)
Nu moet ik weten, waardoor gloeilampen, spaarlampen en led lampen eigenlijk kapot gaan.
Bij de gloeilamp is dit simpel: De gloeidraad, gemaakt van wolfraam, verdund naarmate de lamp steeds in- en uitgeschakeld wordt en langzaam tijdens het branden van de lamp zelf.
Bij een led lamp en spaarlamp hebben ze het steeds over een bepaald aantal branduren, maar dat is voor mij helemaal niet interessant. Ik wil juist weten waardoor ze kapot gaan. In een LED zit geen draadje zeg maar net als bij een gloeilamp, en dat maakt het juist zo interessant. Waarom ze echter kapot zouden gaan na x-aantal jaar, heb ik nog nergens kunnen vinden. (idem bij spaarlamp)
Dit is ook wel interessant, maar dit is vooral 'vroegtijdig' kapotgaan. Het lijkt me niet de oorzaak van het kapotgaan als het aantal voorgeschreven branduren is bereikt (ongeveer).Spaarlampen zouden wel tien maal zo lang mee moeten kunnen als oude gloeilampen. Doen ze dat ook? Er zijn nogal wat twijfels over. Sommige lampen hebben een chip waarmee de totale brandduur wordt geregistreerd. Als U denkt dat deze niet gehaald wordt kunt U de lamp terugsturen en dan kan men t aantal branduren uitlezen. Veel spaarlampen gaan vroegtijdig kapot door vochtindringing. De gloeilamp heeft daar nagenoeg geen last van. Volgens sommigen gebeurt het nogal eens dat ze op een half pitje gaan branden en dus nog minder licht geven. Ook de opstarttijd wordt langer en kan tot gevolg hebben dat mensen zo’n lamp vervangen door een gloeilamp omdat ze (bijvoorbeeld in een trappenhuis) meteen licht willen hebben.
[ Voor 35% gewijzigd door Schelte op 21-06-2007 09:53 ]