Toon posts:

Ghosten windows 2000 server naar nieuwe machine-> start niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik probeer een systeem waar windows 2000 server op draait te ghosten en terug te plaatsen op een nieuwe computer.

De reden hiervoor is de betrouwbaarheid van de hardware. De oude machine is een PIII 1133mhz, en heeft een oude tikkende SCSI schijf.

De nieuwe machine is betrouwbaar en is een stuk sneller. Deze machine heeft een IDE schijf.

Ik heb een exacte ghost van de SCSI schijf in de oude machine gemaakt, en deze teruggeplaatst op de IDE schijf van de nieuwe machine.

Het systeem gaat aan, het windows 2000 server bootscherm verschijnt, het balkje gaat lopen, maar na een paar blokjes verschijnt er een blauw scherm met een lap tekst waar een foutmelding in zit in de trend van:"Can't find boot device".

Zelf vermoed ik dat dit te doen heeft met het feit dat ik van een SCSI schijf naar een IDE schijf ga, maar aan de andere kant leverde dit geen problemen op bij een andere situatie waar ik windows NT workstation van een SCSI naar een IDE schijf en nieuwe machine ghostte.

De windows 2000 server cd leek geen repair functionaliteit te hebben, mijn eerste gedachte was om deze eroverheen te draaien zoals dat ook bij windows xp kan, zodat drivers en dergelijke vervangen worden. Dit werkte echter niet. Mijn 2e idee is om de machine een verse installatie van windows 2000 server te geven, en een backup van active directory en alle shares en instellingen te kopieren van de oude machine. Het zou natuurlijk beter zijn als er een manier is om alles 1 op 1 te spiegelen(ghosten).

Heeft iemand dit probleem ook gehad en wat heb je toen geprobeerd?

Bij voorbaat dank :)

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat gaat zeker niet werken op de manier die jij beschrijft.

Je conclusie over de bootschijf die veranderd is van SCSI naar IDE is juist.
Hij zoekt naar een SCSI controller en niet naar IDE.
Ook andere hardware zal niet gevonden gaan worden op de nieuwe pc.
Was het maar zo makkelijk om een OS over te zetten :D

Is de huidige server nog wel actief om andere opties te testen?

[ Voor 7% gewijzigd door arjants op 21-06-2007 09:09 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 17:31

simplemouse

*.*.*.*

Oneeeeeee,

install w2k op je nieuwe pc
maak een backup van je oude systeem met winbackup en restore die op je nieuwe machine

dat is de enige juiste manier

anders gaat het echt niet werken
je hoeft natuurlijk niet een complete data backup te maken maar gewoon maar gewoon je Cdrive + systemstate dat moet lukken

suc6

Verwijderd

Boot.ini aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
De andere server is nog actief ja, het is nog mogelijk daar wat mee te doen.

Boot.ini aanpassen zou ik nog kunnen proberen, maar aangezien het windows 2000 server scherm al wel verschijnt betwijfel ik of dat gaat helpen.

Dat winbackup 2.0 Server ziet er nuttig uit. Pakt hij bij de system state ook NTDS.dit? (active directory)

Bedankt voor de adviezen tot dusver :)

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 09:22:
De andere server is nog actief ja, het is nog mogelijk daar wat mee te doen.

Boot.ini aanpassen zou ik nog kunnen proberen, maar aangezien het windows 2000 server scherm al wel verschijnt betwijfel ik of dat gaat helpen.

Dat winbackup 2.0 Professional ziet er nuttig uit. Pakt hij bij de system state ook NTDS.dit? (active directory)

Bedankt voor de adviezen tot dusver :)
yup systemstate is AD users DNS en al die ongein
maar je als je AD hebt moet je wel je nieuwe server restoren in AD restore mode (F8 tijdens het opstarten)

Verwijderd

Topicstarter
Idd ja, het is geen grote AD, maar restoren is wel prettiger dan alles opnieuw configureren.

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 09:27:
Idd ja, het is geen grote AD, maar restoren is wel prettiger dan alles opnieuw configureren.
idd

wat ik pcies zou doen is
nieuwe server installeren
op de oude server een backup maken inc systemstate die kopieren naar je nieuwe server
op de niewe server backup restoren in domain controller restore mode
daarna gewoon alle data via netwerk copy naar nieuwe server
het enige nadeel hier van is dat je de rechten en shares kan kwijt raken wil je die behouden dan moet je dit ook even doen via MSbackup maar dan wordt het een externe hdd er aan hangen je kan namelijk niet d backupen en op d de backup wegschrijven logich right?

suc6

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:15
Pak een losse IDE controller, stop die in je oude server en installeer de drivers.

Daarna kun je wel een ghost maken en die terug zetten op de IDE schijf.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

moet je natuurlijk wel een IDE controler hebben liggen

we hebben niet allemaal z'n voorraad kast als die van jou..

of ben ik nu de enige IT'er die niet extreem voor shit heeft liggen?

• StevenK
simplemouse schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 09:45:
moet je natuurlijk wel een IDE controler hebben liggen

we hebben niet allemaal z'n voorraad kast als die van jou..

of ben ik nu de enige IT'er die niet extreem voor shit heeft liggen?
Er zijn zelfs advocaten die altijd wel een IDE en een SATA controllertje hebben liggen voor dit soort situaties ;)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
StevenK schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 09:40:
Pak een losse IDE controller, stop die in je oude server en installeer de drivers.

Daarna kun je wel een ghost maken en die terug zetten op de IDE schijf.
Ik zou zo min mogelijk aan de draaiende server proberen te komen. Mocht er iets fout gaan heb je helemaal niets meer.

• StevenK
djluc schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:04:
[...]

Ik zou zo min mogelijk aan de draaiende server proberen te komen. Mocht er iets fout gaan heb je helemaal niets meer.
Daar heb je toch een backup voor?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:16

lier

MikroTik nerd

Je kan de nieuwe server installeren en de AD laten repliceren naar de nieuwe server. Data overzetten en tot slot de nieuwe server promoten.

Ghost is wel aardig, maar je zit altijd met het juist krijgen van de drivers (hardware zal nogal verschillen van de oude server...?).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle adviezen.

Ik denk dat ik inderdaad een backup maak met msbackup, een volledige backup. Deze zal dan ongeveer 20 GB zijn, maar met een externe schijf is dat haalbaar.

Die plaats ik terug in active directory restore mode op de nieuwe server. De hardware is inderdaad totaal anders. Het is in principe geen probleem om een losse IDE controller te regelen, maar de oude server is te "bijna dood" om nog veel hardware matig aan te sleutelen.

De shares en rechten inventariseer ik van te voren en configureer ik opnieuw, in dit geval zijn dat er ongeveer 10.

Nogmaals, bedankt en ik zal hier verslag uitbrengen van mijn vorderingen.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-02 12:10
ik zou het doen zoals Lier het beschrijft. Gewoon tweede DC inrichten en de FSMO rollen verhuizen. Vervolgens met Robocopy (of middels back-up) bestanden, etc. kopieren (robocopy neemt ook de rechten mee, mits juiste opties gebruikt worden!). Wellicht nog even loginscripts aanpassen en de user accounts naar de nieuwe server laten verwijzen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad ook een goede mogelijkheid ja. Repliceren en vervolgens met Robocopy o.i.d. een backup maken van de data en rechten.

Ik denk er nog even over na welke weg ik kies.

bedankt in ieder geval :)

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 12:04

Sayko

Knowledge Is Power

Wat je ook kunt doen is, in je draaiende server (na het maken van een ghost) de scsi controllers en ide controllers verwijderen uit apparaat beheer. Rebooten ghosten en die ghost overzetten op je nieuwe server. Zo krijg ik mijn win isntalls ook altijd aan de praat na overzetten van bv een hdd. Moch dat niet lukken kun je ook je acpi computer even wijzigen naar gewone pc (heet dat geloof ik )..............

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Gaat waarschijnlijk helemaal niet werken. Beide machines hebben andere hal's en totaal verschillende hardware. Gok dat w2k nooit gaat booten op je nieuwe machine als je de oude ghost..

Verwijderd

Topicstarter
De hardware is totaal anders ja, en de HAL's kijkt die inderdaad ook nog naar voor de DC

Ik zit nog te denken, mogelijkheid 1 is winbackup server gebruiken voor een backup. Dan in active directory restore terugplaatsen.
De 2e mogelijkheid is een 2e DC maken, repliceren en de shares en batches aanpassen. Dan promoten en de eerste eruit halen.

Het is dermate kleinschalig dat ik mogelijkheid 1 overweeg(ongeveer 16GB full backup). Mogelijkheid 2 is echter niet afhankelijk van een 3rd party application, maar gebruikt de mogelijkheden uit windows 2000 server zelf.

Zouden bijde methodes tot hetzelfde resultaat leiden?

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 15:04
Je kan een andere HAL proberen op de nieuwe machine dmv:
/KERNEL=/HAL=

• Enable you to override Ntldr's default filename for the kernel image (Ntoskrnl.exe) and/or the HAL (Hal.dll). These options are useful for alternating between a checked kernel environment and a free (retail) kernel environment or even to manually select a different HAL. If you want to boot a checked environment that consists solely of the checked kernel and HAL, which is typically all that is needed to test drivers, follow these steps on a system installed with the free build:

• Copy the checked versions of the kernel images from the checked build CD to your \Windows\System32 directory, giving the images different names than the default. For example, if you're on a uniprocessor, copy Ntoskrnl.exe to Ntoschk.exe and Ntkrnlpa.exe to Ntoschkpa.exe. If you're on a multiprocessor, copy Ntkrnlmp.exe to Ntoschk.exe and Ntkrpamp.exe to Ntoschkpa.exe. The kernel filename must be an 8.3-style short name.

• Copy the checked version of the appropriate HAL needed for your system from \I386\Driver.cab on the checked build CD to your \Windows\System32 directory, naming it Halchk.dll. To determine which HAL to copy, open \Windows\Repair\Setup.log and search for Hal.dll; you'll find a line like \WINDOWS\system32\ hal.dll="halacpi.dll","1d8a1". The name immediately to the right of the equals sign is the name of the HAL you should copy. The HAL filename must be an 8.3-style short name.

• Make a copy of the default line in the system's Boot.ini file.

• In the string description of the boot selection, add something that indicates that the new selection will be for a checked build environment (for example, "Windows XP Professional Checked").

• Add the following to the end of the new selection's line: /KERNEL=NTOSCHK.EXE /HAL= HALCHK.DLL

Now when the selection menu appears during the boot process you can select the new entry to boot a checked environment or select the entry you were using to boot the free build.
bron: http://www.microsoft.com/.../information/bootini.mspx

Zo heb ik een crashende XP die ik had geghost naar een nieuwe pc (ging van standard-pc HAL naar acpi multi-processor HAL) weer werkend gekregen, hoop dat dit ook voor je win2k server werkt..

Systeem Specs

• mbaltus
zoals djluc ook al zei zou ik zo weining mogelijk aan de bestaande server rommelen. Vandaar dat de overstap middels de replicatie de meest handige is.

Door de afwijkende hardware (dus bijvoorbeeld andere HAL, maar ook andere drivers voor chipset, de diskcontroller, etc.) moet je veel te veel aan een productieserver rommelen om het na de ghost aan de praat te krijgen.

Als je systeem niet meer start dan zijn die goede ideeen voor een recovery operatie, maar als zaken goed werken, dan zou ik hier niet snel voor gaan. Het gebruik van een back-up van system-state op een kale machine is zeker nog een goede mogelijkheid, maar een schone install. biedt ook zeker z'n voordelen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar ja. Zo'n backup zou ik met het programma winbackup server kunnen maken.

Hiervan is een 30 dagen versie te downloaden, echter zit je dan wel met het licentie gebeuren(grijs gebied). De vraag is ook of de functionaliteit volledig is in die proefperiode.

Zijn er nog andere backup programma's waarmee een 2000 AD server te backuppen/restoren is?
Een schone installatie komt er zowiezo op de nieuwe machine.

Ik heb het idee dat het AD bestand zelf niet echt vervuilt is, er is weinig verandering ingekomen met nieuwe gebruikers e.d. Mijn voorkeur gaat dan ook naar een backup van de oude server met een programma als winbackup, en een restore op een schone installatie van windows 2000 server.

Nu alleen nog even voorbereiden welk programma dat wordt, en dan morgen aan de slag :)

• mbaltus
gewoon NTBackup? doet ook prima de system state.....

Kijk maar eens naar: link of link

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:40

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > WSS

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1