Toon posts:

Tekst onscherp in games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Ik heb een vraagje.
Heb zojuist een nieuwe computer aangeschaft met als grafische kaart de Nvidia GeForce 8800GTX en een nieuwe monitor van iiyama 22" prolite.
Ik heb een supermooi beeld, maar ik speel games, maar de teksten in deze games krijg ik maar niet scherp.
Het lijkt wel zeg maar of de resolutie verkeerd staat (maar deze staat wel degelijk goed).
De ene letter dikker dan de andere en de ene meer naar elkaar toe dan de andere, lekker uit verband.
Is er iets waardoor ik de teksten in games scherper kan krijgen en weer een beetje normaal?

Alvast bedankt voor de tips.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:36
Dat betekend dat de pixelmapping niet 1 op 1 is.
Wat je nu krijgt is dat bijvoorbeeld een pixel eigenlijk tussen de twee in hoort te staan, maar dat is niet mogelijk omdat er geen pixels bestaan op je scherm daar. Iemand anders die het beter uit kan leggen?

Er is een resolutie op je scherm waarbij je 1 op 1 pixelmapping krijgt.
Vaak is dat de hoogste resolutie.
Geen idee wat dat voor jouw scherm is, maar dat zou je voor de grap eens kunnen proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door Arunia op 21-06-2007 08:17 ]

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 10:28
Welke resolutie gebruik je? Een LCD heeft nu eenmaal een native resolution en rest wordt gescaled...
We hebben toch wel wat meer info nodig dat 'een 22" monitor' en 'ik speel games' :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ben een beetje noob in de computers.
Ik heb de volgende monitor:
http://www.iiyama.nl/defa...=2&PROD=7276&CE=undefined

En ik gebruik als resolutie:
1680 x 1050

Waar kan ik de pixelmapping wijzigen?

Bedankt.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-07 19:44
De optimale resolutie van je monitor is volgens de website 1680 x 1050, en die heb je nu al, dus dit zou dan eigenlijk het probleem niet kunenn zijn :?

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:48

Dennahz

Life feels like hell should.

Gebruik je die resolutie in games of gewoon in Windows?

Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Zowel in Windows als in games.
Maar ook al pas ik de resolutie in games aan houd ik de teksten zo raar.
De graphics zelf zijn super.
Maar bijv de chat teksten in Warcraft en de namen boven spelers zijn niet in verhouding en dus niet goed.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:32

Nik

Post eens een screenshot, dan kunnen we namelijk uitsluiten of het aan de hard- of software ligt.

• Arunia
De pixelmapping kun je niet wijzigen.
Je monitor heeft als aantal pixels in het scherm namelijk 1680 pixels over de breedte en als het goed is 1080 over de hoogte van het scherm. Meer kan je scherm dan ook niet weergeven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal wel even bellen naar iiyama, misschien dat hun weten waar het aan zou kunnen liggen.
Krijg momenteel geen screenshot vanwege de overige software als Photoshop wat ik nog moet installeren.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
printscreen - control-v in paint???

Heeft ook een computer!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-07 14:30
Iiyama kan je hier niet mee helpen, je scherm werkt gewoon prima. Dit is iets in de instellingen.

Kijk is of je "Anti Alliassing" aan hebt staan in de 3D opties voor je videokaart.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:16
Nijn schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 09:16:
Kijk is of je "Anti Alliassing" aan hebt staan in de 3D opties voor je videokaart.
Ik denk dat dat het is idd, een groot nadeel imho van AA.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MauSS
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06-2023
- Anti aliasing aan in control panel Nvidia
- Vga aangesloten ? (met converter er tussen?)
- stel je hertz is in op 75
- sluit 'm is aan op je andere Dvi poort van je GTX
- Verwijder je drivers eens en download/install de nieuwsten opnieuw

wanneer bovenstaand niet werk dan loop je naar de garage pak je 'n grote (bijvoorkeur: zware) hamer, sla 't scherm aan digelen! en roep je hard: NU EVEN NIET ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MauSS op 21-06-2007 09:56 ]

A world without gadgets is no world ;)

• Arunia
Dat zou best nog wel eens kunnen.
Als AA bij je beeldscherm opties staat ingeschakeld zal dit voor zover ik weet over het hele beeld worden toegepast, zo ook dus de tekst. Als dit uitgeschakeld wordt en geregeld door het spel, dan zal het waarschijnlijk beter zijn.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 08:18
Durf met vrij veel zekerheid te zeggen dat het je Anti-Alliassing is. Alles word namelijk 'gesmooth', ook je teksten.

• Jareish
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-07 09:50
MauSS schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 09:54:
wanneer bovenstaand niet werk dan loop je naar de garage pak je 'n grote (bijvoorkeur: zware) hamer, sla 't scherm aan digelen! en roep je hard: NU EVEN NIET ;)
Hij doet het nog steeds niet :S Wat nu???

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-07 15:52

GekkeR

key = key

Neem ook ff een screenshot en een digicam shot :)

Is het met alle games ?
Welke games gebruik je om te testen ?

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• Ep1c
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Ik ken het probleem ik heb het ook soms, heel erg raar. vooral als ik een nieuwe nvidia driver heb geïnstalleerd komt dat probleem naar voren. wat ik heb gedaan (ik weet niet precies waar het aan ligt) maar ik heb alle video kaart instellingen naar default gezet en langzaam alles goed gezet, en dan met elke verandering even checken of het zo wel werkt.

uiteindelijk heb ik alles goed kunnen instellen en ik heb goed en scherp beeld.

ik hoop dat dit kan helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Is er ook een ander woord van anti-alliassing?
Ik heb het in het Nederlands en kan er niks over vinden.
En moet hij nu aan of uit?

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-07 22:13
Een screenshotje kan je inderdaad, zoals hierboven al vermeld stond, gewoon worden geplakt in Paint, en dan even opslaan als PNG. En heb je hem nou ook via DVI aangesloten? want dat kan ook een hoop schelen, want daar KAN je hem amper verkeerd in, omdat je direct op het scherm werkt. (Als je een DVI kabel haalt, pak niet de duntje, want daarmee hejje nog wel eens problemen, lees ik hier op GoT.)
Ik heb hier ook de 22" Iiyama, en die heb ik aangesloten met de dikke kabel van _digiconnect.

Verwijderd

ik heb het ook wellis. probeer even te vogelen met de anti alliasing. en ook met de resolutie ;) probeer ook lagere reslutie van het spel in te schakelen :) oko de AA op 2× of 4× en anostropic ofzoiets proberen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bij deze.
Ik kom er echt niet uit.

Afbeeldingslocatie: http://i186.photobucket.com/albums/x80/Illumina_bucket/stukje.jpg

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-07 22:13
Op de vette witte strook na, ziet het er goed uit hoor. Ik denk dat hij niet exact pixel-op-pixel zit, omdat je hem waarschijnlijk analoog nog hebt aangesloten ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Hij is DVI aangesloten.
Maar als ik goed kijk zie ik het ook zo wel een beetje op internet en in windows de tekst zo.
Ik vind het niet zo mooi, de h is aan de ene kant dikker dan aan de andere kant. en sommige staan verder weg van elkaar dan de andere.

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Volgens mij ligt dit aan WoW, toen ik het nog speelde en de textsize vrij klein had staan, had ik ook niet al te mooie letters. Volgens mij werkt anti-aliasing van text niet goed in WoW. Of heb je dit in andere spellen ook?

Het kan ook door een add-on van WoW komen, of probeer te textsize eens te vergroten

Hier komt iets hips te staan

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-07 14:30
Dit ziet er keurig uit voor WoW. Eventueel kan je anti aliassing uitzetten in WoW, maar ik raad het je niet aan omdat al je graphics dan minder worden.

In Windows zul je het ook best tegenkomen, dat is wederom anti aliassing. De een vindt het mooi, de ander haat het. Google maar wat op de term en je vindt hoe je het uitzet.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Op je screenshot zie ik alles normaal :?

En anti-alliasing maakt het juist alleen mooier, het haalt de karteltjes weg (wie vindt gekartelde lijntjes nou mooi :S). Maar voor zover ik weet werkt AA niet op letters aangezien letters niet 'gerenderd' hoeven te worden zoals de models dit wel moeten.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:37
als je nu eerst eens een screenshot post, daar kunnen mensen je wat verder mee helpen.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
DrBOB101 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 19:11:
als je nu eerst eens een screenshot post, daar kunnen mensen je wat verder mee helpen.
wakker worden ;)

@TS:
weet je zeker dat je ingame reso echt 1680x1060 is? dit stel je niet in in windows he! :)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 12:44

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

mag ik dan de rest ook wakker schudden en vooral de TS ?

ts vroeg wel of ie uit of aan moest, maar daarna liet iedereen AA vallen en ging verder naar andere mogelijke oorzaken.

@TS , je moet AA uitzetten, de nederlandse vertaling hiervan weet ik helaas niet in het control panel (wie installeerd dan ook in het nederlands :P )

het is al geopperd maar nog steeds niet uitgesloten door de TS, AA, dit beestje is het probleem weet ik bijna zeker, ik heb het namelijk ook als ik AA in nvidia CP aan heb staan.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
CrankyGamerOG schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 19:17:
@TS , je moet AA uitzetten, de nederlandse vertaling hiervan weet ik helaas niet in het control panel (wie installeerd dan ook in het nederlands :P )
Interferentie-instellingen.

En nee het is geen AA issue. Als het een AA issue zou zijn dan zou dit te zien zijn op het screenshot omdat het zo gerenderd zou worden. Op de screenshot is exact te zien wat de videokaart heeft gerenderd. Het moet dus een fout zijn van het beeldscherm of de overdracht van RAMDAC naar beeldscherm (DVI/VGA convertje bijvoorbeeld) óf - zoals eerder geopperd - een verkeerde resolutie. Dit laatste kun je uitsluiten door alle resoluties te proberen, het eerste kun je uitsluiten door een ander beeldscherm er bij te pakken (een oude CRT ofzo).

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

probeer eens met ClearType uit

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:18
dat geldt natuurlijk alleen voor windows (het gaat hier over tekst in spellen) ;)

[ Voor 9% gewijzigd door -Eraser- op 21-06-2007 21:30 ]

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-06 12:11

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik heb dit ook altijd bij FEAR, ligt eraan dat 1280x1024 niet ondersteund word maar 1280x960 wel. Probeer eens wat andere games en kijk of het probleem daar ook voorkomt.

Beroeps brabander

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik denk dat ik er achter ben...
Ik heb in het spel precies dezelfde resolutie gekozen als in windows, maar ik zat gisteravond
met een groepje in een dungeon, en daar merkte ik ineens dat bepaalde buffs die ik in het spel krege niet geheel vierkant waren.
En als je heel goed kijkt zijn de rondjes niet geheel rond.
Het lijkt dus wel of de resolutie in het spel een foutberekening heeft van een paar pixels.
Ik kan het waarschijnlijk niet veranderen.

• Arunia
Dan is de resolutie niet helemaal de maat van jouw scherm.
Je hebt groot beeld (4:3) en 2 verschillende breedbeeld stijlen.
Dat scheelt dus een heleboel.
Overigens wat je nu zegt is dus gewoon het hele probleem.
Kijk eens of er een resolutie is die in de hoogte iets minder is, dan wat je nu hebt.
Pagina: 1