• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:53

Patriek

edit koning

Topicstarter
Nooit eerder schreef ik in deze categorie van GoT, maar ik wil dit "levensbeschouwingsstuk" toch eens op tafel gooien. Kijken wat jullie er van denken.

Weinigen in Nederland lijkt zich goed te realiseren hoe goed wij het hier hebben. En dat begrijp ik ook wel, het is immers maar net wat je gewend bent. Maar voor de zomervakantie zoeken wij de mooiste plekjes van de wereld uit. Om eventjes alles van thuis te ontvluchten en ultiem te genieten voor die paar weekjes. Daarna keer je weer terug naar de dagelijkse realiteit van werk en alle sleur, terwijl je al vooruit kijkt naar de volgende vakantie.

Zou het niet slimmer zijn om je vakantie eens door te brengen in een arm land ergens in Afrika ofzo? Waarna je ineens je thuis enorm weet te waarderen de rest v/h jaar. Krijg je daar dan uiteindelijk niet meer geluk uit dan die twee weekjes Hawaii?

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:19
Of het slim is om dat eens te doen, zou ik je niet durven zeggen.
Maar ik hoef niet naar afrika toe om te weten, hoeveel geluk wij hier in Nederland hebben.
Als je naar Afrika toe gaat, moet je dat doen uit interesse voor het land en de mensen,
en naar mijn mening niet om eens te kijken hoe slecht de mensen het daar hebben, want dat is algemeen bekend (lijkt mij)

Verwijderd

Het is helemaal niet leuk als jij als toerist even een 'sloppenwijk' gaat opzoeken om te kijken hoe hun leven... Trust me dat wil je niet als je bedenkt wat je 'thuis' allemaal staan hebt.

Ik denk dat je theorie overigens wel aardig klopt. Je hebt meer aan iets dat je kan waarderen dat je hebt dan dat je ergens gaat vertoeven met superveel-luxe waar je na 1.5 week al op uitgekeken bent. Ik kan me voorstellen dat mensen met veel geld en weinig waardering voor andere dingen, dit nu eenmaal hebben.

Ik ga straks ook voor een week naar ... eh weet ik niet ( :X , maar ik ga iig wel ergens naartoe ) en daar zijn de leefomstandigheden ook niet echt bar lekker tov waar ik me in begeef. Een glas wijn kost daar bijv 20€ (maar dat heeft meer met de overheid te maken en niet de mensen zelf), als ik op vakantie ga dan doe ik dat ook vooral om te leren van andermans cultuur, en natuurlijk ook eventjes vergeten waar ik vandaan kom :P

Je bent tenslotte als gast in hun land.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-12 16:20

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Naast dat het eventueel voor je eigen beeldvorming goed zou zijn, is het ook nog wel goed voor het land wat je bezoekt. Als je het via een goede organisatie doet, gaat er ook geld richting de dingen die je bezoekt (dorp, scholen etc) Bovendien kan je eventueel (in overleg met de organisatie) kiezen om zaken te sponsoren. Ga niet blind met geld gooien, want de kans is groot dat het in corrupte handen valt, maar doe dat via de organisatie. Wij hebben zo leuke dingen kunnen doen, zoals een grote doos met schoolspullen laten opsturen naar een basis schooltje, waarvan de kinderen gezegd hadden wat ze nodig hadden (en vandaar mijn Amazone.com spam voor alle boeken die in het swahili zijn...).

Nogmaals, als je wat wilt uitdelen doe voorzichtig. Er staan binnen no-time 10/100 tal kinderen naast je en ze willen allemaal wat. Heb je niet genoeg pennen, balonnen of zo dan heb je kans op vechtpartijen. Dit kan zelfs ontstaan over een paar lege waterflessen. Dat gaat er zo heftig aan toe dat dat niet leuk is om te zien, omdat je niets anders meer kan doen dan wegrijden.

En nog verder: je kan niet voorbereid zijn op de dingen die je gaat zien. Hoe je je ook inleest, of inleeft. Met name de kinderen grepen ons erg aan. Onvoorstelbaar hoe die onder die omstandigheden nog zo vrolijk en vol met leven kunnen zijn. Zelfs al leven ze in een gemeenschap op een begraafplaats!

En naast dit alles is het natuurlijk een schitterend continent en is er zo ontzettend veel te zien.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Daarom ga ik gewoon kamperen, en op de fiets! Heerlijk om weer thuis te zijn ;)

Verwijderd

Ik zie het eigenlijk anders. Als je op reis gaat dan geldt dat als een beloning voor jezelf voor een jaar hard werken. Nu is dat voor iedereen wat anders, de ene gaat twee weken op zijn luie reet in de zon liggen, de andere doet aan cultuur, maar dat maakt even niet uit.

Mensen gaan op reis om zich te ontspannen, en weg te zijn van hun werk. Ze kijken er maanden naar uit om ff een week, twee weken, of langer weg van huis te zijn, en van al hun zorgen af te zijn.

Wat jij zegt is misschien wel waar, door een crappy vakantie ga je misschien je eigen omgeving meer appreciëren, maar dan noem ik het helemaal geen vakantie. Zowieso zal het niet leuk zijn om op vakantie te gaan naar een plaats waar de mensen niks hebben, hun kinderen geen eten kunnen geven, en er mensen een hongersdood sterven of dood gaan aan de simpelste ziektes omdat er geen medicijnen zijn.

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:00
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:07:

Wat jij zegt is misschien wel waar, door een crappy vakantie ga je misschien je eigen omgeving meer appreciëren, maar dan noem ik het helemaal geen vakantie. Zowieso zal het niet leuk zijn om op vakantie te gaan naar een plaats waar de mensen niks hebben, hun kinderen geen eten kunnen geven, en er mensen een hongersdood sterven of dood gaan aan de simpelste ziektes omdat er geen medicijnen zijn.
Een vakantie naar een arm land hoeft niet perse "crappy" te zijn, terwijl je toch nog kunt kennismaken met de cultuur en omstandigheden daar. Je moet het alleen een beetje slim aanpakken en dus niet meteen naar een crisisgebied als Darfur gaan.

Er zijn zat landen waar omstandigheden stabiel zijn, waar niet iedereen omvalt van de honger, maar waar je toch een groot contrast zal zien met je eigen omstandigheden. Daarnaast hoef je natuurlijk niet meteen als een pure masochist al je tijd door te brengen in sloppenwijken en weeshuizen voor AIDS-kinderen.

Een land waar ik erg graag nog heen zou willen is Botswana. Het is een van Afrika's meest stabiele landen. Het gaat er redelijk goed, ook al is men er erg arm. Verder is er erg veel last van de AIDS-epidemie. Aan de andere kant heb je er ook de Okavango-delta die ik wil zien en waar je gewoon relaxed de toerist uit kan hangen.

Ik ben in Afrika nog niet verder gekomen dan Zuid Afrika en moet zeggen dat ik de twee keer die ik daar ben geweest als heel koel, relaxed maar ook erg leerzaam heb ervaren. Dit jaar ben ik er van eind oktober tot eind januari geweest. Daarin heb je uiteraard genoeg tijd om gewoon op het strand te hangen, dieren te kijken in nationale parken enzovoorts. Aan de andere kant werkte een huisgenote van me in Johannesburg in een township. Daar ben ik mee meegeweest en dat was onwijs koel. Ja, die mensen wonen in een "informal settlement" zoals dat daar eufemistisch heet en de omstandigheden zijn er ellendig, maar je kan wel enorme lol met ze hebben. (Een enorm contrast met downtown Johannesburg, waar je maar beter niet zomaar op straat kan gaan wandelen). Ook ben ik met wat archeologen naar sites op het platteland geweest, waar dingen je vrij schokkende dingen ziet. Verder valt het op dat van de krotten langs de weg er verdomd veel doodskisten maken.

Nu is Zuid Afrika het rijkste land van het continent en zijn de omstandigheden daar het best, vandaar dat ik zeker nog verder in Afrika wil reizen, maar het is een begin. En vakantie daar kan relaxen zeer goed combineren met ontnuchtering. Om het verhaal wat op te leuken wat foto's:
Van afstand gezien leeft men soms best mooi:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8a26f5041d6dc11aedbb37e4f62b7193/full.jpg
Van dichtbij valt het wel eens tegen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/33f184d9f4c3ea23be258c24a0272d21/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3fcbd0e690542c1dd7ae4a68113c4a33/full.jpg
Verder zijn sommige gewoontes vreemd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ad1a4624585134b3c94ae62ef3af3882/full.jpg

Toch blijft het een mooi land waar je goed tot rust kan komen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3c4c33db7793f405b9dfa1bfdaff8f2d/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8116d7d8985ca6ebd1a150cc2beec42f/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5c5a2299fb331b9442b60dd9a834476a/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6e350b23cdb740c332516b7be88347d8/full.jpg

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Verwijderd

Tja ik ontken helemaal niet dat afrika zijn mooie kanten heeft, verre van.

Verwijderd

Patriek schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 04:20:
Bijna niemand in Nederland lijkt zich goed te realiseren hoe fijn wij het hier hebben.
Dat lijkt me een beetje veel gezegd, ik denk dat het best een deel is, maar niet de meerderheid (wat hier dus gesuggereerd wordt). Bovendien weet je niet hoeveel mensen het nooit zeggen, maar dat stiekem wel zijn.
Zou het niet slimmer zijn om je vakantie eens door te brengen in een arm land ergens in Afrika ofzo? Waarna je ineens je thuis enorm weet te waarderen de rest v/h jaar. Krijg je daar dan uiteindelijk niet meer geluk uit dan die twee weekjes Hawaii?
Ook dat lijkt me enigszins sterk. Ten eerste, al zeg jij dat niet, dat je niet gedwongen moet worden om naar Afrika te gaan, "omdat je dan gelukkiger bent/zal zijn". Ten tweede, er zijn in Nederland, ben ik bang, genoeg mensen waarop zo'n "verantwoord" tripje een averechts effect zal hebben; ze zullen die landen maar achterlijk vinden. Het kan ook nog zijn, dat mensen selectief gaan zoeken naar de betere wijken in steden (waar het leven lijkt op het onze).
Hoewel ik er persoonlijk niet zoveel op tegen heb (enkel een paar mitsen), denk ik dat het plan het niet zou halen als idee van de regering.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 17:17

MicroWhale

The problem is choice

Stel: Je pakt een gezin dat altijd een strandvakantie houdt van drie weken en je stuurt ze naar een volksstam in afrika.

Groeten uit de rimboe?

Ik begrijp waar je naartoe wilt, maar er zijn mensen die daar niet over na willen denken. Daarnaast zijn er nog mensen die er niet over na kunnen denken.

Bovendien: Het inzicht dat andere mensen het slechter hebben (en wij daarom hartstikke goed) is voor sommige mensen helemaal niet zo evident als voor jou. Andere achtergrond, cultuur en omgeving kunnen er voor zorgen dat ze vinden dat hun leven vrijwel even goed/slecht (of slechter!) is als iemand die in een rondavel, hut, tipi of golfplaten huisje woont...

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-12 23:10
Filmpje wat de TS illustreert http://www.youtube.com/watch?v=KFZz6ICzpjI

|>

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Het inderdaad heel erg allemaal in Afrika, maar dat verandert niet als jij thuis zit. Als je daar op vakantie gaat breng je de nodige cash mee waar veel mensen daar weer van kunnen eten. Daarnaast zijn de meeste Afrikanen trots op hun land, vergeet de world food program reclames met de 'zielige negertjes' want de mensen daar vinden zichzelf echt niet zielig.

Mocht je je echt de armoede in Afrika aantrekken (of zin hebben in een geweldige ervaring) dan zou je eigenlijk een paar weken of maanden als vrijwilliger aan de slag moeten gaan. Dit heb ik gedaan (ik schrijf deze post in Kameroen :) ) en als je een tijdje zonder de nederlandse luxe kunt is het echt super.

Meer info: www.hugoinkameroen.blogspot.com

• simon
Als jij daarnaar toe op vakantie gaat levert dat de gemiddelde afrikaan geen drol op. Vaak gaat het naar rekeningen van bedrijven die gerund worden door westerse lui, of mensen die al rijk waren. Het hele idee van toerisme om een land te helpen is verzonnen door die rijke mensen die het toerisme daar uitbaten. Daarnaast is toerisme een zuig industrie, weinig stabiel, erg afhankelijk van conjunctuur.

Eerlijke markten met echte toegang voor die mensen werkt beter, maar daar ga ik niet een heel verhaal over neerkwakken.

En, na 3 jaar in India te hebben gewoond kan ik je zeggen dat zelf al zeg je 'ik weet dat ze 't er erg hebben' dat een goede rondleiding in een derde wereld land met degelijke uitleg _heel_ veel doet. Dat kun je niet vanaf hier zeggen. En voor diegenen die naar Afrika willen omdat de armoede hun aantrekt, ga er ajb niet heen om de boel te redden, dat is zo hopeloos irritant. Dat soort mensen hebben ze er eigenlijk een broertje dood aan. Je beschadigd hun eigen eer. Je kan er veel beter heen om er wat van de wereld te leren.

Post is niet helemaal helder, maar hoop dat 't idee er een beetje naar voren uit komt.

|>

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Leuk dat er zo snel, zo veel reacties zijn. Even wat reageren...
KunDun schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 04:26:
Of het slim is om dat eens te doen, zou ik je niet durven zeggen.
Maar ik hoef niet naar afrika toe om te weten, hoeveel geluk wij hier in Nederland hebben.
Als je naar Afrika toe gaat, moet je dat doen uit interesse voor het land en de mensen,
en naar mijn mening niet om eens te kijken hoe slecht de mensen het daar hebben, want dat is algemeen bekend (lijkt mij)
Er is een groot verschil in het weten en werkelijk bewust zijn van iets. Echt bewust zijn heeft een veel grotere impact in je leven. En om dat te bereiken moet je het echt zelf meemaken.

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 04:32:
Het is helemaal niet leuk als jij als toerist even een 'sloppenwijk' gaat opzoeken om te kijken hoe hun leven... Trust me dat wil je niet als je bedenkt wat je 'thuis' allemaal staan hebt.

[....]als ik op vakantie ga dan doe ik dat ook vooral om te leren van andermans cultuur, en natuurlijk ook eventjes vergeten waar ik vandaan kom :P

Je bent tenslotte als gast in hun land.
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:07:
Ik zie het eigenlijk anders. Als je op reis gaat dan geldt dat als een beloning voor jezelf voor een jaar hard werken.[...]

Het valt dan inderdaad niet meer onder vakantie, maar ik noemde het toch zo om het deste meer controversieel te laten klinken. Het zal inderdaad helemaal niet leuk zijn, maar daar gaat het ook niet om. Je krijgt er namelijk wel een veel realistischer levensbeeld voor terug, wat je uiteindelijk ook enorm zal kunnen waarderen. Althans, dat denk ik dan (want ik heb dit ook nog nooit gedaan). Het 'normale' leven thuis word dan als ware je "vakantie".
superduper schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 08:59:
[...]
En nog verder: je kan niet voorbereid zijn op de dingen die je gaat zien. Hoe je je ook inleest, of inleeft. Met name de kinderen grepen ons erg aan. Onvoorstelbaar hoe die onder die omstandigheden nog zo vrolijk en vol met leven kunnen zijn. Zelfs al leven ze in een gemeenschap op een begraafplaats![...]
En dat is nu precies wat ik bedoel. Het is maar net wat je gewend bent. Ik vind dan ook niet dat je verwende westerse kinderen iets kwalijk kunt nemen als ze zeuren dat hun mp3-speler tekort doet (zoals in het genoemde filmpje). Maar wat ik mensen wél kwalijk neem is oogkleppen opdoen bij het zien van andermans drama, omdat ze enkel fijne dingen willen zien in hun leven. En dus vervolgens geen poot uitsteken en bovendien de vruchten van deze aarde verbruiken zonder de waardering dat het waard is.
Matango schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 16:36:
Het inderdaad heel erg allemaal in Afrika, maar dat verandert niet als jij thuis zit. Als je daar op vakantie gaat breng je de nodige cash mee waar veel mensen daar weer van kunnen eten. Daarnaast zijn de meeste Afrikanen trots op hun land, vergeet de world food program reclames met de 'zielige negertjes' want de mensen daar vinden zichzelf echt niet zielig.

Mocht je je echt de armoede in Afrika aantrekken (of zin hebben in een geweldige ervaring) dan zou je eigenlijk een paar weken of maanden als vrijwilliger aan de slag moeten gaan. Dit heb ik gedaan (ik schrijf deze post in Kameroen :) ) en als je een tijdje zonder de nederlandse luxe kunt is het echt super.

Meer info: www.hugoinkameroen.blogspot.com
Je hebt helemaal gelijk. En ik wil hierbij ook gelijk duidelijk maken dat de eerste gedacht van dit topic eigenlijk heel egoistisch is. Dus om zo`n trip te maken voor je eigen levensbeeld en het meer kunnen waarderen van je eigen rijkdom. Als we allemaal engelen zijn zouden we er heen willen om voor het welzijn van die mensen. Om te gaan helpen en de rijkdom van de wereld eerlijk te verdelen. Maar zo werkt de menselijke gedachte meestal niet helaas.

Toch, als mensen dit inderdaad zo zouden doen, zal het allemaal een stuk beter zijn. In plaats dat mensen hun geld besteden aan luxe kuuroorden zal Afrika een stuk meer inkomen en aandacht krijgen. De gedacht blijft erg cru, het is bijna rampentoerisme, maar minder cru dan het compleet te negeren.

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Simon schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 16:50:
Als jij daarnaar toe op vakantie gaat levert dat de gemiddelde afrikaan geen drol op. Vaak gaat het naar rekeningen van bedrijven die gerund worden door westerse lui, of mensen die al rijk waren. Het hele idee van toerisme om een land te helpen is verzonnen door die rijke mensen die het toerisme daar uitbaten. Daarnaast is toerisme een zuig industrie, weinig stabiel, erg afhankelijk van conjunctuur.

Eerlijke markten met echte toegang voor die mensen werkt beter, maar daar ga ik niet een heel verhaal over neerkwakken.

En, na 3 jaar in India te hebben gewoond kan ik je zeggen dat zelf al zeg je 'ik weet dat ze 't er erg hebben' dat een goede rondleiding in een derde wereld land met degelijke uitleg _heel_ veel doet. Dat kun je niet vanaf hier zeggen. En voor diegenen die naar Afrika willen omdat de armoede hun aantrekt, ga er ajb niet heen om de boel te redden, dat is zo hopeloos irritant. Dat soort mensen hebben ze er eigenlijk een broertje dood aan. Je beschadigd hun eigen eer. Je kan er veel beter heen om er wat van de wereld te leren.

Post is niet helemaal helder, maar hoop dat 't idee er een beetje naar voren uit komt.
Goede punten! En je hebt absoluut gelijk denk ik.
Mijn idee er over ligt ook eigenlijk meer in deze richting...

Je gaat er dus heen met als doel je levensbeeld (of wat is daar eigenlijk een goed woord voor) realistischer te maken. Om dat te bereiken wil je daar niet weer in een luxe hotel gaan zitten, maar midden in de armoede (voor zover je het aankan, je wilt ook geen trauma`s krijgen). De bevolking moet je respecteren en hopen dat ze je willen opnemen in hun dagelijks leven. Probeer ergens te helpen waar dit kan. Als bijvoorbeeld je professie in de bouw ligt, probeer bruikbare kennis over te dragen, of help iets te bouwen. Aan die kennis hebben ze sowieso veel meer aan dan als je flessen water en zakken graan gaat uitdelen. Dit alles moet natuurlijk wel onder begeleiding van een organisatie. Bestaat zoiets al niet?

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
@JessevA
Ik m`n tekst van "bijna niemand" veranderd naar "weinigen" voor de duidelijkheid.
Verder denk ik niet dat je het punt goed begrijpt. Je moet er zelf voor kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Patriek op 21-06-2007 21:14 ]

Verwijderd

Ik durf vrij zeker te zeggen dat ik toch meer geluk haal uit een weekje hawaii dan afrika. Ik ben nog vrij jong en ik sluit denk voorlopig liever mijn ogen voor dat soort zaken. Later (als ik afgestudeert ben) ben ik wel van plan een reis te maken naar bijvoorbeeld afrika.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2007 20:34 ]

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 20:34:
Ik durf vrij zeker te zeggen dat ik toch meer geluk haal uit een weekje hawaii dan afrika. Ik ben nog vrij jong en ik sluit denk voorlopig liever mijn ogen voor dat soort zaken. Later (als ik afgestudeert ben) ben ik wel van plan een reis te maken naar bijvoorbeeld afrika.
Je bent ook nog maar 16 :) Zou je ook nu nog niet op jezelf moeten doen.
Maar mee gaan met je ouders hoeft geen probleem te zijn lijkt me.

Verwijderd

Offtopic: ik merk dat er veel wordt gegeneraliseerd over het continent Afrika. Alsof Afrika één land is. Ik denk toch dat er veel verschil bestaat tussen het zuiden en het noorden en tussen stammen en landen onderling. Ik denk je beeldvorming ook afhankelijk is van waar je kijkt. Kijk je in Marokko dan zijn de mensen en het de natuur heel anders dan in Nigeria.

On-topic: ik ben het eens met de topicstarter (ik weet niks meer, alles is al gezegt).

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
En voor diegenen die naar Afrika willen omdat de armoede hun aantrekt, ga er ajb niet heen om de boel te redden, dat is zo hopeloos irritant. Dat soort mensen hebben ze er eigenlijk een broertje dood aan. Je beschadigd hun eigen eer. Je kan er veel beter heen om er wat van de wereld te leren.
Beetje kort door de bocht dit. Ten eerste ben jij niet in Afrika geweest, maar in India. Nogal een wereld van verschil. Ten tweede wordt vrijwilligerswerk hier WEL op prijs gesteld door de lokale bevolking. En het type vrijwilliger met een houding van 'Zo, even die mensen hier vertellen hoe ze hun land moeten runnen' ben ik nog niet tegengekomen.
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 20:34:
Niks mis mee. Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze ontwikkelingswerk doen oid. Maar je girootje van 50 e ieder jaar is ook een bijdrage.
Offtopic: ik merk dat er veel wordt gegeneraliseerd over het continent Afrika. Alsof Afrika één land is. Ik denk toch dat er veel verschil bestaat tussen het zuiden en het noorden en tussen stammen en landen onderling. Ik denk je beeldvorming ook afhankelijk is van waar je kijkt. Kijk je in Marokko dan zijn de mensen en het de natuur heel anders dan in Nigeria.
Goed punt. Ieder land is anders. In principe heb je Noord-Afrika wat niet het 'echte' Afrika is, West-en centraal Afrika, Oost-Afrika en Zuid-Afrika wat je als redelijk homogene gebieden kunt zien. De mensen en de natuur verschillen enorm tussen deze regio's, van jungle tot savanne to woestijn. Ik denk dat ik dan ook zeker nog eens in Oost- en Zuid-Afrika ga kijken. Bekende (mooie) landen zijn bijvoorbeeld Kania, Tanzania, dem. rep. Kongo, Zuid-Afrika (het land) en Botswana. Minder bekende en toeristische bestemmingen vindt je in bv. centraal- of west afrika, maar check van te voren wel even de politieke situatie daar.

Wat mij betreft gaan er meer mensen op vakantie naar dit continent :)

• simon
Matango schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 14:02:
[...]

Beetje kort door de bocht dit. Ten eerste ben jij niet in Afrika geweest, maar in India. Nogal een wereld van verschil. Ten tweede wordt vrijwilligerswerk hier WEL op prijs gesteld door de lokale bevolking. En het type vrijwilliger met een houding van 'Zo, even die mensen hier vertellen hoe ze hun land moeten runnen' ben ik nog niet tegengekomen.
No offence, maar vanuit mijn familie hebben er heel wat mensen ontwikkelingswerk gedaan, mijn vader heeft jaren voor onder andere Hivos de wereld rond gekart, en is ook uitgebreid in Afrika geweest. En vanuit de 'gezonde' ontwikkelingswerk beweging, Hivos, Novib (nu oxfam) bestaat een ongelooflijke haat aan mensen die ergens anders naar toe gaan en missie werk doen, bakken met mensen, veel christelijke organisaties. Het is niet een loze bewering. Misschien ben jij ze gewoon niet tegen gekomen. Mijn tip, lees El Negro en Ik. Dan zul je zien hoe moeilijk ontwikkelingwerk inelkaar zit. Tuurlijk is een afrikaans dorp blij met een put, school of nieuw huis. Maar de consequenties op lange termijn kunnen niet te overzien zijn.

|>

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Heb ooit eens 9 weken zomervakantie in Suriname doorgebracht aangezien we daar een huis hebben staan. Naar nederlandse maatstaven is het allemaal achtergesteld en primitief..toch heb ik me er prima vermaakt(deels omdat ik nog vrij jong was)

Alleen al het jagen op ongedierte was de reis waard ^_^

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1