Toon posts:

file server creeren

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik wil voor mijn nieuwe bedrijf thuis een file server inrichten die via internet te berijken is. Ik heb nu een Hp draaien met server 2003. deze zit achter een SMC 7904BRA modem/router.

Wat is nu de simpelste manier om dit via internet beschikbaar te maken? heb al de halve microsoft site afgelezen en meer topics. Remote acces/vpn server is ingesteld en Domain controller. Maar is dit alles? kan ik nu door gebruikers in het active directory via een laptop ergens een verbinding maken met mijn server? Ik heb zo'n gevoel dat ik iets mis namelijk.....

Ik kan inmiddels thuis via een laptop een VPN verbinding maken met de server, maar kan nergen mn gedeelde mappen vinden. Ook stopt internet ermee als ik verbinding heb.

tips waar ik aan moet denken?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 23:14 ]

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:13
Ik zou in jou situatie geen domein controller gebruiken. Gebruik Windows 2003 gewoon in workgroup modus. Blijkt in (mijn) praktijk meer dan voldoende voor thuis. Alle door jouw gebruikte primaire server functies blijven werken. Daarbij kan je denken aan fileshares, DNS/DHCP en Routing services

Als je een VPN server gebruikt die via internet te benaderen is,
moet je een modem/router hebben wat vanaf internet PPTP of IPSEC doorlaat.
Een functie als passthru wil zeggen dat een vpn van 'binnen' naar 'buiten' zeker moet werken.
Maar andersom hoeft niet.
Je zou eens kunnen kijken of de zaak aan de praat krijgt met zoiets als 'port trigger' of 'port forwarding' op PPTP en/of IPSEC.

Dat je laptop geen internet meer vindt als je de vpn op hebt staan wil zeggen
dat je vpn server de weg naar internet niet weet te vinden......

De belangrijkste tip die ik je kan geven is:
Maak je eerst de werking van een aantal netwerk principes eigen. Zoals bijvoorbeeld:
- DHCP en DNS
- Active Directory en domeins
- Routing en zijn verschillende vormen
- Remote access
- VPN's op een werkstation
- port forwarding, port triggering, dmz, etc.
Of huur iemand in die je helpt om dit in te regelen - zeker als deze materie niet gezien
wordt als kernactiviteit van je nieuwe gebrijf.

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 21-06-2007 08:53 ]

makes it run like clockwork

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Airw0lf schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 08:50:
Dat je laptop geen internet meer vindt als je de vpn op hebt staan wil zeggen
dat je vpn server de weg naar internet niet weet te vinden......
"Use default gateway on remote network" o.i.d uitvinken in je VPN properties :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-03 13:29
Als jij windows 2003 server hebt, dan kun je met twee mensen tegelijk ook direct op de server werken via RDP. Als je je account zo aanpast, dan kun je inloggen op de server zonder dat je daar echt veel kwaad kan. Zoals afsluiten e.d.

• _-_bram_-_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03 14:04
Als hij via internet bereikbaar moet zijn, kan je dan geen FTP-servertje opzetten???

Verwijderd

Ik draai zelf een apache server en dat werkt naar mijn mening behoorljk goed. heb geen ervaring met de windows variant. Maar apache is gratis en makkelijk te configureren.

• dmstork
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Eventueel kan je ook je server inrichten met Webbased SSL-VPN. Werkt bijna overal zonder dat je de clientcomputer moet aanpassen.

Hiermee kan jeje server via RDP overnemen of via een webpagina je shares beschikbaar stellen. Alleen TCP poort 443 moet openstaan en de clientside browser moet een Java client hebben.

Het mooie is dat SSL-Explorer ook nog eens gratis is. info: http://www.sshtools.com/showSslExplorerCommunity.do

https://dirteam.com/dave

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 11:30:
Ik draai zelf een apache server en dat werkt naar mijn mening behoorljk goed. heb geen ervaring met de windows variant. Maar apache is gratis en makkelijk te configureren.
Apache is wel leuk en aardig, maar niet bedoeld om files te sharen, daar is dan FTP veel meer geschikt voor.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-03 20:34
Gunner schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 11:46:
[...]
Apache is wel leuk en aardig, maar niet bedoeld om files te sharen, daar is dan FTP veel meer geschikt voor.
En als we het dan ook nog veilig willen maken wordt dat SFTP http://en.wikipedia.org/wiki/SSH_file_transfer_protocol
of FTPS
http://en.wikipedia.org/wiki/FTPS

[ Voor 91% gewijzigd door GeniusJennis op 21-06-2007 11:52 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14067

Verwijderd

Topicstarter
De verbinding heb ik inmiddels draaien. kan gewoon via het netwerk van de buren, met vpn verbinding maken met mijn server. Nu heb ik de map op 'share' gezet die ik wil delen, maar kan hem niet vinden als ik het netwerk doorzoek. Ik kan het domein wel zien als ik verbinding heb, maar die is leeg. 2 gebruikers aangemaakt voor het inloggen met vpn. hier had ik wel de domain controller voor nodig, anders kon ik geen users maken.

Dus de verbinding heb ik draaien, nu het share nog.....?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2007 16:26 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 16:24:
De verbinding heb ik inmiddels draaien. kan gewoon via het netwerk van de buren, met vpn verbinding maken met mijn server. Nu heb ik de map op 'share' gezet die ik wil delen, maar kan hem niet vinden als ik het netwerk doorzoek. Ik kan het domein wel zien als ik verbinding heb, maar die is leeg. 2 gebruikers aangemaakt voor het inloggen met vpn. hier had ik wel de domain controller voor nodig, anders kon ik geen users maken.

Dus de verbinding heb ik draaien, nu het share nog.....?
zit je op een ander netwerk voordat je connectie maakt dan ben je niet aangemeld op het domein (en enkel lokaal) en wrs heb je daarmee geen toegang tot die share.

ofwel moet je die share manueel gaan mappen met net use .... op de commando lijn
(gerbuik effe net help use voor de volledige regel, want je gaat ook username en domein moeten meegeven, en je domein wachtwoord moeten inrammen telkens)

oftewel moet je kijken of je met je vpn-client iets hebt om terug opnieuw aan te melden zodra die vpn-tunnel bestaat zodat je dan zel kunt aanmelden op het domein en dus alle rechten hebt zoals je intern hebt - heb je wel telkens een log off/ log on cycle zodra je die vpn-tunnel wilt opzetten ...

- of je shares gaan opzetten voor iedereen maar dan is het idee ook weer weg van veiligheid en verschillende gebruikers enzo eh

(dit uit ervaring met de vpn-connectie's die we hier op't werk gebruiken - andere mogelijkheden zijn er niet echt)

[ Voor 4% gewijzigd door soulrider op 21-06-2007 16:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allen bedankt, maar heb inderdaad maar een ftp servertje gemaakt. niet zo practisch, want overigen opties heb ik toch (nog) niet nodig. tenzij we gelijk heel erg groeien, maar das niet de bedoeling nog!

thanks allen!

• dmstork
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Gunner schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 11:46:
[...]

Met Apache is natuurlijk wel WebDAV mogelijk.

https://dirteam.com/dave

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
en windows home server dan?

remotely accesable met rdp, en als je naar http://jeinetadres gaat, kan je ook nog bij je files/shares komen...

zoiets oid..

Afbeeldingslocatie: http://img514.imageshack.us/img514/3658/whsvbcp8.th.jpg

remote acces van verschillende pc's op je netwerk is mogelijk, moeten ze wel de connector software installed hebben... anders staan ze niet registeren bij de server...

momenteel is daar de RC1 van uit...(van WHS)
Pagina: 1