Switchende achtergrond op een php pagina (php + mysql + html

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
Hallo,

Allereerst verontschuldigingen voor, omdat ik op geen andere manier het duidelijker kan brengen; ik weet de naam ervan namelijk niet.

Ik wil een nieuwssysteem op mijn site beginnen. Het nieuws moet ik in de mysql database kunnen invoeren. Hierin maak ik als tabel aan "titel". Deze tabel wordt gebruikt voor de pagina waarin alle titels worden ingeladen als links. Als je op die link klikt, kun je op die manier het nieuws van de titel zelf lezen.

De pagina waarop alle titels staan, wil ik zo overzichtelijk mogelijk maken. Daarom wil ik dat per titel bijvoorbeeld de kleur grijs en wit worden afgewisseld. Nu heb ik zelf al het een en ander geprobeerd, maar ik kom er steeds maar niet uit.

Zou iemand me alsjeblieft een beetje een zetje kunnen geven. Een heel script mag, maar is niet noodzakelijk, omdat ik php wel een beetje kan, maar het princiepe hoe je dit script aanpakt niet.

Als voorbeeld van wat ik bedoel met titelpagina met links naar nieuws geef ik deze site als verduidelijking: www.gamersnet.nl

Hier worden dus ook de kleuren omgewisseld.

Verwijderd

je kan kijken wat de rest is als je het id van de titel door 2 deelt, is die 0 dan is het even, en genereer je een tag waarin een class even zit en anders noem je de klasse oneven en in de css geef je die 2 dan andere kleuren

• danielkraak
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 21:20:
je kan kijken wat de rest is als je het id van de titel door 2 deelt, is die 0 dan is het even, en genereer je een tag waarin een class even zit en anders noem je de klasse oneven en in de css geef je die 2 dan andere kleuren
Ik snap het princiepe, maar bijvoorbeeld 6:2 is toch 3. Hoe kun je checken of de id even of oneven is? Als ik iets uit de database verwijder klopt het toch ook niet meer?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Wel erg moeilijk. Laat es zelf wat code en probeersels zien

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
$color_it = false;
while($titel = mysql_fetch_object($query))
{
  if ($color_it)
  {
     $color_it = false;
     $color = "#FFFFFF";
  }
  else
  {
     $color_it = true;
     $color = "#FF0000";
  }
}

• danielkraak
Megamind schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 21:28:
Wel erg moeilijk. Laat es zelf wat code en probeersels zien

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
$color_it = false;
while($titel = mysql_fetch_object($query))
{
  if ($color_it)
  {
     $color_it = false;
     $color = "#FFFFFF";
  }
  else
  {
     $color_it = true;
     $color = "#FF0000";
  }
}
Dit had ik nodig. Bedankt. Ik bleef maar binnen die lus werken, maar dat moest dus niet. :o

Bedankt. Ik ga het eens even uitproberen. :)

Ik had graag code gegeven, maar dan was ik 4^99009 keer uitgelachen.

[ Voor 6% gewijzigd door danielkraak op 20-06-2007 21:32 ]

Verwijderd

danielkraak schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 21:24:

Ik snap het princiepe, maar bijvoorbeeld 6:2 is toch 3. Hoe kun je checken of de id even of oneven is? Als ik iets uit de database verwijder klopt het toch ook niet meer?
Je moet ook niet naar de database id's kijken. Je kunt wel een losse counter of flag bijhouden waarin je bij elke rij de counter 1 increment, of waarbij je de flag omkeert. Dit is echt een standaard trucje. Kijk naar $counter % 2 om om en om te werken. Als je %3 of hoger doet kun je meerdere tinten grijs gebruiken. Om te kijken of een row even is, kun je gewoon if ( $counter++ & 1 ) gebruiken. Minder flexibel dan 'modulo', maar als je toch maar met 2 afwisselende kleuren werkt is het goed genoeg.

• danielkraak
Het werkt. Bedankt voor de tips aan dze noob. :)
Pagina: 1