Toon posts:

harde schijf dempen???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/stevejobs101/Pictures/harde_schijf_demping_1.gif

Ik heb mijn ventilators temperatuurgeregeld, en die zijn nu dus lekker stil, maar daardoor is de herrie van de harde schijf weer duidelijker hoorbaar (WDCaviar 10G).

Nu kun je hem in rubber ophangen (tekening boven), en daardoor verdwijnen alle trillingen, maar niet de stappenmotorherrie. Bouw je de harde schijf in, in een aluminium kast (tekening onder), dan ben je de trillingen en de herrie kwijt, maar krijg je waarschijnlijk last van oververhitting.

Nu las ik dat een firma (toshiba?) dempende en warmtegeleidende kunstschuimrubber (o.i.d.) gebruikt.
Wat is dat voor spul?
Zijn er alternatieven?
Hoe lost die 'silent drive' het op: dempen én warmte afvoeren?

Verwijderd

neem zo een coolermaster HD cooler en dan nog wat rubber ertussen en je bent klaar ;)

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op donderdag 08 februari 2001 17:11 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]

Nu kun je hem in rubber ophangen (tekening boven), en daardoor verdwijnen alle trillingen, maar niet de stappenmotorherrie. Bouw je de harde schijf in, in een aluminium kast (tekening onder), dan ben je de trillingen en de herrie kwijt, maar krijg je waarschijnlijk last van oververhitting.
Dat zou erg knap zijn als je een stappenmotor zou horen want die worden al jaren niet meer gebruikt :)

Tegenwoordig zitten in alle schijven een magnetische Coil die de koppen stuurt.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
ventilator = herrie, dus dat wil ik niet toepassen.

Maar welke soort 'schuimrubber' is ook warmtegeleidend?
Dan heb je demping, én warmtegeleiding.
Dan kun je een extra koelprofiel op die aluminium deksel zetten voor passieve koeling.

__/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\__
..|___________________|

n.b. Het klinkt in ieder geval als een stappenmotor!
(Ik heb een oude hdd opengesloopt en daar zat nog een stappenmotortje in, vandaar. Een recenter exemplaar dat ik sloopte had zo'n spoel: ik geef je gelijk!)

Verwijderd

je kan (heel creatief ;) )ook van die metalen schuursponsjes gebruiken >:)

Verwijderd

Topicstarter
Schuursponsjes!
Heel origineel!
Ga ik mee experimenteren!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Je kan dat omhulsel beter van koper maken (als dat kan) want dat gelijd beter de warmte.

Verwijderd

Topicstarter
apropos schuursponsjes:
Wedden dat er weer een handelaar mee vandoor gaat:

Item 234: Set warmtegeleidende dempingsmatjes. 10dB demping. Ferrokoeling. Vlak model: 60 bij 60 millimeter. 7,5 mm hoog.
Per 6 voor fl.54,95
Item 235: Idem, roestvrij fl.69,95
Item 236: Idem, spiraalvormig fl.59,95
Item 237: Idem, rond model 6 cm, 1 cm hoog fl. 59,95

Verzending onder rembours is 25 gulden (prijzen incl. BTW)
Pagina: 1