SATA op Dell PowerEdge 1300: PCI bus probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 12:57

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Voor een server op mijn werk willen we (voor de user home directories en gedeelde data) twee SATA-schijven gaan aanschaffen die in RAID1 gaan draaien. SATA, omdat dat per MB tegenwoordig al goedkoper te krijgen is dan IDE, en SATA normaliter gesproken iets sneller is. Plus, met een losse SATA-controller kun je vaak makkelijk genieten van hardware RAID.

Nu kwam een collega van mij met het volgende probleem: De server in kwestie is een Dell Poweredge 1300 met 2 PIII-450's erin (met een FSB van 100MHz). Volgens hem zou het installeren van een losse SATA-kaart problemen opleveren omdat deze door de BIOS niet herkend zou worden. Het probleem zou hem liggen in een eerdere PCI-versie op de server (PCI 1.x) t.o.v. de kaarten die nu te krijgen zijn en die een 2.x PCI verwachten.

Ik heb echter nergens specs kunnen vinden van de hardware van onze PowerEdge. De IDE-controller is in ieder geval een PIIX4, en ik vermoed dat de chipset een i440BX of een variant is. Wat ik alleen niet weet is of die al PCI2.x ondersteunt en of onze controller (en dus ook onze disks) herkend worden of dat we 150 euro voor niks uit gaan lopen geven. De bak draait Slackware Linux 11.0 met een 2.4 kernel. De meeste SATA-controllers die je in de consumentenhandel krijgt draaien op de SII311x chipset (Silicon Image) die naar mijn weten door de kernel ondersteund wordt. Of je moet voor de Promise-serie gaan.

Kan iemand me hier helpen met enig koopadvies en of we de disks die we op het oog hebben (twee WD Caviar SE 160GB's op SATA) niet voor niks kopen? Of kunnen we dan beter voor de IDE variant gaan?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst, een S-ATA is gewoon een IDE disk.

Daarbij is het zo dat de 440BX chipset PCI 2.1 ondersteund (geen idee of de implementatie ervan per bord verschilt). Een PCI 1.0 bus kom je op zo'n bak echt niet tegen (in 1991 is PCI 1.0 geintroduceerd, in 1993 2.0 en in 1995 kwam 2.1 al).

zie http://www.digi.com/pdf/prd_msc_pcitech.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 20-06-2007 21:35 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 21:33:
Allereerst, een S-ATA is gewoon een IDE disk.
Een SATA-300 disk niet. ;)

SATA-150 disks zijn vaak gewoon IDE schijven met een converter erop, maar veel SATA300 schijven zijn toch een stuk sneller dan hun IDE counterparts.

Ik zit nu toch te twijfelen, ik denk dat ik voor een duo WD1600 IDE disks ga kijken plus een tweetal wisselbrackets, onderin de drive tray van de server zitten nu 4 disks en daar wordt het aardig warm. Met brackets is het ook makkelijker een disk vervangen als er één stuk gaat, dan kan alles zonder problemen blijven draaien.

Verwijderd

SATA = IDE

IDE houdt in dat de controller zich in de schijf zelf bevindt, en dat de 'controller' op het moederbord of PCI(e) kaart in feite een host adapter is. Dit in tegenstelling tot SCSI waar de controller wel zelf de dienst uitmaakt en de schijven slaves zijn. Dus je gebruikt óf IDE óf SCSI/SAS.

Het heeft dus niets met snelheid te maken, maar met de fundamentele filosofie van de interface.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 22:11 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Stoney3K schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 21:58:
[...]

Een SATA-300 disk niet. ;)

SATA-150 disks zijn vaak gewoon IDE schijven met een converter erop, maar veel SATA300 schijven zijn toch een stuk sneller dan hun IDE counterparts.
Jazeker wel. Dat is gewoon IDE hoor, alleen serieel aangesloten. Dat ze sneller zijn dan P-ATA disks (ik neem aan dat je dat bedoelt met IDE disks) klopt, maar dat is logisch (maar dat komt eerder doordat ze leuke dingen als TCQ, NCQ hebben en het ook al perpendiculaire disks zijn.
Ik zit nu toch te twijfelen, ik denk dat ik voor een duo WD1600 IDE disks ga kijken plus een tweetal wisselbrackets, onderin de drive tray van de server zitten nu 4 disks en daar wordt het aardig warm. Met brackets is het ook makkelijker een disk vervangen als er één stuk gaat, dan kan alles zonder problemen blijven draaien.
Dan moet je zeker S-ATA nemen ipv P-ATA, S-ATA is hotswappable itt P-ATA.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 22:12:
[...]

Jazeker wel. Dat is gewoon IDE hoor, alleen serieel aangesloten. Dat ze sneller zijn dan P-ATA disks (ik neem aan dat je dat bedoelt met IDE disks) klopt, maar dat is logisch (maar dat komt eerder doordat ze leuke dingen als TCQ, NCQ hebben en het ook al perpendiculaire disks zijn.
Goed, you made your point, SATA is een vorm van IDE [Integrated Disk Electronics] en de seriële variant van ATA [AT Attachment]. Maar dan nog, SATA is er in een 300MB/s variant wat PATA niet heeft, en ik vraag me nou net af of de PCI bus van de bak waarin we hem willen gebruiken die snelheid aankan en of het ook nut heeft (sinds de drive toegankelijk wordt gemaakt via een netwerk voor gebruikersprofielen enz, dus de datadoorvoer zal nooit de 300MB/s halen)
Dan moet je zeker S-ATA nemen ipv P-ATA, S-ATA is hotswappable itt P-ATA.
Op papier is PATA niet hotswappable. Klopt, maar een degelijk OS als Linux heeft er geen moeite mee als je een disk die toch al uitgevallen is eerst van de spanning afhaalt en dan van de bus af trekt. Niet dat het helemaal de bedoeling is, maar het werkt (I've tried).

Bijkomend probleem is dat als je SATA swap-brackets wil gebruiken het al aardig in de papieren gaat lopen:

2 WD 160GB SATA2 - €110 (totaal)
2 Promise SuperSwap SATA brackets: €200 (!)
Promise SATA/RAID controller €149

Wat dus niet echt gaat lukken met ons budget van krap 200 euro. Als ik per disk 100 euro extra moet tellen voor wat brackets tikt het een beetje hard aan, hier de vergelijkbare setup op IDE:

Controller (niets, moederbord met Linux software RAID1): €0
Disks (WD 160GB IDE): €120
Brackets (Vivanco/Paradigit/Whatever): €50
Wat ons nog eventuele speelruimte geeft met kabels enz.

SATA met een goedkoop controllertje is ook een optie, maar dan wil ik de disks nog altijd buiten de drive-cage gemonteerd hebben, want daar hangen al 2 disks in (de systeempartitie in RAID-1) en de temperatuur loopt daar met 4 disks aardig op. Wisselbrackets hebben normaal ingebouwde koelers dus dat komt wel goed uit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Stoney3K schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 22:26:
[...]

[...]

Op papier is PATA niet hotswappable. Klopt, maar een degelijk OS als Linux heeft er geen moeite mee als je een disk die toch al uitgevallen is eerst van de spanning afhaalt en dan van de bus af trekt. Niet dat het helemaal de bedoeling is, maar het werkt (I've tried).
Klopt, je kunt het op zich wel hotswappen, maar het is er niet voor gemaakt. Bij S-ATA disks is het zo dat de stroomconnector altijd eerst de ground connect en dan pas de stroom, zodat je geen kortsluiting veroorzaakt.

Vandaar dat ik S-ATA zou aanraden, je wilt immers geen kortsluiting in je server.
Maar dan nog, SATA is er in een 300MB/s variant wat PATA niet heeft, en ik vraag me nou net af of de PCI bus van de bak waarin we hem willen gebruiken die snelheid aankan en of het ook nut heeft
Een BX heeft een prima PCI bus, die in de praktijk toch zo'n 110MB/s kan verstouwen. Echter, hier hangt waarschijnlijk alles aan (je netwerkkaart, andere hdds en wellicht nog andere hardware).

Heb je niet toevallig een leuk PCI-X slot in dat systeem zitten? Dan kun je namelijk leukere snelheden halen. Niet alleen kun je met een 32b kaartje 266MB/s trekken (als het een 66MHz kaart is, wat veel controllers wel zijn), je hebt ook het voordeel van 2 van elkaar gescheiden bussen, iets dat ik op mijn werkbak wel erg fijn vond. Alle pci zooi op de standaard bus, de hdds op de 2e PCI bus.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
Waarschijnlijk moet je wel je kernel upgraden naar 2.6.19 om SATA te kunnen hotswappen. Zie http://linux-ata.org/software-status.html. Verder is dit topic op linuxquetsions.org misschien interessant.
Ik zou om te besparen inderdaad voor een goedkoop SATA kaartje gaan i.c.m. software RAID.
Pagina: 1