Schietspellen worden verboden?

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 21:01
De Europese ministers van Justitie zijn in Luxemburg bij elkaar geweest om te praten over regulering van gewelddadige games. Zij willen bindende wetgeving invoeren die streng optreedt tegen winkeliers die dit soort spellen verkopen aan kinderen.

De Duitse minister van Justitie Brigitte Zypries heeft het onderwerp hoog op de agenda gezet tijdens het Duitse voorzitterschap van de Europese Unie. Het land is de afgelopen jaren herhaaldelijk opgeschrikt door bloederige schietpartijen, waarbij daders betrokken waren die veel computergames speelden. Het laatste incident deed zich voor in 2006, toen een achttienjarige jongen zijn oude middelbare school binnendrong, elf mensen neerschoot en vervolgens zelfmoord pleegde.

Zypries zei vóór de gesprekken weinig verwachtingen te hebben over een duidelijk omlijnd verbod op "killer games" voor minderjarigen, zoals zij ze zelf noemt. De nationale wetgeving van de 27 lidstaten zou zover uit elkaar liggen dat een standaard buiten bereik ligt. De Europese Commissie is wel bezig een lijst met sancties op te stellen tegen winkeliers in de eurozone die zich niet aan de regels houden. Elke lidstaat kan dan individueel bepalen welk materiaal niet aan minderjarigen verkocht mag worden.

EU-commissaris Frattini riep al eerder op om de verkoop van aanstootgevende computerspellen aan minderjarigen stevig te beperken. Twee Duitse deelstaten voerden kort daarop wetgeving in die spellen vol "wreedheid en geweld tegen mensen of menselijke karakters" strafbaar stelden.

Pan European Game Information (PEGI), een Europese organisatie die zich bezighoudt met het waarderen van de inhoud van computerspellen, heeft nu al een aantal richtlijnen opgesteld voor games met gewelddadige inhoud. Vooralsnog zijn deze beperkingen op de verkoop aan kinderen onder de achttien vrijwillig

Ge copied en gepaste.
ik was te lui om over te typen.
maar ze willen dus voor minderjarige schietspellen verbieden en misschien zelfs helemaal verbieden.
bronnen: http://www.zdnet.be/news.cfm?id=69325&mxp=150
http://www.trouw.nl/laats...ar_verbod_op_computerspel
http://www.nieuwnieuws.nl...il_aanpak_gewelddadi.html
http://www.dag.nl/Nieuws/...ieuws.htm?contentid=16792

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja minderjarigen daar valt nog over te discussieren, maar dat er wat strenger wordt toegezien op de verkoop van geweldadige games aan kids van jonge leeftijd lijkt me niet slecht. Ik denk dat als je op een oudere leeftijd komt dat je dingen prima in perspectief kunt zien, maar dat je als 6 jarig jongetje die 5 uur per dag zombies neerknalt toch flink wat beinvloedbaarder bent..

Probleem is natuurlijk vooral dat het vrijwel niet te handhaven is.. Je koop het voor een ander, je download het, je kopieert het en ga zo maar door. Het verkopen aanpakken zal dus een beetje symboolwetgeving zijn en dat staat me dan vooral daarvan tegen.

Waar is de mooie tijd dat een moeder zei: "ben je daar niet wat te jong voor?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 10:16
Kun je het wel helemaal verbieden? Is dat niet een strop voor de fabrikanten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
Ascathon schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:31:
Kun je het wel helemaal verbieden? Is dat niet een strop voor de fabrikanten enzo.
Meeste van die fabrikanten zoals ubisoft hebben toch wel genoeg geld :P
maar er is bijvoorbeeld grote kans dat manhunt2 wel echt verboden word in heel europa
Waar is de mooie tijd dat een moeder zei: "ben je daar niet wat te jong voor?"
durven moderne moeders bij kinderen onder de 12 niet omdat ze hun graag willen verwennen?
(rond de 12 jaar kan ik me wel voorstellen dat je schietspelletjes speelt maart ja te bloederig moet het ook niet worden he.)

[ Voor 30% gewijzigd door rubbieus op 20-06-2007 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:30:
.... maar dat je als 6 jarig jongetje die 5 uur per dag zombies neerknalt toch flink wat beinvloedbaarder bent..
Ik heb ook al heel wat mensen/zombies/aliens afgeknald sinds Wolf3D, en toch nog nooit de neiging gehad om het IRL ook te gaan doen. Zieke mensen hebben geen games nodig voor hun daden.

De wereldleiders mogen eerst zelf wel eens het goede voorbeeld geven door met respect met mensenlevens om te gaan. Daar valt dus bijvoorbeeld ook het beginnen van onterechte oorlogen onder. Ik denk dat dergelijke acties veel meer impact maken op een maatschappij dan wat speels vermaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Roamor schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:34:
[...]

Ik heb ook al heel wat mensen/zombies/aliens afgeknald sinds Wolf3D, en toch nog nooit de neiging gehad om het IRL ook te gaan doen. Zieke mensen hebben geen games nodig voor hun daden.

De wereldleiders mogen eerst zelf wel eens het goede voorbeeld geven door met respect met mensenlevens om te gaan. Daar valt dus bijvoorbeeld ook het beginnen van onterechte oorlogen onder. Ik denk dat dergelijke acties veel meer impact maken op een maatschappij dan wat speels vermaak.
:Y

Waarschijnlijk is dit een onderwerp waar makkelijk mee te scoren valt (in Den Haag, in Europa), dus dan moet het maar. Jammer voor de ontwikkelaars en fabrikanten, zij zijn de dupe hiervan.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik zeg beinvloedbaarder, niet direct veranderlijk in een moordenaar :p
Daarnaast waren die 4 pixels van wof3d iets anders dan resident evil 9 ofzo waar je de ingewanden kunt tellen..

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
[...]

Die wereldleiders moeten wat meer C&C spelen om hun taktiek te verbeteren 8)7
nee maar ik geef je helemaal gelijk. zij zitten te denken over een oplossing zodat een kind in het jaar niet 3 mensen dood terwijl zij lekker 1000 man hun dood in sturen :|

Toch goed dat ik een topic gestart ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Ze stimuleren alleen de warez handel hiermee, dus ze gaan hun gang maar. Mensen gaan het toch wel spelen, dan maar op een minder legale manier. Komt het toch goed uit dat mod-chips legaal zijn in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juist met een verbod zullen mensen, en dan vooral kinderen zulke spellen willen spelen (is het spel zo bruut?). En dan nog, ze kunnen de verkoop van zulke spellen hier in Europa wel verbieden maar het is met hetzelfde gemak gedownload. Naar mijn mening snijden ze alleen maar in hun eigen vingers en kunnen ze beter de zieke geesten harder aanpakken, zoals de poster hierboven al zei: sinds ik kind ben knal ik al duitsers en zombies af en ben er in geen enkele wijze door beinvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-10 16:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:37:
[...]
Daarnaast waren die 4 pixels van wof3d iets anders dan resident evil 9 ofzo waar je de ingewanden kunt tellen..
Maar dat is altijd achteraf, opeens ziet het er heel nep uit.

Met Carmageddon hetzelfde. In Duitland werden de mensen vervangen door zombies met groen bloed, anders zou men op verkeerde ideeën gebracht worden.
Jaren later ziet Carmageddon er niet uit en bestaan de mensjes maar uit een paar pixels. Ook kunnen we nu bekijken hoeveel mensen er in Nederland (waar niet gecensureerd werd) de auto hebben gepakt om in drukke winkelstraten op mensen in te rijden. Volgens mij staat de teller nog op 0 :P

Verbieden? Ik zou me doodschamen voor dit "vrije" land.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik denk dat er wel een goede manier is om te zorgen dat het verbod ongedaan gemaakt zou worden :P

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:41:
[...]
Met Carmageddon hetzelfde. In Duitland werden de mensen vervangen door zombies met groen bloed, anders zou men op verkeerde ideeën gebracht worden.
Zouden ze daar echt gedacht hebben dat mensen totaal achterlijk zijn? 8)7 Met rood bloed kom ik ineens op het idee om iedereen dood te rijden, maar groen bloed zou ik hier ineens nooooit meer op kunnen komen 8)7.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:41:
[...]

Maar dat is altijd achteraf, opeens ziet het er heel nep uit.

Jaren later ziet carmageddon er niet uit en bestaan de mensjes maar uit een paar pixels. Ook kunnen we nu bekijken hoeveel mensen er in Nederland (waar niet gecensureerd werd) de auto hebben gepakt om in drukke winkelstraten op mensen in te rijden. Volgens mij staat de teller nog op 0 :P

Verbieden? Ik zou me doodschamen voor dit "vrije" land.
Het lijkt me niet discussie waardig om te gaan twisten over het feit dat games tegenwoordig vele malen echter zijn dan vroeger in 240x160 resolutie op een 14" monochroom scherm...

Ik vind de reden voor zo'n verbod ook onzin als je het over 16, wat mij betreft zelfs 14 jarigen hebt. Maar aan de andere kant van het spectrum vind ik het helemaal niet gek als je als overheid in ieder geval een signaal wilt geven dat kinderen van 6 zulke games niet moeten spelen. We hebben toch al jaren leeftijdsaanduidigen op films en spellen ?

De vraag is echter of je met zo'n verbod ergens komt, en daarmee ben ik het eens als men zegt dat het compleet nutteloos is; zoals ik al postte wordt het gewoon gedowload, door een ander gekocht, gekopieerd etc. Het zou dus, ongeacht het feit dat de achterliggende gedachte juist of onjuist is, symboolpolitiek zijn wat alleen maar gemeenschapsgeld kost.

Tis jammer dat de ouders van tegenwoordig zo belabberd zijn, toen ik jong was en ik zou zo'n spel gespeeld hebben hadden m'n ouders gewoon gezegd dat dat niet de bedoeling was. Lijkt mij persoonlijk de meest logische zaak van de wereld.. Door die opvoeding vond ik het ook niet speciaal "stoer" of "gaaf" om mensen dood te knallen op een schermpje.. Lijkt me ook een prima mentaliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:37:
Er is denk ik een belangrijker verschil tussen games en de werkelijkheid dan de graphics. Geen enkele oorlogsgame laat lijdende mensen zien, een slagveld vol met schreeuwende en doorgedraaide mensen, zwaargewonden die hun ingewanden wanhopig proberen binnen te houden etc. Dát maakt denk ik een groter verschil dan de beelden. Gamers willen wel het realistische plaatje en de heldendaden voelen, maar ze (ik spreek even voor mijzelf) zullen de echte werkelijkheid willen mijden. En terecht, anders ben je een psycho imho.
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:47:
Ik vind de reden voor zo'n verbod ook onzin als je het over 16, wat mij betreft zelfs 14 jarigen hebt. Maar aan de andere kant van het spectrum vind ik het helemaal niet gek als je als overheid in ieder geval een signaal wilt geven dat kinderen van 6 zulke games niet moeten spelen. We hebben toch al jaren leeftijdsaanduidigen op films en spellen ?
Daar heb je gelijk in, maar ik vind dat de ouders daar in eerste instantie op moeten toezien, en niet een overheid. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Roamor op 20-06-2007 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
ouders moeten er op letten dat kinderen niet TE agressieve spelletjes spelen voor hun leeftijd . en dat ze er zelf niet echt aggresief van worden maar dat ze het blijven zien als spelletje.
Probleem Opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Roamor schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:49:
Er is denk een belangrijker verschil tussen games en de werkelijkheid dan de graphics. Geen enkele oorlogsgame laat lijdende mensen zien, een slagveld vol met schreeuwende en doorgedraaide mensen, zwaargewonden die hun ingewanden wanhopig proberen binnen te houden etc. Dát maakt denk ik een groter verschil dan de beelden. Gamers willen wel het realistische plaatje en de heldendaden voelen, maar ze (ik spreek even voor mijzelf) zullen de echte werkelijkheid willen mijden. En terecht, anders ben je een psycho imho.
En dat kan juist een reden zijn dat men geweldsspelletjes zou willen verbieden. Geen concequenties, alleen "leuk schieten".

* F_J_K gaat bij een dergelijk verbod lobbyen voor een verbod op autorace spelletjes en SimCity. Die nodigen erg uit tot vervuiling en dat is iets wat we kinderen tegenwoordig al helemaal niet willen aanleren. En hartenjagen is een eerste stap richting een potje strippoker met het buurmeisje van onder de 18.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
F_J_K schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 21:44:
[...]

En dat kan juist een reden zijn dat men geweldsspelletjes zou willen verbieden. Geen concequenties, alleen "leuk schieten".

* F_J_K gaat bij een dergelijk verbod lobbyen voor een verbod op autorace spelletjes en SimCity. Die nodigen erg uit tot vervuiling en dat is iets wat we kinderen tegenwoordig al helemaal niet willen aanleren. En hartenjagen is een eerste stap richting een potje strippoker met het buurmeisje van onder de 18.
Ik snap niet dat kinderen geen schietspelletjes zouden mogen spelen maar wel vechtsport zouden mogen doen.
dat leid toch veel meer aan tot geweld? 8)7

EDIT: trouwend heeft iemand manhunt2 gezien? want dat is een van de spellen die tot aanleid.
is het nou ZO erg?

[ Voor 7% gewijzigd door rubbieus op 20-06-2007 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
rubbieus schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 21:59:
EDIT: trouwend heeft iemand manhunt2 gezien? want dat is een van de spellen die tot aanleid.
is het nou ZO erg?
Er staan wel wat filmpjes op Youtube. Het schrikt mij iig wel af, omdat het er namelijk niet erg mooi oogt en bovendien ziet de gameplay er ook niet zo soepel uit. Daarnaast kan ik tien Japanse games bedenken die een hogere 'gore' factor hebben dan Manhunt2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
Roamor schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 22:12:
[...]

Er staan wel wat filmpjes op Youtube. Het schrikt mij iig wel af, omdat het er namelijk niet erg mooi oogt en bovendien ziet de gameplay er ook niet zo soepel uit. Daarnaast kan ik tien Japanse games bedenken die een hogere 'gore' factor hebben dan Manhunt2.
ik heb zonet ook ff op youtube naar trailers gekeken en het lijkt op een slechte horrorfilm -O- waar dan wel veel moord en slachting in zit idd }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de hele discussie over dit onderwerp is het angstvallig stil over het gedrag van de ouders. Je kunt je beter af vragen of het gezond is of je kind meer tijd achter een scherm/tv zit dan dat het buitenspeelt.

Wat ik bovendien ook steeds vaker zie (omg ik lijk wel zo'n zeur die al AOW krijgt, ben toch echt van '76), is dat mensen steeds banger zijn om zich te vervelen. Zo kan je die parallel doortrekken naar kinderen. Een kind wat zich 5 minuten verveelt is ondenkbaar, kennelijk. Het moet meteen bevredigd worden, huppa achter de console/pc/tv. Ook is het voor ouders lekker makkelijk opvoeden op deze manier, stel je eens voor dat je met je kinderen moet gaan spelen, the agony! Ik denk dat we hiermee ook al een boosdoener te pakken hebben voor het fenomeen dat kinderen steeds dikker worden.

Het hele debat over geweldadige games die kinderen kunnen beinvloeden, is puur de verantwoording van de ouders. Niet de overheid, kom op zeg. Krijgen we straks ook een consulent van de gemeente (vroeger de pastoor) over de vloer die komt kijken of we nog wel genoeg kinderen krijgen. Het was vroeger toch ook niet normaal als je als 6-jarige naar Mission In Action (met de ontzettende goeie actor's actor Chuck Norris, roundhouse) zat te kijken. Met games net zo, de ouders moeten beter in de gaten houden wat hun kinderen op de computer aan het spelen zijn. Legio voorbeelden van lagere schoolkinderen die beter www.viezedingen kunnen vinden, dan de BoBo / Kijk -site.

Maar goed we zijn allemaal verslaafd aan het kastje :) (en dan te bedenken dat een groot deel van onze beroepsbevolking een heel werkend leven achter een scherm doorbrengt :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 13:29

Beugelfles

I love rusty spoons

Sinds wanneer mag de overheid ons niet meer beschermen tegen zaken die slechts zijn voor onze gezondheid of welzijn? Roken wordt ontmoedigd, een geweer kan je ook niet overal kopen, kinderpron, pedofelie zijn verboden et cetera. Allemaal voor de voor ons overduidelijke redenen: het is niet goed voor ons.

Als onze overheden (onze democratische volksvertegenwoordiging) vindt dat dit soort games slecht voor ons zijn dan moeten ze dit kunnen verbieden.

[/avdvocaat van de duivel]

Laat mijn maar lekker mensen slachten hoef ik mijn frustaties in ieder geval niet irl te uiten :*)

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

rubbieus schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:33:
[...]

Meeste van die fabrikanten zoals ubisoft hebben toch wel genoeg geld :P
Hoe kom je daar nou weer bij :?

Mensen hebben een veeeeel te rooskleurig beeld van Game devs en uitgevers. Rijke bedrijven zouden het zijn.

Ubisoft heeft dit jaar voor het eerst weer eens winst gedraaid, niet veel, gewoon iets. Het bedrijf heeft een zeer matige kas, en matige vooruitzichten. De laatste jaren of verlies, of net break-even.

De stand van vorig jaar?

Ubisoft maakte ongeveer een winst (na alle kosten) van net geen 1 (!) Dollar per game.

De andere devs/uitgevers doen het echt niet veel beter.

Ook een Ubisoft kan na 2 dure missers gewoon omvallen. Tot eind vorig jaar had Ubisoft een schuld van tientallen miljoenen dollars, wat rechtgetrokken is door een goed 2006.

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 20-06-2007 23:22 ]

Pagina: 1