Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
Mijn moederbord, Gigabyte P35-DS3P heeft 2 SATA controllers.

Een intel controller die naar behoren werkt en een Gigabyte SATA controller, met 2 SATA aansluitingen.
Nu heb ik 2 schijven die naar mijn weten allebei SMART ondersteunen.

Ze hangen elk aan de andere RAID/SATA controller. Dit is omdat ik de GigaByte controller wil gaan gebruiken om mn OS op te zetten en de controller in te stellen op RAID 0 met een extra schijf.

Nu kan ik in windows mn schijven uitlezen met HDtune, alleen kan ik van de Gigabyte controller de SMART van de schijf niet uitlezen en kan ik bijvoorbeeld niet zien of NCQ werkt/ ingeschakeld is. Beide controllers zijn overigens Sata II controllers.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

De BIOS is al ingesteld op AHCI ipv IDE zodat o.a. NCQ zou moeten werken. Windows bevat de juiste drivers en boot ook gewoon van de GB controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Heel simpel antwoord: Het is een standaard RAID-controller, dus geen S.M.A.R.T. support.

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor zover ik weet heeft die JMicron controller niet de mogelijkheid om SMARTstatussen uit te lezen, daarvoor moet je de ICH8R gaan gebruiken.

Overigens, ga je 6 hdds gebruikenv oor je RAID aray? Zo niet dan zou ik je OSdisk ook op de ICH8R hangen, die is performancegewijs een stuk sneller namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Je schrijft dat het specifiek om je Gigabyte controller gaat en dat je een P35 board heb. Het klinkt logisch wat de posters hierboven zeggen dat deze controller geen SMART ondersteund. Toch wil ik je dit niet onthouden.
Ik had hetzelfde probleem met mijn ICH8R controller op mijn GA-965P-DS3P rev 3.3 MOBO (welke in grote lijnen hetzelfde is als de P35). Toen ik in het bios de optie 'SATA AHCI Mode' op disabled had gezet had ik totaal geen problemen meer en kon ik alle info netjes uitlezen.
Het in het bios switchen van AHCI naar normaal (of andersom) terwijl XP al is geinstalleerd resulteerde overigens in BSOD's tijdens het booten op mijn 965P-DS3P MOBO. Ik heb alles toen via omwegen moeten doen. Als je hier ook een gooi aan wil wagen (al is het alleen maar om te kijken of dat het is) en je krijgt ook BSOD's moet je ff een gil geven, dan leg ik die workaround uit.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
temp00:
Alvast bedankt, je hoort van me als ik de work around wil weten.

De andere controller gebruiken is toch en stukje lastiger voor de RAID array, omdat het OS al draait en ik geen zin heb in alles opnieuw installeren. Ik draai een RAID 0 met de 2 schijven en de andere controller gebruik ik om andere schijven aan te hangen.

Blijft de RAID array werken als ik de BIOS instelling aanpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
temp00 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 20:59:

Ik had hetzelfde probleem met mijn ICH8R controller op mijn GA-965P-DS3P rev 3.3 MOBO (welke in grote lijnen hetzelfde is als de P35). Toen ik in het bios de optie 'SATA AHCI Mode' op disabled had gezet had ik totaal geen problemen meer en kon ik alle info netjes uitlezen.
Het in het bios switchen van AHCI naar normaal (of andersom) terwijl XP al is geinstalleerd resulteerde overigens in BSOD's tijdens het booten op mijn 965P-DS3P MOBO. Ik heb alles toen via omwegen moeten doen. Als je hier ook een gooi aan wil wagen (al is het alleen maar om te kijken of dat het is) en je krijgt ook BSOD's moet je ff een gil geven, dan leg ik die workaround uit.
Ik ben overigens wel geintereseerd naar die workaround, dus als je even tijd hebt graag de uitleg.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Pagina: 1