Desktop Allrounder - Budget: Max. €650

Pagina: 1
Acties:

• Gotharan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:17
Informatie
Al enige tijd ben ik aan het wikken en wegen wat ik nu het beste kan doen. Een duur systeem kopen en dan hopen dat je daar de komende jaren mee vooruit kan, of een iets goedkoper systeem kopen en over een 1,5 / 2 jaar weer upgraden.

Op dit moment ben ik er zo goed als zeker uit, dat ik een goedkoper systeem ga aanschaffen en daarbij wil ik met het budget niet hoger gaan dan +/- € 650,-.

Het systeem moet daarentegen op dit moment wel een redelijke allrounder zijn. Ik speel niet veel spellen, maar als ik ze ga spellen dan zijn het spellen als Far Cry, Fear, Oblivion, AoE III.

Naast af en toe een spel gaat de pc gebruikt worden voor programmeren, Photoshop, internet, Windows Vista, Office.

Alle systeemonderdelen wil ik bestellen bij Zercom te Eindhoven. Ik heb nog nooit een systeem zelf gebouwd, maar dat wil ik met dit systeem wel gaan proberen.

Systeemonderdelen
Behuizing:
Welke:Cooler Master Centurion 5 of CoolerMaster Elite 330 met 430W voeding
Waarom:Ik wil geen kast met deurtjes en de Centurion 5 kast blijft populair en vind 'm persoonlijk mooi en heeft voldoende ruimte.

Aan de andere kant vind ik de Elite 330 ook een mooie kast en volgens de site van Zercom zit er een 430W voeding bij, wat me ruim voldoende lijkt.
Voeding:
Welke:?
Waarom:Zit te denken aan een 500W voeding, waarmee je altijd met upgrades wattage genoeg over hebt. Ik weet alleen niet welke het beste is qua prijs/prestatie.
Moederbord:
Welke:Gigabyte GA-P35C-DS3R
Waarom:Heb gelezen dat de Asus moederborden vrij heet worden, dus heb gekozen voor een Gigabyte bord met ondersteuning voor DDR3 geheugen voor evt. in de toekomst. Heb daarnaast wat reviews gezien en die waren positief.
Processor
Welke:Intel Core 2 Duo - E6320
Waarom:Zat te denken aan een e2160 of e4300, maar deze is toch wel sneller, heeft 4MB cache en is ook evt. nog redelijk te overklokken.
Geheugen
Welke:Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0
Waarom:Is goedkoop geheugen. Zag het staan bij andere topics. Is een goed merk en 2GB moet voorlopig voldoende zijn
Harddisk:
Welke:Seagate 250GB of WD 250GB / 16MB
Waarom:Zoals ik gelezen heb zijn het beide hele goede schijven. Seagate is iets sneller, maar maakt meer herrie. WD iets trager, maar minder herrie. Beslissing zal daarom afhangen van de prijs.
Videokaart
Welke:MSI NX8600GT OC
Waarom:Deze 8600GT komt in de buurt van een x1950Pro, maar is wel zuiniger. Volgens reviews zijn de prestaties redelijk om af en toe een spel te spelen.
DVD-Brander:
Welke:LiteOn 20A1S Sata brander
Waarom:Komt goed uit reviews, SATA aansluiting.

Als jullie tips hebben of opmerkingen, dan hoor ik dat graag.

Wat betreft het zelf in elkaar zetten van het systeem. Als ik zo alles bestel, heb ik dan alle onderdelen of moet ik nog losse dingetjes erbij bestellen om alles te kunnen bevestigen e.d.?

De prijs van deze onderdelen samen is overigens € 645,- bij Zercom, uitgaande van een Cooler Master Elite 330 behuizing.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voor de voeding is een topic in OH met alle informatie die je nodig hebt. Verder ziet alles er zo prima uit en je onderbouwt je keuzes goed.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ten eerste zou ik in iig bij 4launch bestellen, dat is een veel betere web winkel. En is ook in Eindohven.

Als je van plan bent om over te klokken zeker een E4300 nemen, die is scherp geprijsd en een erg goede overclocker. En volgens mij kan je beter een Gigabyte DS3-P35-DS3P of DS3R nemen, die DDR3 heb je toch niet nodig voorlopig. de P heeft grotere koelblokken, dus beter om over te klokken. Helaas heb je die niet bij 4launch, maar je kan ook bij Azerty bestellen.

De voeding van de Elite heeft niet erg veel vermogen he. Misschien dat je beter voor die Centurion 5 kan gaan met goede voeding. Bijv. deze: http://azerty.nl/producte...10883/straight-power.html. Wat je ook kunt doen, wat beter is denk ik om de Antec Sonata 2 of 3 te nemen, die hebben ook erg goede voeding met een kast.

[ Voor 26% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 20-06-2007 19:57 ]

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 00:27
Videokaart
Euh, een 8600GT komt niet in de buurt van de 1950pro. De 8600GTS een beetje maar de 8600GT kan het op zijn buik schrijven. Verder is het stroomverbruik van de 1950pro niet echt hoog te noemen, mjah wel als je het vergelijkt met de 8600GT maar waarom heb je die 500W voeding dan. Als je een stille kaart wilt kan je altijd voor de Club3d 1950pro gaan deze is onhoorbaar voor het menselijk oor en toch sneller dan de 8600GT en hij kost maar 40 euro extra wat het zeker waard is.

CPU
De E4300 kan je verder overklocken dan de E6320 maar mischien moet je dan ook inversteren in betere koeling. (AC Freezer 7 pro)

HDD
Ga voor de seagate dies gewoon sneller ;)

Specs

• Gotharan
Die 500W voeding wil ik pakken, voor het geval ik over een jaar zeg maar de opvolger ga kopen van
de huidige DX 10 kaarten.

Wat betreft een Intel e4300. Ik heb gelezen dat het beter is om een processor te pakken met
4mb cache als je o.a. gaat photoshoppen. Overklokken wil ik proberen, maar het is niet zo
dat er het maximale uit gehaald moet worden. Daarom denk ik dat ik met zo'n e6320 ook
al een heel eind kom.

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:36

aerofreak

Steve Jobs

als je niet gaat overclocken is een AMD ook interressant moederborden zijn iets goed koper wat je weer aan een videokaart of kast kan besteden

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Gotharan
  • 4Launch Hardware installatie (assemblage)
  • Apacer Card Reader AE161 16 in 1 Intern 3,5" USB2.0 (zwart)
  • Asus P5K iP35, SATA2 RAID, GLAN
  • Cooler Master Midi Tower Centurion 5 ATX No PSU (zwart-zilver)
  • Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC5400 CL4.0 TwinX
  • Intel Core 2 Duo E4300 1.80GHz FSB800 2MB Box
  • Lite-On DVD-/+/RAM LH-20A1S 20x/20x/8x Bulk (zwart)
  • Point of View Videokaart PCI-e GeForce 8800GTS 320MB 2xDVI/HDTV
  • Western Digital 250GB SATA300 16MB, WD2500KS
  • Zalman Powersupply ZM600-HP 600W
Extra
  • Logitech Speakerset X-540 5.1
  • Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit NL OEM
Ik zit er aan te denken om m'n budget toch met een paar honderd euro te verhogen.
I.p.v. Zercom kan ik zoals aangegeven alles beter bestellen bij 4Launch.

Nu zat ik te denken aan bovenstaande lijst (Prijs: € 1041,00).

Alleen twijfel ik dan nog over een paar dingen namelijk:
  • Stel ik wil over 1 a 2 jaar upgraden. Is het dan nu slim om het P5K moederbord te nemen
    of kan ik net zo goed het P5B moederbord pakken en daarmee wat geld besparen?
  • Stel ik maak de besparing zoals in het voorgaande punt, kan ik dan toch beter voor een E6320 of E6420 processor gaan of maakt het niet zoveel met die 4300?
  • Langzaam aan gaan we naar 22 juli. Is het verstandig om toch nog te wachten?

Verwijderd

Neem dan in ieder geval de P5B-E. Raid werk op de P5B en P5K op de apparte JMicron chipset. Deze heeft lang niet de prestaties van de ICH8R chipsets op de P5B-E.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 22:01 ]

Pagina: 1