| Informatie |
| Al enige tijd ben ik aan het wikken en wegen wat ik nu het beste kan doen. Een duur systeem kopen en dan hopen dat je daar de komende jaren mee vooruit kan, of een iets goedkoper systeem kopen en over een 1,5 / 2 jaar weer upgraden. Op dit moment ben ik er zo goed als zeker uit, dat ik een goedkoper systeem ga aanschaffen en daarbij wil ik met het budget niet hoger gaan dan +/- € 650,-. Het systeem moet daarentegen op dit moment wel een redelijke allrounder zijn. Ik speel niet veel spellen, maar als ik ze ga spellen dan zijn het spellen als Far Cry, Fear, Oblivion, AoE III. Naast af en toe een spel gaat de pc gebruikt worden voor programmeren, Photoshop, internet, Windows Vista, Office. Alle systeemonderdelen wil ik bestellen bij Zercom te Eindhoven. Ik heb nog nooit een systeem zelf gebouwd, maar dat wil ik met dit systeem wel gaan proberen. |
| Systeemonderdelen | |
| Behuizing: | |
| Welke: | Cooler Master Centurion 5 of CoolerMaster Elite 330 met 430W voeding |
| Waarom: | Ik wil geen kast met deurtjes en de Centurion 5 kast blijft populair en vind 'm persoonlijk mooi en heeft voldoende ruimte. Aan de andere kant vind ik de Elite 330 ook een mooie kast en volgens de site van Zercom zit er een 430W voeding bij, wat me ruim voldoende lijkt. |
| Voeding: | |
| Welke: | ? |
| Waarom: | Zit te denken aan een 500W voeding, waarmee je altijd met upgrades wattage genoeg over hebt. Ik weet alleen niet welke het beste is qua prijs/prestatie. |
| Moederbord: | |
| Welke: | Gigabyte GA-P35C-DS3R |
| Waarom: | Heb gelezen dat de Asus moederborden vrij heet worden, dus heb gekozen voor een Gigabyte bord met ondersteuning voor DDR3 geheugen voor evt. in de toekomst. Heb daarnaast wat reviews gezien en die waren positief. |
| Processor | |
| Welke: | Intel Core 2 Duo - E6320 |
| Waarom: | Zat te denken aan een e2160 of e4300, maar deze is toch wel sneller, heeft 4MB cache en is ook evt. nog redelijk te overklokken. |
| Geheugen | |
| Welke: | Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 |
| Waarom: | Is goedkoop geheugen. Zag het staan bij andere topics. Is een goed merk en 2GB moet voorlopig voldoende zijn |
| Harddisk: | |
| Welke: | Seagate 250GB of WD 250GB / 16MB |
| Waarom: | Zoals ik gelezen heb zijn het beide hele goede schijven. Seagate is iets sneller, maar maakt meer herrie. WD iets trager, maar minder herrie. Beslissing zal daarom afhangen van de prijs. |
| Videokaart | |
| Welke: | MSI NX8600GT OC |
| Waarom: | Deze 8600GT komt in de buurt van een x1950Pro, maar is wel zuiniger. Volgens reviews zijn de prestaties redelijk om af en toe een spel te spelen. |
| DVD-Brander: | |
| Welke: | LiteOn 20A1S Sata brander |
| Waarom: | Komt goed uit reviews, SATA aansluiting. |
Als jullie tips hebben of opmerkingen, dan hoor ik dat graag.
Wat betreft het zelf in elkaar zetten van het systeem. Als ik zo alles bestel, heb ik dan alle onderdelen of moet ik nog losse dingetjes erbij bestellen om alles te kunnen bevestigen e.d.?
De prijs van deze onderdelen samen is overigens € 645,- bij Zercom, uitgaande van een Cooler Master Elite 330 behuizing.