[php] cms met verschillende domeinen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Ik ben bezig met een systeem, waarmee ik van een centraal domein, andere domeinen kan behren.

Ik heb bijvoorbeeld het domein cms.nl waarvanuit ik domein1.nl en domein2.nl etc wil beheren.

Nu zit ik met een probleem, namelijk het aanmaken van een map op domein1.nl vanaf domein cms.nl.

Als control panel gebruik ik DirectAdmin. Nu wil ik het volgende doen en ga ik alsvolgt te werk.

In directadmin maak ik een nieuw domein aan onder de user: cmsuser (deze user is ook de user van het domein cms.nl).

Mijn directories zien er dan alsvolgt uit:

/domains/cms.nl/public_html user: cmsuser
/domain/domein1.nl/public_html user: cmsuser

Nu wil ik dus bijv in:
/domains/cms.nl/public_html/admin/add-domain.php het php commando mkdir gebruiken om
in de root van /domain/domein1.nl/public_html een directory aan te maken.

Ik krijg steeds de error dat ik geen permissie heb. Nu komt dit waarschijnlijk omdat:

/domain/domein1.nl/public_html niet de user apache:apache is.

Ik kan dit wel aanpassen via SSH elke keer als ik een domein toevoeg maar, dat wil ik niet, omdat ik dan steeds weer met ssh moet inloggen.

Ik vroeg me af of er geen manier is om eenmaling de rechten te zetten voor de user apache, zodat deze ook mappen kan aanmaken voor de user cmsuser.

Of zijn er andere manieren hoe dit kan? Het liefst pas ik niks aan ivm veiligeheid, maar ik heb de functie mkdir nodig en op de manier zoals ik het nu heb, werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:04

aex351

I am the one

Volgens mij is het niet bedoeling dat je vanuit een domein bij een andere domein kan komen.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
Waarom niet? Ik wil 1 centrale plaats hebben waar vanuit ik alles kan aanmaken. Een control panel doet dat toch ook?

[ Voor 81% gewijzigd door RSD op 20-06-2007 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Als jouw softwareapplicatie volledig onder cms.nl staat zou ik geen bestanden naar domein1.nl wegschrijven, maar gewoon alles in een /data map houden onder cms.nl

Mocht je echt fysieke bestanden nodig hebben in domein1.nl zou je bijv. domein1.nl/public_html kunnen symlinken naar cms.nl/data/domein1_public_html.

Met de rechten gaan spelen moet je mee oppassen omdat dan andere users op de server waarschijnlijk ook volledige lees en schrijfrechten krijgen.

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

www.php.net/ftp

Makkelijk zat. Ik snap sowieso niet waarom dat zo weinig gebruikt wordt in cms'en. Scheelt zo enorm veel gedonder met rechtentoestanden en extern draaien van CMS'en, etc.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
Daar had ik ook al naar gekeken, maar ik dacht juist dat dat zo omslachtig was... eerst inloggen, dan verbinding maken etc..

Ik ga kijken of dat wat is dat ftp... ik kan daar dan zeg maar wel directories mee aanmaken, maar als ik dan bijvoorbeeld bestanden wil uploaden, kan dat dan wel via de move_uploaded_file of moet dat weer via ftp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RSD schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 19:42:
Daar had ik ook al naar gekeken, maar ik dacht juist dat dat zo omslachtig was... eerst inloggen, dan verbinding maken etc..

Ik ga kijken of dat wat is dat ftp... ik kan daar dan zeg maar wel directories mee aanmaken, maar als ik dan bijvoorbeeld bestanden wil uploaden, kan dat dan wel via de move_uploaded_file of moet dat weer via ftp?
Afhankelijk van de rechten op die directory. Die kun je ook via FTP wijzigen. Als je even wat simpele functionaliteit in een class stopt, is het echt heel makkelijk om dat hele bestandsbeheer abstracter te maken. Of er dan een handler achter zit die move_uploaded_file doet, of een die met FTP het bestand ergens neer zet, doet er dan niet meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
Het werkt perfect met ftp. Bedankt!
Pagina: 1