Photoshop, tekst langs diagonale lijn *

Pagina: 1
Acties:
  • 1.465 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 09:56

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik heb een afbeelding waar tekst langs een diagonale (path) loopt.

De letters staan dan haaks op die lijn. Ik wil dat de letters toch gewoon 'recht' staan. Een soort 'skew' zeg maar. Ik ben al een halve dag aan het zoeken en kan het niet vinden.

Als ik het 'rasterize' dan kan ik perspectief gebruiken of 'skew', maar het moet een font blijven.

Iemand?

[ Voor 16% gewijzigd door Martin?81 op 20-06-2007 17:35 ]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:50

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Als ik gewoon mn tekst intyp, en vervolgens de Move Tool pak, met Show Transform Controls, kan ik hem gewoon draaien hoor, zonder te rasterizen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06-2025

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Je kunt toch gewoon je tekst intypen en daarna op CTRL+T drukken en dan de tekst verschuiven en eventueel nog met de WARP tool het perspectief aanpassen.

(zie net dat het perspectief aanpassen alleen wil wanneer je eea rasterized en dat dit niet kan met de WARP-tool.)

[ Voor 27% gewijzigd door sjolmers op 21-06-2007 10:32 ]

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:33

Zerora

Ik Henk 'm!

Als je dit bedoeld:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9e77863f0339807b5e806c2b79e8d1a8/full.gif

Heel simpel.
- Typ eerst de tekst die je wilt hebben en klik op het vinkje om je tekst goed te keuren.
- Ga dan naar Edit > Transformation > Skew (Bewerken > Transformatie > Schuintrekken)
- Sleep of typ bovenaan het juiste aantal graden in.

Klaar!

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Zerora schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:29:
Als je dit bedoeld:

[afbeelding]

Heel simpel.
- Typ eerst de tekst die je wilt hebben en klik op het vinkje om je tekst goed te keuren.
- Ga dan naar Edit > Transformation > Skew (Bewerken > Transformatie > Schuintrekken)
- Sleep of typ bovenaan het juiste aantal graden in.

Klaar!
Als ik dit doe dan veranderd niet de hoek van de letters, maar net alsof je enkel draait.

Afbeeldingslocatie: http://www.almerestad.com/printscreen.jpg

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 20:42
Werkt hier zonder problemen, hoor...

Je probeert het zelf met tekst op een pad, dat gaat niet werken. Maak een losse tekstregel aan en volg RakkerZero's voorbeeld.

[ Voor 65% gewijzigd door Savantas op 21-06-2007 14:15 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Savantas schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 14:13:
Werkt hier zonder problemen, hoor...

Je probeert het zelf met tekst op een pad, dat gaat niet werken. Maak een losse tekstregel aan en volg RakkerZero's voorbeeld.
Dat is het juist, het moet langs een pad lopen. Ik heb al gezocht of er een plugin is, maar dat heb ik ook niet gevonden.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 20:42
Ah, je bedoelt dus geen recht pad? Dan word het inderdaad moeilijk...
Misschien kan je dan eens kijken naar Illustrator, met behulp van Scriptographer kan je tekst letter voor letter plaatsen (http://www.scriptographer.com/Gallery/Script-Letterer/ of http://www.scriptographer...active+Tools/Text-Pencil/). Dan kan je met je muis gewoon het beoogde pad volgen. Maar daarna is het geen tekstblok meer, alleen losse letters...

Laat maar, scriptographer niet nodig.
In Illustrator kan je tekst op een pad zetten en dan bij Type - Tekst op een pad - Opties voor ... diverse zaken instellen met voorvertoning. Stel het effect op Traptrede en pas dan eventueel de tussenruimte naar wens aan.
(Sorry, geen Version Anglais tot mijn beschikking, zoek dat zelf even uit). Photoshop kan dit niet (vroege switchers uitgezonderd ;) Had eigenlijk niet anders verwacht van CS3...).

[ Voor 41% gewijzigd door Savantas op 25-06-2007 17:44 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Pardon me. De nieuwe CS3 versie kan dit zeker. Even een pad maken. Daar je type-tool op knikkeren en tiepen maar!

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 16:28:
[...]

Pardon me. De nieuwe CS3 versie kan dit zeker. Even een pad maken. Daar je type-tool op knikkeren en tiepen maar!
Ik zit met CS2, mac of pc maakt niet uit. Maar er is weer een ander programma wat gebruik maakt van Photoshop. Misschien dat een Ilustrater bestand openen in Photoshop de oplossing is. Dat ga ik eens proberen. Maar ik denk niet dat Photoshop nog met de tekst overweg kan daarna.

edit: Dat kan dus niet via Illutrator. Goed, met de eisen die ik heb denk ik dat het gewoon niet mogelijk is. Misschien met CS3, maar daar werkt het andere programma nog niet mee samen. Stom, ik zie dat het programma wel met Illustrator samen kan werken... Daar is het mee te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Martin?81 op 21-06-2007 23:35 ]

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:33

Zerora

Ik Henk 'm!

Zo heb ff een animated gif gemaakt hoe je het moet doen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b85ae09c30de7e20c8feeae9403f24e7/full.gif

Zo en nu niet meer zeuren :P

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

Photoshop is geen vectortool. Sleuk dat ze het er tegenwoordig inbakken maar pak voor fontbased werk gewoon Illustrator aub.

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 00:03:
Photoshop is geen vectortool. Sleuk dat ze het er tegenwoordig inbakken maar pak voor fontbased werk gewoon Illustrator aub.
Ik zal het één en ander toelichten. Voor zover ik weet/wist moest ik Photoshop CS2 gebruiken omdat door middel van XMPie hiervan gebruik wordt gemaakt. Misschien kan Illustrator ook, maar dat heb ik niet eerder gezien, vandaar dat ik enkel binnen Photoshop dacht. Dit is tevens de reden waarom je het niet kan 'rasterizen'.

Overigens de geboden oplossingen werken niet als je zelf een (gebogen) pad maakt waarlangs de tekst loopt. Dit kun je inderdaad alleen met CS3 of Illustrator doen voor een deel. Inmiddels is het redelijk opgelost met 'warp'. Niet 100% zoals het zou moeten, maar voldoende. Bedankt voor de hulp, zeker de moeite van Rakkerzero!!!

[ Voor 3% gewijzigd door Martin?81 op 23-06-2007 01:23 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Waar heb je het dan uiteindelijk voor nodig? Om iets digitaals te maken (website, tekst op foto ofzo) of voor drukwerk?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Dark Blue schreef op zondag 24 juni 2007 @ 11:42:
Waar heb je het dan uiteindelijk voor nodig? Om iets digitaals te maken (website, tekst op foto ofzo) of voor drukwerk?
Print-/drukwerk inderdaad.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Dan zou ik het inderdaad in Illustrator houden ja...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 10:18
martinweb.nl schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 01:22:
[...]

Ik zal het één en ander toelichten. Voor zover ik weet/wist moest ik Photoshop CS2 gebruiken omdat door middel van XMPie hiervan gebruik wordt gemaakt. Misschien kan Illustrator ook, maar dat heb ik niet eerder gezien, vandaar dat ik enkel binnen Photoshop dacht. Dit is tevens de reden waarom je het niet kan 'rasterizen'.

Overigens de geboden oplossingen werken niet als je zelf een (gebogen) pad maakt waarlangs de tekst loopt. Dit kun je inderdaad alleen met CS3 of Illustrator doen voor een deel. Inmiddels is het redelijk opgelost met 'warp'. Niet 100% zoals het zou moeten, maar voldoende. Bedankt voor de hulp, zeker de moeite van Rakkerzero!!!
Hey leuk, nog iemand die bekend is met XMPie. Ik heb de plugins gezien voor Photoshop, maar het is toch ook mogelijk om met illustrator te werken? (ter info, heb het slechts een paar keer zien werken dus don't blame me if i'm wrong ;))

p.s. er komt gelukkig binnenkort een CS3 compatible versie uit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aphelion op 16-07-2007 19:55 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 10:18
Voor de geinteresseerden heb ik de oplossing gevonden.

Je plaatst de tekst in de normale font, en plaatst je tag zoals bijv <Name>.
Vervolgens maak je een action aan die de tekst draait, na het rasterizen etc.

Vanuit uPlan is het mogelijk om de action aan te roepen zodat hij elke keer zal worden uitgevoerd na het replacen van je veld.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Pagina: 1