Toon posts:

Toegang van internet tot Airport Extreme HD

Pagina: 1
Acties:
  • 1.054 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik kan nergens een sluitend antwoord vinden; kan ik vanaf internet via FTP de harde schijf bereiken die aan mn airport extreme komt te hangen?

Ik wil dat mensen toegang hebben tot bepaalde bestanden op die HD, het liefst via ftp. Ik vind echter nergens of dat wel of niet kan. K heb zelfs al winkels e.d. gebeld, apple afgezocht, internet e.d.

Wie weet het antwoord?

Thanx!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ja, dat kan. Staat ook in de handleiding: Designing AirPort Extreme 802.11n Networks, pagina 56:
[...]
Select the “Share disks over Ethernet WAN port” checkbox if you want to provide remote access to the disk over the WAN port.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik probeer nu al een tijdje ftp toegang te krijgen tot mn HD op mn airport extreme.
Ik wil dat mensen van buiten bepaalde bestandjes op kunnen halen.
Mijn modem staat niet in bridge, moet dat wel?
ik wil de mensen graag een linkje geven zoals bijv.. ftp://xxx.xxx.xxx.xxx/klantnaam/

Ik begrijp dat ik een mapje de klantnaam moet geven. en dat het ip mn ip is van mn provider gekregen.
Maar ik kom niet op mn HD... ik heb bestandsdeling aangezet en ook deel bestandsdeling via Ethernet-WAN poort.

Any ideas???

Thanx

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik heb je nieuwe topic gemerged met je vorige topic, aangezien we hier gewoon verder kunnen gaan :)

Voor zover ik weet gebruikt de Airport Extreme voor het delen van een harde schijf SMB en AFP en geen FTP. Dus dat gaat niet werken. Daarnaast, als er nog een modem tussen de Airport Extreme en je internetverbinding zit, die ook als router dient, zul je in je modem poorten moeten gaan doorsturen. Zie voor meer informatie Het Grote Poortmappingsverhaal.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mn modem inmiddels in bridge staan, ik heb dus nu alleen NAT van mn Airport Extreme.
Maar als ik nu (bijvoorbeeld) op mn MacbookPro FTP-toegang aan zet, kom ik via een internet-ftp-client (om te testen) niet op mn macbookje.

Als ik met Flame kijk welke poorten er open staan staat 21 er niet bij. Wel windows File sharing en Airport Base en _adisk_.tcp (geen idee wat dat is..)

Als ik "deel schijven via Ethernet-WAN poort" aan zet gebeurt er imho niets.

Wie helpt me uit de brand?

(is het overigens zo dat wanneer je modem in bridge staat, hij ook alle poorten toelaat?)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 08:37 ]

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Zoals gezegd, ftp gaat niet werken met die airport. helaas Apple heeft het schijnbaar niet zo op ftp want de finder ondersteund alleen anonymous ftp..
Wel kan je als je modem als router fungeert poort 21 doormappen naar een ftp-server. (ik zou hiervoor een windows bak met bv. war-ftp gebruiken)
Bovendien is de vraag of je dit allemaal wel wilt, heb je wel genoeg uplink bandbreedte?
Makkelijker is het op een bestaande ftp server zetten op internet misschien?

[ Voor 9% gewijzigd door nilski op 24-06-2007 01:05 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om het volgende: ik heb klanten die mijn producten kunnen downen of zij kunnen hun materiaal aanleveren. (het gaat om tekstdocjes etc.) Dus veel bandbreedte heb ik niet nodig.

Ik snap het verhaal kwa ftp wel, maar kan ik dan niet als andere oplossing, een ouwe laptop aan mn extreme hangen die een ftp server draait?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

als je mac achter de expres zit, die als router speelt, dan moet je met portforwarding werken. Zie ook de uitgebreide tutorials in 'networking' van dit forum. Let op dat je alleen services bereikbaar maakt vanaf het internet die dat echt mogen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ja zoiets had ik al begrepen. Maar dan heb ik toch een vraag.

Mijn macje gaat via wifi naar mn Airport Express. AE hangt aan mn modem (die weer in bridge staat).
Als ik op mn macje de ftp-service start, verschijnt er niet een poort 21 op het IP van mn WIFI kaart (en1) in mn mac, maar op de Ethernet 'en2'. Stel de wifikaart heeft als ip 192.168.1.1 en de en2 10.0.0.1

Dan komt mn ftp service dus niet uit op mn Airport.

Hoe krijg ik de ftp-service van mn macbook pro nou op de Airport kaart?

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 03:00:
Ja zoiets had ik al begrepen. Maar dan heb ik toch een vraag.

Mijn macje gaat via wifi naar mn Airport Express. AE hangt aan mn modem (die weer in bridge staat).
Als ik op mn macje de ftp-service start, verschijnt er niet een poort 21 op het IP van mn WIFI kaart (en1) in mn mac, maar op de Ethernet 'en2'. Stel de wifikaart heeft als ip 192.168.1.1 en de en2 10.0.0.1

Dan komt mn ftp service dus niet uit op mn Airport.

Hoe krijg ik de ftp-service van mn macbook pro nou op de Airport kaart?
Ik geloof dat je het verkeerd begrijpt. Die poort "verschijnt" niet opeens.. Op je mac zet je ftp aan. dan past osx automatisch je firewall rules op de mac aan.
Stel op de AE een regel in dat poort 21 word geforward naar je mac (intern IP adres)
Voila.
Maar veilig is het denk ik niet, Apple en ftp... (geen verschillende gebruikersrechten kunnen toekennen ed.)
Dus, als je nog een oud gebakje hebt staan zet je daar een ftp progsel op en stel je het in met rechten.

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Prutsky
  • Laatst online: 12:51
Daedalus schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:39:
Ja, dat kan. Staat ook in de handleiding: Designing AirPort Extreme 802.11n Networks, pagina 56:

[...]
Dit topic maar eens een schopje geven. Ik heb ook een AEBS. Ik heb er een harddisk aan hangen. Die zie ik thuis mooi in mijn netwerk verschijnen (met de naarm die ik aan mijn AEBS heb gegeven). Ik heb mijn modem in bridge staan en en basestation in router. WAN access enabled voor drives. Ik kan er op een OSX machine mooi heen (vanaf thuis) met smb://82.169.xxx.xxx Er wordt mij om username en password gevraagd en de drive wordt (nogmaals gemapped en komt er in mijn finder bij.
Nu: hoe gaat dit in windows. smb:// kent windoos niet en een drive mappen gaat ook niet zomaar. Kan dit eigenlijk wel, of mis ik een instelling? Als ik van buitenaf een poortscanner op mijn ip adres loslaat staat trouwens alleen ftp open, en dat terwijl ik meerde poorten heb doorverbonden via de NAT tabel.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Veel internet providers blokkeren de SMB poorten van buiten af. Verder kun je in windows SMB adressen invoeren door er \\ voor te zetten. Dus bijvoorbeeld: \\Server\Share

Hier stond achterhaalde informatie…

• Prutsky
Volgens mij heb ik daar geen last van, aangezien ik dus wel met het externe ip adres vanaf thuis op de drive kan. Bij OSX hoef ik ook geen share naam in te voeren als ik me niet vergis. En wat is dat voor windows? De naam van de airport? De naam van de harddisk? :?

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Bij \\server kun je zowel de naam als het IP van de server nemen. De naam is in dat geval de "windows" naam van de computer / server, wat dit bij de Airport is kun je lokaal denk ik wel zien in Windows Explorer. Dat je lokaal via het externe IP bij je Airport kunt zegt nog niks, dat laat alleen zien dat de Airport luistert naar zijn externe IP (dat is al iets). Maar als providers filteren dan gebeurt dat aan hun kant, niet bij jou op je modem ofzo. Om te weten of dit inderdaad zo is kun je op een windows bak een share opzetten en iemand anders van buiten laten kijken of die computer zichtbaar is. Toen ik een aantal jaren geleden nog intensief bezig was met windows shares over internet (lees: Campusnet van de UT) was het in elk geval zo dat de providers dat verkeer tegenhielden.

Hier stond achterhaalde informatie…

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Erwinh schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 08:26:
[...]
Nu: hoe gaat dit in windows. smb:// kent windoos niet en een drive mappen gaat ook niet zomaar. Kan dit eigenlijk wel, of mis ik een instelling? Als ik van buitenaf een poortscanner op mijn ip adres loslaat staat trouwens alleen ftp open, en dat terwijl ik meerde poorten heb doorverbonden via de NAT tabel.
Pin me d'r niet op vast, maar volgens mij bedoel je het volgende (ik doe dit uit mijn hoofd, zit op een Mac):
Explorer >> Tools >> Map network drive
Daar geef je dan als adres \\\[IP_ADRES]\[SHARENAME] op, dus inderdaad zonder smb:// ervoor en met de slashes als backslashes.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• Prutsky
tonyisgaaf schreef op donderdag 20 december 2007 @ 19:51:
[...]

Pin me d'r niet op vast, maar volgens mij bedoel je het volgende (ik doe dit uit mijn hoofd, zit op een Mac):
Explorer >> Tools >> Map network drive
Daar geef je dan als adres \\\[IP_ADRES]\[SHARENAME] op, dus inderdaad zonder smb:// ervoor en met de slashes als backslashes.
inderdaad en de SHARENAME is in het geval van de AEBS de naam van de harddisk die eraan hangt. De reden dat ik het volgens mij niet voor elkaar kreeg is dat bepaalde poorten dicht staan op mijn werk. Op zich niet heel gek.
Pagina: 1