Virtueel Netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sathumax
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 10:38
Hello mensen.

Ik heb voorheen gebruik gemaakt van Virtual PC om mijn virtuele netwerk in elkaar te zetten.
Maar sinds een tijdje maak ik gebruik van VMware omdat deze wat minder gegeugen gebruikt maar ik kom er niet uit.

Wat wil ik doen:
Ik wil in mijn VMware een kleine netwerk opzetten met Windows 2000 server en 1 of 2 Windows XP machines
Deze netwerk mag niet gekopeld worden aan mijn laptop XP.

Dit moet alleen een netwerk zijn binnen VMware, voor experimenteel doeleinden.
Alleen snap ik eff niet helemaal, Bridged, NAT of Host-only.

Bridged moet ik niet gebruiken want die maakt verbinding met je huidige XP, dus die valt eraf. het is of Host of NAT ik dacht aan host.

Dus zeg maar: In VMware
Windows 2000 server (vast IP 10.0.5.1) en Windows XP (via DHCP van windows 2000 server)
Wat moet ik dan instellen als ik een nieuwe virtuele pc aanmaak??
Moet ik dan 2 Host-only virtuele pc's maken of 2000 server NAT en XP Host-only?of andersom?

Die server mag absoluut niet gezien worden door mijn laptop XP en andersom.
Standard als je VMware instaleert dan heeft hij al 2 netwerkkaarten erin zitten met IP 192.168.1.200 range of zo iets.
Maar ik gebruik liever een eigen IP adres

Er is veel info op google te vinden maar ik kom er maar niet uit.

Wat moet ik doen?

Moet ik dan:
VMnet-1 (2000 server 10.0.5.1)
VMnet-8 (XP via DHCP van 2000 server)

of moet ik VMnet-8 nog instellen?

[ Voor 30% gewijzigd door Sathumax op 20-06-2007 16:52 ]

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Volgens mij moet je dan host-only instellen, maar het is beter om die virtuele netwerkkaart uit te schakelen die VMware aanmaakt, dan weet je zeker dat er geen traffic langs gaat.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:37
Als je die netwerkkaart uitschakelt kan VMware er ook niet meer bij, dus daar schiet je ook niet eindeloos veel mee op, denk ik. Want dan kan je ook geen netwerk tussen de guest OS-es hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Zsub op 20-06-2007 16:28 . Reden: Aanvulling ]

• Sathumax
Niemand?

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Zsub schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:28:
Als je die netwerkkaart uitschakelt kan VMware er ook niet meer bij, dus daar schiet je ook niet eindeloos veel mee op, denk ik. Want dan kan je ook geen netwerk tussen de guest OS-es hebben.
Volgens mij kom ik nog aardig in de buurt, hoewel ik vrij weinig VMware workstation kennis in huis heb (enkel VMware server + console).

Volgens mij kan je wel verder met google, binnen 2 minuten gevonden voor je. Wellicht wel interresant om dit te lezen?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
je kan in vmware elke vmnet zijn eigenschappen meegeven.

stel bv vmnet-5 in zoals je wilt en gebruik die.
dat is dus geen
NAT, (je pc speelt nat router voor je vm-machine)
bridged (je pc kan niet op het net en alles gaat rechtstreeks naar je vm-machine)
of host-only (je vm-machine kan alleen met andere vm-machines spreken, maar gebruikt de dhcp-server van vvmware)

maar je hebt 8 vmnetten en niet maar 3, dus stel die andere eens correct in
(speel wat met hun eigenschappen) en gebruik de gewenste dan ...

link hier net boven helpt ook wel, enkel gebruik je dan de dhcp van vmware, wat bij een test lab niet altijd gewenst is. daarmee: zet de juiste instellingen bij de rest.
of zette alle virtuele test host op bv vmnet4 en begin maar :)

[ Voor 24% gewijzigd door soulrider op 21-06-2007 16:26 ]

• Sathumax
Oke mensen hartelyk dank ik ben eendelyk eruit :)
Voor de mensen die interesse hebben.
En een losse virtuele netwerk willen maken in VM

Het ziet er als volgd uit.
In VMware DHCP uitzetten/stoppen want DHCP ga ik gebruiken via (virtuele machine server 2000)
Ook NAT uitzetten in VMware.
Enige wat je wel aanzet in VMware zijn de VMnetwerkkaarten
Dan krijgen de volgende machinesss de volgende instellingen

Aanzetten: VMnet-1 Server 2000 (Vast IP) 10.0.5.1 (niet in Vmware maar op server 2000 zelf)
Aanzetten: VMnet-2 (IP via DHCP)(10.0.5.2) Windows XP
Aanzetten: VMnet-3 (IP via DHCP)(10.0.5.3) Windows Vista
Aanzetten: VMnet-4 (IP via DHCP)(10.0.5.4) Mac OS 10.4 Tiger
etc:......

Ik hoop dat het duidelijk is.
Netwerk is niet verbonden met Laptop hoofd windows XP

[ Voor 6% gewijzigd door Sathumax op 21-06-2007 18:22 ]

• Baziz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-11-2025

Baziz

Smokey Nutz

Weet iemand of het ook mogelijk is dat de virtuele machines zich in een apart netwerk bevinden met de instelling Host-only bijv.. En dat je "echte pc" als een soort gateway kan functioneren voor internet toegang?

Ik heb nu dus 2 virtruele machines, waarvan er 1 dhcp server is. De andere ontvangt van deze virtuele server dus een ip-adres. Graag zou ik nu mijn "echte netwerkkaart" dus beschikbaar willen hebben onder een adres in dezelfde range als de 2 machines en dat deze functioneerd als router / gateway voor internet toegang.

Met Bridged kan ik wel op internet maar zitten de machines meteen in het "echte" netwerk en dat is niet de bedoeling.

Edit: Heb het gevonden, misschien dat een andere newbie er iets aan heeft.

Ik heb beide Virtuele machines in gesteld op NAT
In het menu "Host" => "Virtual Network Settings" Bij het tabblad Host Virtual Network Mapping in de Virtual Network Editor, onder Subnet het ip gewijzigd in de range die ik gebruik in mijn geval 192.168.117.0
VMnet8 een ipadres gegeven wat indezelfde range valt als mijn virtuele netwerk (192.168.117.103).
DHCP op VMnet8 uitgeschakeld, dit word immers al door een van mijn virtuele machines verzorgd.

Als ik nu het ipadres 192.168.117.103 als gateway geef en de dns laat doen door de dns server die ingesteld staat op mijn "echte" pc dan heb ik verbinding met de buitenwereld.

[ Voor 35% gewijzigd door Baziz op 25-07-2007 16:49 ]

Life can only be understood in reverse, but must be lived forwareds

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2025
Sathumax schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 18:20:
Oke mensen hartelyk dank ik ben eendelyk eruit :)
Voor de mensen die interesse hebben.
En een losse virtuele netwerk willen maken in VM

Het ziet er als volgd uit.
In VMware DHCP uitzetten/stoppen want DHCP ga ik gebruiken via (virtuele machine server 2000)
Ook NAT uitzetten in VMware.
Enige wat je wel aanzet in VMware zijn de VMnetwerkkaarten
Dan krijgen de volgende machinesss de volgende instellingen

Aanzetten: VMnet-1 Server 2000 (Vast IP) 10.0.5.1 (niet in Vmware maar op server 2000 zelf)
Aanzetten: VMnet-2 (IP via DHCP)(10.0.5.2) Windows XP
Aanzetten: VMnet-3 (IP via DHCP)(10.0.5.3) Windows Vista
Aanzetten: VMnet-4 (IP via DHCP)(10.0.5.4) Mac OS 10.4 Tiger
etc:......

Ik hoop dat het duidelijk is.
Netwerk is niet verbonden met Laptop hoofd windows XP
Sorry dat ik hem een schop geef . Maar na lang zoeken kwam ik op deze topic. Wel jammer dat je hier geen Pm's kan sturen naar users waardoor je wel een topic omhoog moet schoppen voor meer info.

Hoe heb je de scope options ingevuld zodat je VM server op je machine de DHCP server is voor de Andere VM machines en dat je wel via die DHCP server verbinding krijgt met het internet?

[ Voor 12% gewijzigd door Chadi op 12-04-2008 23:03 ]

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-03 13:27

Arethusa

Niet die server

Chadi schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 22:32:
[...]
Sorry dat ik hem een schop geef . Maar na lang zoeken kwam ik op deze topic. Wel jammer dat je hier geen Pm's kan sturen naar users waardoor je wel een topic omhoog moet schoppen voor meer info.
offtopic:
Je kan de gebruiker DM's (direct messages sturen als die gebruiker die functie aan heeft staan. Je kunt DM activeren in dit scherm: http://gathering.tweakers.net/forum/preferences

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• Chadi
Ahh ik zie het al .. je gebruikt VM ware server.. ik wilde dit proberen op vmware werkstation . Fakking zooi .. nu effe server2003 installeren eerst op d epc.

• Chadi
Okee het is gelukt.. ik heb zelfs van mijn echte install 2003 een dhcp server gemaakt en AD En DNS server . wel relaxte shit dat gratis VMware server :D

Verwijderd

Ik heb dit doorgelezen en ook op internet gezocht maar kom er dus niet uit

Gebruik VMWare 6
En heb 3 virtuele PC's
Server: Windows 2003 (192.168.3.1)
Workstations: Windows Vista (DHCP van Windows 2003)

En nu het volgende

DHCP staat uitgeschakeld, wil dat de server ook DHCP server wordt
NAT staat aan, op 192.168.3.2 op VMWARE 8
VMWARE 1 staat in subnet 192.168.3.0 host ony
VMWARE 2 staat in subnet 192.168.3.0 host only
VMWARE 3 staat in subnet 192.168.3.0 host only

Ik wil dat dit netwerk, niet wordt gezien op mijn computer,
maar wil wel dat mijn computer als "router" dient, voor het netwerk dat het virtuele netwerk wel kan internetten.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Waarom kies je voor NAT als je een virtueel netwerk wil binnen je vmware server?

Met Host only heb je alleen een verbinding met je host (waar de vm's op staan) en andere vm's op deze host. Hiermee krijg je dus een virtueel netwerk + switch. Hiernaast kun je toch een connectie leggen met de host (die bijvoorbeeld aan internet sharing doet).

Als je internet sharing of een koppeling wil met je vast netwerk kun je ook een 2de netwerk kaart toevoegen op virtuele je server en deze via bridged of nat koppelen aan je huidige pc en of netwerk.

Als je graag een VM als DHCP server wilt gebruiken, zet dan eerst de DHCP functionaliteit van vmware server uit (deze staat standaard aan bij host only). Als dit ingeschakeld staat, gaat het niet werken.

Verder moet je natuurlijk zorgen dat je Windows 2000 server inclusief dhcp juist geconfigureerd staat.

[ Voor 21% gewijzigd door Workaholic op 11-09-2008 18:46 ]

Mijn V&A

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
en vertel me eens hoe je computer als router gaat dienen als die nog niet eens het netwerk mag zien waarvoor hij router moet spelen ?

anders kan je met je virtuele server 2 netwerk connectie's maken: 1 host only die dan 'nat' naar het internet, of als je 2 netwerk aansluitingen hebt op je computer zoals ik, dan wijs je je vmware-server die 2de poort toe, en verbind je die ook met je echte switch/router/modem/...
(en dan weet je host-Os helemaal van niets of je moet op je server een poortje open zetten)

en als 2de netwerk-connectie op die vmware-windows 2003 maak je dan een vmnet aan waar enkel alle virtuele OS'en in zitten dus niet het host only, bridged, nat,... of wat voor net ook - default vmnet 1 en vmnet 8 dacht ik, dus gebruik bv vmnet 4 voor communicatie tussen alle virtuele OS'en.

ps: dit staat hierboven ook in de derde alinea, enkel niet zo uitgebreid :$

(zo speel ik hier met decoders die netwerk enabled zijn: host-OS hangt op switch die naar adsl-modem gaat - waarmee ik dus gewoon kan surfen, chatten, ...,
vmware-systemen gebruiken 2de netwerk-connectie die op een andere switch hangt waar dan enkel die encoder ophangt - al hetgeen wat dan nog nodig is, komt er virtueel bij tot die decoder meewerkt...)

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
je kan natuurlijk ook kijken naar virtual server 2005 R2, hier kan je ook netwerk groepjes aanmaken, en is zowel via een tool als via webinterface te berijken (maakt gebruik van IIS)

werkt zowel op XP als 2003 als vista als 2008

[ Voor 11% gewijzigd door Dutch2007 op 12-09-2008 09:07 ]

Pagina: 1