[Koeling] Volledig passief

Pagina: 1
Acties:
  • 628 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo,

Is er een mogelijkheid het volgende systeem volledig passief te koelen met omgevingstemperatuur van tussen de 20 en 30 graden ?

- Miditower aopen
- 230w voeding
- ATI EAX X800 AGP8 videokaart
- P4 2,8 GHZ
- 2x laptop hdd
- 4x256 mb ddr pc3200 geheugen

Ik namelijk een zo stil mogelijke pc hebben...

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 10:04

Emiel1984

Made in NL

Dark Wanderer schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:14:
Hallo,

Is er een mogelijkheid het volgende systeem volledig passief te koelen met omgevingstemperatuur van tussen de 20 en 30 graden ?

- Miditower aopen
- 230w voeding
- EAX X800 AGP8 videokaart
- P4 2,8 GHZ
- 2x laptop hdd
- 4x256 mb ddr pc3200 geheugen

Ik namelijk een zo stil mogelijke pc hebben...
Wat heb je zelf al uitgezocht ? Wist je dat je tegenwoordig ook een hele stille pc kan hebben met actieve koeling ;) !!

[LTS][MTS][HTS]

• Dark Wanderer
Emiel1984 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:20:
[...]

Wat heb je zelf al uitgezocht ? Wist je dat je tegenwoordig ook een hele stille pc kan hebben met passieve koeling ;) !!
Ik weet wel dat er genoeg passieve cpu koelers e.d. zijn, maar dan moet je weer een casefan hebben. Mijn idee, geen actieve koeling = 0db, als er nou nog goedkope solid state disks waren ;)

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:16
Koop een zooit van die Noctua fans... Hoor je geen reet van. Evt. fancontroller erbij, ben je helemaal klaar. Verwacht trouwens geen lage temps.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ach, zet gewoon een Papst/Noctua op 5v voorin als intake, en een achterin als outtake. Dat hoor je echt niet hoor, tenzij je je kop in de kast steekt.

Volledig passief is een mission impossible, tenzij je de boel allemaal op een bureau legt oid. Het wordt zo gewoon veel te warm in de kast. Een andere oplossing zou een kast met open bovenkant zijn, dan gaat de warmte er ook wel uit.

Let trouwens wel op je voeding, die kan niet zomaar passief. Daar heb je speciale voor nodig, of gewoon je fan op 5v en geen outtake fan in je kast zelf.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Geen antwoord op de TS maar wel een 'workaround':
Koop zo groot mogelijke fans (in diameter that is). Zorg voor een fatsoenlijke controller die de fans op lage toeren laat draaien.
(grote fan op lage toeren verplaatst net zoveel lucht als kleine fan op hoge toeren, maar maakt minder tot helemaal geen lawaai)

Alles kan stuk.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
ff offtopic als het mag:

Hoe heb je die laptop hdd's aangesloten? Ik heb hier namelijk ook een liggen en 60 gig erbij is altijd welkom. Gewoon in een case en dan op usb aanluiting? Of is hier een betere oplossing voor?

ontopic:

Ik weet het niet sorry :p

Verwijderd

Een P4 is sowieso de koelste al niet...

En volledig passief...voeding is toch wel fijn om een fan in te hebben denk ik ;)
En HDD's maken ook geluid.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 10:04

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:29:
Een P4 is sowieso de koelste al niet...

En volledig passief...voeding is toch wel fijn om een fan in te hebben denk ik ;)
En HDD's maken ook geluid.
Dat voeg ik nog even aan met dat mijn P4 1.5 met een actieve zalman koeler voor mij stil genoeg is. Ik hoor hem in een echt extreem stille ruimte bijna niet (met speedFan). Mijn HDD's zijn de enige geluidsbronnen die kunnen gaan irriteren (altijd voor korte duur).

Dus als je een echt totaal geluidsloze pc wil, dan ben je met een beetje specificaties erg veel geld kwijt . Daarnaast denk je waarschijnlijk dat je pc nu niet veel geluid maakt. Dan kan ik nog is extra toevoegen dat de overstap van een boxed koeler naar een kwaliteitskoeler(als je de juiste reviews leest weet je welke) al heel erg groot is.

[ Voor 26% gewijzigd door Emiel1984 op 20-06-2007 17:50 ]

[LTS][MTS][HTS]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Jongens, de TS is misschien niet helemaal 100% duidelijk maar jullie antwoorden gaan ook zeker voorbij aan de vraag van de TS, "is het mogelijk een 230 watt voeding passief te gebruiken" Houd de vraag even in je achterhoofd als je een antwoord plaatst ;)

Zelf denk ik dat dit niet mogelijk is, wel bestaan er water gekoelde voedingen, je zou hier eens naar kunnen kijken :)

Bijvoorbeeld hier: http://www.performance-pc...main_page=index&cPath=319

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:56

Wildfire

Joy to the world!

Er zijn ook 300W passief gekoelde voedingen, dus dat kan. Lijkt me beter een passieve voeding te kopen dan z'n huidige actieve voeding zelf te gaan zitten aanpassen - dat is nog eens best wel gevaarlijk ook met evt. reststroom in de voeding :)

[ Voor 62% gewijzigd door Wildfire op 20-06-2007 19:38 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

@ Apen-nootjes:
Volgens mij gaat het hem er om dat hij het hele systeem gewoon passief wil koelen ;)
Niet alleen de voeding.

@ Dark-wanderer:
Ik denk dat je CPU en GPU passief koelen lastig gaat worden.
Je kunt je CPU proberen met een Scythe Infinity of Ninja te koelen.
Je GPU zou je een Artic Accelero S1 of S2 gebruiken.
Maar het is wel belangrijk om wat airflow in je kast te hebben;
als je kast geen warmte kwijt kan dan wordt 'ie te warm.
Een paar 120mm fans op 5/7V zouden uitkomst kunnen bieden, die hoor je bijna niet. :)

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 10:52

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Even in het kort de rest samenvatten : Fanloos kan, maar het kost je een hoop geld. 500 euro voor een kast, 100 voor je voeding, en dan nog wat voor je videokaart. Ook gaat het heet worden om aan te raken, dus even verplaatsen is er niet bij... En dan nog hoor je je harde schijf, SSD kost ook weer een riante hoop centen. Semi-fanloos lijkt me een betere optie, zie de reacties daarvoor...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Dark Wanderer
gebruikershaes schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:24:
ff offtopic als het mag:

Hoe heb je die laptop hdd's aangesloten? Ik heb hier namelijk ook een liggen en 60 gig erbij is altijd welkom. Gewoon in een case en dan op usb aanluiting? Of is hier een betere oplossing voor?

ontopic:

Ik weet het niet sorry :p
Als je een notebook serial ata schijf neemt is deze gewoon aan te sluiten geloof ik, en als het IDE is, moet je een coverter kopen van notebook IDE naar normale IDE. Krijg je vaak ombouwrails bij, die je kan gebruiken de hdd in je systeemkast te schroeven.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Het systeem dat jij hebt zal vermoedelijk niet lukken. Om te beginnen moet je kijken welke onderdelen er lawaai maken. Ik vermoed voeding, videokaart, cpu en harde schijven?
Ok het zijn notebookschijven die sowieso niet veel lawaai maken(heb ook zo'n schijf in oude pc) Steek die in een harddisksilencer en bekleed die silencer nog met van die geluidsdempende matten. Dan hoor je echt niets meer ik verzeker het je.
Die cpu lijkt me niet passief te koelen, zeker als het een prescott is. Wat wel kan natuurljik is die cpu zodanig ver terugklokken dat ie totaal niet meer warm wordt. Dan lukt het misschien.
Die videokaart en voeding zou ik dan gewoon vervangen voor passieve modellen(400 watt passief en passieve 7600 gs, je gaat er denk ik zelfs nog op vooruit qua videokaart). Je zult nog enkel je cpufan hebben dan. Met een arctic freezer 7 pro @ 30 procent is die perfect stil.

http://specs.tweak.to/16567

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Volledig passief is mogelijk, maar je zult er of een hoop aan moeten uitgeven, of een hoop aan moeten bouwen. Hier een voorbeeld van het laatste, in dit geval is het echter een 1ghz PIII, en geen P4, wat een hoop uitmaakt. Een voorbeeld van een hoop aan uitgeven zijn de kasten van Zalman, peperduur en toch eigenlijk niet helemaal fantastisch (staat geloof ik zelfs in de handleiding dat je als je systeem te warm wordt er alsnog een fan in moet zetten >_<).

Passief koelen van zoveel mogelijk van je systeem is daar in tegen wel mogelijk. Bijv een Scythe Ninja (let op, als je passief wil, moet je zeker voor de Ninja gaan en niet voor de infinity) op de CPU en een Arctic Cooling Accelero S2 op je gfx kaart. Maar dan blijft het probleem dat een AOpen kast met zo te horen de stock voeding nooit echt stil gaat worden. Als je een beetje huis gaat houden met een dremel om twee 120mm fans erin te kunnen persen (voor en achter) en daar Noctua of Nexus fans inzet, op bijv 7v, dan zul je waarschijnlijk nog de Aopen voeding horen. Je kan een nieuwe voeding kopen, Seasonic S12 ofzo, maar ik zou persoonlijk voor een hele nieuwe kast gaan. Als je echt wat over hebt voor stilte neem je met een Aopen kast natuurlijk geen genoegen ;)

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 15:30
Enige wat 100% stil is waterkoeling met de radiator in een ander vertrek

Anders kan het volgens mij *wat ik gezocht en gelezen heb* niet, helaas heeft niet iedereen hier mogelijkheden voor :P

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 18:46

yassine

Nothing to it but to do it!

Probeer een HFX kast. Is wel een hoop werk maar dan heb je wel een passief gekoelde pc.

Afbeeldingslocatie: http://www.ichbinleise.de/mrPages/images/Fotos/pi-c30-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xlcomputer.se/catalog/images/HFX_case_silver.gif

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

yassine schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 22:20:
Probeer een HFX kast. Is wel een hoop werk geld maar dan heb je wel een passief gekoelde pc.

[afbeelding]
[afbeelding]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
En hoe kom je over het algemeen aan geld? Werken, juist!

Maargoed, dat ga je nog niet redden met een P4. Zoals al gezegd dus gewoon een stille fan op 5v intake, een trage fan in je voeding, en een stille fan 5v outtake. De dan lekker dempen en antitril-installeren, en je kast niet tegen je hoofd zetten :) (En voor de rest grote heatsinks)

Verwijderd

als je wat ervaring met metaalbewerken hebt. kun je een flink blok koper uitfrezen tot een gigantische koelblok, zijkant van pc eraf halen en deze erop monteren en vervolgens alles verbinden met stukken koper aan het blok :P

of je doet gewoon deze duitsers na, en gooi je pc in een aquarium met olijf olie :)
http://www.wdr.de/themen/...n_oel/index.jhtml?pbild=1
http://www.tractum.de/08170016.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 20:06 ]

Pagina: 1