[OC] Celeron D360 op de pijnbank - tips en ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:13
Na aanleiding van dit draadje ben ik nu in het bezit van het volgende setup:

Moederbord: Asus P5B (Non-deluxe, non-wat dan ook)
Bios: V1405 (laatste)
CPU: Celeron D 360 3,46Ghz @ 4,6 and rising ;)
Koeler: Zallman 9500 (Word mss WC)
Geheugen: 1 X 1GB DDR2 800 5.5.5.12 (Dane elec geloof ik, check ik wanneer ik thuis ben) Transcend
VGA: Club3D Ati X1050 PCIe (Puur om een beeldje op het scherm te toveren, ga er niet mee 3DMark-en... denk ik)
Voeding: Sweex 350W voeding (ATX 2.2) Zit er zwaar over te denken om deze te vervangen)
hdd: 10G PATA schijfje (Past XP ruim op lijkt mij :P)

Nu heb ik daar al 4,444 Ghz weten te persen door de FSB op 171 te zetten en de rest van de bios op auto maar, hoger lukt mij niet, dan word het systeem onstabiel.

Goed, dacht ik, tijd om de Vcore iets te verhogen.
Volgens CPU-Z is mijn Vcore 1,24V en als ik hem op 171FSB zet is ie 1,265 (Vcore staat nu op auto)

Nu krijg ik het volgende probleem: Als ik de voltage op 1,265 of 1,275V vast zet geeft mijn Mobo een BIOS checksum error en vraagt om een CD/diskette met een bios(Na spanning eraf en erop doet ie het wel weer, met de melding 'OC failed!')
Zet ik de Vcore op 1,3V of 1,325 dan POST/boot het systeem wel, maar windows crashed gigantisch tijdens boot(Reboot) en dit blijft ie doen.

Wat zou nu het probleem kunnen zijn?

Geheugen? Lijkt mij niet want dat is DDR2 800 (Waar ie nog lang niet op zit)
Video kaart? Aangezien ik het mobo nog niet aan het OC'en ben lijkt mij dat de PCIe bus ook nog normaal is.
Mobo? Waarschijnlijk, maar ik heb alle niet nood zakkelijke dingen (com poort, LPT poort, floppy contoller, onboard sound, enz..) uit gezet, maar ik krijg nog steeds hetzelfde.

Ik zal ongetwijfeld iets fout doen, maar wat weet ik zo 123 niet. mss kunnen jullie mij wat pointers geven?

[ Voor 7% gewijzigd door Vuikie op 23-06-2007 22:59 . Reden: Paar dingetjes aan gepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Volgens mij wil je cpu niet verder. Als je zeer goeie koeling hebt, dan zou ik toch trachten naar 1,375 volt te gaan. Hoewel voor 1 mhz zoveel voltage te verhogen wel extreem lijkt...

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
ok... het mobo'tje doet een beetje vaag. Als ik hem op 1,4V zet in de bios dan geeft ie 1,32V aan bij CPU-Z/ AI dingessuite.... maar nu weet ik dus niet wat ik moet geloven... in elk geval gaat ie weer wat sneller: link

[ Voor 4% gewijzigd door Vuikie op 21-06-2007 08:32 . Reden: AI suite ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Wat voor voeding heb je ? Ik zie geen (a-)merk staan ?
Kan je real-time in je bios de voltages aflezen ? Dus als je hem op 1.4V hebt staan, kijken hoeveel gemeten wordt door het bios.

En hoe zit het eig met je temperatuuur ? Welke koeler gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Nou ik heb op dit moment nog een sweex voeding(Mss die vervangen door een andere/betere/zwaardere?). Cooler staat vermeld in de startpost: Zallman 9500 (ik heb nog een WC setje liggen, ik zat eraan te denken dat als ik 5Ghz haal :P om dan een 775 WCblok te halen en dan over te gaan op WC)

Temps zijn zo rond de 50 idle en 62-65 full load. Ik vermoed dat ergens het mobo op 65 graden als beveiliging heeft als grens (Kan alleen niet vinden waar) want als de CPU 65 graden wordt dan gaat de voltage ook naar beneden (naar zo'n 1,28V) maar de Mhz blijft hetzelfde volgens CPU-Z en het systeem blijft wel stabiel met Super pi.

Ik zal eens in de bios kijken voor de waarde die hij daar aan geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:13

Wildfire

Joy to the world!

Vuikie schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 22:34:
Nou ik heb op dit moment nog een sweex voeding(Mss die vervangen door een andere/betere/zwaardere?).
Sweex? Ieeeew!!! Dat zijn echt flut-voedingen. Koop een stevige, degelijke voeding en grote kans dat je systeem er flink op vooruit gaat. Je zult iig veel stabielere voedingslijnen hebben.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
owkeey... ik zal eens kijken of ik die binnenkort eens kan vervangen dan...

PS. ik weet dat er een topic voor is, maar welke raden jullie mij aan voor de opstelling hier boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Vuikie schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 22:45:
owkeey... ik zal eens kijken of ik die binnenkort eens kan vervangen dan...

PS. ik weet dat er een topic voor is, maar welke raden jullie mij aan voor de opstelling hier boven?
Goede 350watter moet voldoende zijn.

Toevallig de mogelijkheid om je Vcore na te meten met een multi? Stuk beter dan met software.

Pci en pci-e wel gelockt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
ok... score staat nu op 1 dode D360 CPU P5B moederboard :(

Ik wilde de Vcore meten met een multi en toen schoot ik uit...gelijk systeem uit om nooit meer aan te gaan :S... ik haal de CPU eruit en mobo start wel op doe CPU terug en niet meer opstarten... duz het ziet er naar uit dat de CPU naar de klote is...

[ Voor 3% gewijzigd door Vuikie op 04-07-2007 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry dat ik het zeg maar dat is echt niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:34:
Sorry dat ik het zeg maar dat is echt niet slim.
Ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

achja, gelukkig is het een Celeron en geen dure CPU ;)

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:53

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Jouw Celeron wordt ook ontzettend warm, zeg. Mijn Celeron D360 wordt op 4200 MHz 27 graden idle en iets van 33 graden stressed met een ThermalTake Big Typhoon.

Zonde van je Cellie, trouwens. Maarja, voor 50 euro heb je weer een nieuwe. :P

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
In plaats van een nieuwe voeding te kopen, kun je toch net zo goed een duurdere processor kopen, a-la E6600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
JAHRASTAFARI schreef op zondag 24 juni 2007 @ 13:13:
In plaats van een nieuwe voeding te kopen, kun je toch net zo goed een duurdere processor kopen, a-la E6600?
Nee, een slechte voeding kan je hele systeem slopen, een slechte cpu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ik wilde jullie toch nog even de laatste score laten zien van voordat ik hem netjes omzeep hielp: http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=209977

Maar goed... 2 nieuwe zijn alweer onderweg (1 reserv :P)

@ JAHRASTAFARI: Ik begin net met OC dus waarom zou ik een CPU van €200+ nemen (En mss opblazen :P) terwijl ik er voor de helft 2 heb (€ 109,40 om precies te zijn). Plus als ik er een C2D met 1066Mhz FSB in die P5B zet dan zit het mobo EN het geheugen ook gelijk aan hun max, dus die ga ik dan ook OC-en. Als ik dan niet hoger kom met mijn OC dan kan het aan 1000 en 1 meer dingen liggen dan alleen de CPU, dus vandaar weer een D360...

@Paddixx: Mijn D360 liep dan ook wel 400Mhz sneller dan de jouw'ne: zie link.

Wat voeding betreft... ik denk dat ik bij de locale boer hier een antec haal... heb ik ook in mijn 'hoofd systeem' en die bevalt mij prima.

[ Voor 2% gewijzigd door Vuikie op 24-06-2007 20:13 . Reden: dubbele zin weghalen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 13:33
Het lag van het begin af aan al aan je voeding.
Mn vader was van een 400W cheapie ding naar een Corsair HX520W gegaan.
Nu heeft hij geen problemen meer met zijn pc terwijl hij dit voorheen nheel vaak had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Goed, achteraf bleek het dus dat het mobo'tje opgeblazen was. Ik heb nu dus een P5B-E plus, volgende week heb ik wat meer tijd en ga ik een betere voeding halen.

Wat ik trouwens een beetje vreemd vind is dat ik bij dit moederbord de timings van het geheugen niet kan instellen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Vuikie schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 10:02:
Goed, achteraf bleek het dus dat het mobo'tje opgeblazen was. Ik heb nu dus een P5B-E plus, volgende week heb ik wat meer tijd en ga ik een betere voeding halen.

Wat ik trouwens een beetje vreemd vind is dat ik bij dit moederbord de timings van het geheugen niet kan instellen :o
Heb ook de P5B en die heb ik denk ik ook te ver geklokt. Ineens startte hij ook niet meer op. Maar de northbridge werd echt gloeiend heet. Nu staat daar een pentium 1 koelertje op dat koelblok en hij heeft lekker lauw. Gevolg: nu geraak ik makkelijk aan 3.2 ghz en waarschijnlijk nog hoger(maar cpu te heet) Dus een licht waaiertje op je koelblokje zetten en gaan met die banaan. je kunt de timings wel instellen in het bios onder northbridge settings ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door skelleniels op 04-07-2007 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:42

Haan

dotnetter

Hoe kan je trouwens met een multimeter de Vcore uitlezen? Ik zou verder veel liever een E4300 nemen om te overklokken, het is zonde van je moederbord om daar een Celeron in te stoppen :X

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
http://www.google.nl/sear...+points&btnG=Zoeken&meta=
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=113288

Aan gezien mijn Fluke multi iets nauwkeuriger is dan zo'n on board chippie ;)

En waarom ik een cellie heb genomen komt eigenlijk door dit draadje

@Skelleniels
Tnx... ik zal daar dan eens checken. Ik vind het wel vreemd want bij de vanilla versie stond het onder de 'jumperless configuration'

[ Voor 21% gewijzigd door Vuikie op 04-07-2007 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Vuikie schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 12:42:
http://www.google.nl/sear...+points&btnG=Zoeken&meta=
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=113288

Aan gezien mijn Fluke multi iets nauwkeuriger is dan zo'n on board chippie ;)

En waarom ik een cellie heb genomen komt eigenlijk door dit draadje

@Skelleniels
Tnx... ik zal daar dan eens checken. Ik vind het wel vreemd want bij de vanilla versie stond het onder de 'jumperless configuration'
Nja ik weet het niet zeker, maar jumperless configuration is dacht ik fsb aanpassen(kga nu niet in me bios kijken) Ik zal dan als ik morgen opstart wle es vlug me bios induiken en het vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ik heb het al gevonden, het staat idd onder de northbridge instellingen.

Maar ik loop nu tegen een probleem, op 177FSB (4,677Ghz)is mijn systeem stabiel maar bij 178 (4,700Ghz) niet meer. Ik heb al gevonden hoe het komt... het is idd die sweex voeding (Nog geen tijd gehad om een andere te halen)

Hij lijkt stabiel, windows start gewoon op, SuperPi doet het ook nog, maar zodra ik Orthos draai dan crashed explorer. Als ik mijn multi aan de 12V hangt dan zie ik hem zakken naar de 11,78V, terwijl PC probe2 EN CPUz nog 11,86V aangeven. Ik zal eens kijken of het vandaag nog lukt om een andere voeding te halen en anders morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:42

Haan

dotnetter

11,78V moet ruim voldoende zijn om je pc voort te trekken eigenlijk. Nu is het zo dat Celeron-M's rond de 175 fsb ermee op houden, misschien dat een Celeron D daar ook last van heeft?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ik weet het niet, want de droop is ook van 1,400V naar de 1,322V... of heeft dat niet met je voeding te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Vuikie schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 10:27:
Ik weet het niet, want de droop is ook van 1,400V naar de 1,322V... of heeft dat niet met je voeding te maken...
Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
@bassie_: ok interessant lees voer... nu begin ik dat ook een beetje te snappen... Droop is er dus voor zodat je VCC een beetje stabiel blijft bij hoge vermogens pieken.

Maar goed... terug on topic.

Ik heb nu dus een HKC 550WATT.

De specs zien er in elk geval goed uit:

+3,3V 28A
+5V 30A
+12V 31A
-12V 0,8A
-5Vsb 2A

In elk geval kom ik nu wat hoger in kloks

CPU-Z
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1016/770463385_2513093ad1.jpg

Alleen is ie niet helemaal stabiel, SuperPi doet ie, maar bij orthos gaat het fout :(

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1014/770516301_56db62ec5f.jpg CHECK TEMP!!!

Ik denk dat ik iets eerder over moet op WC dan ik dacht...

Maare als ik dit zo een paar minuten laat gaan dan is het BSOD en restart, wat ie dan wel gewoon weer doet...

De Vcore gaat trouwens niet lager want dan boot windows niet...

[ Voor 12% gewijzigd door Vuikie op 10-07-2007 21:22 . Reden: Pics + iets meer :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Hij is iig lekker warm >:)
zeer nette overclock.

De 360 die ik hier even heb getest had helaas een coldbug. Dat is 1 van de redenen dat het contest topic stil lag. Een webstrijd met een cpu die niets doen als hij kouder als -20*C is ook niet. Ik ben stiekem benieuwd of jou 360 ook coldbuged is, maar ik denk dat het slimmer is om de gok niet te nemen en een andere cpu voor de contest te zoeken.

Maargoed, beetje offtopic allemaal. Zeer nette OC _/-\o_

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Bedankt voor de hulde :D

Maar nu maak je me toch nieuwsgierig... Coldbug, betekend dat als je de CPU onder nul laat draaien dat ie dan kapot gaat ofzo?
Of doet ie gewoon niks bij - temps en als je hem weer + zet dat ie dan gewoon weer doet.

+edit+

Toch ff een pic van de opstelling

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1265/770932785_a4f8bf9617.jpg
Ja naast de mobo ligt de reserve D360 al klaar :P

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1015/771860986_826052bae5.jpg
De dode P5B exact 7 dagen gedraaid... Terw_Dan mss iets voor jou :P

ps.
uiteraard zijn al mijn pics klickable

[ Voor 63% gewijzigd door Vuikie op 10-07-2007 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik heb dezelfde meetfout ook gemaakt op een P5B deluxe, die was inderdaad ook dood, de E6600 was echter nog in prima staan ;) Ik neem aan dat je 2 pootjes van de mosfet met elkaar in contact hebt gebracht? (zwarte platte dingetjes)

By the way, ik meet nu nooit meer de Vcore. Ik kijk wel in t bios of in windows, of ik soldeer een draadje aan de mosfet.

Maargoed, ik denk dat je 360 nog heel is.
Bordje gewoon RMA sturen, als je daar zelf vrede mee kan hebben :X

Iig lekker bezig, dat ding schreeuwt om wat betere koeling, 5Ghz moet te doen zijn.

Ow en about de coldbug. Een cpu stopt dan met werken, of boot niet meer als de temperatuur te laag is, als hij weer warmer is doet hij t weer. Ik het geval van de 360 die ik heb getest is dit rond de -20*C. Lager dan dit en hij start niet meer op. Als ik vanuit windows omlaag ga met de temp, is er niets aan de hand...

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Hallo mensen,
Ik weet ik heb al een tijd niks van mij heb laten horen, dit komt eigenlijk omdat ik het een beetje heel druk heb gehad de laatste paar weken en nu ga ik ook nog 3 weken naar hongarije duzz dan komt er van OC weinig van.

Na mijn vakantie ga ik kijken of ik een WC setje in elkaar kan brouwen. Dan kijken we of ik deze D360 5Ghz+ kunnen krijgen.
Pagina: 1