Toon posts:

Zarafa Webaccess

Pagina: 1
Acties:
  • 321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een vervolg op het MYSQL-downgrade - topic (Downgrade MySQL voor Zarafa)

Ik had een topic change aangevraagd, deze is niet 'doorgekomen'.
Dan maar op deze manier.

Ben nu aanbeland bij het volgende stadium en daar doet zich al weer een probleempje voor:

In de Server.cfg (de centrale configuratiefile van Zarafa) staat de user_plugin optie. Deze optie bepaald welke gebruikers plugin gebruikt wordt voor het verstrekken van gebruikers- en groepsgegevens.

De mogelijkheden zijn:
• db
• unix
• ldap

De db gebruikers plugin gebruikt de hoofd MySQL database om de gebruikers- en groupsinformatie op te slaan.
Om een privé store aan te maken voor een gebruiker gebruik ik het volgende commando:
$ /usr/bin/zarafa-admin -c <user name> -p <password> \
-e <email> -f <full name> -a <administrator>

De unix gebruikers plugin gebruikt de informatie vanuit /etc/passwd, /etc/group en /etc/shadow.

De ldap gebruikers plugin gebruikt een LDAP server voor de gebruikers en groepen.

De db gebruikers plugin is als standaard ingesteld.

Ik heb 2 mogelijkheden geprobeerd:
I . Voor de db gebruikers plugin een gebruiker aangemaakt en allow_local_users = yes staat reeds in mijn server.cfg. Ik kan de server niet via de webinterface benaderen.
II . De user_plugin in server.cfg gewijzigd in LDAP en vervolgens in mijn ldap.cfg ldap_fullname_attribute en ldap_loginname_attribute aangepast.

Ook dit werkt niet!

Heb ondertussen contact gehad met Zarafa, maar aangezien het een proef licentie betreft werd mij gevraagd de vraag te mailen. Hier heb ik nog geen reactie op gehad.

Heb ik nou iets verkeerd begrepen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 15:24 ]

• dmstork
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Kan je een link van dat topic verschaffen?

Daarnaast; heb je al contact gehad met Zarafa zelf hierover?

https://dirteam.com/dave

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor elkaar.

De fout zat m in de php-config file van de webaccess. Wat het precies was heb ik niet begrepen, misschien zocht Apache in de verkeerde dir, werd de webserver die op http niveau een user request afwikkelt niet juist verteld wat deze moet doen als een .php resource wordt opgevraagd.

Ik kan jullie helaas niet zeggen waar het staat, mijn collega (en tevens leidinggevende) is 'onze php-man'en heeft het voor ons opgelost.

Ben me net aan het verdiepingen in Unix / Mac, php staat ook op 'de planning', maar is nu nog niet verreist. (En bovendien kan ik natuurlijk niet zelf bepalen waar ik tijdens werktijd 'mijn tijd' in ga steken.
Mij is gevraagd me op Unix / Mac en Routeringen 'te storten', dus dat doe ik dan ook.

Groet,

Dane

Verwijderd

Laatst heb ik een presentatie + demo bijgewoond over Zarafa en dat zag er erg indrukwekkend uit. Het liep allemaal goed en vloeiend en had zeker een aantal voordelen boven Exchange (natuurlijk ook een aantal nadelen). Hoe bevalt Zarafa nu precies in de praktijk, behalve de gebruikelijke opstart problemen. Bevalt het, ben je laaiend enthousiast of verlang je naar Exchange. Zo'n presentatie/demo is natuurlijk niet echt representatief dus ik ben wel benieuwd naar wat praktijk verhalen.

• Jerome!
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 17:14
Heb een tijd geleden ook met de proef licentie gespeeld. Toen we nog een standaard configuratie draaiden op Fedora Core 5 ging het goed behalve de webaccess. Nu we CentOS64 draaien met een nieuwe MySQL en PHP is het voor geen meter aan de gang te krijgen in combinatie met Plesk.

Echter ben ik afgezien van onze configuratie problemen vrij positief over Zarafa met name de integratie met Outlook, er is geen verschil zichtbaar.

Grote concurrent Zimbra heeft het voordeel dat men met een thrd. party plugin OTA sync kan bieden.

Overigens hier nog een handige link; de Knowledge Base van Campai http://hq.campai.nl/faq/

@Dhoeksema
Heb je deze al gevonden? http://download.zarafa.com/zarafa/en/zarafa_ldap.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Jerome! op 21-06-2007 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Profox: Gezien mijn geringe werkervaring (buiten mijn stage heb ik nu welgeteld 1 maand relevante ervaring) vind ik het wat moeilijk hier uitspraken over te doen.

Bovendien is het nog niet helemaal up-and-running, althans niet naar mijn zin. In verband met de beheersbaarheid (als ik het om wat voor reden dan ook moet overdragen aan mijn collega) willen wij graag de LDAP plugin gaan gebruiken. Zo'n centrale gebruikersdatabase is ook voor andere toepassingen interessant.

Maar hier komt t (niet helemaal verassend waarschijnlijk, gezien mijn vorige topics): Ook LDAP is he-le-maal nieuw voor me. Probeer me daar nu in te verdiepen. Weet iemand waar ik een duidelijke, recente, liefst nederlandse, handleiding kan vinden? Heb wat gevonden (google), is Engels, wel te doen, maar NL is wel zo makkelijk (vind ik)

Als t straks allemaal draait geef ik je mijn ervaring door. Zowel qua implementatie (welke problemen kom je tegen) als in het dagelijks gebruik.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 10:32 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Jerome! schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 19:38:
Heb een tijd geleden ook met de proef licentie gespeeld. Toen we nog een standaard configuratie draaiden op Fedora Core 5 ging het goed behalve de webaccess. Nu we CentOS64 draaien met een nieuwe MySQL en PHP is het voor geen meter aan de gang te krijgen in combinatie met Plesk.
Voor zover ik weet is er geen CentOS64 versie van Zarafa.
wel, je kan die van redhat gebruiken natuurlijk 8)7
Echter ben ik afgezien van onze configuratie problemen vrij positief over Zarafa met name de integratie met Outlook, er is geen verschil zichtbaar.

Grote concurrent Zimbra heeft het voordeel dat men met een thrd. party plugin OTA sync kan bieden.
Zarafa 5.10 (die binnekort uitkomt) heeft default OTA sync aan boord, ik heb zelf de laatste RC versie hiervan draaien, werkt echt perfect :)

[ Voor 3% gewijzigd door Erkens op 25-06-2007 11:21 ]

• Jerome!
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 17:14
Erkens schreef op maandag 25 juni 2007 @ 11:04:
[...]

Voor zover ik weet is er geen CentOS64 versie van Zarafa.
wel, je kan die van redhat gebruiken natuurlijk 8)7
Helemaal gelijk in maar de webacces wilde niet in combinatie met de onze PHP modules. De reguliere Zarafa server werkte wel.
Zarafa 5.10 (die binnekort uitkomt) heeft default OTA sync aan boord, ik heb zelf de laatste RC versie hiervan draaien, werkt echt perfect :)
Klopt heb ik in de nieuwsbrief gelezen. Binnenkort toch maar even uitproberen.
Pagina: 1