Toon posts:

[HDTV] Wat is de beste manier om deze aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg de overstap van een gewone TV naar een nieuwe plasma (Nieuwste 40" Panasonic) maar heb geen idee wat ik me op de nek haal aan aansluitproblemen of beperkingen door oudere AV apparatuur. Momenteel ligt er een 15 meter lange SVHS van DVD naar TV, alleen de Panasonic heeft de SVHS aan de voorzijde en niet aan de achterzijde ...

Ik heb een Denon AV Receiver van een jaar of 5 oud. Heeft heel veel aansluitingen maar geen HDMI.
Daarnaast een Denon DVD speler van 1 jaar oud, eveneens zonder HDMI.
En 5.1 speaker set-up (B&W, Rell)

Ik wil ook graag beeld en geluid van mijn computer (iMac) naar de AV kunnen sturen zodat ik een slideshow kan kijken of muziek kan spelen.

Kan iemand mij adviseren op de vragen
-hoe ik e.e.a. aan kan sluiten (iMac heeft 2e prio)?
-welke beperking heb ik omdat de AV apparaten geen HDMI aansluitingen hebben?

Hulp wordt zeer gewaardeerd.

Verwijderd

dvd speler via scart (RGB)
iMac via svideo (eventueel met scart adapter als er geen svideo aansluiting aanwezig is aan de achterkant van de tv)
iMac via vga kabel

simpel toch? :P ik zie het probleem niet eerlijk gezegt.

edit: vga is beter

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 15:17:
dvd speler via scart (RGB)
iMac via svideo (eventueel met scart adapter als er geen svideo aansluiting aanwezig is aan de achterkant van de tv)
iMac via vga kabel

simpel toch? :P ik zie het probleem niet eerlijk gezegt.

edit: vga is beter
Bedankt voor je reactie.
Bedoel je DVD - AV Receiver via Scart ?
Mijn Denon AV Receiver heeft geen scart.
De achterkant ziet er zo uit:

En wat dan tussen AV Receiver en Plasma?
En iMac via VGA, maar hoe komt het geluid dan van de iMac naar de AV Receiver?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 15:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 15:21:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Bedoel je DVD - AV Receiver via Scart ?
En wat dan tussen AV Receiver en Plasma?
En iMac via VGA, maar hoe komt het geluid dan van de iMac naar de AV Receiver?
Ik bedoel:

DVD -> plasma via scart (RGB)
DVD -> receiver via digitale aansluiting (als je receiver een digitale ingang heeft natuurlijk, welke receiver heb je?)

iMac -> plasma via vga
iMac -> receiver via.. euhm, tja, ik weet niet wat voor aansuitingen er op je imac en receiver zitten, dus dit durf ik niet met zekerheid te zeggen..

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Laat die AV-receiver gewoon alleen doen waar ie goed in is: geluid. Dat geeft het minste gezeur en het beste beeld :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 15:27:
[...]

Ik bedoel:

DVD -> plasma via scart (RGB)
DVD -> receiver via digitale aansluiting (als je receiver een digitale ingang heeft natuurlijk, welke receiver heb je?)

iMac -> plasma via vga
iMac -> receiver via.. euhm, tja, ik weet niet wat voor aansuitingen er op je imac en receiver zitten, dus dit durf ik niet met zekerheid te zeggen..
Denon 1802 http://www.son-video.com/.../Denon/avr1802back_TG.jpg
De Denon heeft geen scart. Hoe los ik dat op?
Is scart tussen de AV DVD en de plasma beter dan SVHS? Of kan ik de SVHS kabel laten liggen en bij de plasma omzetten naar een aanluiting die wel achter op de Panasonic zit?
Heb ik dan wel gewoon een heel mooi plaatje op die plasma ondanks dat het geen HDMI is?
En je zegt dus de iMac rechtsreeks op de plasma aansluiten en de AV daar niet tussen stoppen. De iMac heeft mini DVI output.

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:44
Hij bedoeld, al het beeld rechtstreeks op de plasma, en alleen het geluid via de receiver.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 15:44:
[...]

Denon 1802 http://www.son-video.com/.../Denon/avr1802back_TG.jpg
De Denon heeft geen scart. Hoe los ik dat op?
Is scart tussen de AV en de plasma beter dan SVHS? Of kan ik de SVHS kabel laten liggen en bij de plasma omzetten naar een aanluiting die wel achter op de Panasonic zit?
Heb ik dan wel gewoon een heel mooi plaatje op die plasma ondanks dat het geen HDMI is?
En je zegt dus de iMac rechtsreeks op de plasma aansluiten en de AV daar niet tussen stoppen. De iMac heeft mini DVI output.
De receiver heeft ook geen scart nodig ;)
De dvd speler sluit je rechtstreeks aan op de plasma. scart is idd beter dan svideo, maar je kan het eerst via svideo proberen.
Voor het geluid sluit je de dvd speler via een digitale aansluiting aan op de receiver. dit kan via een coaxile aansluiting (zoiets dus) of optical (zoiets)

Ik bedenk me net dat een plasma ook wel DVI aansluitingen zal hebben, in dat geval kun je het beste je imac op je plasm aansluiten via een DVI kabel. En ondankt dat het geen HDMI is zal de beeldkwaliteit heel erg goed zijn ;)

En dan het geluid van je iMac. als je iMac een digitale geluids uitgang heeft zou ik die zeker gebruiken (net zoals bij de dvd speler kan deze optisch of coaxiaal zijn). maar ik weet niet zeker of je iMac dit heeft want ik heb totaal geen verstand van Macs :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 15:55:
[...]

De receiver heeft ook geen scart nodig ;)
De dvd speler sluit je rechtstreeks aan op de plasma. scart is idd beter dan svideo, maar je kan het eerst via svideo proberen.
Voor het geluid sluit je de dvd speler via een digitale aansluiting aan op de receiver. dit kan via een coaxile aansluiting (zoiets dus) of optical (zoiets)

Ik bedenk me net dat een plasma ook wel DVI aansluitingen zal hebben, in dat geval kun je het beste je imac op je plasm aansluiten via een DVI kabel. En ondankt dat het geen HDMI is zal de beeldkwaliteit heel erg goed zijn ;)

En dan het geluid van je iMac. als je iMac een digitale geluids uitgang heeft zou ik die zeker gebruiken (net zoals bij de dvd speler kan deze optisch of coaxiaal zijn). maar ik weet niet zeker of je iMac dit heeft want ik heb totaal geen verstand van Macs :P
Heeeee, het begint me duidelijk te worden.
Scart tussen DVD en Plasma. Even gaan zoeken naar een 15 meter lange versie.
De plasma wordt een Panasonic 42PY700
En tussen DVD en AV Receiver hou ik dezelfde optical verbinding als ik nu ook heb.

De plasma heeft volgens mij geen DVI, maar
HDMI aansluiting ja (2x achter/1x front)
Component Video aansluiting Progressive (Y, Pb, Pr/3x cinch)
21-pin scart in/uit AV1: AV in, TV uit, RGB in/AV2: AV in-uit, S-Video in, Q-Link/AV3: AV in-uit, S-Video/RGB in, Q-Link
S-video in AV4 (4-pin, front)
Composiet video in AV4 (cinch, front)
Audio in (video) AV4 (L en R cinch, front)
Audio in (HDMI/Component/PC) 2x/L en R (cinch, achter en front)
Monitor uit Cinch, achter
Audio uit L en R (cinch, achter)/hoofdtelefoon (front)
Digital Audio uit ja
PC aansluiting Mini D-sub (15-pin, achter)

Wat mis ik omdat ik de plasma via scart aansluit i.p.v. HDMI?
Of hoe dringend heb ik een AV receiver of DVD speler met HDMI nodig?

Geluid op de iMac ga ik dan denk ik via de Airport Express doen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor je iMacje gewoon een DVI naar HDMI kabel kopen, en je hebt perfect beeld! DVD via RGB scart is ook prima eigenlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 20-06-2007 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:19:
Voor je iMacje gewoon een DVI naar HDMI kabel kopen, en je hebt perfect beeld! DVD via RGB scart is ook prima eigenlijk.
Bedankt voor alle hulp.
Je zegt heel specifiek "RGB scart". Staat dat "RGB" er heel bewust in? Is dat een speciale scart kabel?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zeg ik specifiek omdat dat samen met component het beste beeld geeft als je geen digitale connectie kun doen.

De meeste scart kabels kunnen er wel mee overweg. Je moet wel ff in je DVD speler checken dat die optie aan staat.

Edit: titlefix en schop naar het video forum :)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 20-06-2007 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:44:
Dat zeg ik specifiek omdat dat samen met component het beste beeld geeft als je geen digitale connectie kun doen.

De meeste scart kabels kunnen er wel mee overweg. Je moet wel ff in je DVD speler checken dat die optie aan staat.

Edit: titlefix en schop naar het video forum :)
Mijn DVD ondersteunt ook Component Video en de Plasma ook.
Is dat een beter optie nog dan Scart?
Pagina: 1