Toon posts:

oververhitting door videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe videokaart een ati1650pro

nu raakt mijn systeem volgens mij oververhit hij het spelen van GuildWars en loopt deze vast.

Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/1214/94997789wv2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/7057/26905235fp9.jpg

Klopt het dat idd iets te warm wordt? en hoe kom ik erachter wat het precies is en hoe kan ik dit het makkelijkste oplossen? En zou een andere videokaart kunnen helpen?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-07 11:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

kan best zijn dat het uitlezen verkeerd gaat. Daarnaast wordt de X1650 pro niet zo heet!

Verwijderd

Topicstarter
zelf denk ik dat de CPU te warm wordt.

Weet iemand trouwens waarom die -12V bij mij 0.14V is? Is dat wel juist?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhm, mogen we de specs van je systeem even?
Dat kan een hoop helpen iig.

Ik heb hier trouwens een X1600pro, en die wordt onder load, bijna passief gekoeld, nog geen 50 graden.

Die uitlezingen van 127graden zijn gewoon defecte of niet verbonden sensor uitgangen van de monitoring chip.
127 is namelijk de maximum waarde die je krijgt bij infinite weerstandswaarde. (niet aangesloten of defect resulteert in infinite weerstand, thus explaining de waarde 127.)
Als er echt iets 127 graden zou worden, zou er al lang iets aan het roken zijn ;)

Wat er wel schrikbarend laag uit ziet, is de 12volt lijn van je voeding.
Wat voor merk/type/wattage voeding heb je?
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:37:
zelf denk ik dat de CPU te warm wordt.

Weet iemand trouwens waarom die -12V bij mij 0.14V is? Is dat wel juist?
-12 wordt vaak verkeerd uitgelezen. Zo ongeveer in 90% van de gevallen. Nothing to worry about.
Amstel76 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:44:
Ik denk eerder dat de voeding je nieuwe videokaart niet trekt, kijk eens naar die 12V lijn ;)

Volgens mij is die eerste temperatuur in Speedfan je CPU, dat zit dus wel goed. Grote kans dat de rest gewoon verkeerd wordt uitgelezen. Probeer het anders eens met je kast open en lees de temperaturen in de bios uit.
Je kan best wel eens gelijk hebben ja.
Verder kan die CPU temp wel hoog zijn, maar dat is nogal afhankelijk van het CPU type.
Als het een Core 2 Duo of Athlon64 X2 is, dan is het best wel veel.
Voor een Pentium4/D of AthlonXP zijn zulke temperaturen wel normaal.
Core is de temperatuur die door de CPU zelf uitgelezen wordt en is het meest betrouwbaar. 60 graden op een C2D/A64X2 is erg hoog. Ietsjes hoger en dan zit je over de design max temp van die chips

[ Voor 48% gewijzigd door McKaamos op 20-06-2007 13:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Amstel76
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 15:17
Ik denk eerder dat de voeding je nieuwe videokaart niet trekt, kijk eens naar die 12V lijn ;)

Volgens mij is die eerste temperatuur in Speedfan je CPU, dat zit dus wel goed. Grote kans dat de rest gewoon verkeerd wordt uitgelezen. Probeer het anders eens met je kast open en lees de temperaturen in de bios uit.

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

Verwijderd

Topicstarter
Coolermaster extreme 430watt voeding (eergisteren gehaald omdat 300watt voeding sowieso niet genoeg zou zijn)

-asus k8v-se deluxe
-AMD athlon64 2000+
-maxtor 80 GB s-ata HDD
-2 maal 512 MB pc 3200 geheugen een cl3 infeneon en een cl apacer
-Belinea 19-10-02 TFT

Deze voeding werkt op 400 Watt. Ik heb al een andere groep geprobeert omdat ik in een studentenhuiswoon met niet de beste stroomvoorzieningen. (ik zal eens kijken wat dan die 12V waarde is.

Maar dat dus die CORE temperatuur omhoogschiet samen met TEMP2 kan het niet zijn?

hier nog een pic misschien dat het dan duidelijker is wat er wel en niet gemeten wordt
http://img406.imageshack.us/img406/3026/13102709zb3.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 13:57 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

1 van de "Temp" waardes is vaak een externe temperatuursensor die de CPU van buitenaf meet. Meestal zit die in het midden van het socket, recht onder de processor op SocketA moederborden.
Die zal allicht omhoog gaan als Core ook omhoog gaat ja.
Nadeel van die sensor is dattie iets verder van de warmte af zit en dus altijd een iets andere waarde leest dan Core. Soms wordt daarvoor gecompenseerd in de uitleeswaarde, soms niet. Meestal valt het wat lager uit iig.
Core is het meest accuraat.
Voor een AthlonXP 2000+ is 60 graden geen vreemde waarde iig, en daar zal die dan ook heel goed mee blijven werken.

Maja het lijkt er nogsteeds op dat je 12volt lijn te zwak is.
Wat ook nog kan, is dat de voltageregelaars van je AGP poort niet helemaal up to the job zijn. (aka, videokaart trekt teveel stroom of regelaars leveren niet genoeg)
Die regelaars worden dan te warm, videokaart krijgt dan te weinig stroom en dan slaat je PC vast.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 20-06-2007 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/4138/61897074dy8.jpg

dit zijn de waardes met open kast zonder het spel te spelen.

Ik ga hem nu op een ander stopcontact (en groep) aansluiten en de bekabeling van de voeding eens wat veranderen (DVD etc etc lopkoppelen)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Andere stopcontacten gaan wss niet helpen.
Je hebt echt een andere voeding nodig volgens mij.
Opzich zou die Coolermaster Extreme Power 430Watt ruim voldoende moeten wezen. Lijkt er op dat er iets mis is met dat ding.

Edit: 300 watt moet volgens mij ook wel voldoende zijn voor dat systeem trouwens.
Probeer het eens met je oude voeding.

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 20-06-2007 14:17 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 15:02

Haan

dotnetter

Nog even voor de zekerheid het inkoppertje: extra 12V op de videokaart wel aangesloten?
(K8V is dacht ik so754, dus AGP toch? )

Probeer eventueel eens met 1 geheugen module om een probleem tussen 2 verschillende modules uit te kunnen sluiten.

@hieronder: ik ging al van een typefoutje uit, zal wel een 3000+ zijn;)

[ Voor 13% gewijzigd door Haan op 20-06-2007 14:28 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Haan schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:20:
Nog even voor de zekerheid het inkoppertje: extra 12V op de videokaart wel aangesloten?
(K8V is dacht ik so754, dus AGP toch? )

Probeer eventueel eens met 1 geheugen module om een probleem tussen 2 verschillende modules uit te kunnen sluiten.
Hij heeft een 2000+, en op S754 is geen 2000+ model geweest afaik ;) Is socket A met AGP dus, en een Radeon X1650 heeft geen extra 12 volt aansluiting ;)

edit: hmm wel een A64?
Staat de bus snelheid wel goed? :P alssie 2000+ aangeeft klopt er iets niet volgens mij ;)
of issie 2000Mhz? want dan is het een 3000+ afaik ;)

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 20-06-2007 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
wel een xtra 12 volt aansluiting,

http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/j/jbgu22.jpg

foutje van de processor:
AMD athlon 64 3000+ socket 754

ik krijg die 11.13V niet hoger in de bios staat deze echter wel op 11.741Volt

Metr kast open kan ik een stukje langer door spelen de core temp, stijgt langzamer maar als deze op 60graden komt duurt het niet lang voordat het is out of frequency.

in de bios Cool & Quiet enables en Q-fan aangezet nu wordt temp in het spel 65 graden en dan pas loopt het mis. ddl nog even oude voeding aansluiten en gelijk even geheugenbank testen een wordt echt veel warmer dan de anderen....

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 14:38 ]

Verwijderd

zelfs 11.7v in een bios is laag. als je games speelt trekt je systeem nog meer amp's en wattage en dan gaat het al helemaal te laag zijn.

Verwijderd

Topicstarter
kan die waarde te maken hebben met slechte stroomvoorzieningen in dit huis of kan dit alleen komen door een slechte voeding?

(ik vind het namelijk vreemd dat ik het bij twee voedingen heb, en ook dat ik langer kan spelen als de kast open is...)

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-07 12:32
Op zich is dat natuurlijk de beste test, kast open en kijken of het langer duurt, dat is ook zo en lijkt het mij zinvol om eerst eens naar de temps te kijken. imho is het namelijk best mogelijk dat de airflow in je kast zodanig verranderd is dat de temp stijgt. (Vergezocht, maar toch)
Ik zou een tafelventilator oid pakken en die eens voor de kast zetten om te zien of het dan wel blijft werken. Op erg warme dagen zoals we vorig jaar hebben gehad, moest ik dit ook verplicht doen, omdat m'n videokaart het anders niet meer trok bij heftig gamen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de huiskamer ventilator op mijn pc richt die open is dan kan ik gewoon spelen, de CPU ventilator staat dan op 2700rpm en temeratuur blijft 62-63 graden.

haal ik de ven eraf dan gaat het aantal rpm van de CPUven omhoog ik heb niet gewacht toch hij zou vast lopen maar denk dat dat wel zou gaan gebeuren.

Is het nu zo dat het probleem gewoon de temperatuur is en moet de CPU kooler (standaard AMD box) vervangen worden of zijn er betere methoden de pc koel te houden??

Of is het zo dat omdat nu mijn ventilator niet hoeft te werken er geen stroomproblemen meer zijn??

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-07 12:32
Zit het koelblok en/of de fan niet vol met stof ? (van de cpu bedoel ik). verder zou je nog eens je oude voeding kunnen pakken, dan met minimale extra's zoals cd/dvd spelers etc niet aansluiten, alleen het hoogstnodige, lijkt me dat ie dat nog wel trekt als het een beetje kwaliteit is.
Pagina: 1