Toon posts:

[Vista] resume uit Standby: temp CPU 70° en fanlawaai*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hebben nog mensen last van dit probleem? Vista snel afsluiten lukt perfect. En bij opnieuw opstarten uit slaapstand ook geen problemen. Na 3 sec beeld. Maar de fans blijven veel te hard draaien. Heb eens nagekeken met speedfan en die geeft de CPU een verkeerde temperatuur (70°) bij het ontwaken. Ik ben er zeker van dat de werkelijke temp veel lager ligt. Na een halfuur idle blijft de temp op 70° staan en die fans maar herrie maken. Wat klopt er niet? Heb een relatief oude PC.

Specs:
Soltek barebone EQ3401 intel 865 moederbord
PIV 3.0Ghz
1gig geheugen
Nvidia 6800LE
Windows Vista (kaal geïnstalleerd)

Wat heb ik geprobeerd:
  • bios fancontrol afgezet en speedfan laten beslissen maar blijft natuurlijk ook 70° uitlezen. Bij normale start leest hij de temp correct en past ie de snelheid van de fans aan.
  • Nieuwe drivers, vond alleen geen chipset drivers voor intel moederbord.
  • Gegoogled en vond ik nog mensen met dit probleem maar ook zonder oplossingen! (oa toshiba, siemens, enz.)
wil ik nog doen:
  • [mbr]iets flauws[/mbr]
Vorige windows was Mediacenter 2005 en die had dit probleem niet met dezelfde bios-instellingen. Omdat dit een mediacenter is is een herrieloze PC heilig voor mij. Vandaar mijn groot probleem!

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 20-06-2007 10:56 ]

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Zou een BIOS-update geen oplossing kunnen bieden? (indien die er in)

Simke

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gheh.

Vista heeft zelf al de ICH5 / 865 Intel chipset drivers aan boord, maar als je echt wil heeft intel ze nog wel op de site staan.

Verder: je begint wel gelijk te meppen ;) , maar ik zie nog niet eens of je naast speedfan op z'n blauwe ogen te geloven zelf wel eens in je BIOS naar de temps hebt gekeken op dat moment.

Als ze daar goed staan, dan pikken je apps het resume signaal gewoon niet goed op. Kan je heel eenvoudig controleren door ze af te sluiten en weer opnieuw op te starten (je app dus, niet de PC).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik vermoed dat in bios dezelfde foute temp wordt weergegeven. Wanneer ik speedfan verwijder en de PC uit slaapstand wakker maak blijven die fans veel herrie maken. Teken denk ik dat ie een te hoge temp leest. Wanneer ik alleen speedfan afsluit en opnieuw start na de slaapstand blijft ie ook 70° lezen. Volgens mij zou billie toch nog wat goede updates mogen uitbrengen. En anders 8)7 (Sorry, ben niet agressief ingesteld maar kan 't ni laten)

In speedfanmanual staat trouwens iets over diode instellingen en die aanpassen kan andere (soms foute) temps weergeven. Maar in bios kan ik dat niet aanpassen denk ik. Trouwens: als't in MCE2005 goed werkt zou dat in Vista toch ook moeten lukken? Zal vanavond wel nog eens n ander programma everest proberen om te kijken wat die uitleest.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 11:24 . Reden: bericht moderator nog niet gezien ]