[P3] Downclocken op oud mobo

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:37
Goeiedag,

Ik heb een Abit BE6-II, gelukkig een moederbord waar je nogal flink mee kunt overclocken. Nou doe ik dat niet, maar zit ik met het volgende.

Er zit nu een Celeron 566 op het bordje. Ik wil graag een snellere Pentium processor erop hebben. Een goede keuze is dan een Pentium III 700 met een FSB van 100. Deze zijn echter lastig verkrijgbaar en daarom de volgende vraag:

Kan ik op dit moederbord een PIII 1GHZ (slot1, FSB 133) plaatsen en de FSB hiervan 'downclocken'? Hij heeft een stepping van 7,5 dus effectief zou mijn Pentium III dan op 750 MHz gaan draaien.

Alvast bedankt!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 21:28

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Processoren zijn vaak multiplier locked, zet je je mobo op een lagere FSB (of hij kan alleen lager) dan is dat geen probleem.

Wat je natuurlijk wel kunt proberen is om je FSB te overclocken, gezien de processor kun je daar in ieder geval tot 133 gaan, odf je dit lukt ligt aan je geheugen/mobo

Beste film ooit

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef eens eerst aan waarom je wilt gaan underclocken?

Als het is om stroom te besparen kun je beter een tragere P3-EB nemen (533MHz is lastig te vinden, maar 600/667MHz vind je overal) en die naar 66MHz FSB zetten.

Wil je gewoon maximale performance eruit halen, dan kun je toch die P3-1000EB op 133MHz FSB draaien :?

De BE6-II is een van de laatste generatie BX borden en bij uitstek geschikt om op 133MHz te draaien. Het geheugen draait gewoon mee op 133MHz, PCI blijft netjes op 33.3MHz en alleen de AGP wordt naar 83MHz overclocked (maar dat is dus alleen de bus, niet de kaart die je erin steekt). Het bord is gemaakt voor 133MHz 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:37
Okay dion_b. Aangezien het om een server gaat heb ik er ook niet eens een AGP kaart in zitten, alleen een PCI VGA kaart.

Qua voltages etc. is het geen probleem zover jij weet? En mijn geheugen (wat goed werkt) loopt ook geen risico? Volgens mij is dit óf PC66 óf PC100 geheugen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je geheugen loopt geen risico (waarom denken mensen toch dat dingen spontaan gaan opblazen...?), maar als het PC66 of 100 is, is het maar de vraag of je 133Mhz trekt.

De i440BX kan alleen synchroon draaien, dus als je RAM maar op 100MHz kan, moet je FSB ook op 100MHz, maar dat is dan ook enige beperking. De BE6-II kan iirc zelfs de juiste voltages leveren voor Tualatin, Coppermine gaat zeker lukken. Als je RAM maar 66MHz aankan ben je beter af met ander RAM...

Beste manier om te kijken of je RAM het aankan is door te kijken naar de latencies van de chips. Pak de DIMM(s) eruit en kijk naar de chips erop. De bovenste regel van text erop eindigt meestal met een streepje en een getal tussen 6.5 (of 65) en 10 erop, dus zoiets:

xxxxxxx-7.5

Alles <= 7.5ns kan 133MHz aan op CAS3 (6.5ns kan het op CAS2 aan), 8-9.5ns kan 100MHz aan op CAS3 en 10nsf hoger kan enkel 66MHz aan.

Oslik blyat! Oslik!