Bij welk amperage overlijd je? *

Pagina: 1
Acties:
  • 24.619 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08-2024

akakiwi

I believe in the ruling class.

Topicstarter
We hebben hier op het werk even een discussie.
Bij welk amperage ga je dood?
Ik meende namelijk zelf dat dat ergens rond de 0.8A ligt, maar collega's denken dat veel hoger ligt.
Nu heb ik op he HAVO met natuurkunde ooit een lijstje gehad in het lesboek, met daarin een aantal amperages uitgezet tegen het gevoel wat dat geeft.
Het was iets in de richting van:
0.1A = lichte tinteling
0.3A = tinteling
0.4A = voelt als mieren die over je handen lopen.
...
...
0.8A = je gaat dood.

Nu heb ik met Google al her en der gezocht en ook hier de onuitputtelijke GoT Search geraadpleegd, maar nergens krijg ik een overzicht gevonden.
Kan iemand hier me daaraan helpen?

Alvast bedankt.

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

0,3A is heftig genoeg om iemand dood te krijgen, nog niet tegen hoge killpercentage, daarvoor heb je meer stroom nodig. Stroompad bepaalt ook veel, stroom dat van je linkerarm naar je linkerbeen gaat is niet zo schadelijk, terwijl stroom dat van je linkerarm naar je rechterbeen ook door je hart gaat en stuk gevaarlijker is.

Nu we weten hoeveel stroom gevaarlijk is, dan moet je nog een manier vinden om zoveel stroom door te jagen. Meestal is een voldoende hoge spanning genoeg om voldoende stroom door een bepaalde weerstand te jagen. Elektriciens met dikke eelt op hun handen, kunnen zodanige hoge weerstand hebben, dat ze ongestraft 230V kunnen vastpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zowiezo als je met hele hoge spanningen werkt maar 1 hand gebruiken, als stroom van ene arm naar andere gaat ben je eeniedergeval dood. (keer gelezen geloof ik, als ik fout zit schiet me maar af). Anyway, tabelletje dat minuutje google kostte:

Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/1024/naamloosud9.png

Ik denk dat dit wel over 50Hz wisselstroom gaat (maar niet zeker). Uit mijn hoofd kan je van gelijkstroom ongeveer 3x zoveel hebben, en hogere frequenties kan je ook meer hebben. Geloof dat 50Hz 1 van gevaarlijkste is.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 20-06-2007 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45

Onbekend

...

Algemeen wordt er aangehouden dat 60 volt gelijkspanning en 48 volt wisselspanning (50 Hz) de maximale veilige spanning is.

Maar een stroom van 6 mA door je hart is dodelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Onbekend op 20-06-2007 08:04 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08-2024

akakiwi

I believe in the ruling class.

Topicstarter
Dank je.
Die zocht ik inderdaad.
Even omdat ik me dat afvraag. Welke woorden heb je gebruikt om op te googlen??

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

furby-killer schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 08:00:
Anyway, tabelletje dat minuutje google kostte:

[afbeelding]
Die tabel lijkt me niet te kloppen. Bij 100mA staat direct dood vermeld, terwijl bij een normale huisinstallatie de afzekering van de diff al op 100mA staat (badkamer 30mA omdat het daar vochtig is). Een diff dient er juist voor om een lekstroom die de zekering niet doet springen maar gevaarlijk is voor de mens tegen te houden, dus het zou me ten zeerste verwonderen dat 100mA al dodelijk is. In geval dat het zo is zouden ze die diff toch véél gevoeliger laten produceren, aangezien hij nu totaal geen nut zou hebben?

(gaat ff zoeken naar zijn cursus veiligheidstechnieken, daar staan "officiële" tabelletjes in :))

Die tabel klopt blijkbaar best goed: tabelletje uit de cursus van de VUB:

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/my_space/got/IMG_0004.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/my_space/got/IMG_0005.JPG

Blijkbaar is gelijkstroom veel minder erg dan wisselstroom om op je te krijgen...

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 20-06-2007 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Even een kleine opmerking over de tabel.

Deze tabel is bedoelt over de stroom die je door je hele lichaam krijgt.
Als je een schok dwars door alleen je vingertop krijgt gelden daar andere waarden daarvoor aangezien de stroom niet verder komt. Probeer die thuis i.i.g. niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit soort dingen zijn niet eenduidig vast te stellen. Het maakt bijvoorbeeld nogal wat uit hoe de stroom door het lichaam loopt. Van rechterhand naar voeten is 30 mA minder gevaarlijk dan van linkerhand naar voeten. Daarnaast maakt de spanning uit en de soort (gelijk- of wissel-) spanning.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
akakiwi schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 08:04:
Dank je.
Die zocht ik inderdaad.
Even omdat ik me dat afvraag. Welke woorden heb je gebruikt om op te googlen??
Het viel mij opzich nog wel tegen, had hem verwacht makkelijker te vinden.
Poging 1 was "ampere" + "dood" (niet te moeilijk doen :P)
Geen nuttige resultaten, dus toen dacht ik aan je start post en probeerde ik:
"ampere" + "dood" + "tinteling". Vierde resultaat was het geloof ik toen. Een doc/pdf. (beide zelfde inhoud).

En over het tabelletje zelf, ik denk dat dat redelijk worst case gevallen zijn. Ik neem aan van 50Hz en dat het een pad heeft waar het hart redelijk in zit, en ook nog lang genog. Tuurlijk zijn er veel verschillende gevallen, maar waar het om gaat is dat je niet veel ampere nodig hebt om dood te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Confusion schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 08:19:
Dit soort dingen zijn niet eenduidig vast te stellen. Het maakt bijvoorbeeld nogal wat uit hoe de stroom door het lichaam loopt. Van rechterhand naar voeten is 30 mA minder gevaarlijk dan van linkerhand naar voeten. Daarnaast maakt de spanning uit en de soort (gelijk- of wissel-) spanning.
Let wel op dat er mensen zijn met het hart aan de "verkeerde" kant van het lichaam. ;)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Gutteguttegut schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 09:01:
[...]
Let wel op dat er mensen zijn met het hart aan de "verkeerde" kant van het lichaam. ;)
Ik neem aan dat hij uitgaat van een statistisch bewezen meerderheid.... d'r zullen ook mensen met een zwak hart zijn die bij 15mA al het loodje leggen, maar dat zijn uitzonderingsgevallen.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41820

Als ik me niet vergis heb ik vroeger in school geleerd dat je vanaf 50 mA in de problemen komt en dat het dan al serieus pijn kan gaan doen.

Verder is wisselstroom inderdaad gevaarlijker, omdat op wisselstroom je hart gaat defibrileren (Onregelmatig en heel snel gaat kloppen), waardoor je hart het dus begeeft en je een hartaanval krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13

Lordy79

Vastberaden

even vraag, misschien dom maar ik ben niet zo'n natuurkunde genie: het hangt toch ook van de spanning af ?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja en nee. Het gevaarlijke bij een elektrische schok is de stroom die er door je heen vloeit. Echter, deze stroom wordt bepaald door de elektrische weerstand die je hebt.

I = U / R
(I stroom, U is spanning, R is weerstand)

Als de spanning dus maar laag genoeg is, heeft je lichaam relatief te veel weerstand om een gevaarlijke stroom te laten ontstaan.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Lordy79 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 19:43:
even vraag, misschien dom maar ik ben niet zo'n natuurkunde genie: het hangt toch ook van de spanning af ?
Het is de stroom die het effect op de hartspier (en andere spieren) bepaalt, niet de spanning. Waar de spanning wél invloed op heeft, samen met de stroom, is op hoeveel vermogen er in je lichaam wordt gedissipeerd (stroom * spanning = vermogen) wat concreet inhoud: "hoe hard je inwendig/uitwendig zult verbranden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:34

Reptile209

- gers -

nevermind

[ Voor 97% gewijzigd door Reptile209 op 20-06-2007 20:05 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

De weerstand van je lichaam is niet constant. Vooral je huid heeft er mee te maken.
Wanneer je zweet (zout water) of net onder de douche vandaan stapt (zoet water), heb je al een andere weerstand van je huid. Ook wanneer je droge handen hebt is de weerstand weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik had daar nog een mooiere tabel voor met de menselijke weerstand en tijd en spanning en daarmee kon je bepalen wat fatale amperage was. Bij 230V~ was dat 0,046A dacht ik uit mn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Megamind schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:55:
Ik had daar nog een mooiere tabel voor met de menselijke weerstand en tijd en spanning en daarmee kon je bepalen wat fatale amperage was. Bij 230V~ was dat 0,46A dacht ik uit mn hoofd.
0.046 A zal er meer op lijken ;)

Komt ook weer aardig dicht bij die 50 mA die al meermaals vermeld is in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:11
Bij electro-installaties wordt er wat betreft de aardlekschakelaar er van uitgegaan dat een mens 30mA een seconde lang nog net uit kan houden (aldus nen1010). De tijdsduur dat de stroom loopt is dus ook een bepalende factor (langere tijdsduur van een zelfde stroom == meer energie te disiperen in het lichaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-04 16:24

Zyppora

155/50 Warlock

De wisselstroom hier in NL is overigens ook een gevaarlijke factor. Iirc is deze frequentie perfect om een spier aan te spannen, dus zul je verstijven terwijl je in aanraking bent met de stroombron. In de VS bijv. is de frequentie 60Hz juist omdat daar je spieren wat spastischer op reageren.

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Invisible_man schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:06:
Bij electro-installaties wordt er wat betreft de aardlekschakelaar er van uitgegaan dat een mens 30mA een seconde lang nog net uit kan houden (aldus nen1010). De tijdsduur dat de stroom loopt is dus ook een bepalende factor (langere tijdsduur van een zelfde stroom == meer vermogen te disiperen in het lichaam).
Kleine correctie: Vermogen heeft op zich niks met tijd te maken, vermogen (P) = Spanning (U) x Stroom (I).
Wat jij bedoelt is meer energie te dissiperen, uitgedrukt in W/h of Joules :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als we dan toch aan het zeiken zijn, het is dan niet 'W/h' maar 'W*h', 'Wh'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:11
Anoniem: 41820 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:10:
[...]

Kleine correctie: Vermogen heeft op zich niks met tijd te maken, vermogen (P) = Spanning (U) x Stroom (I).
Wat jij bedoelt is meer energie te dissiperen, uitgedrukt in W/h of Joules :)
Je hebt helemaal gelijk :) (op je W/h na dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 01:21
Ik kan het bevestigen dat spanning gevaarlijk is.

In het verleden de volgende waargebeurde ervaringen gehad:

Schok gehad bij 230 volt toen ik aan het huis tuin elektra zat te knutselen. Als gevolg was dat ik zo 1 a 3 min een vreemde tintelende gevoel door mijn lichaam had. (gevoel was te vergelijken als slaap in de benen, maar dan over het hele lichaam.)

Als top punt was het repareren van een crt televisie. Hier wou ik eerst de beeldbuis ontladen voordat ik verder ging knutselen, maar op één of andere manier deed ik iets verkeerd en raakte ik iets aan van de beeldbuis. Gevolg meer dan 10 KV door mijn lichaam heen, wat erna gebeurde kan ik mij nog goed herrineren :( ... ik zat minuten lang vooruit staren, voor mijn ogen werd alles tijdelijk zwart. Hierna kreeg ik tijdelijke evenwichts stoornis met tintelingen door mijn lichaam heen, onrustige hartkloppingen, werd bleek, kreeg braak neigingen en mijn nekharen stonden overeind.

Sinds dien ben ik intensief gestopt met knutselen van elektronica.. Levensgevaarlijk elektronica :+

Ben blij dat ik geen blijvende letsel heb opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 20:24
Zyppora schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:07:
De wisselstroom hier in NL is overigens ook een gevaarlijke factor. Iirc is deze frequentie perfect om een spier aan te spannen, dus zul je verstijven terwijl je in aanraking bent met de stroombron. In de VS bijv. is de frequentie 60Hz juist omdat daar je spieren wat spastischer op reageren.
Ik dacht dat je bij gelijkstroom kans had op verstijving, maar bij wisselstroom, ook 50 Hz, niet. Ik heb er zelf iig nog geen last van gehad :+

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Wisselstroom heeft het effect dat je spieren gaan spannen, dus als je een kabel pakt dan grijp je hem nog effe lekker vast. Gelijkspanning heeft volgens mij de eigenschap dat het echt gaat 'branden', je voelt echt de stroom er doorheen gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Megamind op 22-06-2007 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Een draad vastpakken met de hand kan gevaarlijk zijn omdat de spieren de hand zullen dichtknijpen waardoor je niet meer los komt.
Daarom is het altijd beter dat je een draad (bijv. schrikdraad) met de rug van je hand aanraakt en niet met je handpalm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 00:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mijn oom deed hetzelfde, en om narigheid te voorkomen werkte hij met z'n rug van z'n hand richting tv, of beter gezegd, tegen de tv, en sloeg zichzelf daardoor een gat in z'n lip. :D
Ook onbekend schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 12:42:
Een draad vastpakken met de hand kan gevaarlijk zijn omdat de spieren de hand zullen dichtknijpen waardoor je niet meer los komt.
Daarom is het altijd beter dat je een draad (bijv. schrikdraad) met de rug van je hand aanraakt en niet met je handpalm.
Schrikdraad werkt met pulsen, da's niet zo erg.
En anders kan je met een grasspriet controleren.
Of iemand anders aanraken. :D

[ Voor 44% gewijzigd door Gonadan op 23-06-2007 12:50 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Laatst online: 14-04 13:35
Alles vanaf 15 à 20 mA door je hartspier is potentieel dodelijk. Dat is namelijk genoeg om je hart ongewild te laten samentrekken, en dat wil je natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224803

hebben we t nou eigelijk over 230 volt? want hoe zit dat met 12 volt en 6 ampere.
handig voor de amerikanen, kunnen ze een draagbare electrische stoel bouwen.
dus moet je t dan niet gewoon over watt hebben?
hoeveel watt heeft een electrische stoel eigelijk? en kan zon ding op zonnepanelen:)
en hoe komt t dat in zon gevangenis de stoppen niet doorslaan, ik heb laast gelezen dat i n de dodecellen t licht zwakker gaat branden tijdens zon executie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

De formule is U = I x R. Spanning is stroom maal weerstand.

De weerstand van een mens is veel te hoog om met 12 volt 6 Ampère te sturen.

Een elektrische stoel werkt iets anders. Ongeveer het zelfde als een elektrische vliegenmepper.

Er wordt (langzaam) een hoge spanning gegenereerd en opgeslagen in condensators. Bij de 'actie' ontladen de condensators tegelijkertijd.

Het is trouwens ook te vergelijken met onweer. Langzaam wordt er een spanning opgebouwd en wordt in 1 keer ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 13:54

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zyppora schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:07:
In de VS bijv. is de frequentie 60Hz juist omdat daar je spieren wat spastischer op reageren.
Dat heeft er niets mee te maken, de keuze van 60Hz vs 50Hz heeft te maken met de verschillende rendementen en afstanden. Als je kleinschalige netten hebt, is 60Hz over het algemeen handiger. Bij grotere netten haal je meer rendement met 50Hz.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
LauPro schreef op zondag 01 juli 2007 @ 11:58:
[...]
Dat heeft er niets mee te maken, de keuze van 60Hz vs 50Hz heeft te maken met de verschillende rendementen en afstanden. Als je kleinschalige netten hebt, is 60Hz over het algemeen handiger. Bij grotere netten haal je meer rendement met 50Hz.
Klopt maar dat neemt niet weg dat je beter onder 60Hz spanning kunt staan dan 50Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 21:45

mvz

muziek verslaafde

te lang gelijkstroom is ook gevaarlijk, het ontleed je bloed.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Zowiezo als je met hele hoge spanningen werkt maar 1 hand gebruiken, als stroom van ene arm naar andere gaat ben je eeniedergeval dood. (keer gelezen geloof ik, als ik fout zit schiet me maar af). Anyway, tabelletje dat minuutje google kostte:

[afbeelding]

Ik denk dat dit wel over 50Hz wisselstroom gaat (maar niet zeker). Uit mijn hoofd kan je van gelijkstroom ongeveer 3x zoveel hebben, en hogere frequenties kan je ook meer hebben. Geloof dat 50Hz 1 van gevaarlijkste is.
ik denk dat het met die armen te maken heeft dat de stroom dan langs je hart gaat.
Beter ook met rechts dan met links werken.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:11

mace

Sapere Aude

Zowiezo als je met hele hoge spanningen werkt maar 1 hand gebruiken, als stroom van ene arm naar andere gaat ben je eeniedergeval dood. (keer gelezen geloof ik, als ik fout zit schiet me maar af).
PANG!! :p

Ik heb eens 230 dwars door mijn borstkas gehad, dus ene arm in, andere arm uit. Het leuke was dat de aardlek niet sprong omdat ik fase en nul vasthad. :P
Pagina: 1