Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag, ik heb het volgende:

ik heb onlangs een laptop gekocht waarop Vista geïnstalleerd staat. Ik wil echter ook XP pro erbij opzetten en ik heb me daar in verdiept. Ik ben helaas op het volgende probleem beland:
Om fatsoenlijk te dual booten is het nodig dat dit via Vista gebeurd, hiervoor moet echter wel de boot.ini van Vista weer gerepareerd worden, (hieruit gehaald:
Because you can’t use the Windows XP bootloader to boot Vista, we have to reinstate Vista’s bootloader to the MBR and configure it to manage both operating systems.

Boot from the Vista DVD and on the screen where you’re prompted to “Install now”, select “Repair your computer”.

Repair VistaRepair Vista

This loads the System Recovery Options screen. Select the first option – Startup Repair. This looks for problems which would prevent Vista from loading (like a missing bootloader) and automatically fixes them.

Startup RepairStartup Repair

If you click on “Click here for diagnostic and repair details” and scroll to the bottom of the list, it shows that the problem detected and repaired was a corrupt boot sector (according to Vista, anyway).

Het probleem is dat er geen Vista DVD bij de laptop was geleverd en ik dus die reparatie niet kan uitvoeren. Mijn oplossing was dan dat ik de huidige boot.ini van Vista ergens anders opsla (op de schijf zelf of desnoods geschreven) en deze terugzet in de Vista partitie na de installatie van XP.

Mijn vraag is dus: is dit mogelijk/is dit een goede oplossing?

Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Normaliter is de volgorde XP en dan Vista. Je hebt kennelijk geen Vista DVD maar wel een licentie. Het lijkt me stukken handiger toch maar die DVD te pakken te krijgen via MS of de leverancier. Dan is het e.e.a. stukken simpeler uit te voeren met 2 standaardinstallaties..

Ik heb het vermoeden dat niet alleen het boot.ini bestand noodzakelijk is. De bootloader in de MBR moet ook gerepareerd worden maar met welk bestanden van de dvd zijn dat dan nog meer? Dat heb ik niet in de workaround kunnen vinden. Als het alleen de boot.ini is zou het kunnen lukken maar ik heb grote twijfels.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erachter gekomen dat Vista geen boot.ini meer gebruikt dus die optie is vervallen.
Dan zal ik maar aan een Vista DVD moeten komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-08 11:17
je kan ook gewoon een boot programma downloaden en die installeren op je Xp. Deze herkent dan je beide windowsen en kan een bootmenu voor je maken. http://www.vistabootpro.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens Windows Vista no longer starts after you install an earlier version of the Windows operating system in a dual-boot configuration moet XP de bootsector overschrijven, maar ik kan me zo voorstellen dat dat niet altijd goed gaat. Heb je dus wel de benodigde partitie en is de Vista bootloader gewoon standaard?

en een guide:
http://www.pro-networks.org/forum/about88231.html

[ Voor 8% gewijzigd door wagenveld op 20-06-2007 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja en ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FYI