Pentium 3 667 socket 370 slot 1 uitbreidingskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 697 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:24
Beste medetweakers,

Ik heb een uitdaging voor de wat oudere tweakers onder ons.
Sinds vandaag probeer ik een pentium 3 667 mhz, 133mhz in een slot 1 moederbord te bouwen d.m.v. een slot 1 socket 370 adapter kaart.
Dat is dus een kaart voor in slot 1 waar een socket 370 cpu in kan.

Op de kaart kan ik manueel voltages forceren, d.m.v. jumpers...
Nu heb ik dat gewoon op default cpu staan.

Met een celeron 500 in dat ding krijg ik een POST, met de pentium 3 667 krijg ik geen post.

Ik voel wel dat de heatsink erg warm word, dus er gebeurd zeker wel iets.

Ik heb het dus geprobeerd op een Abit be6-2 en op een asus P3B-F...

Zoals ik al zei werkt het met de celeron 500 prima.

Beide moederborden hebben een intel 440bx chipset en ik kan met dipswitches op het moederbord overclocken, maar deze staan gewoon op default.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:24

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik denk dat de processor gewoon underpowered is. Wat voor soort geheugen heb je erin zitte. Als je ern PC66 in hebt zitten gaat het nooit werken, als er nu PC133 inzit dan is er misschien iets anders aan de hand

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:18
Heb je al een bios update geprobeert?

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

yGiDoRp

Sawasdee

Dikke kans dat je board niet op 133 Mhz. wil. en dat komt misschien door de AGP poort of de PCI bus.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 14:10
volgens mij moeten allebei de borden een fsb van 133mhz aankunnen.
ik zou de processor eerst eens testen op een bord met socket 370.
als hij het daarin normaal doet dan weet je dat het in ieder geval niet aan de processor ligt.
ik vermoed dat je gewoon de dipswitchen moet instellen op de juiste snelheden.
de bordjes uit die tijd gingen nog niet allemaal automatisch naar de juiste instellingen.
je hebt een dipswitch voor het instellen van de FSB en een dipswitch voor het instellen van de processorsnelheid.

• HugoBoss1985
Oké dan, bedankt voor de reacties.

Ik ben een beetje onduidelijke geweest.

Het is nu zo dat de 370 kaart met de celeron 500 niet wil posten in de P3B-F (daar zat die kaart bij), maar bij de Be6-2 doet hij het wel.
Bij beiden bordjes doet de Pentium 3 667 het niet.

Ik heb getest met pc100 en pc133 geheugen en met een AGP en een PCI videokaart.

De be6-2 heeft het nieuwste bios wat er is, van de P3B-F weet ik het niet.

De P3B-F heb ik werkend (met de celeron 500) uit een systeem gehaald, alleen stonden de dipswitches ingesteld op een bepaalde manier... het enige wat er nu anders is, is dat ik de dipswitches op OFF heb staan (dus allemaal naar beneden)...

Ik wil dus graag een bios update doen bij de P3B-F, maarja dan moet hij wel eerst posten.

Wat ik toentertijd hoorde van de mensen waar de P3B-F in zat was dat hij kieskeurig was w.b.t. RAM strips...

Ze hadden het erover dat hij geen dubbel zijdig RAM aan kon ofzo?

Ik heb in ieder geval PC100 en PC133 getest met geheugen aan één kant en aan beide kanten.

Oh ja: Bij de Be6-2 staan de dipswitches ook gewoon op OFF...

Hehe wat toevallig, die P3 667 komt dus uit een MEDION 2000 Aldi pc en werkt daar prima in, dus is niet defect.
Met de Celeron 500 en de P3 667 word de cpu heatsink ook gewoon warm, alleen dus geen POST.

Hier staat een manual van het bordje :

http://www.igi.tugraz.at/lehre/EDV-Chem/WS99/p3bf-101.pdf

Ik heb een POST met het bordje, icm met de Celeron 500, ik heb de dip switches gezet zoals in het manual stond en hopla!
Nu zie ik in het manual dat die switches maar tot p3 600 ondersteunen, betekent het dat ik de p3 667 dan wel kan vergeten?

Oh wacht eens even... for updated processor settings, visit asus' website... nou dan ga ik maar eens even naar die slome site van Asus!

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-06-2007 22:21 ]

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

yGiDoRp

Sawasdee

Ik weet niet wat voor RAM je gebruikt, maar een P3B-F pakt modules van niet groter dan 256 MB.

en als je modules van 256 MB gebruikt dan moet het dubbelzijdig zijn.

Ik heb zelf 2x 256 MB dual sided ECC 133 MHZ draaien op mijn P3B-F.

Ik heb hem nooit op 133 Mhz. gekregen (ook niet met ECC uit) omdat de AGP dan op 75 Mhz. komt te staan.

Ik las op Wiki in dit artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_440BX

dat een Geforce 2,3,4 and 5 family from Nvidia dat geen probleem zou vinden. Ik heb zelf een 3Dfx Voodoo 3000 en die vind dat niet leuk. En mijn ATi Radeon en Radeon 8500 ook niet.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• HugoBoss1985
yGiDoRp schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 22:22:
Ik weet niet wat voor RAM je gebruikt, maar een P3B-F pakt modules van niet groter dan 256 MB.

en als je modules van 256 MB gebruikt dan moet het dubbelzijdig zijn.

Ik heb zelf 2x 256 MB dual sided ECC 133 MHZ draaien op mijn P3B-F.

Ik heb hem nooit op 133 Mhz. gekregen (ook niet met ECC uit) omdat de AGP dan op 75 Mhz. komt te staan.

Ik las op Wiki in dit artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_440BX

dat een Geforce 2,3,4 and 5 family from Nvidia dat geen probleem zou vinden. Ik heb zelf een 3Dfx Voodoo 3000 en die vind dat niet leuk. En mijn ATi Radeon en Radeon 8500 ook niet.
Dat is dus precies wat ik bedoelde met dat RAM, ik wist alleen niet meer hoe het nou zat.
Ik heb er nu pc100 2x 128 mb in zitten en het bios ziet 80 mb :D (dat is single sided ram.)
Leuk trouwens, dat je ook nog zo'n bordje hebt!
Ik heb met mijn BE6-2 150 mhz gehaald met een p3 550e, (825 mhz) icm met een geforce 2 mx400, maar het systeem was toen niet helemaal tof meer.
Vandaar dat ik met die p3 667 wil gaan klooien!

Op de Asus site staat dat hij met een bios update makkelijke een p3 667 aan kan!

Kan ik ook instellen dat hij de cpu pakt zonder die dipswitches te moeten verzetten (zoals de be6-2 dat doet)?

W.B.T. die vga's heb je gelijk, ik had al zoiets gelezen over de Be6-2... dat die nvidia's toleranter zijn.
Mijn Be6-2 vind bij 2x 256 mb single sided in totaal ook maar 256 mb, erg jammer...
Komt door de 440bx chipset denk ik dan...

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-06-2007 22:27 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

De BX heeft vanuit Intel nooit officieel 133 Mhz FSB ondersteunt, hoewel er wel borden op de markt zijn gekomen waarop dat kon. (Abit en Asus meen ik) Jij hebt een coppermine CPU die een bus nodig heeft van 133 Mhz. Waarschijnlijk is de snelste CPU die je daarop kan prikken een P III 850E die op 8,5 x 100 loopt. Je kan ook eens een biosupgrade proberen want misschien herkent het bord wel helemaal geen coppermines. Anders kun je volgens mij altijd nog op 5 x 100 draaien ipv 5x 133, mocht ie geen 133 doen.

• HugoBoss1985
under-world schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 22:27:
De BX heeft vanuit Intel nooit officieel 133 Mhz FSB ondersteunt, hoewel er wel borden op de markt zijn gekomen waarop dat kon. (Abit en Asus meen ik) Jij hebt een coppermine CPU die een bus nodig heeft van 133 Mhz. Waarschijnlijk is de snelste CPU die je daarop kan prikken een P III 850E die op 8,5 x 100 loopt. Je kan ook eens een biosupgrade proberen want misschien herkent het bord wel helemaal geen coppermines. Anders kun je volgens mij altijd nog op 5 x 100 draaien ipv 5x 133, mocht ie geen 133 doen.
Op de be6-2 kan wel een coppermine, alleen geen tualatin... van de Asus P3B-F weet ik het niet, maar ik ga nu het bios updaten! :D

Volgens Asus kan er nog een snellere cpu op dan een 850!

Nu wil ik alleen nog weten of de be6-2 sneller en beter is, of de p3b-f... dan prik ik in de beste de p3 667!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Uit een review uit die tijd :

"The BE6-II and the BF6 are good options for using the new Coppermine chips from Intel. These motherboards have the voltage regulation modual version 8.4. There are some speculations on if motherboards with an older VRM are just as stable. Those motherboards may appear to run a Coppermine chip stable, but sooner or later there may be errors in whatever you are doing. If you want a guaranteed motherboard, consider the BF6 and BE6."

Maar de P3B-F

specifications

- Slot 1 interface for SECC2 / SECC / SEPP processors
- "Coppermine" support for Slot 1 or for FC-PGA through a "Slocket" adapter
- Support for speeds in excess of 700MHz
- 66 / 75/ 83 / 100 / 103 / 105 / 110 / 112 / 115 / 120 / 124 / 133 / 140 / 150 MHz FSB speeds
Moet het met een slot1 adapter zeker doen omdat asus zegt dat het werkt. Voltage en bussnelheid wordt dan op de slotket geregeld. Het kan waarschijnlijk op beide wel.

Chipset is hetzelfde dus het verschil zal niet wereldschokkend zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door under-world op 19-06-2007 22:42 ]

• HugoBoss1985
under-world schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 22:41:
Uit een review uit die tijd :

"The BE6-II and the BF6 are good options for using the new Coppermine chips from Intel. These motherboards have the voltage regulation modual version 8.4. There are some speculations on if motherboards with an older VRM are just as stable. Those motherboards may appear to run a Coppermine chip stable, but sooner or later there may be errors in whatever you are doing. If you want a guaranteed motherboard, consider the BF6 and BE6."

Maar de P3B-F

specifications

- Slot 1 interface for SECC2 / SECC / SEPP processors
- "Coppermine" support for Slot 1 or for FC-PGA through a "Slocket" adapter
- Support for speeds in excess of 700MHz
- 66 / 75/ 83 / 100 / 103 / 105 / 110 / 112 / 115 / 120 / 124 / 133 / 140 / 150 MHz FSB speeds
Moet het met een slot1 adapter zeker doen omdat asus zegt dat het werkt. Voltage en bussnelheid wordt dan op de slotket geregeld. Het kan waarschijnlijk op beide wel.

Chipset is hetzelfde dus het verschil zal niet wereldschokkend zijn.
Oké ik heb de bios geupdate, geen verschil merkbaar tot nu toe maar bij de P3b-f MOET ik de dipswitches gebruiken om te kunnen posten.
Het werkt gewoon goed als ik dat doe!

Bij de be6-2 hoeft dat niet...

• under-world

under-world

ooh-la dots

Ja omdat die Abit een eigen voltageregulator heeft en die Asus niet. Coppermines lopen op een ander voltage dan de Katmai's die daarvoor kwamen.

[ Voor 35% gewijzigd door under-world op 19-06-2007 23:08 ]

• HugoBoss1985
Ik krijg nog steeds geen POST met de p3 667, ik kan nergens vinden hoe ik de dipswitches voor die cpu moet zetten (in dat manual stond "for updated cpu's visit asus' website, maarja kan niets vinden)...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je er al eens aan gedacht dat die slotconverter je cpu misschien niet support? Vervang dat eens door eentje waarvan je zeker weet dat die met je P3 overweg kan.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Die P3 zal waarschijnlijk ook nooit gaan werken met die slotket. Hoewel allebei de CPU's socket 370 zijn, is die Celeron 500 PPGA en die Pentium 3 FCPGA. De CPU's hebben dus andere pin-outs. Waarschijnlijk is die slotket ook gewoon PPGA en daarom werkt die Pentium 3 er niet in.

offtopic:
Dat heeft Intel wel lekker gedaan overigens. Socket 370 heeft 3 verschillende pin-outs gehad die niet onderling uitwisselbaar waren.

[ Voor 22% gewijzigd door Rhannie op 19-06-2007 23:20 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Processor niet gewoon kapot :+ ?

• HugoBoss1985
Mmm das klote dan...
Ik heb maar 1 slot converter!
Nee, de cpu is niet kapot, koekie monster! :D

Er schijnt ergens een manual te zijn met dip switches instellingen voor cpu's hoger dan in die manual van asus.
Er zijn ook zat mensen geweest die fsb 133 of hoger hebben behaald met het bord.

De geforce kaarten trekken het overklokken van die bus heel goed omdat ze eigenlijk agp 4x zijn, maar de 440bx agp 2x is.
Met overklokken komt dat dus in de buurt van agp 4x.

Als iemand mij kan laten zien wat de instellingen van de dipswitches zijn voor een p3 hoger dan 600 mhz dan zou dat tof zijn!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dipswitches zijn je probleem niet, zoals Terw_Dan en Paddix aangeven is dit hoogstwaarschijnlijk een kwestie van de verkeerde pinout van je converter.

PPGA en FC-PGA hebben beide 370 pins, maar Intel heeft in z'n oneindige wijsheid een paar cruciale pinnen veranderd waardoor een FC-PGA CPU niet op een PPGA moederbord (of converter wil werken). Andersom werkt wel, trouwens. Hier is een oplossing voor, maar het omhelst een soldeerbout en een paar stukjes floppykabel :+

Wat betreft de instellingen op het moederbord moet je je niet druk maken. Het moederbord bepaalt de FSB, de CPU de multiplier, en de mobo probeert zo goed het kan de door de CPU verzochte voltage te leveren. Zorg gewoon dat de FSB aanvankelijk 'safe' is, dus 100MHz (ondersteund door CPU en mobo) - dan zal CPU weliswaar op 500MHz draaien, maar als dat werkt kun je gaan kijken naar 133MHz FSB draaien. Qua voltage moet je gewoon het laagste instellen dat kan - die CPU wil waarschijnlijk 1.75V en zal heus niet dood gaan als je 2.0V instelt. Maar de P3B-F kan zonder meer 1.60V leveren, de BE6-II kon zelfs tot 1.45V. Dus dat is de issue niet. Maar goed, als het een PPGA converter is gaat geen enkele jumper/dipswitch instelling helpen.

* dion_b vraagt zich af waarom mensen dit soort spul zo moeilijk vinden, vergeleken met alle gedoe van tegenwoordig is het juist doodsimpel :z

Oslik blyat! Oslik!

• evienna
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 14:20
ik heb een p3 1000 mhz op een asus p3b-f draaien
uiteraard wel de allerlaatste (beta) firmware erop
ik heb verschillende slotkets maar niet allemaal werken op dit bord
misschien is dit et probleem
slotket die ik gebruik heeft totaal geen instellingsmogelijkheden

[ Voor 45% gewijzigd door evienna op 20-06-2007 05:29 ]

17 seconds of compasion,17 seconds of peace,17 seconds to remember love is the energy behind wich all is created (smashing pumpkins -17)

• HugoBoss1985
dion_b schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:34:
Dipswitches zijn je probleem niet, zoals Terw_Dan en Paddix aangeven is dit hoogstwaarschijnlijk een kwestie van de verkeerde pinout van je converter.

PPGA en FC-PGA hebben beide 370 pins, maar Intel heeft in z'n oneindige wijsheid een paar cruciale pinnen veranderd waardoor een FC-PGA CPU niet op een PPGA moederbord (of converter wil werken). Andersom werkt wel, trouwens. Hier is een oplossing voor, maar het omhelst een soldeerbout en een paar stukjes floppykabel :+

Wat betreft de instellingen op het moederbord moet je je niet druk maken. Het moederbord bepaalt de FSB, de CPU de multiplier, en de mobo probeert zo goed het kan de door de CPU verzochte voltage te leveren. Zorg gewoon dat de FSB aanvankelijk 'safe' is, dus 100MHz (ondersteund door CPU en mobo) - dan zal CPU weliswaar op 500MHz draaien, maar als dat werkt kun je gaan kijken naar 133MHz FSB draaien. Qua voltage moet je gewoon het laagste instellen dat kan - die CPU wil waarschijnlijk 1.75V en zal heus niet dood gaan als je 2.0V instelt. Maar de P3B-F kan zonder meer 1.60V leveren, de BE6-II kon zelfs tot 1.45V. Dus dat is de issue niet. Maar goed, als het een PPGA converter is gaat geen enkele jumper/dipswitch instelling helpen.

* dion_b vraagt zich af waarom mensen dit soort spul zo moeilijk vinden, vergeleken met alle gedoe van tegenwoordig is het juist doodsimpel :z
Ik had hun verhaal al wel begrepen, maar ik wilde dus weten hoe ik die hogere instellingen kon krijgen om de celeron 500 over te klokken, en die kan ik dus nergens vinden.

*Daarom is dit oude spul zo moeilijk voor mij, ik heb er nauwelijks ervaring mee en als ik zulke instellingen niet kan vinden word het lastig.

Ik zal eens rondvragen naar een goede socketconverter, of is er hier iemand die er nog eentje heeft? :P

Bij cpu-world.com heb ik inderdaad het verschil gezien! Jammer hoor.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Celeron 500 overclocken kun je bijna vergeten. Het Celeron Mendocino ontwerp kon namelijk tussen de 500MHz en 600MHz max aan. Dat was fantastisch voor de 300/333/366MHz varianten, omdat je die steevast op 100MHz FSB kon draaien voor 450/500/550MHz. Helaas betekent dat dat je bijna niets kunt qua OC met de 466/500/533MHz Mendocino's, aangezien zelfs 75MHz FSB vaak te hoog gegrepen is voor die dingen, laat staan 83MHz of 100MHz

Maar wat bedoel je met "hogere instellingen" die je nergens kunt vinden :?

Zowel de P3B-F als BE6-2 zijn befaamde overclockborden die sowieso net als bij moderne borden alles in BIOS kunnen regelen. Wel moet je dan de dipswitches op 'auto' zetten (althans, bij de P3B-F zeker), maar verder is het niet anders dan een C2D systeem OCen :z
- en bovenstaande kun je makkelijk in de uitgebreide manuals van die borden vinden :o

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 20-06-2007 10:20 ]

Oslik blyat! Oslik!

• HugoBoss1985
dion_b schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:15:
Celeron 500 overclocken kun je bijna vergeten. Het Celeron Mendocino ontwerp kon namelijk tussen de 500MHz en 600MHz max aan. Dat was fantastisch voor de 300/333/366MHz varianten, omdat je die steevast op 100MHz FSB kon draaien voor 450/500/550MHz. Helaas betekent dat dat je bijna niets kunt qua OC met de 466/500/533MHz Mendocino's, aangezien zelfs 75MHz FSB vaak te hoog gegrepen is voor die dingen, laat staan 83MHz of 100MHz

Maar wat bedoel je met "hogere instellingen" die je nergens kunt vinden :?

Zowel de P3B-F als BE6-2 zijn befaamde overclockborden die sowieso net als bij moderne borden alles in BIOS kunnen regelen. Wel moet je dan de dipswitches op 'auto' zetten (althans, bij de P3B-F zeker), maar verder is het niet anders dan een C2D systeem OCen :z
- en bovenstaande kun je makkelijk in de uitgebreide manuals van die borden vinden :o
Hey bedankt voor je reactie,

Ik heb dit nog gevonden en ga dat binnenkort zeker uitvoeren met de Slocker adapter:

http://www.3feetunder.com/krick/370mod/

Wat ik dus bedoelde was dat de dipswitch instellingen voor de P3B-F in het manual maar tot 600 mhz gaan, terwijl het moederbord met een nieuwere bios wel tot 933 mhz kan.

De p3b-f POST niet als ik de dipswitches op auto zet, met "Jumperfree" aan of uit...
Als ik de dipswitches instel op de goede snelheden, dan werkt het wel prima.

Ik heb dat dus met de celeron 500 getest! ;)

Bij de be6-2 is dat ook het geval, als ik de dipswitches niet instel icm de slocket adapter en de celeron 500, dan gebeurd er niets.

Als ik dan de P3 550e erin ram werkt het prima.

Maar de Be6-2 is beter, omdat het overclocken nauwkeuriger gaat en hij udma 66 ondersteunt.

Dus ik ga die Slocket adapter modden en dan de p3 667 op de be6-2 gebruiken.

Edit: Die celeron is inderdaad kut met peren :D

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-06-2007 10:39 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HugoBoss1985 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:32:
[...]

Hey bedankt voor je reactie,

Ik heb dit nog gevonden en ga dat binnenkort zeker uitvoeren met de Slocker adapter:

http://www.3feetunder.com/krick/370mod/
Mooi, dat is'm idd :)

Wat ik dus bedoelde was dat de dipswitch instellingen voor de P3B-F in het manual maar tot 600 mhz gaan, terwijl het moederbord met een nieuwere bios wel tot 933 mhz kan.
In de manual staat anders op pagina 18 prima hoe je dipswitches moet inzetten voor 133MHz FSB, waarmee je dus tot 933MHz of hoger kunt gaan, en op pagina 19 staan multiplier instellingen tot 8x (niet dat die relevant zijn, aangezien de multiplier op alles muv Engineering Samples gelocked is)...
De p3b-f POST niet als ik de dipswitches op auto zet, met "Jumperfree" aan of uit...
Als ik de dipswitches instel op de goede snelheden, dan werkt het wel prima.

Ik heb dat dus met de celeron 500 getest! ;)

Bij de be6-2 is dat ook het geval, als ik de dipswitches niet instel icm de slocket adapter en de celeron 500, dan gebeurd er niets.
Als ik dan de P3 550e erin ram werkt het prima.
Oftewel de So370 converterkaart stuurt niet de juiste settings door mbt FSB. Waarschijnlijk zit er een "100MHz" jumper op die nu open is en closed zou moeten zijn of omgekeerd. Als je die aanpast gaat het wel werken :)
Maar de Be6-2 is beter, omdat het overclocken nauwkeuriger gaat en hij udma 66 ondersteunt.

Dus ik ga die Slocket adapter modden en dan de p3 667 op de be6-2 gebruiken.
Mwoeah, als je met ATA-66 wilt werken moet je met die irritante Highpoint controller werken. IMHO het gekloot niet echt waard, tenzij je hier een splinternieuwe HDD in wilt hangen die daadwerkelijk in de buurt van de 66MHz throughput komt - wat waarschijnlijk sowieso >127GB problemen zou geven.
Als je met een 5400rpm of oude 7200rpm schijf gaat werken zou ik gewoon de ATA-33 van de BX gebruiken. Dan kun je de Highpoint uitzetten, wat ook sneller boot en minder gekloot (driverdisk) met OS install geeft.

Let trouwens op dat de BE6-II berucht is wegens condensatorproblemen. Mocht het ooit instabiel worden zonder duidelijke oorzaak, controller die caps en als er ook maar eentje bol staat, allemaal van dat type vervangen.
Edit: Die celeron is inderdaad kut met peren :D
Dat zou ik ook niet zeggen. Hij overclockt voor geen meter, maar het is een zuinige en voor z'n tijd niet onverdienstelijke CPU.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 20-06-2007 10:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

• HugoBoss1985
Over die caps had ik al wat gelezen (een paar dagen terug), maar dit ding heeft toentertijd bij ons thuis in de pc gezet, toen bij de buurman en nu heb ik hem al weer 2 jaar... zonder problemen!

Maar ik hou dat in de gaten!

Op de Slocket adapter zitten alleen maar jumpers voor voltage en die staan gewoon op AUTO.

Het ligt dus niet aan de Slocket adapter maar aan de dipswitches op het mobo?

Ik heb een oude 7,200 rpm 40 gig maxtor ata 100 schijf, die hpt controller is idd wel irritant, maar de drivers heb ik op floppy (windows begint ook te zeuren dat hij die drivers niet erkend tijdens de installatie.)

En nog bedankt voor de tip van de soldeer mod, Dion! :D

Je kunt het topic trouwens verwijderen, ik weet voldoende.

Oh ja en die celeron is wat dat betreft goed, maar als je een p3 550 en p3 667 hebt heb je dat liever.
Zuinigheid is niet van belang, zeker niet op dat niveau :P

Trouwens, de huurbaas betaald de stroom en hier staan dus een AMD 64 4000+ systeem en Conroe systeem met een laptop en dus nu nog een simpel pctje! :P

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-06-2007 10:57 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HugoBoss1985 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:54:
Over die caps had ik al wat gelezen (een paar dagen terug), maar dit ding heeft toentertijd bij ons thuis in de pc gezet, toen bij de buurman en nu heb ik hem al weer 2 jaar... zonder problemen!

Maar ik hou dat in de gaten!

Op de Slocket adapter zitten alleen maar jumpers voor voltage en die staan gewoon op AUTO.

Het ligt dus niet aan de Slocket adapter maar aan de dipswitches op het mobo?
Nope, het ligt wel aan die adapter, blijkbaar zit hij toch aan pin B21 te kloten en kun je dat daar niet instellen (deden ze wel vaker).
Ik heb een oude 7,200 rpm 40 gig maxtor ata 100 schijf, die hpt controller is idd wel irritant, maar de drivers heb ik op floppy (windows begint ook te zeuren dat hij die drivers niet erkend tijdens de installatie.)
Kantje boord, je zult hogere transfers krijgen door de ATA-66 support, maar het zal niet zoveel schelen, zo'n Maxtor D740X-6L doet echt maximaal 45MB/s (dat de interface 100MB/s of zelfs 133MB/s aankan is leuk en wel, maar dat zegt weinig over wat de drive doet) - en dat is alleen bij sequential reads. Bij normaal gebruik is de beperkende factor vooral de seek times. Zelf zou ik gewoon de HPT370 uitzetten en de PIIXE4 gebruiken.
En nog bedankt voor de tip van de soldeer mod, Dion! :D

Je kunt het topic trouwens verwijderen, ik weet voldoende.
GoT Huisregels

GoT is geen helpdesk, maar een community en knowledgebase. Alleen topics die niet aan het beleid voldoen gaan dicht, topics worden slechts verwijderd als ze hoogst ranzig zijn. Een 'opgelost' topic blijft gewoon open opdat anderen het met de search kunnen vinden als ze in de toekomst naar vergelijkbare dingen zoeken :)
Oh ja en die celeron is wat dat betreft goed, maar als je een p3 550 en p3 667 hebt heb je dat liever.
Zuinigheid is niet van belang, zeker niet op dat niveau :P
* dion_b heeft een P3-600 thuisserver die hij toch echt om stroomverbruiksredenen op 300MHz wil underclocken - maar aangezien het ITX-bordje niet bepaald een BE6-II is, moet daarvoor ook de soldeerbout aan te pas komen :P
Trouwens, de huurbaas betaald de stroom en hier staan dus een AMD 64 4000+ systeem en Conroe systeem met een laptop en dus nu nog een simpel pctje! :P
1) A64 en C2D verbruiken idle door CnQ/EIST juist minder dan een P3, zeker zo'n oude hete Katmai 550MHz
2) zie het ook zo: verbruik=hitte. Zo'n klein hok wordt in de zomer snel te heet. Overbodige hitte wil je dan echt niet hebben :z

Oslik blyat! Oslik!

• HugoBoss1985
Hihi :D

Die p3 is geen Katmai hoor!

Maarja ik bedoelde het totaal verbruik van de systemen, het is natuurlijk meer dan een A64 of C2D.
De C2D is mijn gamemachine, de A64 die van mijn vriendin. (staan in aparte kamers.)

CnQ en Eist staan hier uit ivm overklokken. :P

Met het warme weer word het in mijn kamer erg warm, maar dat komt omdat mijn bierkoeler hier volop staat te draaien om de pc koel te houden!

De HDD is een 5T040H4, ik zal eens proberen wat beter/fijner is op dat bordje... moet de pc toch nog installeren dus.
Dat is wel ff wat anders dan met RAID 0 en WD74ADFD's! :D (en de rest van zo'n systeem...)
Wat duurt dat lang zeg!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op die asus heb je een ata33 controller en op die abit een ata66. KAn ook nog wel schelen aangezien ata 33 niet boven de 33MB/s kan en ata 66 theoretisch tot 66 gaat. Ik denk trouwens dat je met een andere slotket en pc 133 een heel end gaat komen. ( Ik ging er gisteren vanuit dat je gewoon een FCPGA slot 1 convertor had. Gelukkig warenTerwDan, Paddix en DionB nog wakker genoeg om dat in te zien. Hele grote kans (99,9%) dat het aan die slotket ligt. Staat daar niks op of heeft dat ding misschien een typenummer of merk ? )

[ Voor 34% gewijzigd door under-world op 20-06-2007 12:09 ]

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 14:29
ik weet zelf uit ervaring dat niet elke processor aan de gang te krijgen is met zo'n kaartje, je kan dan eindeloos door gaan maar dan krijg je het nog niet voor elkaar.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

andreict schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:02:
ik weet zelf uit ervaring dat niet elke processor aan de gang te krijgen is met zo'n kaartje, je kan dan eindeloos door gaan maar dan krijg je het nog niet voor elkaar.
Dat weten we toch allang? Dat is op de vorige pagina al gezegd, het slocket is niet compatible :P
Maar de CPU zou op beide borden kunnen lopen.
Ik loopt een Asus P2B-LS met een Coppermine op 700MHz, dat betreft alleen wel een FSB van 100MHz. :)
Die ooit nog naar 66 gaat zodra hij klaar is om servertaakjes te gaan doen, maar daarvoor heb ik een leuke harddisk nodig. he Terw_Dan? :+

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 20-06-2007 12:09 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• under-world

under-world

ooh-la dots

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op de PC-Dumpdagen is er een kraam die vooral veel AOpen spul verkoopt (naam even kwijt, maar je kunt ze niet missen, stapels AOpen RMA moederborden en AOpen voedingen) die steevast voor EUR 5 FC-PGA->Slot1 converters heeft - en as zaterdag is het weer PC-Dumptijd (A'dam RAI) :)

Maar goed, solderen is natuurlijk nog meer des Tweakers :P

Oslik blyat! Oslik!

• HugoBoss1985
Jep, het solderen/modden is gewoon leuk om te doen!

En goedkoper/makkelijker dan naar A'dam rijden, ik woon in Groesbeek dus... (vlakbij Nijmegen.)

Maar dan nog, ik zou zowieso eerst het modden proberen omdat het een simpel modje is!

Het is een Asus S370-L Slocket converter, Rev 1.00.

Ik heb daar gisteren al over kunnen vinden dat hij alleen PPGA is.

Gisteren ben ik ook al even bezig geweest met overklokken (een xp install met een 5,400 rpm drive) en de cpu ging tot 825 mhz, maar toen duurde het booten naar windows langer en het systeem had kuren.
+ Bij resetten kreeg ik een bios ROM error, stroom eraf en weer erop en toen ging het weer.

Maar 733 mhz is super stabiel en geeft een leuke boost, het 133 mhz geheugen word dan voluit benut en de agp bus gaat omhoog.

(Dat was dus met de p3 550-e.)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan klinkt het alsof je beter die P3-550E kunt gebruiken dan de 667EB ;)

Maar goed, dat is nog geen reden om de soldeerbout niet ter hand te nemen :P

En uit omgeving Nijmegen komen is geen smoesje voor niet naar PC Dump te gaan, Terw_Dan (Cuijck) en ik (Nijmegen) gaan er ook gewoon heen :z

Oslik blyat! Oslik!

• HugoBoss1985
dion_b schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:02:
Dan klinkt het alsof je beter die P3-550E kunt gebruiken dan de 667EB ;)

Maar goed, dat is nog geen reden om de soldeerbout niet ter hand te nemen :P

En uit omgeving Nijmegen komen is geen smoesje voor niet naar PC Dump te gaan, Terw_Dan (Cuijck) en ik (Nijmegen) gaan er ook gewoon heen :z
Ja misschien is dat ook wel zo.
Oké dan hou ik het er gewoon op dat ik geen zin heb om er naartoe te gaan, ik heb ook weinig tijd.
Als ik tijd over heb dan ga ik het nog overwegen... misschien nog een snellere p3 halen, beter mobo en een geforce 3. :D

Maar dan woont Terw_Dan dichtbij Compuzone zeg! (Cool-Prices.)
Gaat een van jullie daar wel eens heen?

Die 7,200 maxtor maakt echt een pokkieherrie, dus die andere hdd gaat er weer in.
Het word een download pctje die 's avonds ook gaat slapen en dus geen herrie mag maken, anders gaat mijn vriendin zeuren. :D

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-06-2007 13:20 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mocht solderen niet lukken, die converters zijn prima te doen bij die Aopen overstock tent. Mocht je gaan en ze daar halen, let er even op dat de converters die er als PPGA liggen ook FCPGA kunnen zijn. De verpakking klopt niet altijd, dus gewoon even de converter zelf bekijken (maar goed, dat heb je natuurlijk met overstock ;))
HugoBoss1985 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:12:
[...]

Maar dan woont Terw_Dan dichtbij Compuzone zeg! (Cool-Prices.)
Gaat een van jullie daar wel eens heen?
[Offtopic]
Ik kwam er regelmatig, hoewel ik nu het meeste daar online bestel (goedkoper). Sterker nog, de eigenaar van die winkels is een oud-collega van mij (en ook van dion_b overigens :P)

• HugoBoss1985
Terw_Dan schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:48:
Mocht solderen niet lukken, die converters zijn prima te doen bij die Aopen overstock tent. Mocht je gaan en ze daar halen, let er even op dat de converters die er als PPGA liggen ook FCPGA kunnen zijn. De verpakking klopt niet altijd, dus gewoon even de converter zelf bekijken (maar goed, dat heb je natuurlijk met overstock ;))

[...]

[Offtopic]
Ik kwam er regelmatig, hoewel ik nu het meeste daar online bestel (goedkoper). Sterker nog, de eigenaar van die winkels is een oud-collega van mij (en ook van dion_b overigens :P)
Hehe wat toevallig, ik ken de eigenaar ook.
Sterker nog, ik heb er gewerkt!
Ik bestel er nu ook online.
Heb jij dan bij Packard Bell gewerkt ofzo?

Ik denk dat ik mezelf de moeite maar bespaar en gewoon die p3 550e blijf gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-06-2007 14:02 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

HugoBoss1985 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:12:
misschien nog een snellere p3 halen, beter mobo en een geforce 3. :D
Asus CUSL2-C + Een P3 met 100 MHz FSB + 133MHz SDR SDram is wel een leuke combo. ;)

Als je van plan bent om het zaakje over te clocken in ieder geval.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Die coppermines zijn wel een stuk sneller hoor omdat de cache on-die draait (zelfde speed als CPU) en niet op halve snelheid zoals bij die 550E. Voor die 5 a 10 euro loop je geen risico de boel te verkloten mocht je toch wat huiverig zijn met draden en soldeer aan de gang te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door under-world op 20-06-2007 14:30 ]

• HugoBoss1985
under-world schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:16:
Die coppermines zijn wel een stuk sneller hoor omdat de cache on-die draait (zelfde speed als CPU) en niet op halve snelheid zoals bij die 550E. Voor die 5 a 10 euro loop je geen risico de boel te verkloten mocht je toch wat huiverig zijn met draden en soldeer aan de gang te gaan.
Dat was dus precies de reden dat ik eigenlijk die p3 667 wilde gebruiken! :D

Maarja eerst solderen en proberen... als ik het dan verklooi (wat me sterk lijkt :P) kan ik altijd nog zo'n Slocket converter kopen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

under-world schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:16:
Ahum, volgens mij heb je een paar dingen in Intel's naamgeving niet gesnapt :o

De "E" in 550E en 667EB wil juist aangeven dat het *wel* een Coppermine is. De L2 cache op de 550E draait dus op 550MHz, of 733MHz indien naar 133MHz geOCd...
HugoBoss1985 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:47:
[...]

Dat was dus precies de reden dat ik eigenlijk die p3 667 wilde gebruiken! :D

Maarja eerst solderen en proberen... als ik het dan verklooi (wat me sterk lijkt :P) kan ik altijd nog zo'n Slocket converter kopen.
Jij hebt hierboven net al aangegeven dat het geen Katmai is 8)7 - en als het op 733MHz draait kun je er zeker van zijn dat het geen Katmai is...

Oslik blyat! Oslik!

• HugoBoss1985
dion_b schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:06:
[...]

De "E" in 550E en 667EB wil juist aangeven dat het *wel* een Coppermine is. De L2 cache op de 550E draait dus op 550MHz, of 733MHz indien naar 133MHz geOCd...
[...]

Jij hebt hierboven net al aangegeven dat het geen Katmai is 8)7 - en als het op 733MHz draait kun je er zeker van zijn dat het geen Katmai is...
Als je de code van de cpu intikt bij google krijg je op de eerste hit al te zien wat voor een type cpu is het.

• under-world

under-world

ooh-la dots

dion_b schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:06:
[...]

[...]

Je hebt helemaal gelijk. Het is voor mij ook al weer een poosje terug. Ik dacht aanvankelijk dat die 733 een coppermine was en die 550 niet. ;) Niet goed gelezen en het geheugen omtrent die E liet me ff in de steek. Die B was voor 133 mhz bus toch ?

[ Voor 7% gewijzigd door under-world op 20-06-2007 17:35 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup, B was idd 133MHz.

De P3-600 was wat dat betreft een ramp, er waren niet minder dan zes versies van:

P3-600 Sl1 (6x100MHz, 512kB 1/2 speed cache)
P3-600B Sl1 (4.5x133MHz, 512kB 1/2 speed cache)

P3-600E Sl1 (6x100MHz, 256kB full speed cache)
P3-600EB Sl1 (4.5x133MHz, 256kB full speed cache)

P3-600E FC-PGA (6x100MHz, 256kB full speed cache)
P3-600EB FC-PGA (4.5x133MHz, 256kB full speed cache)

Oslik blyat! Oslik!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Tx dan ben ik ook weer bij 8)
Pagina: 1