Grote, losse knop voor uitvoeren commando

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Broekhuizen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02-2022
Voor een noodoproepsysteem ben ik opzoek naar één losse knop, welke onder een bureau te monteren is, waarbij na indrukken op de PC een commando (in dit geval een iexplore.exe http://een.bepaalde.url) uitgevoerd wordt.

Onder de valse hoop dat de driver bij deze panic button zo uitgebreid was dat ik er een commando aan kon hangen, heb ik er een besteld. Inmiddels is deze alweer retour leverancier, want het enige wat de bijgeleverde software kan is een JPEG bestand fullscreen op je monitor toveren. Heb ik dus niets aan helaas.

Heeft iemand hier een alternatief, zonder dat ik zelf iets aan een seriële poort moet gaan lopen knutselen of zelf een driver voor het een of ander moet schrijven (wat beiden fout zal gaan ;))?

• Laatst online: 26-11-2025
Als je iets belangrijks achter die noodknop wil plakken zou ik ten zeerste afraden gebruik te maken van het internet. Daar is gewoon veels te veel wat fout kan gaan. Er zijn in de thuiszorg wereld noodsystemen die via de PSTN telefoonlijn werken, die zijn veel betrouwbaarder (maar werken alleen goed als je een ouderwetse PSTN aansluiting hebt, dus voip abbonnementen zoals KPN InternetPlusBellen vallen weer af). Een andere optie zou zijn de SecuFone, http://www.secufone.nl/ , maar die 'noodknop' is weer redelijk klein. Er zijn ook zooien GPS ontvangers met noodknopfuncties.

Lang verhaal kort, als je het ook maar enigszins betrouwbaar wilt hebben zul je meer moeten betalen dan die paar euro voor een drukknop.

[ Voor 10% gewijzigd door Message op 19-06-2007 20:11 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Denk dat je de OP beter moet lezen :p

• Broekhuizen
'k zal iets duidelijker zijn, het gaat hierbij niet om een pagina op het internet, maar op een intranet.

En als dat plat ligt staan we toch standaard allemaal al binnen een paar minuten bij de balie tot het weer in de lucht is :P

We hebben op ons intranet systeem al een compleet noodoproep systeem, inclusief piepers en alles. 't probleem is alleen dat dit met een webinterface werkt. Is goed wanneer er een milde calamiteit is, dan kan onze receptioniste het nog wel aan om de juiste knoppen in te drukken en op Verzenden te rammen. Maar in een noodgeval schiet ze in de stress, en moet ze met één druk op één knop een aantal mensen kunnen alarmeren welke haar taken over kunnen nemen.

(Of in het geval dat er een keer een boze vader een pistool tegen haar voorhoofd aan duwt, 't is immers een HBO instelling en het wachten is op het eerste incident hier in NL...).

[ Voor 58% gewijzigd door Broekhuizen op 19-06-2007 20:32 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Of het kant en klaar bestaat weet ik niet, maar het zal vast wel. Als mij echter de vraag gesteld zou worden zou ik in eerste instantie neigen richting het modden van een joystick. Het is erg makkelijk om een button hiervan uit te lezen en middels directX is het in VB zelfs mogelijk een actie aan de knop te hangen. Je hoeft dan helemaal geen driver oid te schrijven. Je hebt alleen een minuscuul programmatje nodig dat altijd draait.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35

pistole

Frutter

Broekhuizen schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:29:
(Of in het geval dat er een keer een boze vader een pistool tegen haar voorhoofd aan duwt, 't is immers een HBO instelling en het wachten is op het eerste incident hier in NL...).
Voor dergelijke noodgevallen (of minder erge, die blijkbaar wél voorkomen) zou ik niet een houtje-touwtje-systeem (no offense) neerzetten, maar een degelijke oplossing. Het mag ook best iets kosten, denk ik zo?

Ik frut, dus ik epibreer

• Broekhuizen
pistole schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 21:00:
[...]

Voor dergelijke noodgevallen (of minder erge, die blijkbaar wél voorkomen) zou ik niet een houtje-touwtje-systeem (no offense) neerzetten, maar een degelijke oplossing. Het mag ook best iets kosten, denk ik zo?
Kosten en een HBO instelling gaan helaas niet samen.

Daarnaast, in het huidige systeem is al een vrij groot budget gestoken. Het systeem werkt verder prima, ook in de praktijk, het ontbreekt alleen net aan die ene knop...

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35

pistole

Frutter

ja maar dan nog; dan wordt er op die knop gedrukt; wordt er een browser geopend die naar http://alert.intranet.local/sendhighalert.php o.i.d. gaat, en dan? Wordt er een mailtje verstuurd ofzo?

Is het dan niet verstandiger om een al dan niet stil alarm te aktiveren? Of een grote alarmlicht of iets dergelijks?

Overigens: sorry voor de off-topicness :p
Het is natuurlijk allemaal betrekkelijk eenvoudig met een joystick of whatever.

Ik frut, dus ik epibreer

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Veel gewone toetsenborden hebben programeerbare knoppen. Kun je niet de electronica uit zo'n toetsenbord halen, samen met één va die programeerbare knoppen en hieraan jouw actie hangen (evt via een bat bestand).

Zo'n toetsenbord (met usb plugje, je wilt immers jouw huidige ps/2 toetsenbord nog gewoon blijven gebruiken) kost ook hooguit twee tientjes. Je zal dan wel zelf een behuizing moeten maken en een leuk knopje, maar dat moet ook geen probleem zijn

Nu met WP, PV, EV en PC

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

theodouma schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 22:00:
Veel gewone toetsenborden hebben programeerbare knoppen. Kun je niet de electronica uit zo'n toetsenbord halen, samen met één va die programeerbare knoppen en hieraan jouw actie hangen (evt via een bat bestand).

Zo'n toetsenbord (met usb plugje, je wilt immers jouw huidige ps/2 toetsenbord nog gewoon blijven gebruiken) kost ook hooguit twee tientjes. Je zal dan wel zelf een behuizing moeten maken en een leuk knopje, maar dat moet ook geen probleem zijn
Je hoeft niet eens de elektronica er uit te halen, maar gewoon 1 speciale knop die die actie uitvoert een afwijkende kleur (fluoriserend o.i.d.) geven.

Ik heb er hier 8 op mijn toetsenbord zitten, waarvan ik er slechts 5 regelmatig gebruik, en die gaan naar een website (t.net, GoT, Google en nog 2 andere), maar ik kan ze met de iTouch (Logitech) software ook een programma laten starten.

Ik heb een Logitech Internet Navigator, oud beestje, maar ik denk dat nieuwere toetsenborden deze functie ook nog wel hebben (en zeker de toetsenborden met een f-lock)

-edit-
Hmm... Ik weet dat draadjes solderen een hel is op een toetsenbord. Maar ik zou het toch maar proberen, gewoon 1 toets (F12 ofzo) loshalen, of de spoortjes naar de chip volgen en daar solderen, van daaruit de draadjes naar je externe behuizing.

-edit2-
Je zou kunnen kijken naar een Griffin Powermate
Spin Control
PowerMate is an assignable controller. That means you can program it to do anything* you want – in any application. Program the wheel to scroll your email, set the button to switch to your browser. Customize it to your needs and get wild.

[ Voor 22% gewijzigd door Resistor op 19-06-2007 22:23 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-02 11:00

ThunderNet

Flits!

Reken de kosten eens uit als het wel nodig is en je houtje touwtje systeem werkt niet...
Dan is een fatsoenlijk systeem ineens een stuk goedkoper ;)
En zeker op een onderwijs instelling zou ik niet al te veel vertrouwen op het netwerk/intranet systeem.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een toetsenbord slopen? Hebben jullie die wel eens van binnen gezien? Daar wil je niet eens een draadje aan solderen. Een alarmtoets op het toetsenbord zelf lijkt me daarnaast ook niet handig aangezien de kans dan erg groot is dat je er perongeluk op drukt. Haal gewoon een arcade joystick. Veel makkelijker. Niet alleen hardwarematig, maar ook softwarematig.

• Broekhuizen
Janoz schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 08:12:
Een toetsenbord slopen? Hebben jullie die wel eens van binnen gezien? Daar wil je niet eens een draadje aan solderen. Een alarmtoets op het toetsenbord zelf lijkt me daarnaast ook niet handig aangezien de kans dan erg groot is dat je er perongeluk op drukt. Haal gewoon een arcade joystick. Veel makkelijker. Niet alleen hardwarematig, maar ook softwarematig.
Het toetsenbord was idd al afgevallen wegens het moeilijke soldeerwerk, en bij niet solderen de kans dat je er perongeluk op drukt.

't ziet er naar uit dat het idd toch wat knutselwerk met een joystick wordt...

Bedankt allemaal voor de tips!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Je kan altijd nog een G15 kopen a 69€, heeft de receptioniste ook een mooi tobo en met de G-keys kan je zo een url zoals tweakers.net of in dit geval http://een.bepaalde.url openen.

In geval van nood en als 1 key te klein is kan je altijd nog de hele middelste rij ofzo mappen.

[ Voor 21% gewijzigd door Dutch_Razor op 20-06-2007 11:59 ]

• Theo

Theo

moederbord

Je kan ook een klepje maken over zo'n toets heen op een tobo. Men kan dan niet per ongeluk op de toets drukken, maar moet eerst een klepje verwijderen voordat men de knop in kan drukken. Kost niet veel, werkt zeer goed

Nu met WP, PV, EV en PC

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:33
theodouma schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:12:
Je kan ook een klepje maken over zo'n toets heen op een tobo. Men kan dan niet per ongeluk op de toets drukken, maar moet eerst een klepje verwijderen voordat men de knop in kan drukken. Kost niet veel, werkt zeer goed
Die gedachte had ik eigenlijk ook al. in combinatie met de G15 of het model zonder schermpje.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja als het toch met een houtje touwtje oplossing moet:

Neem een oud USB tobo met functietoetsen, strip die helemaal tot de multiplexer chip, kijk welke twee (of 3) pinnetjes er bij een druk op die functietoets met elkaar verbonden worden, maak een knop die die 2 of 3 pinnetjes met elkaar verbind als je erop drukt, en klaaar :)

Kan in een doosje van 10x10Cm (of hoe groot die knop ook moet zijn :P)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Theo

Theo

moederbord

Atlas schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:28:
Tja als het toch met een houtje touwtje oplossing moet:

Neem een oud USB tobo met functietoetsen, strip die helemaal tot de multiplexer chip, kijk welke twee (of 3) pinnetjes er bij een druk op die functietoets met elkaar verbonden worden, maak een knop die die 2 of 3 pinnetjes met elkaar verbind als je erop drukt, en klaaar :)

Kan in een doosje van 10x10Cm (of hoe groot die knop ook moet zijn :P)
lezen, een beetje mijn idee jatten :P

Nu met WP, PV, EV en PC

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het OS maakt geen onderscheid tussen de F1 toets op het normale toetsenbord en de F1 toets van het omgebouwde toetsenbord.

Pagina: 1