Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista X64] Driver van W-LAN veroorzaakt BSOD

Pagina: 1
Acties:
  • 1.091 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 09:37
Sindskort heb ik Vista X64 Ultimate op mn systeem staan en sinds die tijd krijg ik van tijd tot tijd een blauw scherm, veroorzaakt door de driver (netr7064.sys) van mijn Asus WL-167G.

Ik heb de adapter inmiddels in al mijn USB-poorten geprobeerd en alle power saving settings m.b.t. tot het apparaat uitgezet. Helaas heeft niks geholpen.

Voor de adapter worden de meest recente drivers gebruikt en ook Windows zelf is helemaal geüpdate.

Heeft iemand een idee, hoe ik van deze BSOD af kan komen?

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
hopen dat asus snel kopt met vernieuwde drivers? foutenraporten blijven sturen (minimaal 1x, als er dan nieuwe driver uitkomt krijg je daar melding van), heb ik iig gehad met me ra-link wifi pci card, xfi kaart, en zelfs ati drivers... (zeer de moeite waar dus)

• theroman
Ja, dat heb ik idd ook al gedaan. Heb inmiddels ook al een mail aan Asus gestuurd over dit probleem en ze hebben het doorgestuurd aan Taiwan. Ze zijn er iig wel mee bezig, maar het blijft goed irritant om meermaals daags te moeten herstarten, omdat de huidige driver crap is.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Het ding heeft een Ralink RT2500 chipset.. dus je zou eens:

De driver van Ralink zelf kunnen proberen.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Misschien zelf ook eens proberen. Mijn Linksys Wireless PCI kaartje geeft ook BSOD's. Voornamelijk bij Bittorrent verkeer....

Default blanke hetero

• theroman
Ebayzo schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:46:
Misschien zelf ook eens proberen. Mijn Linksys Wireless PCI kaartje geeft ook BSOD's. Voornamelijk bij Bittorrent verkeer....
Nou je het zegt, misschien ligt het wel gewoon aan de toepassing die je .torrent-bestanden verwerkt en helemaal niet aan de driver zelf. Ik had tenminste volgens mij wel elke keer Azureus lopen als ik een BSOD kreeg. Ga nu eens even Bitlord of zo erop zetten en kijken wat er dan gebeurt.

Edit:

Inmiddels zijn we een uur verder en ik heb met Bitlord nog geen BSOD gehad. Dit lijkt dus de oplossing!

Edit:

Maar is het niet. Heb nu alleen later een BSOD gehad met dezelfde melding als voorheen.

[ Voor 16% gewijzigd door theroman op 21-06-2007 00:49 ]

• theroman
IEFtm schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:36:
Het ding heeft een Ralink RT2500 chipset.. dus je zou eens:

De driver van Ralink zelf kunnen proberen.
Heb ik geprobeerd, maar de driver van Asus en van Ralink hebben hetzelfde versienummer en dezelfde datum, dus dat maakt niet uit.

Zou het op enige manier misschien ook een IRQ-conflict kunnen zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door theroman op 21-06-2007 01:52 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zou tegenwoordig niet meer mogen gebeuren. Ik heb thuis ook een ralink kaartje in XP en geen enkel probleem ermee (RT2500 chip) en mijn vader heeft een linksys kaartje (ralink RT61 chip/driver) en ook geen probleem in XP. Ik vermoed dat het met het aantal verbindingen te maken kan hebben. Als ik namelijk te veel p2p verbindingen heb, gooit mijn router andere verbindingen er eens uit, misschien dat het met Vista resulteerd in een BSOD. Nou is het met mijn router meer een geheugen probleem in het apparaat zelf, maar het idee is hetzelfde, te veel verbindingen wat het besturingssysteem niet aan kan. Halveer eens de maximaal aantal verbindingen van je client.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Hero Of Time schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:57:
Zou tegenwoordig niet meer mogen gebeuren. Ik heb thuis ook een ralink kaartje in XP en geen enkel probleem ermee (RT2500 chip) en mijn vader heeft een linksys kaartje (ralink RT61 chip/driver) en ook geen probleem in XP. Ik vermoed dat het met het aantal verbindingen te maken kan hebben. Als ik namelijk te veel p2p verbindingen heb, gooit mijn router andere verbindingen er eens uit, misschien dat het met Vista resulteerd in een BSOD. Nou is het met mijn router meer een geheugen probleem in het apparaat zelf, maar het idee is hetzelfde, te veel verbindingen wat het besturingssysteem niet aan kan. Halveer eens de maximaal aantal verbindingen van je client.
Ja volgens mij heb ik van de week in mijn cliënt Bitcomet volgens mij de max aantal verbindingen op 100 gezet en per torrent op 20 dacht ik. Nu kon ik wel zonder problemen downloaden. Maar zal dit een Vista bug of een driver bug zijn.

Default blanke hetero

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb in Vista ook een tijdje met torrents gezeten, niet lang, een uurtje of 2 denk ik zonder problemen. Nu had ik ook een limiet op de verbindingen en Vista had zelf al de driver geloof ik. Ik heb nu op mijn laptop het volgende staan:
Max connections: 250
Max per torrent: 30
Max upload slots: 10

Hiermee heb ik geen enkel probleem op XP met mijn router (maar nu moet ik niet 2x torrent aan hebben staan met dan dus totaal 500 connecties 8)7).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• theroman
Hero Of Time schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:57:
Nee, het zou niet mogen, maar vertel Vista dat maar. Heb nu in elk geval mijn max connections op 250 gezet met een max van 50 per torrent. Tot nu toe stonden deze beide op unlimited.

Nu maar eens kijken of dit helpt, want ik ben zo'n beetje door mn ideeën heen....

Edit: En binnen 10 minuten weer een BSOD :(

Ga nu eens kijken of het misschien aan het aantal verbindingen dat Vista kan hebben ligt door dit te installeren: http://www.softpedia.com/...-IP-Limit-AutoPatch.shtml

Edit2: Nu gereboot en maar 1 van de 5 torrents gestart in Bitlord, zodat er iig niet te veel verbindingen gemaakt worden. Kan ik dat uitsluiten als ik wel weer een error krijg.

Edit3: Met 1 d/l al een half uur geen BSOD meer gehad, welk een wonder! Het is dus een verbindingenprobleem. Heb nu een tweede torrent gestart om te kijken hoeveel connections fataal wordt.

Edit4: Met 2 d/l's aan kreeg ik na een kwartier wel een BSOD. Laat de pc nu met 1 d/l lopen en kijken of het houdt.

[ Voor 25% gewijzigd door theroman op 21-06-2007 12:47 ]

• theroman
Heb nu verschillende instellingen geprobeerd met Bitlord en het komt erop neer dat de BSOD langer op zich laat wachten naarmate er minder downloads tegelijk aan staan.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Ja bij mij was 1 torrent met onbeperkte connecties ook geen enkel probleem. Maar met 2 of meer ging het fout. Maar zover ik weet heb ik met de aangepaste instellingen wel netjes 2 torrents kunnen downloaden, maargoed dat was maar 600MB dus erg lang heeft hij niet gedraait. Maar het is wel duidelijk dat er een probleem is met Vista - Wireless - Bitorrent

Default blanke hetero

• theroman
Ja, je zou toch bijna zeggen dat ze dat met opzet gedaan hebben :?
Maar goed, het enige wat je kan doen, is foutrapporten blijven sturen en Asus blijven bestoken met mails. Ik hoop wel dat het op korte termijn iets uithaalt.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Iemand nog status updates ? Ben zelf weinig aan het downloaden geweest met Torrent, maar zal er vanavond eens een paar aanzetten.

Default blanke hetero

• theroman
Het blijkt uiteindelijk dus niets uit te maken hoeveel torrents je tegelijk hebt lopen, want de BSOD's vliegen me nog om de oren. Met programma's als Emule komt het ook voor, maar stúkken minder vaak.

Voor degene, die er wat aan heeft: Asus heeft op 21 juni nieuwe drivers uitgegeven voor deze adapter. Persoonlijk had ik er niets aan, want mijn versie van de 167g gebruikt netr7064.sys en alleen 7364 is geüpdate van 3020 naar 3050.

• theroman
Zojuist heb ik antwoord gehad van Asus op mn mail van een paar dagen geleden, waarin ik vroeg of er nog een driverupdate komt voor netr7064.sys. Die lui lopen dus gewoon voor hun verantwoordelijkheden weg, want het enige wat er in de reply stond, was: "close!"

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Dat is wel netjes! Morgen gaat er bij mij weer een nieuwe 32bits install op. Maar niet dat dat wat gaat helpen helaas.

Default blanke hetero

• theroman
Gezien er nog steeds geen nieuwe (en werkende) driver uit is, geef ik het op. Als iemand een suggestie heeft welke WLAN-adapter ik het best zou kunnen nemen in X64 (PCI dan wel USB), dan hoor ik het graag. Bij de meeste zijn blijkens Google nog problemen, maar er moet er toch tenminste eentje zijn die wel gaat werken.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Ik heb Torrent ook nog maar niet geinstalleerd op mijn inmiddels 64bit Vista. Ik wacht lekker af...

Default blanke hetero

• theroman
Ja, wat moet je ook anders? :? Volgens mij laten veel fabrikanten de huidige kaarten gewoon voor wat ze zijn en komen ze tzt wel met een nieuwe serie. Hoe moeilijk kan het immers zijn om in de tijd vanaf de release van Vista tot nu een fatsoenlijke driver te schrijven?

• tom_sm
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-12-2007
Ik heb net hetzelfde probleem. Heb al een mail gestuurd naar Ralink. Ze hebben de mail ontvangen maar nog geen antwoord.

[ Voor 14% gewijzigd door tom_sm op 29-07-2007 02:45 ]

MD8800 - 3GB RAM - Vista x64 Ultimate

Verwijderd

theroman schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 04:55:
Gezien er nog steeds geen nieuwe (en werkende) driver uit is, geef ik het op. Als iemand een suggestie heeft welke WLAN-adapter ik het best zou kunnen nemen in X64 (PCI dan wel USB), dan hoor ik het graag. Bij de meeste zijn blijkens Google nog problemen, maar er moet er toch tenminste eentje zijn die wel gaat werken.
Ik gebruik die Hawking Hi-Gain USB (HWU8DD) die laatst voor €50 op iBood stond. Op de Hawkingsite staat dat de drivers niet werken onder x64, maar die zitten wel degelijk in het installatieprogramma. Gewoon even handmatig uitpakken. Vista zal de hwu8dd herkennen als WLAN USB 2.0 adapter. Dan handmatig de drivers aanwijzen en Internetten! _/-\o_

• theroman
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 04:15:
[...]

Ik gebruik die Hawking Hi-Gain USB (HWU8DD) die laatst voor €50 op iBood stond. Op de Hawkingsite staat dat de drivers niet werken onder x64, maar die zitten wel degelijk in het installatieprogramma. Gewoon even handmatig uitpakken. Vista zal de hwu8dd herkennen als WLAN USB 2.0 adapter. Dan handmatig de drivers aanwijzen en Internetten! _/-\o_
En hoe staat het daar met stabiliteit/compatabiliteit bij torrentprogramma's? Heb je dat al geprobeerd?

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 04:15:
[...]

Internetten is geen probleem, Usenet ook niet, iets anders ook niet, maar Torrent, dan gaat het mis.

Default blanke hetero

Verwijderd

Ebayzo schreef op zondag 29 juli 2007 @ 10:26:
[...]
Internetten is geen probleem, Usenet ook niet, iets anders ook niet, maar Torrent, dan gaat het mis.
"Internetten" was bij wijze van ;) Alles werkt prima. Gebruik zelf uTorrent met 512 connections max en nooit problemen gehad. Ook DC++ met 100 hubs tegelijk open :) En dit alles kan ook simultaan...

Edit: wat ook kan helpen is de half-open connection limit te patchen.http://www.mydigitallife....-patch-for-event-id-4226/

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 15:23 ]

• tom_sm
Ik ga nog even wachten op een nieuwe driverversie van Ralink. Ik heb vooral problemen bij zware belasting van de netwerkkaart, vb. bij Joost duurt het geen minuut of alles loopt vast. Maar ook tijdens het surfen kan dit gebeuren. Met µtorrent nog geen problemen gehad.
PS. Ik heb een Medion MD8800 uit de Aldi.

• tom_sm
Ik heb net de drivers van de Realtek HD Audio geupdate (Vista R172a).
De netr7064.sys BSOD komt nu veel minder vaak voor. Waarom weet ik niet. Misschien gewoon geluk gehad tot hiertoe...

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Gister heb ik mijn Linksys WLAN kaart uitgeschakeld. (i.c.m. Vista Home Premium) Ik kreeg gister namelijk zelfs een BSOD tijdens het gamen (America's Army), dus toen vond ik het leuk geweest. Ik wacht wel op drivers, of ga opzoek naar een betere kaart.

Default blanke hetero

• tom_sm
Ik heb eindelijk antwoord ontvangen van de support van Ralink in Taiwan:

Dear Sir:

Could you give me a kernel memory dump? This file is about 100M and you can upload to ftp://ralink:ralink@ftp.ralink.com.tw.

Best Regards
Y.L. Tang

Ralink Technology, Corp
Tel:886-3-5678868#1315

Ik heb al 2 kernel memory dumps geupload.
Het email adres van deze kerel is: yl_tang@ralinktech.com.tw
Als andere personen hun problemen aan Ralink melden en hun dumps uploaden kan er misschien sneller een oplossing komen...

• tom_sm
Eindelijk is er een driver update voor de RT2500 USB.
Download via de website van ralink versie 3.1.0.0.
Ook de interface van de Ralink UI is veranderd.
Hopelijk is hiermee mijn BSOD probleem opgelost.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Ik draai inmiddels weer een tijdje XP. Had ook wat problemen met mijn dual monitor in games en besloot maar even XP te proberen. Bevalt best voorlopig, dus wacht wel even op SP1 voor Vista voordat ik weer terugga. Want heb niet voor niet een licentie natuurlijk.

Default blanke hetero

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-11 18:10
Sorry dat ik zo'n oud topic gebruik, maar eigenlijk lijkt het besproken probleem sterk op dat van mij: ik draai ook Vista x64 en heb ook een WLAN verbinding die mijn computer laat hangen. Een nieuw topic lijkt me daarom niet nodig.

Inmiddels zijn we dus een hele tijd (en een aantal drivers) verder maar het probleem is bijna hetzelfde, met deze verandering: De pc blijft hangen als ik teveel uploadverkeer heb. Downloaden is dus geen probleem. Dit gebeurt vooral bij uTorrent maar ook bijvoorbeeld bij het uploaden van foto's en bij een ISP-test op internet die je uploadsnelheid test. Vaak gaat het een minuut of wat goed waarna het beeld bevriest; geen letterlijke BSOD dus. De enige oplossing is rebooten.
Ik heb al geprobeerd het probleem zo systematisch mogelijk op te sporen: zo weet ik 99% zeker dat het aan de driver van de netwerkkaart ligt, want als ik gewoon een LAN verbinding gebruik werkt alles vlekkeloos en ook heb ik al met een laptop verbinding gemaakt via hetzelfde AP, dat ging ook zonder problemen. Het ligt dus niet aan de router of het AP. Ook heb ik de variabelen van de kaart (in apparaatbeheer) allemaal veranderd en in/uitgeschakeld, maar dit hielp niet. Windows geeft ook geen meldingen van problemen met IRQ of geheugen. Ik heb ook al Windows in veilige modus met netwerkmogelijkheden gedraaid, maar dit resulteerde in dezelfde vastloper. Een ander programma zorgt dus niet voor het probleem (tenzij het een andere driver is).
Hoe het kan dat uploadverkeer het hele systeem vastlopen begrijp ik ook niet goed. Ik heb al geprobeerd het aantal verbindingen met uTorrent te verlagen, maar dit lijkt het punt niet. Soms loopt de upload ook op tot boven de 100kb/s voor het systeem vastloopt.
De kaart is overigens een Conceptronic C54Ri WLAN (PCI kaart dus). De chipset die erin zit is volgens Conceptronic de RT2501, maar volgens mij is deze nagenoeg identiek aan de RT2500: hoogstens een iets nieuwere versie waarschijnlijk aangezien de RT2500 ook niet meer op de website van Ralink staat. Ik heb verschillende drivers geprobeerd die allemaal hetzelfde resultaat gaven. De driver van de site van Conceptronic is niet de laatste nieuwe: daarom heb ik de nieuwste driver van Ralink geinstalleerd. Ik heb wel ergens gelezen dat de XP driver voor dezelfde chipset ook onder Vista werkt, maar ik wil me hier liever niet aan wagen totdat ik alles heb uitgeprobeerd.
Het vreemde is dat dit probleem pas zo erg is geworden (dus constante vastlopers als ik iets substantieels ga uploaden) nadat ik laatst Vista opnieuw heb geinstalleerd. Ik gebruik Vista x64 nu al dik een jaar en had voorheen met dezelfde hardware ook al op 'willekeurige' momenten een vastloper (wel meestal als uTorrent draaide), maar sinds de schone install is het dus iedere keer raak en ook vrijwel meteen.
Heeft iemand nog suggesties? Is dit nou gewoon nog steeds een brakke driver van Ralink of zou er in Windows iets te tweaken zijn?
Pagina: 1