Toon posts:

Pc valt uit

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn pc, hij valt uit alsof iemand de stroomkabel eruit trekt. Het begon met elke uur een uitval en nu kan ik mijn pc niet langer als 10 minuten aanhebben en hij valt al uit.

Ik ben alle kabels al nagelopen of ze goed vastzitten, dat was het geval.
Daarna heb ik alle onnodige hardware eraf gehaald.
Ik heb memtest86 gedraaid en dan valt hij na een onbepaald aantal minuten uit ( 2 tot 10 minuten)
Ik heb een cpu-test gedraaid en dan valt hij ook uit.
En zelfs net in de bios viel hij een keer uit.

Aangesloten hardware:
Pentium 4 2,8 ghz
Onbekend 300watt voeding
p4c800 deluxe
Asus dvd-speler (om Ultimate boot-cd te kunnen draaien)
3 fannetjes
Waterkoeling-set
512 mb geheugen (andere 512 eruit gehaald)
Leadtek nvidea a6600gt thd

Afgekoppelde hardware:
160 gb hitachi schijf
80 gb hitachi schijf
10mbit netwerkaart
soundblaster live 5.1

Temparaturen en voltages in speedfan waren goed.
Voltages in bios:
vcore:1584
3.3v: 3.328
5v: 5.08
12v: 11.91

Wat ik denk dat het kunnen zijn:
Brakke voeding
Brakke moederbord
Brakke videokaart/agp-aansluiting (agp-slot is nooit helemaal 100% geweest)

(Ik heb geen reserve voeding/moederbord/videokaart tot mijn beschikking)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Tja, valt niet zoveel aan toe te voegen toch?
Onbekend 300watt voeding
Die zou ik eerst vervangen.

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Heb je toevallig ook gecontroleerd wat de temperatuur van de cpu of moederbord? Het zou kunnen dat de temperatuur te hoog is door falende fans oid. Mogelijkerwijs schakelt je pc uit om erger te voorkomen. Heb je toevallig Speedfan oid de sensoren op je MoBo uit te lezen?

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 19:00:
Tja, valt niet zoveel aan toe te voegen toch?

[...]

Die zou ik eerst vervangen.
Ik vervang niet zomaar dingen als het niet nodig is, als ik ergens geld aan uitgeef moet dat ook wel een reden hebben.

Temparaturen en voltages in speedfan waren goed

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 19:04 ]

• wagenveld
  • Niet online
Je PC valt uit in de BIOS. Hoeveel meer reden wil je hebben? Aangezien je niks spare hebt zul je het toch eerst moeten vervangen voordat je t kunt uitsluiten lijkt me zo. Het is wel bekend dat als een voeding een tijd lang op zn tenen moet lopen je zoiets kunt verwachten.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 09:33
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 19:02:
[...]

Ik vervang niet zomaar dingen als het niet nodig is, als ik ergens geld aan uitgeef moet dat ook wel een reden hebben.

Temparaturen en voltages in speedfan waren goed
Nou dan koop je het toch bij Mycom. Daar kun je het gewoon binnen 8 dagen weer terug brengen en krijg je gewoon je geld terug.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 19:06:
Je PC valt uit in de BIOS. Hoeveel meer reden wil je hebben? Aangezien je niks spare hebt zul je het toch eerst moeten vervangen voordat je t kunt uitsluiten lijkt me zo. Het is wel bekend dat als een voeding een tijd lang op zn tenen moet lopen je zoiets kunt verwachten.
Kijk, nou geef je me teminste een reden. Het zou dus kunnen doordat hij al zo´n 2/3 jaar zeer veel stroom (ofziets) moet leveren dat hij nu dus versleten is? Passen de symptomen er wel bij dan? Want de voltages lijken wel gewoon goed te zijn.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Neem je PC mee naar een fatsoenlijke computerboer in je buurt, leg ze het verhaal voor, en dat je verwacht dat het de voeding is. Laat hun er een andere (A-Merk) voeding in zetten. Probleem verholpen, laat er maar in zitten, afrekenen, en jij weer blij.
Als dat het niet is, jammer dan, pech gehad, zij geen omzet, jij niet verder geholpen.

Je kan natuurlijk ook gewoon kijken of je tijdelijk een voeding van een PC van een vriend ofzo er in kan zetten. Als dat het probleem oplost, weet je wat je te doen staat.
Je kan ook proberen zo kaal mogelijk op te starten, dus met alleen een OS harddisk, en je moederbord etc. aangesloten, maar alle extra HDD's en optical drives afkoppelen. Mocht hij dan wel stabiel blijven, probleem gevonden.

Daarnaast zou ik toch de koeling eens nakijken, wellicht dat daar toch iets niet lekker zit...

• wagenveld
  • Niet online
^wat hij zegt.

Ik verwacht wel dat het aan de voeding ligt. 300w noname = 150w in de praktijk = vrij dicht bij wat je systeem nodig heeft gok ik zo. Dat het voltage op het goede niveau zit zegt niet zoveel, als de voeding geen stabiele voltages af kan geven of er pieken ontstaan, valt een machine uit.

Natuurlijk is het altijd mogelijk dat er iets anders aan de hand is, wat het probleem is met dit soort random uitval-problemen. Volgende verdachte is het moederbord. Vandaar dat ik zei dat er niet veel aan toe te voegen valt. Je zult gewoon onderdelen uit moeten sluiten door zo of te verwijderen of te vervangen, veel meer kun je niet doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even een belangrijke update, ik heb net geprobeerd wat jullie zeiden:

Heb cd-rom erafgehaald en 80gb hitachi schijf (os-disk) aangesloten.
Toen heb ik windows opgestart en heb ik met speedfan volgende screenshot gemaakt.

http://i15.tinypic.com/5zog9ih.jpg

Maar toen gebeurde er iets vaags, ik hoorde een heel hoog gepiep uit mijn systeemkast.
Het werd steeds harder en toen ik het te gek vond worden wilde ik snel op afsluiten rammen, maar voor ik daarop kon drukken wat het systeem alweer uitgevallen. Ik kon zosnel niet inschatten waar het geluid vandaan kwam maar iig niet van me beelscherm en wel uit me systeemkast.

Moet ik het risisco nemen om hem nog een keer op te starten en te kijken waar het geluid (wat ik overgens nog niet eerder heb gehoord) proberen te plaatsen?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Piep komt denk ik uit de voeding. Ruikt die raar (raarder dan anders)?
Kijk ook eens in je eventlog.

LinkedIn WoT Cash Converter

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Was dat een mechanische piep of iets uit een speaker? Een hoge piep kan onder andere van een aanlopende fan zijn, maar ook een falende HDD. Maar ook een alarmsignaal (b.v.wegens oververhitting), hangt een beetje van je systeem af.

Verwijderd

Topicstarter
CherandarGuard schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 19:33:
Was dat een mechanische piep of iets uit een speaker? Een hoge piep kan onder andere van een aanlopende fan zijn, maar ook een falende HDD. Maar ook een alarmsignaal (b.v.wegens oververhitting), hangt een beetje van je systeem af.
Nee, meer een piep die ook uit je beeldscherm komt als de condensator (ofzoiets) erin kapot is.
En het geluid werd steeds harder, het was duidelijk geen fan en kwam niet uit de buurt van de hardeschijf.

EDIT: Heb de voeding eruit gehaald en er wat diskette stations en cd-rom speler aangehangen, hij blijft perfect draaien.

EDIT2: Laat maar zitten, na half uur draaien kwam er weer die pieptoon uit de voeding, ik kon hem goed horen, deed gewoon zeer aan me oren. me broer niet zo hoog was hij :o )
Ik ga dus de voeding vervangen.
Opties:
Cooler master extreme power 380 watt
Aopen 350 watt 20/24 low noise

EDIT3: Gekocht en opgelost, dank u hartelijk voor uw hulp ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 23:27 ]

Pagina: 1