Seat Ibiza, 44kw/60pk?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.882 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-07 21:27

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke vervanger voor mijn Renault Clio 1.4 bj 1994.

Ik wil max. 3000 uitgeven, en wil een beetje een sportief uitziende auto (maar niet te overdreven)
Verder wil ik dat hij graag stuurberkachtiging heeft, dit heeft mijn Clio namelijk niet, en met name mijn vriendin vind dit erg vervelend.

Ik zag nu een leuke Seat Ibiza staan, uit 1997, een 1.4E (Sport edition) Echter zie ik dat deze maar 44kw/60pk heeft, de auto heeft nog maar 107k gelopen. (Via de autogids van Autotrader las ik dat zijn max. op 157km/u zit, en 0-100 in 15.7sec. doet)
Nu is mijn kennis van auto's niet erg uitgebreid, maar ik snap de meeste termen wel, echter niet wat het ook daadwerkelijk voor effect heeft op een auto.
Mijn huidige Renault Clio heeft 80pk, en doet 0-100 in 11.5 sec.

In hoevere ga ik deze achteruitgang merken? Merk ik dit echt met optrekken? Met inhalen (korte versnellingen)?

2de vraag, wat ik nog ongeveer terug zou kunnen krijgen voor een zwarte Renault Clio 1.4 Bebop uit 1994 met 93k op de teller. (Bij inruil dus, of is de inruilprijs van meer factoren afhankelijk?)

[ Voor 7% gewijzigd door Pubbert op 19-06-2007 14:49 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 10:30

André

Analytics dude

Dit ga je merken en het gaat ook heel snel vervelen. Na een tijdje ga je jezelf afvragen waarom je niet iets sterkers had gekocht. Mijn advies: zoek iets groters/sterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 20:17
Je zal het zeker merken maar 15,7 sec is nu ook niet zo erg. Bij normaal rijden zal je even vlot meekomen met het stadsverkeer, enkel op de snelweg zal je wat meer tijd nodig hebben om in te halen.
Ik rij zelf met een wagen die er 18 sec over doet om naar 100 te gaan en dit merk ik eigenlijk enkel als ik moet inhalen boven de 120km/u alles eronder doe ik in zijn 3de en dan lukt het nog redelijk vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Je merkt het zeker. Ben zelf van een 206 met 110 pk over gegaan naar een Punto met 60 pk en vooral in het begin zit je je gruwelijk op te vreten. Nu zal de overstap van 80 naar 60 misschien wel iets minder extreem zijn, maar alles went. En het scheelt een heleboel bekeuringen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 11:24

EraZor

Don't mention the war

Tuurlijk merk je wel wat. Of je 't als een onoverkomelijk probleem ervaart... tsja...ik niet persoonlijk. heb zelf en motor, een golf met 110pk en een mini met 40 pk. Is nogal een verschil qua accelleratie en top, maar ook in de mini kan ik uitstekend met het vertkeer mee hoor; je leert vanzelf wel wat anticiperen. De standaard ouwehoerverhalen dat auto's met weinig pk's levensgevaarlijk zijn, zijn imho behoorlijk overtrokken.

maak een testritje en je weet 't. kale cijfers zeggen NIETS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Probleem is dat hij in Amsterdam staat, nogal een eind rijden vanuit Limburg.

De aanbieding is erg mooi, het enige wat me dus tegenvalt is de motor. Ik lees dat de 1.6 Seat Ibiza's uit 96/97 een stuk krachtiger zijn.

[ Voor 114% gewijzigd door Pubbert op 19-06-2007 15:42 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Als je niet gaat rijden, weet je 't nooit. Als je echt interesse hebt, kar je d'r heen. je gaat een auto toch niet op z'n specs kopen? Neem aan dat je wel wil proefrijden vantevoren. En nogmaals: heel erg hard gaat 't niet, maar of je het daadwerkelijk gaat merken? geen idee; kan je alleen zelf voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Ik zie nu deze staan, daar in de buurt:

Merk: Rover
Model: 200-serie
Type: 1.6 SE 216 EFI
Bouwjaar: 1999
Kleur: Groen metallic
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: 5-bak
Km.stand 120.000 km
Cil.inhoud: 0 cc
Gewicht (leeg): 0 kg
Max. trekgewicht: 0 kg
BTW/Marge: Marge

Voor 2750 euro.

Op de foto's ziet hij er prima uit, is dit echt een goede prijs, of zit er ergens een adder onder de auto (;)) Komen zo te zien geen rijklaar kosten bij, maar zo'n mooie uit uit 1999 met maar 120k voor die prijs lijkt me wel erg laag, of is Rover niet van zo'n goede kwaliteit?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik rijd momenteel een Seat ibiza "Conga" 1.4 uit '95. ook 60 pk. Dit is echt wel traag hoor. Nou moet ik zeggen dat ik hier (in Zeeland) prima met het verkeer mee kan komen. Echter rijd je in de randstad waar toch echt wat harder/aggresiever wordt gereden dat je echt je best moet doen om de boel bij te benen.

Ik zou zeker kijken naar iets meer vermogen, zelfs 75 is krap aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De restwaarde van Rovers is altijd al erg laag geweest, dat het merk nu failliet is heeft de prijzen ook geen goed gedaan. Je hebt relatief veel auto voor je geld, maar met de kwaliteit heb ik geen ervaring.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Ik had voor mn Renault Clio een VW Golf 3 Diesel uit 1997 (1.9 liter), deze had ook maar 64pk, en trekt nog langzamer op. (0-100 in 17s) Is dit ongeveer te vergelijken? Ik kan niet zeggen dat ik me stoorde aan die Golf3 zijn snelheid.

Dus aangezien de specs van deze 2 auto's ong. gelijk zijn, maar wel beide een andere brandstof hebben, zijn ze dan nog te vergelijken? En dan bedoel ik dus qua optrekken, inhalen op de snelweg? Of maakt het nogwel verschil dat die Golf 1900cc had en daardoor toch wat meer power heeft?

[ Voor 16% gewijzigd door Pubbert op 19-06-2007 16:12 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 16:21
Heb een VW polo uit 2004 met 75 pk, en dat vind ik eigenlijk nog wat aan de krappe kant, als ik bijv. de airco aanzet, merk je dat direct ! Weet niet hoeveel pk'tjes zo'n aircopomp trekt, maar nog behoorlijk wat, zo te merken. Bij 'normaal' gebruik is dit allemaal geen probleem, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Thund3r schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:35:
Probleem is dat hij in Amsterdam staat, nogal een eind rijden vanuit Limburg.

De aanbieding is erg mooi, het enige wat me dus tegenvalt is de motor. Ik lees dat de 1.6 Seat Ibiza's uit 96/97 een stuk krachtiger zijn.
vergeet niet, als je daar heen gaat dat je dan niet echt een lekkere 'onderhandel positie' hebt
zorg dus dat je niet voor die auto heen rijd (en er zijn auto's zat)
overigens waar het mij irritant mee lijkt is inhalen op een 2 baans weg en invoegen op een snelweg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Nogmaals: het hangt er vanaf wat je wil: wil je als eerste weg zijn bij het stoplicht: zoek iets met relatief veel vermogen. Om normaal met het verkeer mee te komen voldoet in principe alles, mits je er maar rekening mee houdt met rijden (neem de tijd om in te halen/in te voegen. heb je die tijd niet....wacht ff ;)

[ Voor 23% gewijzigd door EraZor op 19-06-2007 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het gaat om deze auto. Die heb ik wel eens in 1.6 8V gereden en dat is voor je gevoel redelijk rap.

Je moet toch wel een 1.6 kunnen vinden als de acceleratie toch een punt van zorg blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 07:21
Als je windkrachtje 9 pal tegen hebt op de Afsluitdijk dan zul je met moeite op 120 kunnen komen/blijven. Voor de rest zal het vermogen prima voldoen, je zal boven de 50 zo nu en dan eruit gereden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Ok, iig al bedankt voor de antwoorden :)
Thund3r schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 16:08:
Ik had voor mn Renault Clio een VW Golf 3 Diesel uit 1997 (1.9 liter), deze had ook maar 64pk, en trekt nog langzamer op. (0-100 in 17s) Is dit ongeveer te vergelijken? Ik kan niet zeggen dat ik me stoorde aan die Golf3 zijn snelheid.

Dus aangezien de specs van deze 2 auto's ong. gelijk zijn, maar wel beide een andere brandstof hebben, zijn ze dan nog te vergelijken? En dan bedoel ik dus qua optrekken, inhalen op de snelweg? Of maakt het nogwel verschil dat die Golf 1900cc had en daardoor toch wat meer power heeft?
Iemand nog antwoord op deze vraag? Is het vergelijkbaar?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:15

-tom-562

Oliesjeik

Ja en nee, ik denk dat die ibiza sneller aanvoelt. Zo'n diesel voelt al snel agrarisch aan (om het zo maar te noemen :P).
Ik rijd zelf in een Daihatsu Cuore 850cc, 42pk. En ik kan prima meekomen met het verkeer. Je zult soms iets dieper het gaspedaal moeten intrappen, maar ik heb er geen hinder van dat 'ie echt sloom is. Het gekke ding rijd toch nog een 160 km/h op de teller 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Thund3r schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 16:51:
Ok, iig al bedankt voor de antwoorden :)

[...]

Iemand nog antwoord op deze vraag? Is het vergelijkbaar?
Die seat zal sneller aanvoelen en ook in de stad sneller zijn.
Op de snelweg zul je waarschijnlijk het gaspedaal wat dieper/langer ingedrukt moeten houden om 'vlot' mee te komen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

-tom-562 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 17:18:
Ja en nee, ik denk dat die ibiza sneller aanvoelt. Zo'n diesel voelt al snel agrarisch aan (om het zo maar te noemen :P).
Ik rijd zelf in een Daihatsu Cuore 850cc, 42pk. En ik kan prima meekomen met het verkeer. Je zult soms iets dieper het gaspedaal moeten intrappen, maar ik heb er geen hinder van dat 'ie echt sloom is. Het gekke ding rijd toch nog een 160 km/h op de teller 8)7
Als eens iets in moeten halen op een tweebaansweg? Met m'n eerste auto (VW Polo 1.0) moest ik al een serieuze aanloop nemen om een tractor binnen een enigszins acceptabele tijd voorbij te komen...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

Inhalen met zo een bak wil je niet...dat is echt te traag. Zo een hok is traag op tussensprinten.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 17:20

Sick Nick

Drop the top!

Met zo'n auto/motor combi moet je gewoon niet in willen halen, je zegt zelf dat je een flinke aanloop moet nemen. Dat gaat toch nergens over? Dan moet je rare capriolen uithalen om een feitelijk normale inhaalactie te doen. Dus of niet in willen halen of een sterkere motor nemen.
Misschien dat je kan kijken naar een golf3 TDI? Wel een diesel maar de TDI blokken zijn best fel en voor inhaalwerk uitermate geschikt aangezien je toch best wat koppel beschikbaar hebt. Weet niet hoeveel km's je per jaar maakt maar misschien het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sick Nick schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 22:23:
Met zo'n auto/motor combi moet je gewoon niet in willen halen, je zegt zelf dat je een flinke aanloop moet nemen. Dat gaat toch nergens over? Dan moet je rare capriolen uithalen om een feitelijk normale inhaalactie te doen. Dus of niet in willen halen of een sterkere motor nemen.
Misschien dat je kan kijken naar een golf3 TDI? Wel een diesel maar de TDI blokken zijn best fel en voor inhaalwerk uitermate geschikt aangezien je toch best wat koppel beschikbaar hebt. Weet niet hoeveel km's je per jaar maakt maar misschien het overwegen waard?
Je hoeft geen rare capriolen uit te halen, je moet er alleen niet ergens vlak achter gaan rijden en dan willen inhalen. Anticiperen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
Marzman schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 22:32:
[...]

Je hoeft geen rare capriolen uit te halen, je moet er alleen niet ergens vlak achter gaan rijden en dan willen inhalen. Anticiperen.
Ja... en hoe makkelijk gaat dat? Ik ben zelf best verwend, nooit slomer gereden als gechipte 1.8 8v (met 140pk) daarna een 2.0 16v, en nu een 2.5 V6... maar met minder inhalen vind ik al vervelend. Met 80 slinger je zon 1.8 nog een x in de 3 en dan gaat het wel. Ik rijd wel eens met bedrijfsauto's met dezelfde cijfers als die Seat, met alle respect, daar wil ik dus niet dagelijks in rijden ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Corolla GTSI 1.6 16V niks?

Sportief uiterlijk, en de Jappen 1.6 16V blokken zitten altijd op minimaal 100 pk. Nog een voordeel: meer vermogen KAN een zuiniger verbruik betekenen omdat je sneller op de gewenste snelheid en zit en dus minder toeren hoeft te maken.

Voorbeeldje: Mijn 2.0 16V Primera doet 1 op 12,5. Mijn vorige Sunny 1.4 16V zat op 1 op 14.
Dan vind ik naar verhouding mn Primera het erg netjes doen met 1180 KG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 15:36
Ik rij met een ding van 1.8ton, 50pk, 1-100 +30seconden. Ik rij ook regelmatig met een golf 3 met 90pk, die dan weer wel vooruit gaat.
Als het voor werkverkeer is is een laagvermogen voertuig niet aan te raden, dat moet namelijk snel en efficient zijn. Goed kunnen inhalen, autosnelweg ed hoort daarbij.
Is het om rijplezier te doen, dan speelt dat weinig rol. Ik geniet veel meer van het rijden in mn underpowered transporter dan met de golf. Meekomen met het verkeer is absoluut geen probleem, niemand accelereert zo snel mogelijk van 0-100. Rijden met weinig vermogen leert je verder vooruit kijken, anticiperen, zo efficient mogelijk rijden. Dat je minder kans maakt op snelheidsovertredingen en zware ongevallen door te hoge snelheid is mooi meegenomen. Ik geniet van elke seconde met mijn trage bak, en voel me zeer relax tijdens het rijden, en erna nog meer.
Elke keer als ik switch naar de golf heb ik de neiging om veel te snel te rijden, gewoon omdat power (ja dat is relatief, het is geen echte 200pk power) voelen leuk is. Je neemt veel meer risico's, etc.
Zo voel ik het, maar in deze tijden van alles sneller lijkt me dat een vrij eenzaam standpunt. Rijden gaat om rijden, niet om snelheid.
Ik ben 21 overigens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Heeft denk ik ook met de leeftijd te maken (no offence naar iemand). Ben zelf 20, bijna 21 en werdt er beetje kriegel van om steeds zo lang te wachten tot je eindelijk op de 100 km/h zat. Nu ben ik gewoon lekker vlot weg en als ik em doortrek is het NOG leuker :P

Overigens, om bij Jappen te blijven. De Nissan Sunny 1.6 16V SR is ook een leuke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Misschien is het verstandig om een (aantal) soortgelijke auto('s) in de buurt uit te zoeken. Wellicht kan je van de verkoper wat informatie loskrijgen en mag je een proefrit maken. Misschien is de auto niet helemaal wat je zoekt (te duur, te oud, te veel km's...), maar je hebt toch een goed gevoel van hoe zo'n auto nou rijdt. Als je dan weet dat het misschien wel wat is, dan kan je eens een dagje naar Amsterdam gaan, om te kijken hoe die er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:36
Wat betreft of die bak sneller of langzamer dan een Golf III Diesel is: Ik heb zelf een Golf III 1.9D, hiervoor reed ik vaak in de oude Golf II 1.6D van mijn broer destijds. Hoewel de golf II een kleinere motorinhoud met minder PKs heeft, zijn ze toch redelijk gewaagd aan elkaar qua snelheid en optrekken: beide niet vooruit te branden. De Golf III mag dan wel een dikkere motor hebben, dat ding moet ook 200kg meer meenemen. Met een Ibiza zal dat niet echt veel anders zijn, die dingen zijn naar het model van de VW Polo gebouwd, een bak die een stukje kleiner en lichter is dan een VW Golf (alhoewel een Polo 1.9 SDI echt helemaal niet vooruit te branden is in vergelijking met mijn Golf III 1.9D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Ik kom net van Diesel af (Golf 3 1.9 SDI) en heb toen tijdelijk ingeruild (geld erbij uit) voor een Renault Clio 1.4 (benzine), maar dat vind ik geen fijne auto. (erg licht, geen stuur bekr.)

Ik ga iig zaterdag ff kijken daar, testritje maken, en mocht het niet bevallen, kijk ik verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Pubbert op 20-06-2007 09:39 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MadMarky schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 22:17:
[...]

Als eens iets in moeten halen op een tweebaansweg? Met m'n eerste auto (VW Polo 1.0) moest ik al een serieuze aanloop nemen om een tractor binnen een enigszins acceptabele tijd voorbij te komen...
Ja, en dat gaat prima.
Kwestie van anticiperen, en niet op 2 meter erachter kleven. Ohjah, en even terugschakelen ;)
Met tussensprintjes is hij trouwens niet extreem sloom hoor, ik kan prima meekomen, iig rijdt iedereen altijd langzamer als mij

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-07 13:37

Metro2002

Memento mori

Mijn auto doet volgens opgave 13 seconden naar de 100, niet extreem traag of vlot maar absoluut genoeg om met het verkeer mee te komen. Die 2 seconden extra zullen het hem ook niet echt doen.
Heb ook auto's gehad die < 10 sec. naar de 100 doen maar dat gebruik je in de praktijk amper omdat je gewoon met het verkeer mee rijdt.

60PK lijkt me overigens niet echt echt fijn op de snelweg, harder dan 110-120 wil je daar volgens mij niet mee rijden. Dan moet de motor wel érg hard werken. Denk dat dat vervelender is dan de 15 sec. naar de 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Hoezo niet fijn, ik rijd met 42 pk op de snelweg. Dat gaat prima, je kan alleen neit zoals de dikke audi's constant 150 me planken. Ik rijd vaak zat (van nijmegen naar arnhem, of andersom :P) gewoon constant 130 op de teller. Geen probleem hoor. En ja, je motor moet wel werken, maar liever een motor die moet werken (en dan toch nog maar gemiddeld 1:17 verbruikt) dan een motor waarvan je nog geen 20% van je vermogen benut en onzuinig rijdt.
Ik ben met 4 man in m'n cuore naar Den Haag geredne vanuit nijmegen, haasten moet je dan niet, maar ik kon lekker met 110 over de snelweg cruisen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171278

Ik had gister voor een dagje een leenauto van de garage (de nieuwste Skoda Fabia :X), 85pk en 0-100 in 12,3 seconden. Die 0-100 is niet eens zo slecht, maar als je in wilt halen merk je toch wel dat je beter even terug kunt schakelen naar de 4.
Dit is vaak het grootste 'probleem' van de wat kleinere auto's, je hebt gewoon weinig over. Niets waar ik niet aan zou kunnen wennen in mijn geval, maar ik heb een erg rustige rijstijl. Als je van een beetje sportief rijden houdt kun je inderdaad beter even een sneller exemplaar zoeken.

edit:
Ik heb ook wel eens gereden in zo'n Cuore als waar tom het over heeft, maar als je daar 130 in rijdt heb je echt het gevoel in een uit elkaar vallende Space Shuttle te zitten. In verhouding met z'n gewicht is die 42pk nog niet eens zó weinig: met 650kg heb je het wel gehad.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 20-06-2007 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Jullie hebben het allemaal over 0-100 en tegelijkertijd over inhalen.

Je kunt niet in het algemeen zeggen dat bij het inhalen op een tweebaansweg motoren met 60pk niks voorstellen. :p Dan heb je het namelijk over de acceleratie tussen 50-80 en 80-100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:37

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Het is net wat je gewend bent en hoe je rijstijl is.

Ik heb zelf alleen een motor (Honda VFR 230 kg, 100pk), en dat wil wel vooruit. Als ik een auto rijd is dat vaak die van mijn ouders (Honda Jazz 1.2, 1000kg, geen vermogen). Bepaald geen snelheidsmonster, maar vlot genoeg om met het verkeer mee te komen.

Ik merk dat ik op de motor soms wel inhaal waar ik dat met de auto niet zou doen, maar dat is een kwestie van anticiperen. Ondanks het reusachtige verschil vind ik bij beide het rijden erg leuk; de insteek is gewoon wat anders :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:42
-tom-562 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:06:
Hoezo niet fijn, ik rijd met 42 pk op de snelweg. Dat gaat prima, je kan alleen neit zoals de dikke audi's constant 150 me planken. Ik rijd vaak zat (van nijmegen naar arnhem, of andersom :P) gewoon constant 130 op de teller. Geen probleem hoor. En ja, je motor moet wel werken, maar liever een motor die moet werken (en dan toch nog maar gemiddeld 1:17 verbruikt) dan een motor waarvan je nog geen 20% van je vermogen benut en onzuinig rijdt.
Ik ben met 4 man in m'n cuore naar Den Haag geredne vanuit nijmegen, haasten moet je dan niet, maar ik kon lekker met 110 over de snelweg cruisen.
Ik had eerst 45 PK in mijn Corsa, daarmee deed ik 0-100 in 12 seconden (gemeten!) terwijl dit volgens de specificaties 17 seconden ofzo is.

Verder was de topsnelheid volgens specificaties 145, de mijne ging 158 op de GPS, mijn teller gaf dan 180 ongeveer aan.

Motorblok is nu omgewisseld tegen een 1.6 met 75 PK, de 45 PK motor was een 1.2. Ik moet alles nog afstellen enzo, daarna kan ik vertellen of het veel beter rijdt :P

Maar goed, ik denk dat een Ibiza met 60 PK snel genoeg is, je moet alleen niet te gehaast zijn in het verkeer. Snel even de auto ergens tussen gooien zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 171278 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:44:
Ik had gister voor een dagje een leenauto van de garage (de nieuwste Skoda Fabia :X), 85pk en 0-100 in 12,3 seconden. Die 0-100 is niet eens zo slecht, maar als je in wilt halen merk je toch wel dat je beter even terug kunt schakelen naar de 4.
Dit is vaak het grootste 'probleem' van de wat kleinere auto's, je hebt gewoon weinig over. Niets waar ik niet aan zou kunnen wennen in mijn geval, maar ik heb een erg rustige rijstijl. Als je van een beetje sportief rijden houdt kun je inderdaad beter even een sneller exemplaar zoeken.

edit:
Ik heb ook wel eens gereden in zo'n Cuore als waar tom het over heeft, maar als je daar 130 in rijdt heb je echt het gevoel in een uit elkaar vallende Space Shuttle te zitten. In verhouding met z'n gewicht is die 42pk nog niet eens zó weinig: met 650kg heb je het wel gehad.
Als je 130 al erg vind... die van mij rijd bijna tegen de 160 aan op de teller... 8)7 (na het plaatsen van een "powahfiltaaah")
@gh45t, je moet je officieel zowiezo nooit haasten in het verkeer :+

Mss praat ik alsof het zalig is zo'n cuore, dat is ook weer niet zo. Het is uiteraard fijn als ik ff de auto van m'n pa kan pakken ("gewoon" een Honda HR-V met een 1.6), maar om meteen te zeggen (zoals sommige mensen doen) dat het gevaarlijk is, en je niet mee kan komen is ook weer onzin. Je kan prima mee komen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Lang verhaal kort. Proefrijden. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Qua topsnelheid kan zo'n wagen met weinig pk's nog wel prima meekomen op de snelweg, maar het zijn juist de korte inhaalacties die erg traag gaan. Heeft ie net even wat minder pit voor. Vooral op provinciale wegen e.d. moet je daar wel even rekening mee houden als je wilt inhalen.

Verder is een Seat Ibiza volgens mij best wel zwaar voor zo weinig PK's, dus denk wel dat je het duidelijk gaat merken in verg. met je lichtere Clio.

[edit] even opgezocht op autoweek carbase en die seat is maar 920KG tov. de Clio die 889KG weegt, dus gewicht valt nog wel mee.

[ Voor 35% gewijzigd door Palomar op 21-06-2007 11:24 ]

Pagina: 1