Toon posts:

Videobewerking op goedkope laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik lees veel over videobewerking op dit forum, maar mijn vraag is de volgende:

Ik wil met een digitale videocamera sportwedstrijden (voetbal) filmen en deze vervolgens op een zo goedkoop mogelijke laptop editen (knippen plakken en een muziekje eronder niet ingewikkelds). Ik zat te kijken naar de HP 530 met de volgende eigenschappen:

Processor-kloksnelheid 1460 MHz
Processor systeembus 533 MHz
Opslagcapaciteit 80 GB SATA 5400 RPM
Scherm 15,4-inch WXGA BrightView (1280 x 800 resolutie)
Intern geheugen 512 MB
Geheugenupgrade Uit te breiden tot 2048 MB
Grafische adapter Intel® Graphics Media Accelerator 950
Maximum geheugen grafische adapter Tot 224 MB gedeeld systeemgeheugen

Inclusief besturingssysteem Windows Vista Home Basic

Denken jullie dat dit systeem voldoet voor wat betreft prestaties? Werkt het Movie editing programma van Vista goed? En is het heel belangrijk om een firewire aansluiting te hebben of is usb ook voldoende?

Bij voorbaat dank aan iedereen die me hiermee verder kan helpen! _/-\o_

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:18

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het zal wel werken maar niet lekker..Je kan denk ik beter een vaste pc nemen met veel geheugen en een snelle hd.
Zou minimaal 1 zo niet 2 Gb ram nemen. Dat heb je wel nodig, zeker met vista. En firewire is handig als je camera geen usb ondersteunt maar dat kan ik niet raden..

[ Voor 16% gewijzigd door Mr_gadget op 19-06-2007 14:53 ]

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:37
Denk dat je voor videobewerken zeker meer RAM nodig hebt en USB poort vind in (uit eigen ervaring) minder werken van Firewire.
Wat voor proc zit er precies in?

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
512MB en vista zouden ze niet eens samen moeten mogen verkopen. Hier ook eens gedraaid, en dat kroop, zo sloom was het.

Gelukkig is geheugen erg goedkoop, zeker als je het los koopt. 1GB ddr2 module kost rond de 30-35 euro. Moet je laptop wel DDR2 geheugen snappen, en deze doet dat.

Firewire aansluiting is inderdaad aan te raden, aangezien camera's daar meestal over beschikken, maar als je camera USB doet zal het ook wel voldoende werken.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Capa
  • Laatst online: 13:37
Hier kan je trouwens goed zien welke versie van Vista goed is voor video bewerken.
http://www.microsoft.com/...ista/editions/choose.mspx

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Een Celeron voor videobewerking zou ik niet aan beginnen...
Wellicht is een appeltje iets? Al dan niet 2e hands?
Mijn 800Mhz eMac met 512MB doet videobewerking of het niets is (ok, ik doe geen spannende dingen, maar dat wil TS ook niet).

Met de redelijk recente Celeron die ernaast staat (XP) is het huilen met de pet op...

[ Voor 15% gewijzigd door highking op 19-06-2007 15:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen voor de replies, als we nu ipv de hp 530 zouden kijken naar een Acer met:

AMD Mobile Turion™ 64 processor MK38 (2.2GHz), Microsoft® Windows® Vista™ Home Premium, 15.4TFT WXGA CrystalBrite 16ms,1024MB DDR II RAM (2x 512), 120GB HDD (5400rpm), Super Multi DVD-RW Double Layer, 6-cell LiIon, 56K modem, Wired & Wireless Lan 802.11b/g, no IEEE-1394, no S-video, no FIR, ATI Radeon™ Xpress 1100 256MB HM, 0.3MP Orbicam, 5-in-1 card reader

Die voor 510e ex btw te koop is? Het moet helaas per se een laptop zijn en de optie voor een tweedehands mac is niet echt haalbaar, omdat ik er een meerdere nodig zal hebben...
Wederom geen firewire, maar qua prestaties zou hiermee dan toch redelijk mee moeten kunnen worden gewerkt of niet? :?

• Michael Knight
  • Laatst online: 19:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Draaid dan gewoon Windows XP...dan houd je meer resources over voor het bewerken :)

Daarbij werkt de meeste freeware editing software momenteel nog het lekkerst op XP..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-01 14:39
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 17:38:
Dank allen voor de replies, als we nu ipv de hp 530 zouden kijken naar een Acer met:

AMD Mobile Turion™ 64 processor MK38 (2.2GHz), Microsoft® Windows® Vista™ Home Premium, 15.4TFT WXGA CrystalBrite 16ms,1024MB DDR II RAM (2x 512), 120GB HDD (5400rpm), Super Multi DVD-RW Double Layer, 6-cell LiIon, 56K modem, Wired & Wireless Lan 802.11b/g, no IEEE-1394, no S-video, no FIR, ATI Radeon™ Xpress 1100 256MB HM, 0.3MP Orbicam, 5-in-1 card reader

Die voor 510e ex btw te koop is? Het moet helaas per se een laptop zijn en de optie voor een tweedehands mac is niet echt haalbaar, omdat ik er een meerdere nodig zal hebben...
Wederom geen firewire, maar qua prestaties zou hiermee dan toch redelijk mee moeten kunnen worden gewerkt of niet? :?
Prestaties zijn ok, alleen zou ik niet voor vista kiezen maar winxp als dat kan. Dat scheelt enorm in prestaties en kost niets. 7200 rpm hd zou ook nog flink schelen en je moet ook goed kijken hoe je de camera op de laptop gaat aansluiten. :)
Pagina: 1