4 of 5x500GB extern?

Pagina: 1
Acties:
  • 376 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-02 19:03

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik wil graag 4 of 5x 500GB extra voor mijn pc.

Ik heb een aantal vragen over hoe en wat.

1. Zijn er goedkope externe HDD behuizingen die 4/5 HDD's tegelijk kunnen behuizen?
2. Waarom zijn die externe behuizingen nou zo duur?
3. maakt het veel uit als je een mobo hebt dat alleen IDE ondersteunt er vervolgens via USB2.0 4 Sata schijven op aansluit?
4. als een externe behuizing te duur is wat zijn mijn andere opties?
- goedkope pc/NAS?
- controller in PCI controller?
- overig?

Ik heb gezocht op google en hier, maar veel topics zijn oud of niet volledig genoeg.
ik ben niet zo into de "opslag-scene" dus daarom ook zoveel vragen en zo weinig zelf info.
gaanderwijs zal ik een paar keer edit doen en deze info aanvullen.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Verwijderd

Bedenk wel dat je ook een voeding moet hebben die 4 of 5 x 500Gb schijven kan voeden wanneer je dit intern doet.
Waarom zou je het extern willen doen?

Sorry ik zie dat het extern moet zijn.
Maar dan direct mijn vraag waarom extern?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 14:36 ]

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
omdat ik niet genoeg aansluitingen heb op mijn moederbord :P
2x DVD en 2x HDD atm en nu ziet ie vol :'(

als ik 5x sata aansluiting had was ik nu dan ook heel blij geweest maar dat heb ik niet :(
en daarom zou ik graag een sata externe behuizing willen die ik via USB kan aansluiten, krijg dan ook een nieuwe pc dan kunnen die er tenminste wel meteen in

[ Voor 54% gewijzigd door QinX op 19-06-2007 14:39 ]

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:45
Is het dan niet slimmer om een nieuw moederbord te kopen inplaats van 4/5 externe behuizingen dat lijkt my goed koper. of bijvoorbeeld een raid kaart zodat je extra aansluiting hebt op je huidige mobo

https://bettyskitchen.nl

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
zo'n raid kaart is dan als alternatief wel iets ja, en een nieuwe moederbord is volgens mij om aantal redenen geen optie.
1. heb een socket A mobo
2. OEM pc dadelijk heb ik geen geldige xp editie meer.
3. tja.... AGP videokaart?

nieuwe pc is iets voor in de toekomst opslag is eigenlijk belangrijker nu :P

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-02 18:18
Als het huidige moederbord niet meer aan kan dan 2x DVD en 2x HDD verwacht dat hij ook niet in bezit is van PCIexpress. En het aansluiten van een HDD/RAID controller op iets anders dan een PCIexpress bus schiet echt niet op.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Of zoiets, vraag ook een bij de lokale computerboer, deze zijn er van andere merken ook wel met 4 poorten te krijgen en kosten bijna niks.

Of je kunt voor een RAID configuratie kiezen, maar als je RAID 0 draait dan hoeft er maar 1 schijf kapot te gaan, en met andere RAID configuraties ben je meer ruimte kwijt of je moet een dure controller hebben.

Portfolio

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
ok dat valt dan af :P.

maar hoe zit het met NAS wat is dat precies en hoe werkt dat? ik ken iemand die dat binnenkort gaat aanschaffen zodat iedereen daar toegang heeft tot die files. maar ik heb maar 1 pc :S is dat dan wel nuttig?

• den_dolf
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-02 10:17
die win xp blijft geldig, gewoon via telefoon activeren en zeggen dat je hardware changes hebt gedaan, zo komjer wel weer door.

ik heb een promise fasttrak 4310 nu met 4 sata poorten, voor een mooie raid5 van 4x500GB
als je 4 of 5 externe schijven wilt is dat niet realistisch, je usb is dan zeer traag als je van de ene schijf op de andere wil kopjeren, echt ZEER traag!

je hebt natuurlijk ook nog de optie zo een lacie box te kopen met 2 TB in..
das extern en kan ook in raid5

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Gurbe de n00b schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:44:
Of zoiets, vraag ook een bij de lokale computerboer, deze zijn er van andere merken ook wel met 4 poorten te krijgen en kosten bijna niks.

Of je kunt voor een RAID configuratie kiezen, maar als je RAID 0 draait dan hoeft er maar 1 schijf kapot te gaan, en met andere RAID configuraties ben je meer ruimte kwijt of je moet een dure controller hebben.
Ik zal nooit van mijn leven aan Sweex beginnen en Johny58 zegt net ook dat iets anders als een PCI-E geen nut heeft, eigenlijk boeit de snelheid mij niet, 30MB/s ben ik al blij mee:P

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
den_dolf schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:46:
die win xp blijft geldig, gewoon via telefoon activeren en zeggen dat je hardware changes hebt gedaan, zo komjer wel weer door.

ik heb een promise fasttrak 4310 nu met 4 sata poorten, voor een mooie raid5 van 4x500GB
als je 4 of 5 externe schijven wilt is dat niet realistisch, je usb is dan zeer traag als je van de ene schijf op de andere wil kopjeren, echt ZEER traag!

je hebt natuurlijk ook nog de optie zo een lacie box te kopen met 2 TB in..
das extern en kan ook in raid5
ik ben eens aan het kijken op azerty.nl en daar zie ik verschillende LaCie staan(lees: aansluiting)hoe sluit ik zo'n ethernet aan? heb geen router oid.

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-02 18:18
Gurbe de n00b schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:44:

HDD/RAID controllers over PCI zijn gewoon te traag, ze bestaan inderdaad wel maar je wordt er cht niet vrolijk van... Je moet echt PCIexpress gebruiken als je een beetje werkbare situatie wil houden.
offtopic:
persoonlijk durf ik ook niet een harde schijf aan te sluiten op iets waar Sweex opstaat, maar dat zal wel met mijn persoonlijke traumas te maken hebben :/

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
ik zie dat firewire ook een aansluiting is en dat heb ik wel, is dat wel een optie?

Verwijderd

4 of 5 schijven elk in een boxje via usb aan je pc lijkt me veel te omslachtig: duur, veel ruimte, geen raid en 4 of 5 adapters en dus stopcontacten extra nodig voor de bijkomende schijven alleen al.

Een optie is een box kopen waar je zo via een railtje hot swappable een harde schijf kan insteken. Moet je 1 box kopen en voorzie je al je harde schijven van zo een railtje. Nadeel is dan wel dat er maar 1 hd tegelijk toegankelijk is.

Optie is in dit PCI-sata kaartje met al dan niet raid.

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:50:
4 of 5 schijven elk in een boxje via usb aan je pc lijkt me veel te omslachtig: duur, veel ruimte, geen raid en 4 of 5 adapters en dus stopcontacten extra nodig voor de bijkomende schijven alleen al.

Een optie is een box kopen waar je zo via een railtje hot swappable een harde schijf kan insteken. Moet je 1 box kopen en voorzie je al je harde schijven van zo een railtje. Nadeel is dan wel dat er maar 1 hd tegelijk toegankelijk is.

Optie is in dit PCI-sata kaartje met al dan niet raid.
ik wil ook niet 4/5 aparte schijven, ik wil 4/5 schijven in 1 behuizing, 1 voeding en 1 verbinding naar de pc

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
Wil je ATA / S-ATA schijven in je pc hangen, ik zie geen reden waarom je met een controller geen extra schijven in je pc kunt proppen..

Zo heb je een oplossing totdat je een nieuwe pc hebt waar je dan direct je s-ata schijven in kunt hangen..

Afbeeldingslocatie: http://img.earena.co.jp/gal2/1/13138.jpg

PCI 32bit@33/66 MHz
4 SATA II 3Gb/s ports
Up to 4 SATA II or SATA I Hard Drives
Support RAID 0, 1, 5, 10, and JBOD
Backward compatible to RocketRAID 1640 RAID arrays

Lijkt me verder prima :)

[ Voor 27% gewijzigd door Vaporized op 19-06-2007 14:58 ]

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
er wordt hier gezegd dat PCI te langzaam is, nogmaals zeg ik dan ook snelheid is niet zo erg ik hoef geen super prestaties van die schijven.

• Vaporized
QinXi schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:55:
er wordt hier gezegd dat PCI te langzaam is, nogmaals zeg ik dan ook snelheid is niet zo erg ik hoef geen super prestaties van die schijven.
Als jou de preformance van de schijven even niets uitmaakt maar gewoon opslag wilt hebben is dit toch een goede oplossing ?

correct me i'f i'm wrong

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04

pistole

Frutter

Het is onzinnig om te zeggen dat PCI te langzaam is: je huidige disken zitten op je mobo ook aangesloten via de PCI bus...

Simpelste is idd om een extra controller in je pc te hangen waarop je die disks aansluit. Let dan wel goed op dat je voeding dit moet kunnen trekken en je natuurlijk genoeg ruimte in je kast moet hebben.

Ik frut, dus ik epibreer

• Xander
  • Laatst online: 23:56
QinXi schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:55:
Met zo'n PCI kaartje is het snel zat. Heb zelf ook tijden 4 schijven op een simpel Promise kaartje gehad en die prestaties deden niet onder voor de prestaties van de schijven die direct op mijn moederbord zaten...

Sneller dan 30MB/s is het zeker, sneller dan USB ook, wat houdt je tegen? Koop wat schijven, koop zo'n kaartje en kijk even of je voeding nog voldoet... Klaar? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

pistole schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:00:
Het is onzinnig om te zeggen dat PCI te langzaam is: je huidige disken zitten op je mobo ook aangesloten via de PCI bus...
PATA/SATA controller direct op chipset aangesloten gaat niet via PCI hoor.

Maar als performance weinig uitmaakt is PCI waarschijnlijk genoeg.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-02 21:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

PCI performance is ook een beetje mobo/driver afhankelijk...

Heb zelf nooit problemen ondervonden met controllers van Promise (TX2)...

Highpoint (ofzo) was echter een regelrechte ramp (al vanaf de installatie).

edit:

Performance schijven sluit je rechtstreeks aan opje mobo (C: en D: voor OS bv...)
Voor pure opslag maakt zo`n PCI geval geen drol uit natuurlijk...

[ Voor 27% gewijzigd door Michael Knight op 19-06-2007 15:43 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
ik heb inmiddels besloten dat het een controller wordt. alleen geen raid
is deze iets?

hij is SATA2 maar mijn moederbord ondersteunt alleen IDE, levert dit problemen op?

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12-2025

Verwijderd

natuurlijk niet, wil gewoon zeggen dat je SATA2 schijven moet aansluiten (zoals elke hdd tegenwoordig) Dat je mobo enkel IDE-ondersteuning heeft is normaal, SATA past gewoone niet.. En met PCI-kaartje omzeilen we dus dat probleem..

Overigens serieuze opslagcapaciteit die je dan in huis haalt :p

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
ik heb maar 1 pc dus een netwerk heb ik niet. dus NAS heeft dan weinig nut.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 16:58:
natuurlijk niet, wil gewoon zeggen dat je SATA2 schijven moet aansluiten (zoals elke hdd tegenwoordig) Dat je mobo enkel IDE-ondersteuning heeft is normaal, SATA past gewoone niet.. En met PCI-kaartje omzeilen we dus dat probleem..

Overigens serieuze opslagcapaciteit die je dan in huis haalt :p
gelukkig :)
en die capaciteit kan ik wel gebruiken, want ik moet weer rustig aan doen de laatste tijd en dat is niet goed he :+

[ Voor 138% gewijzigd door QinX op 19-06-2007 18:12 ]

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
ik ben er uit denk ik
het wordt waarschijnlijk:
1x Promise Controller SATA300 TX4,€ 82,00
4x Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/30, € 98,98

iemand nog op of aanmerkingen?(eventueel over de HDD's zelf)

• Vaporized
Spinpoint zijn goede schijven, wel aardig snel ( beter een Seagate kopen als je voor snelheid lees : Seektimes e.d. gaat ) maar ze zijn lekker stil en doen het goed !!

Denk dat je al met al wel een goede keuze maakt m.b.t. schijven & controller, en je kunt in de toekomst ook nog meenemen in je nieuwe pc.. lekker doen dus !!

[ Voor 19% gewijzigd door Vaporized op 19-06-2007 18:26 ]

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 17:20

Ravefiend

Carpe diem!

QinXi schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 18:17:
ik ben er uit denk ik
het wordt waarschijnlijk:
1x Promise Controller SATA300 TX4,€ 82,00
4x Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/30, € 98,98

iemand nog op of aanmerkingen?(eventueel over de HDD's zelf)
Je zit een beetje in dezelfde situatie als ikzelf een half jaar geleden. Te weinig opslagruimte en ik wou daarenboven ook wat meer snelheid. Uiteindelijk heb ik ook een controller gekocht met 4 x 320GB (Seagate 7100.10). De Promise Controller SATA300 TX4 is naar mijn inziens redelijk beperkt qua mogelijkheden in vergelijking met wat ie kost, dus ik ben uitgekomen op de Promise FastTrak TX4310.

Promise FastTrak TX4310
Promise SATA300 TX4

Met de FastTrak TX4310 heb je gelijk de mogelijkheid om RAID op te zetten in verschillende combinaties. Zo heb ik 2 arrays: 1xRAID0 met 2 schijven, die makkelijk de PCI bus vol trekt (rond de 120MB/s) en 1xRAID1 met 2 schijven als storage voor data die toch iets waardevoller is. De status van je harde schijven kan je makkelijk beheren met de WebPAM. Die was erg nuttig in mijn geval aangezien 2 van de 4 schijven al in de eerste dagen fouten begonnen te geven.

Al bij al toch netjes voor maar 40 EUR meer dacht ik zo ... :+

• den_dolf
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-02 10:17
inderdaad ik heb ook de tx4310

als je deze schijven wil gebruiken voor data opslag MOET je gewoon raid5 nemen, zal je veel miserie besparen...
heb deze ook met de 4*500GB samsungs, draait mooi, schrijfsnelheid in raid5 rond de 25MB/s en lezen rond de 40-50...

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
heeft iemand snel een link waar ik kan zien wat precies de voor en nadelen van de Raid opties zijn?
Raid 1 is toch dat data over 2 harde schijven wordt gedeeld?
Raid 5 is toch dat je dubbele data hebt?
Raid 0 is...?

• Xander
  • Laatst online: 23:56
QinXi schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:34:
heeft iemand snel een link waar ik kan zien wat precies de voor en nadelen van de Raid opties zijn?
Raid 1 is toch dat data over 2 harde schijven wordt gedeeld?
Raid 5 is toch dat je dubbele data hebt?
Raid 0 is...?
8)7

Raid 0 is dat je data over de schijven wordt gedeeld
Raid 1 is dat je data op twee schijven hetzelfde is, meer datazekerheid dus
Raid 5 is dat je data over de schijven wordt verdeeld, met een extra schijf voor parity erbij om ook datazekerheid te krijgen.

Voor die link, wat dacht je van de FAQ van dit subforum? RAID FAQ

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:49:
[...]

8)7

Raid 0 is dat je data over de schijven wordt gedeeld
Raid 1 is dat je data op twee schijven hetzelfde is, meer datazekerheid dus
Raid 5 is dat je data over de schijven wordt verdeeld, met een extra schijf voor parity erbij om ook datazekerheid te krijgen.

Voor die link, wat dacht je van de FAQ van dit subforum? RAID FAQ
sorry dat was inderdaad een domme vraag voor die link :P

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
wat ik niet 1,2,3 uit de FAQ kon halen was, kun je ook een raid controller gebruiken voor gewoon enkele harde schijven?
dus 4x500GB inplaats van 2x500GB? want vindt het zonder op 1 TB te verspillen alleen voor de extra backup, belangrijke bestanden zet ik wel op iedere schijf 1x ofzow

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

QinXi schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:39:
wat ik niet 1,2,3 uit de FAQ kon halen was, kun je ook een raid controller gebruiken voor gewoon enkele harde schijven?
dus 4x500GB inplaats van 2x500GB? want vindt het zonder op 1 TB te verspillen alleen voor de extra backup, belangrijke bestanden zet ik wel op iedere schijf 1x ofzow
Veel controllers kun je installen zodat ze op ATA of IDE modus draaien. Anders is JBOD mogelijk of wat ik ook wel eens gedaan heb is op iedere disk een RAID1 array maken.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
heb zelf een promise kaartje (PCI) en de schijven die daaraan hangen zijn merkbaar sneller dat degene aan de southbridge (is wel een oude VIA chipset)
PCI is zat snel en een goedkope oplossing
de enigste vraag: kunnen er 4 schijven extra in jouw kast en is de voeding zwaar genoeg?
(6 HD die tegelijk opspinnen zijn redelijk zwaar voor de voeding)

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-02 13:54
QinXi schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 16:50:
ik heb inmiddels besloten dat het een controller wordt. alleen geen raid
is deze iets?

hij is SATA2 maar mijn moederbord ondersteunt alleen IDE, levert dit problemen op?
dat kaan geen kwaad hee.
die controllers zijn juist gemaakt voor mensen zonder sata of mensen die meer sata aansluitingen willen.
Zal zeker goed zijn werk doen merk maakt zelfs niet zoveel uit.
-- had niet gezien dad er een deel 2 was in dit topic dus dit is een beetje overbodig

[ Voor 6% gewijzigd door DoomSayerSantos op 20-06-2007 14:25 ]

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
catfish schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:19:
heb zelf een promise kaartje (PCI) en de schijven die daaraan hangen zijn merkbaar sneller dat degene aan de southbridge (is wel een oude VIA chipset)
PCI is zat snel en een goedkope oplossing
de enigste vraag: kunnen er 4 schijven extra in jouw kast en is de voeding zwaar genoeg?
(6 HD die tegelijk opspinnen zijn redelijk zwaar voor de voeding)
ruimte is het probleem niet, de voeding maak ik mijn wel zorgen om inderdaad, stomme is dat dit een Packard Bell OEM pc is van oktober 2004 en ik kan nergens vindt hoeveel deze voeding trekt(ook niet op de voeding zelf).

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Meestal hebben OEM pc's niet de meest ruim bemeten voeding voor upgrades. Mijn dell (dimension 8250) uit diezelfde periode heeft maar een 240w voeding, veel kans dat jouw hp daar rond zal zitten. Normaal kan je die oem voeding vervangen door een standaard atx voeding A-merk van 380w of 450w ofzo, daarmee kan je zeker 6hd's opstarten.

Edit: altijd eerst controleren of de pinlayout overeenkomt met een standaard atx voeding. OEM fabrikanten durven nogal eens afwijkende ontwerpen hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door 601jean op 20-06-2007 16:06 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

601jean schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:02:
Meestal hebben OEM pc's niet de meest ruim bemeten voeding voor upgrades. Mijn dell (dimension 8250) uit diezelfde periode heeft maar een 240w voeding, veel kans dat jouw hp daar rond zal zitten. Normaal kan je die oem voeding vervangen door een standaard atx voeding A-merk van 380w of 450w ofzo, daarmee kan je zeker 6hd's opstarten.
Daar zou ik toch wel voorzichtig mee zijn. Veel OEM's zoals Dell maken hun eigen moederborden en voedingen, waarbij ze graag andere pin-layouts gebruiken dan de standaard voedingen doen. Check dus eerst even hoe dat bij jou zit voordat je gaat upgraden.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
als ik dan mijn voeding zou vervangen wil ik wel weet waar ik moet zitten.
Ik heb op dit moment in mijn pc het volgende aangesloten:
1x AMD athlon XP 3000+ (Socket A)
1x Ati Radeon x1650pro AGP
1x 512MB +2x 256MB RAM
1x MSI-KM4M-L duh :)
1x 80 GB + 1x250GB
3x case fan @ 120mm
1x een klein lcd schermpje van de case
deze worden nu dus gevoed door mijn voeding en met een GPU overclock houd hij het ook nog goed vol.

+- hoeveel watt zal deze zijn en hoeveel watt zou de nieuwe moeten zijn?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

QinXi schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:13:
als ik dan mijn voeding zou vervangen wil ik wel weet waar ik moet zitten.
Ik heb op dit moment in mijn pc het volgende aangesloten:
1x AMD athlon XP 3000+ (Socket A)
1x Ati Radeon x1650pro AGP
1x 512MB +2x 256MB RAM
1x MSI-KM4M-L duh :)
1x 80 GB + 1x250GB
3x case fan @ 120mm
1x een klein lcd schermpje van de case
deze worden nu dus gevoed door mijn voeding en met een GPU overclock houd hij het ook nog goed vol.

+- hoeveel watt zal deze zijn en hoeveel watt zou de nieuwe moeten zijn?
> Welke voeding heb ik nodig? Deel 17 ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ik zie niet hoe ik hier uit kan halen hoeveel watt ik nodig zal hebben.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

601jean schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:02:

Edit: altijd eerst controleren of de pinlayout overeenkomt met een standaard atx voeding. OEM fabrikanten durven nogal eens afwijkende ontwerpen hebben.
fsfikke schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:04:
[...]

Daar zou ik toch wel voorzichtig mee zijn. Veel OEM's zoals Dell maken hun eigen moederborden en voedingen, waarbij ze graag andere pin-layouts gebruiken dan de standaard voedingen doen. Check dus eerst even hoe dat bij jou zit voordat je gaat upgraden.
PBs maken gebruik van standaard ATX spul (de meeste bordjes zijn OEM Gigabyte dingen die vaak niet veel verschillen van de retails). Dus die voeding kun je zo vervangen.

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:22:
[...]

[...]

PBs maken gebruik van standaard ATX spul (de meeste bordjes zijn OEM Gigabyte dingen die vaak niet veel verschillen van de retails). Dus die voeding kun je zo vervangen.
ok heb ik daar dan weer wel een gelukje in :)
nu alleen nog weten hoeveel watt ik nodig zou hebben.

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

Zie bij onderverdeling "links" -> dan losse links en kies je PSU calculator. Op die sites kan je berekenen hoeveel watt je gaat nodig hebben. Kwestie van lezen dus.

Neem een A- merk voeding van 380w of 450w zoals ik al vermelde en je zit goed voor 6 hd's en de rest van je hardware.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 12:57

Stoney3K

Flatsehats!

Ik draai met een 500W voeding makkelijk een dualcore Presler, 6 disks en een 7600GS op vol vermogen. Dus met 450W moet je zeker goed zitten.

Die Samsung Spinpoints zijn een goeie keuze. Toevallig een aanbieding bij de Computerland deze maand als ik me niet vergis, en ze presteren ontzettend goed in RAID-0. Ik heb er nu twee draaien in een TB array.

Overigens hoef je met die Promise controller natuurlijk geen RAID te draaien, je kan ook elke disk los aansturen. Maar of je dat per sé wilt is een ander verhaal, met een 4-disk RAID0 array ben je nog eens een stuk sneller af dan 4 losse disks. Maar 4 disks is wel handiger in onderverdeling (bv. 1 disk fims en DVD's, 1 disk TV-series, 1 disk muziek enz.)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1