scrollbalk aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
okee nu komt het:
ik heb een pagina met de welbekende drie-keer-een-horizontaal-vlak-opbouw. dat is opgebouwd uit 3 frames. je weet wel:
-boven: een achtergrondje en het logo
-midden: de content
-onder: achtergrond met navigatieknoppen naast elkaar om het middenste deel te besturen

nou heb ik het middelste deel zo opgebouwd dat het 1 lange pagina is (in de breedte dus). dus onderaan in het middelste deel zie je een horizontale scrollbalk. en als je naar rechts scrollt dan zie je het volgende menu-item.

nou is mijn vraag:
kan ik de scrollbalk (middelste frame) aansturen vanuit het menu (onderste frame) op zo'n manier dat als je op een knop klikt, dat het middelste frame vloeiend naar dat gedeelte scrollt.

toelichting:
als je op de site komt dan zie je die drie frames. in het middelste deel staat een verhaaltje en in het onderste een aantal knoppen om het middelste frame aan te sturen. in het middelste frame zie je een horizontale scrollbalk en als je naar reachts scrollt dan zie je het volgende item (verhaaltje) voorbij komen en daarna weer 1 enz. Nou moet het zo worden dan als ik op een knop in het onderste frame klik dat dan het middelste frame automatisch naar dat item vloeiend toe scrollt, dus NIET MET ANKERS. en eigenlijk zou de scrollbalk ook nog moeten verdwijnen (dat die niet te zien is dus) maar dat kan neem ik aan met dhtml wel opgelost worden.

zo, ik hoop dat het duidelijk is. wie weet hoe dit kan? alle reacties zijn welkom.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 13:22

Tim Schuhmacher

abasios

dat moet dacht ik dan met DHTML en layers

Verwijderd

Ben ook met zoiets aan het experimenteren. Kijk maar HIER

• Oefening
  • Niet online
Op donderdag 08 februari 2001 16:45 schreef hans_knight het volgende:
Ben ook met zoiets aan het experimenteren. Kijk maar HIER
dat is dus precies wat ik bedoel

Verwijderd

In de meest simpele vorm :
(Pas de form aan of href naar het betreffende frame, bijv parent.main.scrollit(1000) als het scrollen moet gebeuren in ander frame, dan waar de besturing staat).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<html>
<head>
<script language="JavaScript">
function scrollit(n) {
        for (I=1; I<=n; I++){
                scroll(I,1);
        }
}
</script>
</head>
<body>
<form>
<input type=button value="Scroll Now!!" onClick="scrollit(1000)">
</form>
</body>
</html>

• Oefening
  • Niet online
=>hans_knight
thanks, ik zal het proberen.

• kapser
  • Laatst online: 02-12-2025
Kijk eens hier :
www.bionicarts.com/spring01/ieindex.html
Heeft hier weleens eerder gepost gestaan. Ik heb zelf een soortgelijke site gemaakt ( dus ook op zo'n manier scrollen ), alleen die staat nog niet online. Binnenkort laat ik hem nog wel checken bij de sitecheck.
Verder is hier ook nog wat te vinden als je zoekt op scrollen :
developer.irt.org/script/script.htm

Digital Media Generalist. Maker van zwemindex.nl

• Oefening
  • Niet online
Op donderdag 08 februari 2001 17:27 schreef kapser het volgende:
Kijk eens hier :
www.bionicarts.com/spring01/ieindex.html
Heeft hier weleens eerder gepost gestaan. Ik heb zelf een soortgelijke site gemaakt ( dus ook op zo'n manier scrollen ), alleen die staat nog niet online. Binnenkort laat ik hem nog wel checken bij de sitecheck.
Verder is hier ook nog wat te vinden als je zoekt op scrollen :
developer.irt.org/script/script.htm
die bovenste is precies wat ik zocht. ik hoop dat het me gaat lukken want ik ben niet zo'n ster in alles buiten html (dhtml, javascript, enz) maar ik ga het in ieder geval proberen. ook jij hartstikke bedankt.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Zoiets leek mij ook leuk om in mijn site te maken, werkt dit alleen met InternetExplorer?? Of ook met Netscape?
Thnx,

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• bjorn
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ff dit topic een behoorlijke kick geven...

Ik ben op zoek naar eenzelfde script (?) waar nelis naar op zoek was. Nu was hier ook al eens een andere thread over, maar die kan ik niet meer vinden... heb al diverse tutor sites gehad, maar geen enkele geeft een oplossing voor dit "probleem".

Wie kan me uitleggen hoe dit moet (zonder gebruik maken van flash dus), of heeft een site waar ik het "van af kan kijken" ;)

Thx

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:58

Obi

http://sensation.id-t.com/sensation2001/ -> 'Sensation 2000' -> 'Clips'.

• bjorn
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
zoiets zocht ik

thx alot!
Pagina: 1