Printen met wine onder Ubuntu

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
Heel strikt gezien hoort dit topic in Client Software Algemeen, maar als ik de topiclist daar bekijk is het me wel duidelijk dat hier meer mensen met verstand van mijn probleem zitten. Dit leverde me niets op en [google=wine install afm files] alleen maar oude zooi. Ook bij winehq kan ik niets vinden over AFM bestanden. En in het wine IRC kanaal weten ze het ook niet.

Ik heb Ubuntu 7.04 met wine 0.9.33. Probeer ik nu daarmee iets te printen (b.v. met Notepad), dan krijg ik deze error:
To use WINEPS you need to install some AFM files.
Dit blijken Adobe Font Metric bestanden te zijn. Die zijn te vinden op de FTP van Adobe. Ik heb er wat gedownload van base35 omdat http://www.la-sorciere.de/Wine-HOWTO/wineprintconfig.html dat suggereerde. De rest van die guide gaat echter uit van wine.conf, een bestand dat ondertussen afaik niet meer bestaat.

Op één of andere manier moet ik die AFM files dus installeren. En serieus ik kan niet vinden hoe ik dat voor elkaar moet krijgen (zonder wine.conf).

Betreffende printer is een Canon iP1600 met iP2200 drivers van Canon website. Vanuit OpenOffice enzo kan ik ook gewoon perfect printen. Alleen vanuit Wine applicaties niet.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindStorm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik weet het niet zeker, maar kun je door de printer gewoon via cups in te stellen niet via wine printen? Ik heb zelf crossover geinstalleerd, en ik kan vanuit msword en excel enzo gewoon printen op alle printers.

Voor zover ik weet is crossover gewoon een verzameling scriptjes voor wine, dus het zou moeten lukken?!

edit: niet goed gelezen, je kunt wel gewoon printen uit andere apps. even kijken of ik de crossover config kan vinden...

edit2: ik zie zojuist dat mijn internet explorer wel gewoon de printers van cups ziet (Wine wine-0.9.36, RHEL 5 en FC7)

[ Voor 28% gewijzigd door MindStorm op 19-06-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Ik "zie" de printer ook wel vanuit b.v. Word, maar zodra ik probeer te printen krijg ik die error dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Tegenwoordig gaan alle instellingen in het register, en ik geloof dat je deze in HCU\Software\Wine\Fonts mag plaatsen, met de naam AFMPath0. Mijn bron? de wine broncode :X

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Ik heb het erin gezet, maar hij lijkt zich er niets van aan te trekken. Gewoon dezelfde error en geen print. Ik zal morgen proberen of ik van de directe Wine-repo een nóg nieuwere versie van Wine kan krijgen, maar ik betwijfel dat dat het oplost.

[ Voor 38% gewijzigd door Mentalist op 19-06-2007 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Succes!
Any idea where that ppd file came from? It has all of its Fonts entries
commented out and Wine doesn't like this. I'll work on a proper fix but a
workaround is to edit the file and change all occurances of *%Font to *Font
so instead of
*%Font Courier: Standard "(001.000)" Standard ROM
you have
*Font Courier: Standard "(001.000)" Standard ROM

etc.

Huw.
De iP2200 driver van Canon die ik voor de iP1600 gebruik heeft geen enkele "font"-regel. Geen wonder dat het niet werkte. Ik heb de .ppd van een of andere Deskjet opengetrokken en de hele font-sectie gekopieërd naar de Canondriver. Succes! Word en Excel kunnen nu printen. Notepad niet, maar dat is toch niet nodig ("notepad: fixme:commdlg:PrintDlgExW stub").

Hier is de gefixte driver: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/canonip2200_FIXED.ppd (copy GPL: http://www.gnu.org/licenses/gpl.txt)

Voor Engelstaligen die hier via Google of andere zoekmachines terecht komen (aangezien dit probleem weinig voorkomt niet echt ondenkbaar): The Linuxdriver from Canon for the iP2200, which also works for the iP1600, is screwed. You can't print from wine with it. When you add the fonts section from the HP Deskjet driver into it, it works. The file above includes this font section.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Toevallig kwam ik op een pagina waar ook een methode werd uitgelegd: http://frankscorner.org/index.php?p=qa

Ik heb geen idee of het werkt, maar voor de volledigheid:
How do I set up my printer to make it work under Wine?
If you are using CUPS you will have to do nothing. Everything will work out-of-the-box.

Another way to print in Wine:
Steps:
- regedit
- in HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Print\Printers\[cups_printer_name]
- find the key "Port"
- change it's value to "|kprinter" for kde and "|gtklp" for gnome and alikes with gtk.
When the user wants to print, the standar print dialog appears.
Note that the first character is pipe | symbol.
Zoals ik het lees moet de opdracht gewoon gepiped worden naar je Qt / gtk print dialog (maar ik heb het niet getest!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Volgens mij gebruik ik ook gewoon CUPS. Of bedoel je die alternatieve methode? Dat werkt misschien ook.. Ik ga nu die ouwe kapotte driver niet meer terugzetten om het uit te proberen :P.

[ Voor 65% gewijzigd door Mentalist op 21-06-2007 15:45 ]

Pagina: 1