Toon posts:

Mail transport vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Kunnen jullie mijn idee m.b.t. het verzenden van e-mail en de bijbehorende vragen misschien controleren / beantwoorden? Ik ga even uit van een SMTP / POP3 situatie met een exchange server.

1. In outlook drukt iemand op SEND;
2. Er wordt een verbinding met de ingestelde SMTP server tot stand gebracht over poort 25;
3. Het bericht wordt afgeleverd bij de SMTP server (staat in outlook nu in de send items);
4. De SMTP server kijkt naar het domein van de geadresseerde en zoekt via DNS de het MX record op (de verwijzing naar de verantwoordelijke mail server).
5. De SMTP server maakt verbinding met de server in het MX record (weer via poort 25). Deze accepteerd het bericht of geeft een "kan niet afleveren" achtige fout.
6. Wanneer de SMTP server de server van het MX record niet kan benaderen probeert hij dit nog een paar keer, daarna stuurt hij een "kan niet afleveren" terug naar het afzender adres.

Voor het verzenden van mail gebruik je dus overal poort 25. Een exchange server achter een firewall heeft dan na mijn mening ook genoeg aan poort 25 om mail te kunnen ontvangen.

Nu heb ik een meningsverschil met een collega. Het domein wordt gehost door een provider. De exchange server host hij zelf in het bedrijfsnetwerk. De hosting provider heeft het MX record doorgezet naar de WAN poort van zijn bedrijfsnetwerk. De router geeft alle poort 25 TCP door aan de exchange server.

Nu is zijn mening dat wanneer hun exchange server uitvalt, de e-mail wordt bewaart door de provider (gedurende 3 a 4 dagen).

Na mijn mening klopt dit niet, want dan zou bij de provider toch ook een mail server moeten staan die deze e-mail eerst cached? Wanneer er een MX record wordt ingesteld zou deze toch direct de e-mail verder sturen?

Ik hoop dat iemand mij uit kan leggen waar ik een denkfout maak.

Verwijderd

Ligt eraan,
meeste verzende servers proberen paar keer te sturen, sommige proberen het na een dag of wat ook nog 's om de " ontvangenende" mailserver te bereiken. Ligt geheel aan de config van de verzendende server.

Daarnaast, kan het nog zo zijn dat de provider van je collega, een fallback heeft opgezet voor dat betreffende domein. Indien dan de eerste mailserver niet direct beschikbaar is, zal de 2e (of 3e,4e) mailserver de mail ontvangen en daarna proberen door te sturen naar de 1e mailserver (mail relaying).
(ff simpel en kort uitgelegd)

Dus zonder exacte gegevens is niet te zeggen wie van jullie precies gelijk heeft.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:15

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik denk dat je collega denkt dat er gebruik gemaakt wordt van batchedSMTP, dan heeft je provider een fallback server.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:42

TrailBlazer

Karnemelk FTW

mail is redelijk failsafe wat betreft onbereikbare mail servers. De versturende server zal het inderdaad enige tijd blijven proberen. Dit kan zelft tot een week zijn. Pas dan krijg je een undeliverable. Je kan natuurlijk zelf eenvoudig de MX records opvragen dan zie je meteen of er een fallback is.

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Doe eens "nslookup -type=mx collega.domein"

Als daar alleen het ip-adres van je collega uitkomt is er hoogstwaarschijnlijk geen fallback.
Staan er meerdere adressen en/of staat die van je collega er niet tussen dan is er hoogstwaarschijnlijk wel een fallback.