Mijn Flickr; Sony A7iii
Condens trekt altijd weg na een paar seconden/minuten... dus gewoon je apparaat laten acclamatiseren. Dan mag er in principe nix aan de hand zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Lifestyle71 op 19-06-2007 11:12 ]
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
De vlinderkas in bv Artis voldoet wel aan je beschrijving. Temperatuur van 30+ graden en hele hoge luchtvochtigheid (af en toe vernevelen ze water).
Voordat ik naar binnen ga, eerst de camera + lens een tijdje opwarmen onder de blowers die bij alle ingangen hangen (zo'n handendroogapparaat die je ook in toiletten ziet). Met zomerweer is het niet echt nodig, 's winters zeker wel. Dan loopt vaak eerst nog steeds het water van je camera+lens. Na een tijdje is de temperatuur van de camera gelijk aan de omgevingstemperatuur en verdwijnt die condens.
Een beetje dSLR moet dat wel kunnen hebben.
Natuurlijk niet je lenzen gaan wisselen onder deze condities.
Voordat ik naar binnen ga, eerst de camera + lens een tijdje opwarmen onder de blowers die bij alle ingangen hangen (zo'n handendroogapparaat die je ook in toiletten ziet). Met zomerweer is het niet echt nodig, 's winters zeker wel. Dan loopt vaak eerst nog steeds het water van je camera+lens. Na een tijdje is de temperatuur van de camera gelijk aan de omgevingstemperatuur en verdwijnt die condens.
Een beetje dSLR moet dat wel kunnen hebben.
Natuurlijk niet je lenzen gaan wisselen onder deze condities.
This footer is intentionally left blank
De 24-105L van mijn vriendin kon de vlindertuin in Emmen niet verdragen. Die was ook netjes opgewarmd middels de blowers, maar achteraf toch ineens een berg condens achter het frontelement.
We hebben het ding dus wel meteen omgeruild voor een nieuwe, maar ik had zelf verwacht dat een weathersealed L objectief die moest kunnen verdragen.
We hebben het ding dus wel meteen omgeruild voor een nieuwe, maar ik had zelf verwacht dat een weathersealed L objectief die moest kunnen verdragen.
Ik ben zelfs midden in de winter met verschillende lenzen (Sigma 17-70, Sigma 70-300 APO en Nikon AF-S 80-200) in blijdorp de vlindertuin ingerend, en dan sta je inderdaad wel even te wachten wanneer de condens wegtrekt, maar ik heb nog nooit problemen gehad met het spul. En bij blijdorp hebben ze geen blowertjes die je bril/lens kunnen verwarmen, dus voor verwarmd waren ze niet 
En ook lenzen gewisseld etc. Misschien heb ik geluk gehad, maar ik denk dat een beetje dSLR gewoon wel wat kan hebben
En ook lenzen gewisseld etc. Misschien heb ik geluk gehad, maar ik denk dat een beetje dSLR gewoon wel wat kan hebben
Verwijderd
Ben afgelopen zomer ook afgedaald in een grot in Griekenland, 18 graden en 90% luchtvochtigheid.
Daarna weer naar boven, 42 graden en vast een veel lagere luchtvochtigheid (het was al weken droog).
Toen stond er plots ook wel condens op m'n frontelement, ik schrok me rot..maar na een tijdje trekt het wel weg. Voor zover ik weet geen nadelige effecten van ondervonden wat aansluit bij :
Daarna weer naar boven, 42 graden en vast een veel lagere luchtvochtigheid (het was al weken droog).
Toen stond er plots ook wel condens op m'n frontelement, ik schrok me rot..maar na een tijdje trekt het wel weg. Voor zover ik weet geen nadelige effecten van ondervonden wat aansluit bij :
Sigma 17-70, *knip* blijdorp de vlindertuin ingerend, en dan sta je inderdaad wel even te wachten wanneer de condens wegtrekt, maar ik heb nog nooit problemen gehad met het spul.
Productiefout en daardoor een niet weathersealed exemplaar ontvangen..waar je op deze manier achterkwam ? Lijkt me best een redelijke aanname..We hebben het ding dus wel meteen omgeruild voor een nieuwe, maar ik had zelf verwacht dat een weathersealed L objectief die moest kunnen verdragen.
Ik heb ook zoiets gehad. Bezoek aan mergelgrot en dan ineens buiten komen pats alles beslagen.
Half uur wachten en alles was weg en geen merkbaar effect daarna.
Dus motto is gewoon geduld hebben. Camera uitlaten en wachten tot alle condens weggetrokken is. Weathersealed heeft hier trouwens niks mee te maken er zit altijd lucht in de camera en op andere temperaturen reageert dat gewoon.
(Bij mij zat er een 17-40L met UV element dus ook weathersealed objectief)
Half uur wachten en alles was weg en geen merkbaar effect daarna.
Dus motto is gewoon geduld hebben. Camera uitlaten en wachten tot alle condens weggetrokken is. Weathersealed heeft hier trouwens niks mee te maken er zit altijd lucht in de camera en op andere temperaturen reageert dat gewoon.
(Bij mij zat er een 17-40L met UV element dus ook weathersealed objectief)
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Verwijderd
UV filter eraf halen als daar achter condens zit helpt ook al een hoop trouwens..condens trok in ieder geval flot weg toen.
heb het ook al eens gehad in emmen in het afrikahuis/vlindertuin/aziehuis met mijn 70-200. Dat is zo'n lomp stuk glas dat het incl blower minstens een half uur duurt voordat de condens weg is.
This too shall pass
Pagina: 1