Adresboekserver: LDAP?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Topicstarter
Om mijn mail centraal te kunnen beheren heb ik op mijn servertje (OpenSuse 10.1) een Courier IMAP server draaien. Deze IMAP benader ik met Evolution, Outlook en voor buitenshuis heb ik ook RoundCube als webmail.

Nu wil ik ook graag mijn adresgegevens centraal beheren. De logische optie leek mij een LDAP server, maar ik kom overal problemen tegen om deze vanuit de client-applicaties te beheren: het is vooral bedoeld voor grote bedrijven voor het gebruik van een centrale contactendatabase.

Daarnaast wil ik de contacten eigenlijk ook met mijn Palm kunnen synchroniseren. Momenteel zit ik eraan te denken om zelf een conduit te schrijven om LDAP met Palm Addressbook te synchroniseren vanaf mijn windows computer, aangezien ik geen alternatieven kan vinden.

Ik heb geëxperimenteerd met verschillende Linux-Exchange vervangers, zoals Open-xchange en Exchange4Linux maar vindt ze geen van allen prettig: ik hoef geen projecten te plannen en mijn agenda hoef ik ook niet centraal te beheren: dat gaat via mijn werk. Daarnaast zijn geen van deze applicaties te synchroniseren met een palm, voor zover ik heb kunnen ontdekken. Bovendien moet je weer betalen voor een Outlookconduit.

Mijn alternatief zou zijn om Linux te vervangen voor een Windowsserver en Exchange te installeren, maar dat heeft uiteraard niet mijn voorkeur: ten eerste wil ik het gewoon onder Linux werkend willen krijgen en daarnaast heb ik geen zin illegaal Exchange te gaan installeren (heb uiteraard geen zin om een licensie te kopen).

Heeft iemand ideeën hoe ik dit beter aan kan pakken, want volgens mij zie ik het een en ander over het hoofd.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

LDAP kan veel maar het is een hel om het aan de praat te krijgen is mijn ervaring. Thuis heb ik het draaien voor Courier Exim en PAM Het werkt wel maar ik voeg niet graag een gebruiker toe. Ik moet eigenlijk een keer een behoorlijke frontend voor schrijven waarschijnlijker word ik er dan wel gelukkiger van. Mijn grote probleem is om de tree te bedenken. Je kan dan wel bijvorrbeeld e-mail adressen toevoegen en dan vervolgens komen deze in je adres boek terug. Ik heb nog niet gewerkt met personal address books in een LDAP database. Dat moet ook wel kunnen denk ik.

[ Voor 30% gewijzigd door TrailBlazer op 19-06-2007 10:30 ]

Verwijderd

Je zou eens kunnen kijken naar Zarafa. Dat is een Exchange vervanger voor Linux. Het kost geloof ik 30 euro per licentie. Heb er hier laatst een presentatie over bijgewoond en ik was behoorlijk onder de indruk van de onderliggende werking + ondersteuning.

• PhysicsRules

PhysicsRules

Topicstarter
Bij een LDAP server zou ik naar een Personal Address book moeten kijken om überhaupt in sommige clients te kunnen editten.

Zafara kost €300,-, dan kan ik net zogoed een Microsoft Technet abonnement kunnen nemen en Exchange downloaden. Behalve dat ziet het er mooi uit idd.

[ Voor 7% gewijzigd door PhysicsRules op 19-06-2007 10:43 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 11:20

Shuriken

Life is all about priorities

Scalix is misschien een aardige optie?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• PhysicsRules

PhysicsRules

Topicstarter
Shuriken schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:46:
Scalix is misschien een aardige optie?
Klinkt interessant, alleen moet voor de Outlook en Palm connector weer betaald worden, voor zover ik kan nagaan. Maar €60,- is al een stuk beter te overzien dan 300.

Hier ga ik me verder in verdiepen.

Correctie, volgende de site krijg je bij een community licentie er 25 gratis users bij voor Outlook en palm. Dit klinkt aantrekkelijk :)

[ Voor 18% gewijzigd door PhysicsRules op 19-06-2007 11:00 ]

Verwijderd

TrailBlazer schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:29:
LDAP kan veel maar het is een hel om het aan de praat te krijgen is mijn ervaring.
[...]
Valt allemaal hardstikke mee hoor, je moet alleen LDAP een beetje snappen ;). Je moet zorgen dat OpenLDAP gebruik kan maken van de bdb backend (en je moet berkeleydb-4.x geinstalled hebben dus), want de ldbm backend zuigt apepikken. Hierna moet je een tree bedenken welke gebruikt kan worden als adresboek. Dit kan een simpele OU zijn, welke je of shared of private kunt maken, afhankelijk van hoe je je acl's erop instelt. Hieronder hang je entries van de inetOrgPerson, person en organizationalPerson klasses, waar je je contact data inzet. Afhankelijk van welke client gebruikt kun je willekeurige velden gebruiken (en deze in je client mappen naar de relevante velden) of de velden waar de client verwacht dat bepaalde gegevens staan.

Zie ook deze link voor meer informatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 12:08 ]

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Het grote probleem van adresboeken in LDAP, is dat er geen standaard voor bestaat. Zowel mozilla, evolution als outlook gebruiken elk een ander schema om adresboek-gegevens in op te slaan.

Dit gezegd zijnde: er bestaan bijna geen programma's die naar LDAP kunnen schrijven. De meeste kunnen enkel contactgegevens lezen. Contacten toevoegen zal je dus sowieso manueel moeten doen.

Contacten synchroniseren met Palm, dat moet toch goed te doen zijn? Ik weet niet hoe zoiets werkt, maar een LDAP adresboek in Outlook gebruiken is een koud kunstje. Je kan zelfs willekeurige attributen mappen op de adresboek-velden van Outlook contacten. Synchronisatie met je Palm zou dan ook een eitje moeten zijn.

Om dat echter vanuit linux te doen, daarvoor weet ik te weinig van Palm af.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
opensync / multisync is een interessante optie. Je moet dan een syncml server hebben draaien. Als je het aan de praat kan krijgen houd ik me voor de oplossing aanbevolen.

• PhysicsRules

PhysicsRules

Topicstarter
Parasietje schreef op zondag 24 juni 2007 @ 11:38:
Het grote probleem van adresboeken in LDAP, is dat er geen standaard voor bestaat. Zowel mozilla, evolution als outlook gebruiken elk een ander schema om adresboek-gegevens in op te slaan.

Dit gezegd zijnde: er bestaan bijna geen programma's die naar LDAP kunnen schrijven. De meeste kunnen enkel contactgegevens lezen. Contacten toevoegen zal je dus sowieso manueel moeten doen.
dat is me ook opgevallen, maar is het minste probleem: zelf een schema definiëren, of iets algemeens proberen te verzinnen. Voor zover ik van LDAP gezien heb zijn de schema's wel verschillend maar goed te interpreteren dankzij de attributen.
Contacten synchroniseren met Palm, dat moet toch goed te doen zijn? Ik weet niet hoe zoiets werkt, maar een LDAP adresboek in Outlook gebruiken is een koud kunstje. Je kan zelfs willekeurige attributen mappen op de adresboek-velden van Outlook contacten. Synchronisatie met je Palm zou dan ook een eitje moeten zijn.
De standaard conduits synchroniseren alleen met Outlook MAPI, niet met Outlook in het algemeen. Het is voor zover ik na kan gaan niet triviaal om outlook als een soort van interface te gebruiken, maar wel een interessante optie om na te gaan.
Om dat echter vanuit linux te doen, daarvoor weet ik te weinig van Palm af.
Het syncen hoeft niet vanuit linux, dat is alleen de server.
Sir Isaac schreef op maandag 25 juni 2007 @ 10:52:
opensync / multisync is een interessante optie. Je moet dan een syncml server hebben draaien. Als je het aan de praat kan krijgen houd ik me voor de oplossing aanbevolen.
Daar ga ik me ook eens in verdiepen.

Scalix zag er trouwens veelbelovend uit maar is een erg zware applicatie, waardoor ik een beetje het gevoel krijg dat ik met hagel aan het schieten ben. Ik ben bang dat mijn huidige server het niet echt zal trekken en bovendien kan het niet samenwerken met mijn al draaiende Courier IMAP (wat open-xchange bijvoorbeeld wel deed.
Pagina: 1