Hebben camera's met een grotere ccd sensor geen 1.6 crop?

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Topicstarter
Hebben camera's met een grotere ccd/cmos sensor geen 1.6 crop met oudere objectieven?
Is het een trend dat de ccd/cmos sensoren groter worden?

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

Audi_S2 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:02:
Hebben camera's met een grotere ccd/cmos sensor geen 1.6 crop met oudere objectieven?
De crop is afhankelijk van de grootte van de sensor.
Nikon gebruikt 1.5x crop sensoren.
En Canon heeft 1.6, 1.3 en 1.0 crop sensoren in het gamma.
Olympus heeft het niet goed begrepen en die gebruiken een 2.0x crop formaat sensor :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Audi_S2
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Topicstarter
Waarom gebruikt niet elke fabrikant 1.0 crop sensoren?
Wat is het nadeel van grote sensoren of het voordeel van kleine?

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

• Wortelsoep
  • Niet online
Een grotere sensor is (veel) duurder. 1.0 crop wordt full frame genoemd, als je daarop zoekt kun je nog veel meer informatie vinden.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 09:26
Grotere sensoren zijn veel duurder om te maken.

Daarnaast kunnen de fotocellen er niet tegen wanneer het licht niet zo goed als loodrecht invalt, en hoe verder van het middelpunt, hoe "schuiner" het licht invalt. Dat moet je dan weer corrigeren met lensjes op het opervlak van de sensor, wat het nog weer duurder maakt...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Audi_S2 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:02:
a) Zoveel camera's met een grotere ccd/cmos sensor (maar wat is jou definitie van 'grotere' ? Groter dan die van een instap dSLR ? Of groter dan die van een compact?) zijn er nog niet.
b) Als ze geen 1.6 crop hebben met oudere objectieven, dan hebben ze dat ook niet met jongere
c) nauwelijks. Alleen Canon heeft de 1D serie en de 5D die grotere sensoren bevatten dan die van normale dSLR's. Hoe het in het compact segment zit, met de sensorgrootte's weet ik niet precies. Ik dacht wel dat Sigma laatst een compact had geintroduceerd met een sensor zo groot als die in een dSLR.
Als het goed is zijn de sensorafmetingen van de Canon 3/4x0D en x0D en Nikon's D40/50/70(s)/80/100/200 allemaal ong. gelijk (en dus 1,5x en 1,6x crop). Terwijl een aantal van die camera's toch al een aantal jaar oud is..kortom..nog niet echt een trend dus.

Maar als het je gaat om trends bij compacts..misschien, ik weet niet of de sensors daar inmiddels groter worden..volgens mij ook nauwelijks, maar ik moet zeggen dat ik die markt niet echt bestudeer ofzo. Veel te veel merken en types camera's in dat segment :)

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

http://www.cambridgeincol.../digital-camera-pixel.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/graphics/tut_digital_sensor-sizes.png

[ Voor 41% gewijzigd door Zoijar op 19-06-2007 13:50 ]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:06:
[...]

De crop is afhankelijk van de grootte van de sensor.
Nikon gebruikt 1.5x crop sensoren.
En Canon heeft 1.6, 1.3 en 1.0 crop sensoren in het gamma.
Olympus heeft het niet goed begrepen en die gebruiken een 2.0x crop formaat sensor :)
Er zitten wel voordelen aan een 2x crop sensor hoor. De objectieven kunnen daardoor kleiner gehouden worden.

Voor (extreem) tele is het ook wel handig, voor wide angle is het wel een hel.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:09

Garyu

WW

Je vergeet dan voor het gemak nog even de digitale achterwanden voor middenformaatcamera's trouwens.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:03

Zoefff

❤ 

Waarom dump je hier zomaar vragen zonder ook maar enigzins aan te geven wat je zelf al onderzocht en gevonden hebt?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.