Toon posts:

Dualboot Windows, Suse 10.2

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds 2 dagen Suse linux 10.2 geinstalleerd op mijn d-partitie (naast de windows die al op de C partitie staat= linux sda6). Na 1,5 uur de Ati driver geinstalleerd voor mijn videokaart :D

Nu is helaas niet automatisch bij het installeren een dualboot optie in de grub gekomen, ik kan windows dus niet inkomen.
in het bestand /boot/grub/menu.lst kan ik zoiets wijzigen, maar ik heb al verschillende commands geprobeerd, maar windows start niet.

title Windows XP

root (hd0,6?
chainloader+1
makeactive

Hoe kan ik de dualboot optie er nu toch inkrijgen?

Verwijderd

Een partitie-indeling is wel handig om hier goed op te kunnen reageren. Maar ik schat zo dat het
code:
1
root (hd0,0)

moet zijn om Windows te kunnen opstarten als die op de 1e partitie van je 1e schijf staat.

Verwijderd

Topicstarter
Windows indeling:
C: windows
D: muziek etc
E: Linux
F: my docs

Linux:
sda3 /
sda4 /root
sda5 /windows/C (is windows D)
sda6 /windows/D (is windows partitie)
sda7 /windows/E (is windows F)

o ja, linus boot onder hd(0,2)
zou dus idd kunnen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 10:26 ]

Verwijderd

Dus sda6 is je windows C partitie? Dan is het

code:
1
root (hd0,5)

Voor de komma is je schijf beginnend met cijfer 0. Dus sda = hd0. Achter de komma is de partitie ook weer startend vanaf 0. sda1 = hd0,0.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:28:
Dus sda6 is je windows C partitie? Dan is het

code:
1
root (hd0,5)

Voor de komma is je schijf beginnend met cijfer 0. Dus sda = hd0. Achter de komma is de partitie ook weer startend vanaf 0. sda1 = hd0,0.
En ook chainloader+1? (om bootloaders aan mekaar te knopen?)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:25:
sda3 /
sda4 /root
sda5 /windows/C (is windows D)
sda6 /windows/D (is windows partitie)
sda7 /windows/E (is windows F)
Die indeling lijkt mij eerlijk gezegd een beetje onwaarschijnlijk... Geef eens (als root) de output van
fdisk -l /dev/sda

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:35:
[...]

Die indeling lijkt mij eerlijk gezegd een beetje onwaarschijnlijk... Geef eens (als root) de output van
fdisk -l /dev/sda
komtie:
/dev/sda1 Linux swap/Solaris
/dev/sda2 W95 Ext'd(LBA)
/dev/sda3 Linux
/dev/sda4 Linux (met bootasterisk *)
/dev/sda5 NTFS
/dev/sda6 NTFS (heeft meeste blokken en is dus mijn grootste en windows, partitie)
/dev/sda7 NTFS

Verwijderd

Topicstarter
anders map() gebruiken om windows als eerste partitie in de lijst te krijgen?
title Windows XP
root(0,0)
map(hd0)(hd5)
map(hd5)(0)
Chainloader+1

edit: het lukt nog steeds niet om windows aan de praat te krijgen

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 17:36 ]

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Klopt, is een bug in SuSE 10.2. Heb ik zelf in het begin last van gehad, maar ik meen dat er een patch is die via Yast ter installatie wordt aangeboden. Hoe had ik dat zelf gedaan;

na installatie en configuratie:
- installatiebronnen (additional yast package repositories) toevoegen
- de online-update draaien
- met Yast de bootloaderconfig draaien en er hierbij op letten dat de code in het mbr wel wordt overschreven. Dit moet dan aangevinkt staan.

Als het goed is werkt dit, hoewel ik wel eens een rare install heb meegemaakt waarbij het niet ging lopen. Toen heb ik windows laten staan en gewoon opnieuw geinstalleerd, maar eigenlijk is dit wel raar omdat het gewoon zou moeten werken.

Ik ben trouwens heel nieuwsgierig naar je bevindingen met je ATI-kaart en de (nieuwe?) drivers onder linux.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Verwijderd

Topicstarter
dragunova schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 08:48:
Klopt, is een bug in SuSE 10.2. Heb ik zelf in het begin last van gehad, maar ik meen dat er een patch is die via Yast ter installatie wordt aangeboden. Hoe had ik dat zelf gedaan;

na installatie en configuratie:
- installatiebronnen (additional yast package repositories) toevoegen
- de online-update draaien
- met Yast de bootloaderconfig draaien en er hierbij op letten dat de code in het mbr wel wordt overschreven. Dit moet dan aangevinkt staan.

Als het goed is werkt dit, hoewel ik wel eens een rare install heb meegemaakt waarbij het niet ging lopen. Toen heb ik windows laten staan en gewoon opnieuw geinstalleerd, maar eigenlijk is dit wel raar omdat het gewoon zou moeten werken.

Ik ben trouwens heel nieuwsgierig naar je bevindingen met je ATI-kaart en de (nieuwe?) drivers onder linux.
hoe voeg je bij installatiebronnen additional yast package repositories toe? Dat zijn enkel de url's waarvan je updates kan doen. en bovendien zijn er heel veel additional's te vinden op bijv.
http://en.opensuse.org/Additional_YaST_Package_Repositories
Welke additional moet ik dan toevoegen?

Mijn ati kaart draait prima, met de driver op de ati website. Het installeren was wel een behoorlijk gedoe, maar ik heb een website gevonden die gewoon alle commando's voorkauwde, zodat het enkel de letterlijke instructies opvolgen was.
Ik heb nog geen problemen ondervonden met mijn ati x1600 xt kaart.

• dragunova

dragunova

Hier wordt je helemaal uitgelegd hoe en waarom je het zou kunnen doen. In het algemeen worden Packman en Guru (de bovenste twee) aangeraden. Hiermee heb je de belangrijkste apps wel. Voordat je dit echter doet raadt ik je aan om eens te kijken naar dit linkje naar een handige applicatie die de omstreden zen-updater verwijdert (zal ook in 10.3 niet aanwezig zijn) en vervangt door een eigen tool die je op een veel makkelijker point 'n click manier laat kiezen uit alle mogelijke zaken die je nodig zou kunnen hebben op je systeem. Zoals flash, dvd-codecs, drivers voor grafische kaarten et ce te Ra.

edit:
Het zou trouwens niet moeten uitmaken voor de beveiligingsupdates of je additional yast package repositories installeert of niet.

Ik gebruik konvenientSuSE nu al een half jaartje met heel veel plezier, het geeft je bij de configuratie zelfs een knopje "kick zmd" :lol!: en dat heb ik meteen gedaan, mn (3) systemen draaien nu stukken sneller. Al helemaal sinds ik beagle heb verwijderd, maar da's een ander verhaal....

Wel even checken dat je nu dus niet die grafische drivers nog een keer installeert he, want dan zou het ineens wel eens niet meer kunnen gaan werken.

Eeehm, maar je postte over grubconfig he? Dat wordt toch gepatcht met de update?
Hoef je verder weinig voor te doen, anders klopt er iets niet. Ik heb windows overigens gewoon in mn bootmenu, na via Yast dus bootconfiguratie te hebben gedraaid waarbij ik dus even met extra aandacht heb gekeken naar het tweede tabblad, waar een vinkje moet staan bij de optie om de code in de mbr te schrijven.

[ Voor 4% gewijzigd door dragunova op 20-06-2007 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu die packman en guru bij installatiebronnen staan. Daar staan enorm veel extra progjes, dus daar wacht ik nog liever ff mee
Daarnaast vind ik patches voor minstens 2 gig, lijkt mij een beetje raar gezien ik versie 10.2 heb van suse.
Welke update bedoel jij? voor alleen grub?

Ik gebruik momenteel de volgende commands:

title Windows
rootnoverify (hd0,5)
chainloader (hd0,5)+1

Hierbij gebeurt niets

Bij

title Windows
root (hd0,5)
chainloader (hd0,5)+1

geeftie een foutmelding: bestandssysteem onherkenbaar/ongeldig oid

Wat is jou code dan? en op welke sda... heb jij je windows staan?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2007 16:37 ]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

Heb je echt
chainloader (hd0,5)+1
staan? Dat heb ik nl. nog nooit gezien en is volgens mij ook niet de juiste manier. Er moet gewoon
code:
1
chainloader +1
staan. Ben het overigens met deadinspace eens dat je partitieindeling een beetje apart is als je net een eerste Linux installatie naast Windows gedaan hebt, maar goed. Heb je tijdens het installeren iets aan je partitie indeling veranderd? Je kunt trouwens ook na het starten van grub, zodra je het menu ziet, 'e' drukken terwijl de windows entry geselecteerd staat. Dan krijg je een console waarin je die entry kunt bewerken. Soms handig in dit soort situaties. Scheelt je hoop reboots.

Verwijderd

Topicstarter
o, ja, die fout heb ik er al uitgehaald. Ik heb nu:
title Windows
root (hd0,5)
makeactive
map (hd0,0) (hd0,5)
map (hd0,5) (hd0,0)
chainloader +1
nu krijg ik "error 13: Invalid or unsupported executable format"
Zou grub de windows bootlader verwijderd hebben ofzo?

Heeft evt "savedefault" nog meerwaarde?

Ik heb tijdens installeren niets veranderd, maar had voor de installatie al C,D,E,F.
Nu heb ik die E gebruikt voor linux.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Wat is de eerste bootable partitie? Waar staat grub op? Savedefault gaat niet zo veel uitmaken op dit vlak. Dat zorgt er alleen maar voor dat de vorige keuze onthouden wordt voor de volgende keer.

Verwijderd

Topicstarter
wzzrd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 20:06:
Wat is de eerste bootable partitie? Waar staat grub op? Savedefault gaat niet zo veel uitmaken op dit vlak. Dat zorgt er alleen maar voor dat de vorige keuze onthouden wordt voor de volgende keer.
# Modified by YaST2. Last modification on do jun 21 22:22:38 CEST 2007
default 0
timeout 8
##YaST - generic_mbr
gfxmenu (hd0,2)/boot/message
##YaST - activate

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title openSUSE 10.2
root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda3 vga=0x317 resume=/dev/sda1 splash=silent showopts
initrd /boot/initrd

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: floppy###
title Diskette
rootnoverify (hd0,0)
chainloader (fd0)+1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Veilige modus -- openSUSE 10.2
root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda3 vga=normal showopts ide=nodma apm=off acpi=off noresume edd=off 3
initrd /boot/initrd

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: xen###
title XEN
root (hd0,2)
kernel /boot/xen.gz
module /boot/vmlinuz-xen root=/dev/sda3 vga=0x317 resume=/dev/sda1 splash=silent showopts
module /boot/initrd-xen

title Windows
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
map (hd0,0) (hd0,5)
map (hd0,5) (hd0,0)
chainloader (hd0,5)+1

Mij lijkt dus partitie sda 3 (hd0,2)
hmm, vreemd, in een vorige post was dit nog sda4, of ik moet daar een foutje hebben gemaakt (sda4= /home)

Dit laatste met map instructies ging helemaal verkeerd. Het lukte niet, dus reset gedaan. Bij de reset: kan besturingssysteem niet vinden. Dus hij kon niet starten vanuit de windows partitie.
Ff gerepareerd door linux cd te laten updaten zonder updates uit te voeren. (opnieuw bootconfiguratie wordt dan gedaan)

ik zou niet weten hoe dit probleem opgelost moet worden. is dit een grub/suse bug?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik windows maar ga terugzetten. Dat is toch gewoon even de windows cd erin stoppen en op repareren klikken?
En dan proberen vanaf windows toch in linux te komen.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Dat zou ik dus **niet** doen. Je kunt fixmbr draaien vanuit de recovery console (of fixboot, ik vergeet het verschil telkens), maar dan kom je dus NIET in Linux. Om in Linux te komen heb je een bootloader nodig. Ik zou het eerder nog even met Knoppix proberen.

Verwijderd

Topicstarter
misschien ligt het probleem wel bij het feit dat ik het mbr heb overschreven bij de linux installatie, de windows bootloader staat daar namelijk ook, en dus heeft windows nu geen bootloader, maar ik blijf het raar vinden dat de twee niet allebei kunnen opstarten van dezelfde fysieke harddisk.

Knoppix is toch niets anders dan linux-running-from-cd?
en de fixmbr zit op je windows cd?

• dragunova

dragunova

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:49:
misschien ligt het probleem wel bij het feit dat ik het mbr heb overschreven bij de linux installatie, de windows bootloader staat daar namelijk ook, en dus heeft windows nu geen bootloader, maar ik blijf het raar vinden dat de twee niet allebei kunnen opstarten van dezelfde fysieke harddisk.
Dat is ook niet het probleem, grub is prima in staat je windowspartitie te booten.
In principe zou je genoeg moeten hebben aan iets als

code:
1
2
3
title Windows
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader (hd0,5)+1

Voor /dev/sda6.
Ik vraag me wel af of jouw /dev/sda6 echt een "fysieke" partitie is of een logische binnen de extended partitie die ongetwijfeld is aangemaakt.
quote: keeskwekkeboom
Knoppix is toch niets anders dan linux-running-from-cd?
en de fixmbr zit op je windows cd?
Knoppix boot een live linux systeem in ram vanaf cd.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Hoe heb je het in godsnaam voor elkaar gekregen dat windows op een logische partitie staat?
Even voor de uitleg: de mbr heeft slechts plaats voor 4 partities. omdat dat een beetje weinig is, kun je een extended partitie maken, met daarbinnenin de andere, logische, partities. de primaire partities krijgen in linux nummer 1-4, de logische partities nummers daarboven. Je kunt NIET booten vanaf een logische partitie, en hebt daarvoor altijd een bootloader op een primaire partitie nodig.
Blijkbaar had windows zijn bootloader in de mbr staan, en je hebt nu geen partitie meer over om die ergens anders neer te zetten, als dat al kan, dus je enige mogelijkheid is om die weer terug te zetten, en vandaaruit grub/linux (door)starten.
Of je maakt een backup, en herinstalleert windows op een primaire partitie. Linux kun je vrij gemakkelijk naar een andere partitie kopieeren.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• dragunova

dragunova

laurencevde schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 00:35:
...snip... Je kunt NIET booten vanaf een logische partitie, en hebt daarvoor altijd een bootloader op een primaire partitie nodig.
Maar grub kan (met een paar regeltjes code in de mbr) wel een logische partitie booten. Linux iig, windows weet ik niet. Maar dan heb je wel een /boot partitie nodig.

Hoe die zn windows in een logische partitie heeft gekregen:

/dev/sda1 Linux swap/Solaris
/dev/sda2 W95 Ext'd(LBA)
/dev/sda3 Linux
/dev/sda4 Linux (met bootasterisk *)
/dev/sda5 NTFS
/dev/sda6 NTFS (heeft meeste blokken en is dus mijn grootste en windows, partitie)
/dev/sda7 NTFS

Als je tijdens de install geresized hebt (???) had je /dev/sda1 eerst als windows partitie ingericht?
Hoe heb je het eigenlijk gedaan?
Heb je trouwens een back-up van je belangrijkste gegevens gemaakt? :)

[nog ff aanvullen]als ik me een goede voorstelling van zaken maak had je eerst windows op de eerste primaire partitie staan. Misschien had je ook nog andere windows partities. Daarna heb je SuSE geinstalleerd.

heb je van te voren of tijdens install geresized (plaats gemaakt voor linux)?
is het niet nog steeds zo dat windows standaard op de eerste partitie van de hdd moet staan?
Als je de systeempartitie van je windows install hebt vervangen door een linux install, wat heb je dan met de eerste gedaan?[/nog ff aanvullen]

[ Voor 22% gewijzigd door dragunova op 27-06-2007 09:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal alvast beginnen met een antwoord.
Als je maar 4 fysieke (primaire) partities mag hebben kan het zijn dat tijdens installatie van linux de windows partitie als logisch is bestempeld. Hoe dat is gebeurd? geen idee. Ik had hiervoor 4 (C: - F:)windows partities, waarvan ik er 1 in zijn geheel gebruikt het om linux op te zetten (eerst de partitie weggegooid ivm NTFS): schijf E:
Tijdens de installatie heb ik niet geresized, aangezien mij 20 gig genoeg leek voor linux. (dit is toch geen belangrijke installatieoptie als je al ruimte voor linux op een leeg stuk schijf hebt?)

Geen nood: ik heb al mn docs, muziek, ed op mn externe HD staan, ik heb daarbij nog een True image op die HD staan van alles behalve al mijn documenten.

Misschien moet ik het simpeler aanpakken: alle partities weggooien bij windows installatie, één 60 gig partitie maken voor windows, en daarna de linux installatie draaien en daarvoor een 20 gig partitie maken. Als dan de dualboot het doet, de rest van mn harde schijf mbv de windows cd opdelen in partities whatever i want. (oftewel, eerst kaal win en linux erop zetten, en daarna pas partities voor documenten ed aanmaken)

• dragunova

dragunova

Ik maak altijd eerst een standaard windowsinstall aan als systeempartitie, ongeveer 4 tot 10 gig is zat (alleen xp en systeemsoftware). Verder laat ik tijdens de windowsinstall de rest van de hdd ongepartitioneerd. Als ik daarna linux installeer richt ik tijdens die partitionering ook gelijk een extra partitie voor windows in, bij voorkeur in mn extended. Deze partitie wordt altijd automagisch herkend door windows na de volgende reboot.

Verwijderd

Topicstarter
ik doe maar 60 gig, ik gebruik nogal wat programma's, en ik heb toch 160 gig, dus kan ik beter te ruim dan te krap nemen.
dan ga ik vrijdag (vrij :D) wel even windows op een enkele partitie installeren en dan daarnaast linux. maar hoe kun je specifiek aangeven dat je een partitie in je extended wil?

• dragunova

dragunova

Bij het aanmaken van partities moet je er even op letten dat je drie primaire partities hebt (een daarvan is windows) en een extended partitie. Bij wwindows heb je al een primaire aangemaakt en daarop geinstalleerd. Als je vervolgens bij de SuSE install gaat partitioneren vraagt yast je of je een primaire of een extended partitie wilt aanmaken.
ik doe maar 60 gig, ik gebruik nogal wat programma's, en ik heb toch 160 gig, dus kan ik beter te ruim dan te krap nemen.
Ja, dat kun je doen, maar miss wil je wel een aparte partitie aanmaken voor alle programmas. Die installeer je pas als je windows helemaal ingericht hebt. Die zet je dan niet op de systeempartitie. Op de systeempartitie zet ik altijd alleen maar drivers en specifieke systeemsoftware die daar thuis hoort. Op de andere partitie zet ik mn games en als ik die onder windows beschikbaar zou willen hebben, mn multimedia-bestanden. Jij hoeft het natuurlijk niet zo te doen, maar ik vind dat nu eenmaal de rustigste manier van werken. Iig kun je later tijdens de install van SuSE na het aanmaken van de extended partitie aangeven dat je een FAT-partitie (voor je windows) wilt. Die kun je trouwens een mountpoint voor in linux geven, dat kan handig zijn. Als je daarna windows boot wordt-ie herkend, zal die evt formatteren aanbieden, en kun je die vervolgens volstampen met niet systeem gerelateerde code.

[ Voor 61% gewijzigd door dragunova op 27-06-2007 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
k heb nu allebei geinstalleerd staan, suse herkende bij de installatie de windows installatie en nu doet dualboot het. Ik kon tijdens de installatie btw geen fat partitie meer aanmaken, ondanks dat ik pas partitie 1,2,3 heb gebruikt (sda1,2,3) en dus nog sda4 als primaire partitie heb. Linux zelf staat op de ext.

• dragunova

dragunova

Ok, dat klinkt al goed.

Het zou niet hoeven uitmaken of je /dev/sda4 primair is of niet, maar welke is dan extended?

Voorts is het wel van belang dat ALS je logische partities wilt maken, dat je dan wel voldoende ruimte hebt binnen de extended om die ook daadwerkelijk daarin aan te kunnen maken. Het heeft geen zin om een extended aan te maken van twee gigabyte waarbinnen je tien partities van tweehonderd meg aanmaakt. 8)7

Het maakt vrijwel nix uit of je eerste, tweede, derde of vierde een extended partitie is. Binnen de regeltjes zoals die algemeen gelden voor de gangbare bestandssystemen kun je vier primaire partities aanmaken op een hdd, waarvan er een een uitgebreide (extended) kan zijn. (of misschien wel twee, maar dat weet ik zelf niet zeker. Ik weet ook niet of dit wel zin heeft.) Binnen die uitgebreide partitie kun je dus logische partities aanmaken die je zou kunnen booten met een bootmanager die niet binnen die uitgebreide partitie valt. Doorgaans staat de bootmanager op de mbr (master boot record), maar deze kan ook op een verwisselbaar medium staan zoals een usb-stick, een diskette of een cd-rom. Het is ook mogelijk een syteem te booten aan de hand van een boot-rom die zich bijvoorbeeld op een netwerkkaart bevindt.

Back on question; als je eerst windows installeert (op een enkele partitie van gewenste grootte) en de rest van de schijf ongepartitioneerd laat, moet het mogelijk zijn om tijdens de install van een os zoals suse nog twee primaire partities en een uitgebreide partitie aan te maken. Binnen de laatste maak je dan dus die logische partities aan, waarvan eentje een fatpartitie zou kunnen zijn. Wellicht vind je het handig (lees overzichtelijk) om deze achteraan te plaatsen, dan heb je je linuxpartities op een rijtje. Zoals ik al zei zal deze partitie door windows gewoon herkend worden.

[ Voor 3% gewijzigd door dragunova op 29-06-2007 13:46 ]

Pagina: 1