Dual channel reepjes in normale bankjes?

Pagina: 1
Acties:

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:38
Ik heb een dual channel setje van OCZ (2x 512mb, PC3200, CAS2).
Maar mijn barebone kastje ondersteund geen dual channel dus daarom vraag ik me af of dit wel goed met elkaar werkt.

Ik heb namelijk het probleem dat als ik beide reepjes er in plaats, dan krijg ik met taken als tv kijken / dvd kijken BSOD's. de BSOD's wijzen op het geheugen.
Als ik maar 1 reepje er in hang dan geeft hij geen BSOD's en werkt het perfect.

Maar aangezien ik 2 van die reepjes heb, snap je wel dat ik graag heb dat het met beide reepjes goed werkt.

Weet iemand of dat dit komt omdat ik dual channel geheugen plaats in een moederbord die geen dual channel ondersteund?

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Zou moeten werken, ik denk dat of 1 van je reepjes niet goed werkt, of gewoon een geheugenslot van je moederbord gaar is. Alles dus even los testen, bij voorkeur met memtest of een dergelijk programma.

Edit: oh en nooit verkeerd iets meer specs te postn.

[ Voor 12% gewijzigd door warcow op 19-06-2007 03:11 ]

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat is kantklare onzin, er bestaat niet zoiets als 'dualchannel geheugen'. Pure marketing geblaat. Het is niks meer dan 2 dezelfde reepjes geheugen die ze in een setje hebben gepropt.

Je moet eens kijken of het geheugen op een zogenaamde QVL staat en idd misschien een memtest86 progsel laten draaien.

Kijk ook eens in de BIOS of de timings ed niet de strak staan?

* Vinnie wijst ook naar de FAQ's of je daar in hebt gekeken? :)

C:\>_

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Zoals Vinnie hierboven al aangeeft is het zogeheten 'dual channel-geheugen' niet meer dan twee modules uit dezelfde productielijn die derhalve optimaal functioneren in een dual channel-opstelling.
Dat heeft enkel en alleen te maken met het feit dat moederborden (en met name geheugencontrollers) moeite kunnen hebben in een situatie waar je hetzelfde probeert met twee totaal verschillende modules.

Dat dit marketinginvloeden ondervindt klopt, maar tegenwoordig is dual channel in zekere zin noodzakelijk als je het systeem van voldoende bandbreedte wilt voorzien. Dat kun je echter net zo goed doen met twee identieke modules die niet samen in een 'kit' zitten. Vergelijk het bijvoorbeeld met autobanden; het is handig om er vier te hebben en daarom worden ze ook in sets verkocht, maar met vier dezelfde losse banden kom je net zo ver.

Het is verder absoluut niet het geval dat geheugen uit een dual channel-kit niet naar behoren kan functioneren wanneer het is aangesloten op een moederbord dat maar één geheugenkanaal heeft.
Sterker nog, ook een single channel-systeem functioneert beter met twee identieke modules dan met twee verschillende. Dat maakt het namelijk eenvoudiger voor de geheugencontroller. Problemen zijn dan ook eerder het gevolg van incompatibiliteit of simpelweg één of meer defecte module(s) of DIMM-slot(en).

Kijk daarom zoals gezegd in de QVL (Qualified Vendors List) van je moederbord en draai gedurende meerdere uren Memtest om het geheugen op fouten te controleren. Test de betreffende modules desnoods in een ander systeem (single- en/of dual channel), of natuurlijk ander geheugen in dit systeem. Het zou tenslotte ook op prijs worden gesteld als je in het vervolg je volledige specs zou vermelden.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

QVL-lijst is in theorie handig, maar in een land zoals België is zo'n lijst eerder utopisch. Dan blijft trail-and-error over, meestal laat je zoiets aan de computerwinkel over. Je koopt daar immers een mobo-processor-geheugen-combinatie, dan zij moeten maar uitzoeken en ervoor zorgen dat het draait. Als je deze onderdelen bij verschillende winkels koopt, dan zal elke winkel het probleem proberen afschuiven naar een ander (beetje de standaardprocedure van de bureacratie van de overheid).

Als je het zelf moet uitzoeken, dan zal je met memtest86 testen moeten doen. Latje 0 in bankje 0? Latje 0 in bankje 1? Latje 1 in bankje 0? Latje 1 in bankje 1? Latje 0 in bankje 0 en latje 1 in bankje 1? Latje 1 in bankje 0 en latje 0 in bankje 1? De latjes in een andere mobo steken? Andermans geheugen op jouw mobo? Controleer dat de klokfrequentie en timings in orde zijn?

[ Voor 27% gewijzigd door rapture op 19-06-2007 05:23 ]