Toon posts:

Web sharing werkt niet (time out)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Mac mini G4 (PPC), en zou graag een simpele website willen draaien hierop.
Het gaat dan om een simpele site, puur voor eigen gebruik, met wat info die ik overal wil kunnen inzien, en vooral ook wat bestanden die ik bij iedereen (met internet uiteraard) wil kunnen downloaden.
Dit zal niet altijd het geval zijn, maar bijvoorbeeld wel wanneer ik naar een vriend ga die ook een Mac heeft om daar wat mee te gaan rommelen. Ik wil dan graag de daarvoor benodigde bestanden op m'n eigen site klaarzetten.
Helaas is het me nog niet gelukt om ook daadwerkelijk verbinding te krijgen, en ik heb voor m'n gevoel alles (binnen mijn kennis) geprobeerd.

Ik heb m'n site zowel in Users/~/Sites als in Library/WebServer gezet (ik heb m'n OS op Engels staan, even voor de duidelijkheid), en in SystemPreferences staat web Sharing uiteraard aan.
Vanaf m'n broers Mac (die in het zelfde netwerk zit) kan ik m'n pagina wel gewoon bekijken, alleen niet vanaf een echte internet-verbinding.
Tot m'n frustratie kan ik m'n moeders pagina (ze heeft ook 'n Mac waar ik even een test website op gezet had, en Web Sharing aan heb gezet) vanaf mijn Mac wel gewoon zonder problemen inzien.

Afijn, heeft er iemand een idee waar het aan kan liggen?

Verwijderd

porten openzetten in je router?
80 is voor een webserver ('websharing')

Verwijderd

Topicstarter
Hm...ik was al bang voor zo'n antwoord, haha :-/

Want...hoe doe ik dat? Ik heb lang geleden wat te maken gehad met m'n router, daarna gelukkig niet meer.
Ik kon 'm toen via m'n browser benaderen, maar via welke url ook al weer...?
Toch maar eens gaan zoeken.

Ohja, waarom werkt-ie bij m'n moeder wel gewoon meteen dan trouwens? Die heeft zeker nog nooit aan de instellingen van haar router gezeten...

Uiteraard wel bedankt voor je antwoord, ik ga er eens mee aan de slag...eerst eens op zoek naar die url...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:25

job

poorten open zetten (doe je in je firewall/router) is alleen nodig als je de webserver probeert te bereiken van buiten je eigen netwerk (dus via internet).

Je zal de boel boel eerst binnen je eigen netwerk aan de praat moeten krijgen.
Zeker weten dat je webserver ook daadwerkelijk draait?
Wat zeggen de logs van je webserver?

Verwijderd

Topicstarter
@job; ja, m'n broer woont hier om de hoek, we delen dezelfde internet-aansluiting (dezelfde router dus ook), en vanaf zijn Mac is mijn website gewoon zonder problemen te zien. Het probleem is inderdaad dat het niet lukt vanaf een computer die niet in ons netwerk zit.
Maar goed, hoe kom ik ook al weer bij de instellingen van m'n router... eens even bij kpn.nl gaan kijken...

Verwijderd

Topicstarter
Hm, hier kom ik niet verder mee...zit nu via http://10.0.0.138 in de instellingen van m'n router, maar
a: ik heb geen idee wat ik moet aanpassen
b: volgens SystemPreferences staat poort 80 al open (ik heb m'n firewall aan staan, maar doordat ik Web Sharing heb aangezet, zet-ie o.a. deze poort automatisch open.

Iemand nog suggesties? :-/

• job

job

Je kan ook gerust je webserver op een andere poort zetten (en dus zowel in je server als je router de poort wijzigen).

Verwijderd

Topicstarter
@job: euhm, help??
Het is vast een hele goeie tip, maar ik heb geen idee wat ik zou moeten doen :-/
En al helemaal geen idee waarom dit allemaal nodig is, aangezien het gewoon zou moeten werken met m'n huidige instellingen toch? Bij m'n ouders werkt het zoner problemen met dezelfde standaard instellingen...

• job

job

Aah, ik heb die web sharing verkeerd begrepen, dus je poort staat nu al open :)

Je opent dus een poort (in dit geval poort 80), maar je moet ook aangeven naar welk ip die poort moet worden doorgestuurd. Elk pc in je netwerk heeft een bepaald ip.
Je moet dus die poort 80 koppelen aan het ip waarop je webserver draait.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:24:
Hm, hier kom ik niet verder mee...zit nu via http://10.0.0.138 in de instellingen van m'n router, maar
a: ik heb geen idee wat ik moet aanpassen
b: volgens SystemPreferences staat poort 80 al open (ik heb m'n firewall aan staan, maar doordat ik Web Sharing heb aangezet, zet-ie o.a. deze poort automatisch open.

Iemand nog suggesties? :-/
Het zou opzich handig zijn te weten welke router dat is, dan kun je daarmee zoeken op portforward.com naar een handleiding hoe je een poort openzet op jouw router.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

het wordt me iets duidelijker nu...
Ik heb 'n SpeedTouch 546, dus ik ga eens kijken of ik er uit kom via portforward.com.

@job: hoe doe ik dat, die poort 80 koppelen?

• job

job

Laat dmv een screenshot eens zien wat je nu al hebt ingesteld.
Dan kunnen we misschien zien wat er mis gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Waarvan wil je 'n screenshot precies?
Van m'n instellingen, of van de melding die ik krijg op een andere computer wanneer ik mijn pagina probeer te openen?
Ik ga 'm morgen (oeps, vandaag dus eigenlijk, ga dus zo eerst maar eens slapen...) op het werk weer eens testen, maar volgens mij is de melding simpelweg dat-ie de pagina niet kan vinden...

Morgen meer!

• job

job

Kijk je moet het zo zien..
Een webserver draait normaal gesproken op poort 80, dus als je een ip adres invoert probeert je router verbinding te maken met poort 80.
Een pc die via het internet naar die webserver wilt (wat nu met jou niet werkt) zal via je router moeten om die webserver te bereiken.
Het is dus de vraag hoe de router weet op welke pc die webserver draait....
Dat weet die router omdat je in moet stellen op welk ip die server draait.

Het kan dus als je de boel redeneert op 3 plekken verkeerd gaan.
1. de webserver draait op de verkeerde poort.
2. de router staat doorverwezen (of helemaal niet) naar het verkeerde ip adres.
3. je vult het verkeerde ip adres in in je browser. (voor intern heb je een ander adres nodig dan via internet).

Geef (dmv screenshot of tekst) dus die 3 punten hier in het topic weer.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 19-06-2007 07:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
@job;
thanx voor je toelichting.
Om meteen maar te antwoorden:
1. hoe weet ik 'op welke poort m'n webserver draait'?
2. hoe weet ik of m'n router staat doorverwezen? Ik heb zelf hier niets aan gedaan, alleen in System Preferences Web Sharing aan gezet
3. ja, ik typ http://10.0.0.154/~Marc/ in, precies zoals in SystemPreferences wordt aangegeven...

• job

job

1. Dat kan je vinden in de instellingen van je webserver (maar als je het niet veranderd hebt op poort 80).
2. jij zegt dat je de boel goed hebt ingesteld in je router... maar blijkbaar weet je dat dus niet.
Ga rustig de handleiding van je router doorlezen :).
3. Ja kijk met dat 10.0.0.154 adres zou een ander (via internet) nooit op de webserver kunnen komen. Dat is namelijk je interne ip. Als ik bijvoorbeeld je website zou willen bezoeken heb ik aan dat 10.0.0.154 niets.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 20-06-2007 00:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hm,
ik snap er geloof ik steeds minder van.
Even voor de duidelijkheid dan maar even controleren of ik goed begrijp wat de mogelijkheden van Personal Web Sharing precies zijn;

Volgens het standaard index.html bestand dat in de map Mac HD/Users/Myshortusername/Sites staat, is het heel eenvoudig om deze pagina (of een eigen index.html bestand) via je eigen netwerk óf via internet te delen met anderen.
Hiervoor hoef je dan slechts in SystemPreferences bij Sharing, tabblad Services een vinkje te zetten bij Personal Web Sharing.
Onderin het venster zie je dan de url weergegeven die naar deze pagina moet leiden.

Bij mij lukt dit dus niet;
• binnen mijn netwerk lukt het zonder problemen
• via het internet lukt het niet (pagina blijft een eeuwigheid laden en geeft dan een foutmelding)

Ik heb uiteraard op het moment dat ik het via internet (bijvoorbeeld op het werk) test gezorgd dat m'n Mac aan slaat en niet slaapt.
Ook bij een vriend van mij lukt het niet, wanneer ik vanaf hier via internet zijn pagina probeer te bekijken.
Bijna dacht ik dus dat ik het verkeerd begrepen had, en dat het gewoon niet werkt via internet. Máár...

Mijn moeder heeft dus ook een Mac, en haar pagina kan ik wél gewoon via internet bekijken.
Voor de duidelijkheid, ik heb haar gewoon via de telefoon gevraagd of ze even dat vinkje wilde zetten, en toen deed-ie het gewoon meteen.

Moraal van het verhaal;
waarom moet ik nu met 'de instellingen van m'n webserver' gaan rommelen (welke webserver? Die zit toch ingebouwd in OS-X? En waar zitten die instellingen dan behalve in SystemPreferences?), waarom moet ik iets instellen in m'n router (en hoe moet ik dan wat instellen?), en waarom werkt de door haar SystemPreferences weergegeven url van m'n moeder wel gewoon, en de door mijn SystemPreferences weergegeven url niet?

Ik hoop dat ik wat beter heb duidelijk gemaakt wat ik heb geprobeerd en wat er niet lukt, en dat iemand me kan vertellen of ik het verkeerd begrepen heb, of dat er een andere factor in het spel is.

Oh, ter info;
mijn url is dus http://10.0.0.154/~Myshortusername/ terwijl die van m'n moeder er veel ingewikkelder uitziet;http://cp637506-a.tilbu.nbhome.nl/~Mymothersshortusername/

Kan iemand hier soep van trekken??

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 18:31:
Hm,
ik snap er geloof ik steeds minder van.
Even voor de duidelijkheid dan maar even controleren of ik goed begrijp wat de mogelijkheden van Personal Web Sharing precies zijn;

Volgens het standaard index.html bestand dat in de map Mac HD/Users/Myshortusername/Sites staat, is het heel eenvoudig om deze pagina (of een eigen index.html bestand) via je eigen netwerk óf via internet te delen met anderen.
Hiervoor hoef je dan slechts in SystemPreferences bij Sharing, tabblad Services een vinkje te zetten bij Personal Web Sharing.
Onderin het venster zie je dan de url weergegeven die naar deze pagina moet leiden.

Bij mij lukt dit dus niet;
• binnen mijn netwerk lukt het zonder problemen
• via het internet lukt het niet (pagina blijft een eeuwigheid laden en geeft dan een foutmelding)

Ik heb uiteraard op het moment dat ik het via internet (bijvoorbeeld op het werk) test gezorgd dat m'n Mac aan slaat en niet slaapt.
Ook bij een vriend van mij lukt het niet, wanneer ik vanaf hier via internet zijn pagina probeer te bekijken.
Bijna dacht ik dus dat ik het verkeerd begrepen had, en dat het gewoon niet werkt via internet. Máár...
Jij mag je gaan verdiepen hoe portforwarding werkt. Vanaf het internet komt verkeer op TCP poort 80 aan op je router, die doorgestuurd moet worden naar jouw machine. Dat weet je router nu niet. Daarom werkt het nu niet
Mijn moeder heeft dus ook een Mac, en haar pagina kan ik wél gewoon via internet bekijken.
Voor de duidelijkheid, ik heb haar gewoon via de telefoon gevraagd of ze even dat vinkje wilde zetten, en toen deed-ie het gewoon meteen.
Laat me raden, haar Mac heeft een routeerbaar (internet) ip-adres, dus niet zo'n 10.x.x.x of 192.x.x.x adres en hangt dus direct aan het internet zonder router. Edit: ja dit klopt dus. (Zie ik aan DNS record van je moeder's computer)
Moraal van het verhaal;
Kan iemand hier soep van trekken??
Ja? Het is een kwestie van jezelf er even in verdiepen, lees de tutorials. Lees eens over hoe TCP en IP werkt en dan ga je ook begrijpen waarom het wel/niet werkt. Steek je ook nog wat nuttigs op. Zie het netwerksegment van GOT voor stap-voor-stap tutorials.

Ik zie vooral heel veel vragen, maar heel weinig moeite om zelf dingen uit te zoeken.

Ik heb niet echt gelezen wat je precies gaat publiceren op die website, maar ik heb enige reserves wat security betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 21-06-2007 18:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Jij onsmakelijke, jij!;

Ik mag dan op dit gebied een leek zijn, en dus niet veel posten hier (laat staan oplossingen weten voor de hier gestelde vragen), op andere gebieden weet ik gelukkig meer, en op fora op dat gebied kan ik gelukkig wel inhoudelijk bijdragen aan oplossingen.
Ook daar stellen mensen wel eens vragen waarvan ik denk 'dat zoek je toch gewoon even op?', maar net zoals jij in dit geval realiseer ik me daarbij niet voldoende dat 'even iets opzoeken' niet meevalt als je geen idee hebt waar je het moet zoeken.

Ik vraag niet om een pasklaar antwoord -al zou dat handig zijn natuurlijk- maar gewoon om wat tips en info die me verder kunnen helpen. De lengte van mijn vragen en de uitgebreide info die ik daarbij geef laten volgens mij duidelijk genoeg zien dat ik niet 'zomaar ff snel een antwoord wil' zonder zelf in een oplossing te investeren.
Dus, hoewel ik het waardeer dat je überhaupt de tijd en moeite neemt om te reageren, ik zit niet te wachten op een antwoord wat kleinerend en snauwerig van toon is.

Een kort voorbeeldje om dit toe te lichten;
je hebt het over een 'niet-outeerbaar ip-adres'* alsof ik zelf ook wel kon snappen dat het daarmee niet zou lukken, maar toen ik mijn url zag dacht ik niet meteen 'ah, da's een niet-routeerbaar ip-adres, dus dat lukt nooit'...omdat ik daar simpelweg geen weet van had.
En ja, ik heb verschillende pagina's met info doorgeworsteld, maar juist omdat dat nog te veel abracadabra voor me is richt ik me tot jullie hier met een volgens mij heldere vraag.

Goed, dat gezegd hebbende, terug naar het probleem; waarom werkt het bij m'n moeder wél op de simpele manier die Apple zelf adverteert, en bij mij op dezelfde manier niet? En als het dan aan de router ligt (volgens mij zit m'n moeder ook achter een router, maar daar kan ik me in vergissen), waarom staat er dan in die instructies van Apple geen enkele opmerking over? Ik ben toch niet bepaald de enige achter een router?

*het is een ietwat vrije quote, maar "Moraal van het verhaal; kan iemand hier soep van trekken?" is minstens net zo vrij, dus dat zul je me niet kwalijk nemen neem ik aan.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Alhoewel de post van Q misschien wat bot overkomt, heeft hij wel gelijk: er is in deze thread al meerdere malen aangegeven dat je naar portforwarding moet kijken. Je moet wel bedenken dat Gathering of Tweakers bedoeld is voor mensen met een bovengemiddelde interesse voor computers. Enige kennis van TCP/IP en wat ports zijn wordt dan ook wel verwacht. Om wat op weg te helpen wat betreft portforwarding: lees 'ns Het Grote Poortmappingsverhaal.

Over de kwaliteit van je post overigens niets dan lof :) Ze zien er goed verzorgd uit en bevatten veel info. Dat zien we graag hier.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
@Daedalus;
Dank voor de link, ga het zeker eens lezen!
Ook dank voor je compliment, ik weet van andere fora hoe belangrijk voldoende info is, dus ik doe m'n best.
Tot slot, ook ik snap wel waar Q's toon vandaan komt, zoals ik al zei; ook ik heb vaak dezelfde reactie wanneer ik sommige vragen lees. Bedoelde alleen te zeggen dat het goed is om ook de andere kant in de gaten te houden.

Afijn, no harm done, dus back on-topic...

Ik heb zeker wel bovengemiddelde interésse in computers (de gemiddelde mensch steekt geen uren in vruchteloze pogingen op z'n eigen computer te draaien volgens mij), en misschien ook wel bovengemiddelde kennis, maar zeker niet het gemiddelde van hier... :-/
Ik was een paar jaar geleden nog een échte digibeet, ben pas erg laat met computers aan de slag gegaan, maar ik leer gelukkig snel...dus a.u.b. een beetje geduld met me, ik doe m'n best :-S

En nu ga ik lezen! Al snap ik nog steeds niet waarom het bij mij wel nodig is, enz...

• job

job

Kijk het is duidelijk.. jij probeert de webserver te bereiken met het ip van je pc in je netwerk.
Dat kan dus niet, alleen als je dat doet vanaf een pc in je netwerk.

duidelijker dan dit verhaal kan niet, dus een laatste poging.
je pc heeft als ip 10.0.0.154. Dat is een ip-adres wat alleen maar in jouw netwerk te gebruiken is.
Als ik 10.0.0.154 in toets kom ik terecht op de webserver in mijn netwerk. Als mijn buurman 10.0.0.154 intoetst komt die terecht op een server in zijn netwerk.

Je zal dus ten eerste het ip adres van je internetverbinding moeten weten.

Als je dat weet kijk je of je de server kan bereiken.. werkt dat dan ben je klaar.
Werkt dat niet, dan zal je je router moeten vertellen op welk ip adres de webserver draait.
Hij weet dat namelijk niet.. dat kan op 10.0.0.154, 10.0.0.153 of 10.0.0.152 zijn...
Dat zal je hem dus moeten vertellen door middel van een portmap.
Daar heb je dus het ip van die pc voor nodig, en de poort die je wilt mappen.
websites draaien (normaalgesproken) op poort 80.
Het Grote Poortmappingsverhaal

[ Voor 113% gewijzigd door job op 21-06-2007 20:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK,
heb nu 'de juiste poort (80) gemapt' en dat werkt in ieder geval (heb even 'n site gegoogled waar je online kunt testen of je poort openstaat, en die gaf aan dat het goed was. Da's dus gelukkig al weer een stap verder :-)
En ik snap nu wel zo'n beetje hoe 't zit (waarvoor dank), moet nu alleen nog ontdekken wat mijn externe ip-adres is, en wat dan precies mijn url wordt, want die wordt door SystemPreferences nog steeds hetzelfde (foutief dus) weergegeven...

Aan de slag dus maar weer!

@Job;

ik zie net dat je voorgaande post nog wat langer is geworden, dus ben nu weer wat verder.
Heb via http://www.ipchicken.com/ ontdekt dat mijn externe ip-adres (als dat de goede term is) 84.87.66.36 is.
Verder staat daar nog dit;
Name Address: ip54574224.direct-adsl.nl
Remote Port: 44927

Nu moet ik denk ik alleen nog weten vast te stellen wat nu precies de url moet zijn om mijn pagina te bereiken...toch?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2007 20:46 ]

• job

job

www.watismijnip.nl

Nou kan je dus wel zeggen dat je geen stap voor stap uitlegt wilt, maar nou heb je hem wel gekregen.

[ Voor 74% gewijzigd door job op 21-06-2007 20:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik zelf ga puzzelen met m'n url, gebaseerd op de werkende url van m'n moeder, dan kom ik uit op http://ip54574224.direct-adsl.nl/~marc/
Kan dat kloppen?
Ik heb geprobeerd dit te openen vanaf m'n eigen computer, maar dat werkt niet. Zometeen bij m'n vriendin maar eens proberen...maar suggesties zijn welkom!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dat klopt, als je een pannekoeken site hebt gemaakt :P (wel te bereiken via http://ip54574224.direct-adsl.nl/).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• job

job

als je dat ~marc weghaalt zie ik een site over pannenkoeken.
Pagina: 1