Toon posts:

Trage crashende (?) scsi schijf in Raid 5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een server draaien met 4 scsi schijven erin, in Raid 5. Op de server draait SQL met natuurlijk een SQL database. :P Alleen het hele spel is ZO verschrikkelijk traag. En ik kom er niet echt goed achter wat het probleem is. Ik vind een hele zooi foutmeldingen terug in de logboeken van de enterprise manager. Zoals deze:
SQL Server has encountered 949 occurrence(s) of IO requests taking longer than 15 seconds to complete on file [e:\ATVO\ATVO.MDF] in database [ATVO] (7). The OS file handle is 0x0000044C. The offset of the latest long IO is: 0x0000006e9a0000

Als ik op de microsoft site kijk, zeg ms eigenlijk dat het zo'n beetje vanalles kan zijn.
Nu denk ik dat misschien 1 van de schijven niet helemaal juist werkt. Ik wil dit controleren. Met welk programma kan ik dit doen? Ik heb een beetje lopen zoeken, maar kom niks tegen. Het probleem is namelijk dat de server gewoon moet blijven draaien.

Bedenk ik me nu. Kan de Scsi controller dat zelf niet. Bijv met een integretie-check? Probleem is alleen dat ik dan de server ook weer offline moet halen!

Verwijderd

Mja normaal zou ik zeggen controleer met de utility van de fabrikant, maar je wilt het spul online houden. Er zijn wel SMART utilities voor windows, dat zou je nog kunnen proberen. SMART houdt ook een logboek bij van I/O errors, zou je ook naar kunnen kijken.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Probleem is vaak dat controllers als laag tussen de schijf en het os zitten en zo het testen soms wat bemoeilijken, veel smart utils zien de schijven niet.

Maar ga eerst eens de management software van de controller in, die van mij houd bijvoorbeeld "error counters" van elke schijf bij te zien in de eigenschappen, samen met meer nuttige info. Check of elke schijf op u160 of u320 loopt, en of de rest klopt. Vaak kun je ook wat andere "diagnostics" doen.

Heb je ook met je cache policy gespeeld? Ook dat moet kunnen met de server online.

specs