Toon posts:

device detection on serial port in windows XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ben bezig met een project waarbij het de bedoeling is dat windows XP automatisch mijn gemaakte apparaat (stelt weinig voor: infrarood ontvanger) herkent wanneer ik hem aansluit op de serieele poort.
Dit mag op verschillende manieren gedaan worden, al is het wel de bedoeling het apparaat niet uit te breiden met allerlei IC's ed.

Nou was mijn idee om bv. 2 pinnen van de serieele poort, door de verbinden, zodat windows dit kan herkennen als een "herkenning" van het apparaat. Dat wanneer het apparaat niet aangesloten is, gewoon constant op de achtergrond een programma runt die om de zoveel tijd kijkt of er al iets aangesloten is op de serieele poort. Wanneer het apparaat aangesloten wordt, het programma een een ander programma kan starten die bijvoorbeeld gemaakt is in C#.

nu ben ik bezig geweest met het zoeken naar software die dat mogelijk maakt (zit te denken aan het maken van een dll ofzo?) maar nu kan ik niks vinden wat geschikt is in mijn toepassing.

zou iemand mij opweg kunnen helpen ? misschien in de vorm van een voorbeeld wat er op lijkt? Of andere ideeen?

het project is in het kader van device drivers

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Volgens mij geeft het OS je geen tip dat er een serieel apparaat wordt aangeloten (USB uitgezonderd). Je zal dus in een eindeloze lus moeten "pollen" of een van de COM poorten (nog beter: de COM poort die je moet hebben) een respons geeft. De meest gebruikte truuk is - dacht ik -het doorverbinden van de DTR/DSR of RTS/CTS pinnen in de stekker. Uiteraard moet je dan na een positief resultaat gaan testen of het ook echt "jouw" apparaat is met een challenge-response constructie (een init-code + "ik ben er klaar voor" antwoord). Echter, zoveel seriele apparaten zijn er niet (meer) in gebruik, dus maak het jezelf niet al te moeilijk.

Zo scherp als een voetbal!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Als je zelf een driver of ander stuk software schrijft dan is het toch een kleine moeite om te controleren dat als je de ene pin hoog maakt een andere pin ook hoog wordt? Zo weet je of je apparaat is aangesloten.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
die manier van die pin uitsturen en de andere testen zie ik wel zitten.. DTR/DCR pinnen zijn nog wel vrij..
in de vorm van een oneindloze loop die dan kijkt of die is aangesloten.. en die dan koppelen met mijn "echte" programma..

is het proberen waard.. :)

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 00:17
Als je toch een herkenningsbericht moet sturen waarom ga je dan met die pinnen liggen friemelen?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het checken op de pin is een stuk sneller en simpeler dan proberen een conversatie te houden. Zeker ook omdat 99,9% van de gevallen een fail op zullen leveren lijkt het me handiger om een eerste check gewoon met de pinnetjes te doen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 00:17
Janoz schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:17:
Het checken op de pin is een stuk sneller en simpeler dan proberen een conversatie te houden. Zeker ook omdat 99,9% van de gevallen een fail op zullen leveren lijkt het me handiger om een eerste check gewoon met de pinnetjes te doen.
Ligt er een beetje aan hoe die communicatie in elkaar zit. Als de ontvanger bijvoorbeeld per ms een bericht hoort te sturen weet je theoretisch binnen 2ms of de unit aan de poort hangt.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Pagina: 1