Dvb-c decoder uit Duitsland bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mijn kabelboer (Rekam) zijn enkele zenders van de analoge band verhuisd naar de digitale band.
Met een dvb-c decoder kan ik deze gratis ontvangen.

Nu heb ik een dvb-c HD (1080i) decoder op het oog, de Samsung dcb-b360G.
De letter G staat denk ik voor Germany, in NL en België staat er alleen een R achter (bij nieuwere RA of RSA).
Omdat het verder hetzelfde ding is verwacht ik dat je de gratis beschikbare zenders moet kunnen ontvangen en dat je met een smartcard betaalde zenders kan zien.
Zou er behalve de typering G nog een wezenlijk verschil zitten tussen de NL versie en de Duitse :?
In dld zijn ze erg goedkoop te krijgen, ook nieuwe die niet bij een bepaalde kabelboer horen.
Als ik hem voor een paar tientjes kan bemachtigen dan wil ik het risico wel lopen dat hij (gedeeltelijk) niet goed werkt.
Je kan gewoon je eigen taal instellen in de menu's en een firmware upgrade kan via de kabel (als hij herkend wordt).
Zou het gaan werken of weet iemand waarom hem zeker niet moet aanschaffen?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-05 08:41
Je geeft helaas te weinig informatie.
Allereerst ontbreekt info over de (codering van de) kabelaar.

Veel kabelaars hebbel weliswaar gratis beschikbare kanalen, maar echt gratis zijn die niet. Die zijn alsnog gecodeerd, zodat je hun smartcard moet aanschaffen om ze te kunnen kijken.

Verder geef je geen informatie over welke coderingen de decoder ondersteunt. Ik neem aan dat je dat wel in de handleiding terug kunt vinden. In Nederland wordt doorgaans een (ietwat aangepaste) versie van Irdeto gebruikt. Bij UPC is dat een ander systeem, maar alternatieve decoders op UPC is volgens mij zowiezo niet te doen omdat ze bidirectioneel zijn.

Firmware updates via de kabel kun je zowiezo vergeten, deze decoder wordt immers niet ondersteund.

[ Voor 18% gewijzigd door Nijn op 18-06-2007 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 18 juni 2007 @ 18:53:
Nu heb ik een dvb-c HD (1080i) decoder op het oog, de Samsung dcb-b360G.
De letter G staat denk ik voor Germany, in NL en België staat er alleen een R achter (bij nieuwere RA of RSA).
De letter achter het typenummer geeft bij Samsung het type codering aan dat de betreffende ontvanger ondersteund. De 'R' staat voor Irdeto en de 'G' zal wel voor Nagravision staan wat in Duitsland op de kabel wordt gebruikt door Premiere als ik goed ben ingelicht. Die DCB-B360G zal wel een aangepaste versie van de DCB-H360R zijn speciaal bedoelt voor de Duitse kabel markt en kan dus niet overweg met de Irdeto codering van de meeste Nederlandse kabelbedrijven waaronder Rekam. Niet aan beginnen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ok dus de codering waar hij geschikt voor is wordt een probleem, jammer :/
Overigens vertelt Rekam in folders dat je de 'gratis' zenders zonder smartcard kan bekijken, ze stellen dat je een decoder in de winkel kan halen en dat hij zondermeer bruikbaar is op hun kabelnet.
Het verwijt over de coderingen die ik niet vermeld heb lijkt mij overbodig, ik vraag juist om info omtrent dit soort dingen omdat ik er (nog) niet thuis in ben ;)
Overigens wil ik juist dit model omdat Rekam HD uitzendingen heeft (tegen betaling), andere decoders kunnen geen HD aan (720p en 1080i).
Ik moet dus in NL opzoek naar een R(xx) model anders heb ik er niets aan :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

job

Zoo.. de site van rekam zelf is niet echt behulpvaardig (wel grappig om te zien dat die op joomla draait).

Als de boel niet gecodeerd is kan je in principe elke dvb-c decoder aanschaffen.
Kijk op marktplaats en koop goedkoop een 2e hands Samsung DCB-9401R.

Voordeel van die samsung is, mocht je ooit nog overstappen naar Caiw, dan kan je hun digitale zenders ook ontvangen.

Wil je echt low-budget kijken..
koop een sagem (mr zap box) die zijn nog goedkoper...

Wel een beetje goed rondkijken op marktplaats, genoeg mensen die je willen afzetten.
Betaal voor de samsung nooit meer dan 50 euro.
Betaal voor de sagem nooit meer dan zo'n 25 euro (daar is een overschot van.. zijn zelfs mensen die ze weggooien).

[ Voor 49% gewijzigd door job op 18-06-2007 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik wil (en kan) ook Caiway ontvangen dus het lijkt me slim om een decoder te nemen die voor zowel Rekam als Caiway geschikt is.
Bij Caiway kan je momenteel een gratis decoder krijgen als je een basis pakket van ze neemt, op den duur betaal je de decoder dus zelf ;)
Ik wil echter graag HD materiaal zien en dan is de Samsung Dcb-h360rxx de enige keus tot nu toe. (ik was de h in het typenr. vergeten |:( )
Over de Samsung DCB-9401R heb ik aardig wat ongein gelezen, zoals onlogische menu's e.d.
Jammer genoeg is de Dcb-h360rxx best duur (€229,-) maar ik heb er wel wat voor over om HD te kunnen zien op m'n projector ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Je kan niet tegelijkertijd caiway en rekam ontvangen (tenminste niet met de "officiele caiway" decoders). Je moet elke keer dat je wilt overschakelen opnieuw zenders zoeken (kost je een minuut of 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
job schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:07:
Je kan niet tegelijkertijd caiway en rekam ontvangen (tenminste niet met de "officiele caiway" decoders). Je moet elke keer dat je wilt overschakelen opnieuw zenders zoeken (kost je een minuut of 2).
Da's handig om te weten, er zijn dus 2 banden die je kennelijk wel zelf kan kiezen :?
Bij Caiway staat dat de Samsug HD decoder ondersteund wordt en dat de smartcard hier in werkt.
Ik vind het wel jammer dat je niet zowel Rekam als Caiway kanalen op kan slaan, maar aan de andere kant gaat het bij Rekam om bijzonder weinig zenders die je ook bij Caiway hebt (tegen betaling) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

De nederlandse kabelboeren die irdeto gebruiken hebben de fabrikanten hun software zo laten schrijven dat je een netwerk ID moet invullen.
ADV dit netwerk id kan de decoder zien welke zenders je wel en niet mag zien.
Op een dvb-c netwerk zijn altijd meer kanalen dan voor de klanten bedoeld is.
zo kan je bijvoorbeeld rustig testen met nieuwe zenders zonder dat klanten dit doorhebben.

Het rekam caiway gebied is in nederland uniek, vwb dat er 2 providers zijn die ieder dvb-c aanbieden op het zelfde netwerk.
Door het netwerk-id kunnen rekam en caiway er voor zorgen dat je alleen hun zenders kan zien (caiway heeft er ook nog eens een codering overgezet.. dus aan die zenders heb je zonder abo niets).
Het is echter de vraag of caiway en rekam nou ook daadwerkelijk zenders dubbel naar de klanten sturen.. (dus ned 1,2,3 ongecodeerd voor de rekam klanten, en gecodeerd voor de caiway klanten).
Het lijkt me (omdat coax niet een onbeperkte hoeveelheid zenders kan transporteren) dat beide bedrijven vast wel enkele zenders delen.
Het is dus het proberen waard of je met een caiway smartcard en netwerk ID ook alle zenders kan zien van het rekam netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rekam vermeldt het netwerk ID, de frequentie e.d. op de website, dus het is invullen en werken ;)
Bij Caiway lijkt het erop dat je vanaf het Rekam netwerk alleen met een abonnement en een smartcard kan kijken:

Alle gezinnen van Midden-Holland (Gouda en omstreken) hebben op donderdag 19 april het unieke aanbod gekregen; een gratis digitale ontvanger t.w.v. € 99,00 en een gratis smartcard t.w.v. € 19,90. CAIW vraagt alleen een bijdrage van € 10,00 in de bezorgkosten. U kijkt bovendien tot 1 oktober gratis! Met digitale televisie krijgt u toegang tot veel meer tv- en radiozenders dan via het analoge signaal. Met CAIWAY Basic geniet u van ruim 50 tv-zenders en 50 radiozenders in digitale kwaliteit. Op uw eerste toestel en eventueel uw tweede of derde toestel blijft u gewoon het analoge signaal ontvangen. En dat alles voor slechts € 13,95 per maand inclusief de kabelaansluiting en het aanbod van REKAM.

Uit bovenstaande maak ik op dat ik zowiezo meer ga betalen bij Caiway maar het ruime zenderaanbod en de gratis decoder met smartcard is natuurlijk wel wat waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:27:
Da's handig om te weten, er zijn dus 2 banden die je kennelijk wel zelf kan kiezen :?
Bij Caiway staat dat de Samsug HD decoder ondersteund wordt en dat de smartcard hier in werkt.
Ik vind het wel jammer dat je niet zowel Rekam als Caiway kanalen op kan slaan, maar aan de andere kant gaat het bij Rekam om bijzonder weinig zenders die je ook bij Caiway hebt (tegen betaling) :/
Je zou eens in de gaten kunnen blijven houden of de Topfield TF7700HCCI binnenkort misschien verkrijgbaar zal zijn in Europa. Dat is geen aanbevolen HDTV ontvanger, dus trekt die zich niets aan van netwerk ID's. Alle kanalen van zowel CAIw en Rekam zouden gevonden moeten worden. Je zal wel een keuze moeten maken tussen de smartcard van Rekam of de smartcard van CAIw en de daaraan gekoppelde kanalen. Deze Topfield ontvanger zal niet goedkoop zijn, zeker niet goedkoper dan de Samsung DCB-H360R en je zal ook nog een AlphaCrypt nodig hebben voor de gecodeerde kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even wat anders, als ik het goed begrijp dan kan ik met 2 decoders en 2 smartcards Caiway en Rekam tegelijk ontvangen he ?
Ik doel op tv kijken op 2 lokaties in huis.
Mijn broer wil het Caiway pakket wel hebben, dan heeft ie gelijk een 'gratis' decoder en smartcard.
Zelf kijk ik naar een HD decoder en uiteraard moet ik dan een smartcard en abo kiezen waar HD zenders bij zitten (Caiway heeft dat iig).
Op marktplaats heb ik een hele rits decoders gevonden (die Caiway ondersteunt) en veel brakke Sagems ;)
De Topfield HD decoder hou ik in de gaten maar dat gaat nog wel even duren vrees ik :/
Overigens kan de Samsung H360 ook standaard tvkanalen upscalen naar 720p en 1080i, dan heb je geen last van verschillende resoluties op de projector (extra geheugenplek).

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-06-2007 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb nog een ander vraagje :)
Voor zover ik kan zien kan een dvb-t ontvanger dezelfde kanalen ontvangen als bij dvb-c.
Nu heb ik een verloopstukje waarmee ik de cai kabel op de dvb-t ontvanger aan kan sluiten.
Zou je door juist af te stemmen de ongecodeerde zenders kunnen ontvangen of hebben alle zenders een irdeto codering :?
Zo ja, zou je die codering softwarematig kunnen uitvoeren zodat je geen dvb-c ontvanger nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

dvb-t is voor de ether (de t staat voor terrestial). Dus dat ding krijg je nooit aan de praat als je die aan je kabel hangt.
Voor dvb-t heb je een special antenne nodig om de signalen op te vangen. Daarnaast zal je ook weer een smartcard moeten hebben. Of je moet dicht bij de duitse grens wonen.. dan kan je ongecodeerde zenders ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met mijn dvb-t ontvanger kan ik ned 1, 2, 3 en een regionale zender zonder smartcard ontvangen en er zit geen smartcard reader bij.
Op oude tv's kan je zowel een losse antenne als de kabel op de antenne ingang aansluiten, bij de dvb-t ontvanger zit een verloop naar coax (voor antenne op afstand) dus ik denk dat het geen probleem hoeft te zijn als je de kabel erop zet.
Blijft het irdeto gebeuren over, de vraag is of je ook zonder smartcard zenders van dvb-c kan weergeven omdat bijv. bij Rekam een dbv-c ontvanger zonder smartcard genoeg is voor de zenders die ze van de analoge band hebben verplaatst naar dvb-c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Ooh, je kan gerust je coax kabel eraan hangen, maar denk maar niet dat je dan zomaar zenders van caiway/rekam kan ontvangen :) . Die systemenen zijn niet uitwisselbaar.
Ze werken alledrie met geheel andere frequenties danwel modulaties.

[ Voor 34% gewijzigd door job op 23-06-2007 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 12:27:
Met mijn dvb-t ontvanger kan ik ned 1, 2, 3 en een regionale zender zonder smartcard ontvangen en er zit geen smartcard reader bij.
Op oude tv's kan je zowel een losse antenne als de kabel op de antenne ingang aansluiten, bij de dvb-t ontvanger zit een verloop naar coax (voor antenne op afstand) dus ik denk dat het geen probleem hoeft te zijn als je de kabel erop zet.
Met een DVB-T ontvanger kan je geen digitale kabel kanalen ontvangen en omgekeerd kan je met een DVB-C ontvanger geen digitale ether kanalen ontvangen. De ontvangsttechnieken zijn verschillend, namelijk QPSK voor DVB-T en QAM voor DVB-C. Hetgeen dat je oppikt met je DVB-T ontvanger zijn de ongecodeerde Digitenne digitale kanalen via de ether. Heeft geen enkele relatie met de digitale kanalen die op de kabel zitten. Van een verloop naar COAX heb ik nog nooit gehoord.
Blijft het irdeto gebeuren over, de vraag is of je ook zonder smartcard zenders van dvb-c kan weergeven omdat bijv. bij Rekam een dbv-c ontvanger zonder smartcard genoeg is voor de zenders die ze van de analoge band hebben verplaatst naar dvb-c.
Irdeto is alleen maar een manier om kanalen te decoderen (lees te ontdoen van encryptie) door het versturen van decoderingssleutels die bij je abonnement horen. Een ander decoderingssysteem is bijvoorbeeld Conax dat door Digitenne gebruikt wordt, maar de kabelbedrijven hadden in plaats van Irdeto ook net zo goed kunnen kiezen voor Nagravision, Conax, CryptoWorks, Mediaguard, BetaCrypt, etc. Dat verandert verder niets aan de benodigde ontvangst techniek, namelijk DVB-C, en de opbouw van het DVB signaal. Digitale kanalen op de kabel die niet gecodeerd worden kan je dus met een DVB-C ontvanger zonder smartcard weergeven. Dat worden zogenaamde Free-To-Air (FTA) kanalen genoemd die dus niet van encryptie zijn voorzien. Wil je later toch ook naar de gecodeerde kanalen kunnen kijken dan heb je een ontvanger nodig die overweg kan met de Irdeto codering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ok duidelijk, dat wordt dan toch een dvb-c ontvanger regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiseguy1983
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-05 19:48
ArChie schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 15:41:
Irdeto is alleen maar een manier om kanalen te decoderen (lees te ontdoen van encryptie) door het versturen van decoderingssleutels die bij je abonnement horen. Een ander decoderingssysteem is bijvoorbeeld Conax dat door Digitenne gebruikt wordt, maar de kabelbedrijven hadden in plaats van Irdeto ook net zo goed kunnen kiezen voor Nagravision, Conax, CryptoWorks, Mediaguard, BetaCrypt, etc. Dat verandert verder niets aan de benodigde ontvangst techniek, namelijk DVB-C, en de opbouw van het DVB signaal. Digitale kanalen op de kabel die niet gecodeerd worden kan je dus met een DVB-C ontvanger zonder smartcard weergeven. Dat worden zogenaamde Free-To-Air (FTA) kanalen genoemd die dus niet van encryptie zijn voorzien. Wil je later toch ook naar de gecodeerde kanalen kunnen kijken dan heb je een ontvanger nodig die overweg kan met de Irdeto codering.
Duidelijk verhaal.. Toch nog een vraagje. Ik woon momenteel in Hongarije en probeer met mijn buren samen 1 abbo te delen. Ik heb dus gemaild naar het bedrijf(antenna digital.hu) waar hij een abonnement heeft met de vraag of ik zelf een decoder kan aanschaffen, een beter model met HDMI etc. Zij vertellen mij dat de alleen de decoder die zij aanbieden zal werken met hun netwerk.

Ze maken gebruik van DVB-C maar het frapante is dat de decoder die zij aanbieden GEEN smartcard ingang heeft. Mijn buurjongen ontvangt dus ook een aanvullend pakket(HBO, Sport etc) zonder smartcard.

Mijn concrete vraag is: Kunnen ze de decoder aan het abonnement koppelen(dmv serienummer o.i.d.) zonder een smartcard te gebruiken?

GamerTag Live!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

UPC maakt ook gebruik van decoders zonder smartcard ingang.
De smartcard zit er dus als het ware al in, om het maar even krom uit te drukken.
Het systeem wat ze bij UPC gebruiken zorgt ervoor dat je alleen gecodeerde zenders kan zien met hun decoders.

Als de kabelboer in hongarije een soortgelijk systeem heeft zit er inderdaad niets anders op dan bij de kabelboer een deocoder aanschaffen.

[ Voor 30% gewijzigd door job op 22-04-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
job schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:50:
UPC maakt ook gebruik van decoders zonder smartcard ingang.
De smartcard zit er dus als het ware al in, om het maar even krom uit te drukken.
Het systeem wat ze bij UPC gebruiken zorgt ervoor dat je alleen gecodeerde zenders kan zien met hun decoders.
Huh? Ik weet niet waar je je informatie vandaan hebt, maar volgens mij wordt er gewoon van een smartcard gebruik gemaakt bij UPC:
UPC Smart Card
Voor het gebruik van UPC Digital TV hebt u een UPC Smart Card nodig. Op de UPC Smart Card staat de informatie over de diensten van UPC Digital TV waarop u geabonneerd bent. De ingang voor de UPC Smart Card vindt u in het voorpaneel van de UPC MediaBox. Om UPC Digital TV te kunnen gebruiken moet uw UPC Smart Card zich in de UPC MediaBox bevinden, met het gouden plaatje
naar beneden en naar achteren gericht. Alleen met de UPC Smart Card die bij de UPC MediaBox is geleverd hebt u toegang tot UPC Digital TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiseguy1983
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-05 19:48
Ah dus er is toch hoop? :) Ik heb de kabelboer nog een keer gemaild waar ik dan die smartcard in moet voeren aangezien het ook niet in de handleiding staat van de decoder. Volgens mij proberen ze me gewoon die gare decoder aan te smeren. Kom op zeg, 2 scart aansluitingen zijn toch niet meer van deze tijd of wel? :+ Iemand nog iedeeen?

antwoord gehad, de smartcard zit achter een klepje ;) Ik ben dus gebonden aan hun decoder.

[ Voor 13% gewijzigd door Wiseguy1983 op 22-04-2008 17:55 ]

GamerTag Live!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

ArChie schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:20:
[...]

Huh? Ik weet niet waar je je informatie vandaan hebt, maar volgens mij wordt er gewoon van een smartcard gebruik gemaakt bij UPC:
Dan ben ik in de war met een andere provider.
Maar er was ook iets niet standaard aan wat upc gebruikt.
Pagina: 1